Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

On-topic

De finns massvis med gudar, och alla dessa gudar måste ju finnas antar jag, för man kan ju inte tro på en gud och inte den andra, när de båda har lika mycket bevis att backa upp sig själva med. Så egentligen borde man inte få tro på gud X och sedan påstå att gud Y är påhittad. Visst man kan väl tro på gud X och inte gud Y, men hur kul är de, leva på att tro på något, som i störst sannolikhet inte existerar.

Eller också kan man tänka såhär: Jag tror på Gud. Så enkelt är det iaf för mig. Jag tror inte att det finns flera Gudar. Jag tror att det finns en Gud, och det är den ende Guden. Sen om det är den kristna, islamiska, judiska eller vad fan som helst spelar ingen roll. Jag tror bara att det finns en Gud.

 

Det är lustigt hur folk verkligen försöker motbevisa Gud, fast dom egentligen inser att det inte går, likadant som att troende inte kan bevisa sin tro. Man kan lika gärna ge upp. Ingen av parterna kommer någonsin att vinna. Och bara för att det finns teorier om hur universum skapats utan en Gud, så motbevisar det inte att det finns en Gud.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ofullständighetssatsen/principen (tror jag det heter):

 

I varje matematiskt system (eftersom det som sker i världen kan beskrivas matematiskt så kan man väl se det som ett matematiskt system) som är avancerat nog att beskriva aritmetik för tal (vilket vår värld är mer än kapabel till) finns påståenden som varken kan bevisas eller motbevisas inom ramen för det systemet.

 

Alltså: Det finns saker som vi inte KAN bevisa eller motbveisa. Jag gillar att jämföra det med 2D-3D relationen. I en tvådimensionell värld finns det saker som man omöjligt kan göra eller förstå som är trivialt i 3D-världen.

 

För lite mer info om dessa "flatlanders" (kanske lite barnsligt men ändå intressant :P ):

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Anyone arrogant enough to reject the verdict of the judge or of the priest who represents the LORD your God must be put to death. Such evil must be purged from Israel. (Deuteronomy 17:12 NLT)

 

"If a man lies with a male as with a women, both of them shall be put to death for their abominable deed; they have forfeited their lives." (Leviticus 20:13 NAB)

 

If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10 NLT)

 

Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)

 

"But if this charge is true (that she wasn't a virgin on her wedding night), and evidence of the girls virginity is not found, they shall bring the girl to the entrance of her fathers house and there her townsman shall stone her to death, because she committed a crime against Israel by her unchasteness in her father's house. Thus shall you purge the evil from your midst. (Deuteronomy 22:20-21 NAB)"

 

"Suppose a man or woman among you, in one of your towns that the LORD your God is giving you, has done evil in the sight of the LORD your God and has violated the covenant by serving other gods or by worshiping the sun, the moon, or any of the forces of heaven, which I have strictly forbidden. When you hear about it, investigate the matter thoroughly. If it is true that this detestable thing has been done in Israel, then that man or woman must be taken to the gates of the town and stoned to death. (Deuteronomy 17:2-5 NLT)"

 

Samtliga citat är från bibeln. Enligt kristendomen skall man alltså döda icke kristna, homosexuella, kvinnor som inte är oskuld när de gifter sig etc etc. Finns måååååånga fler liknande citat från bibeln.

Jesus tog på sig straffet för allt. DÄRFÖR finns det idag förlåtelse för dem som tar emot det.

 

(osäker på om någon redan svarat på det här)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok. Så eftersom Jesus tog på sig ansvaret för alla människornas synder så är det ok att döda homosexuella, eller vad menar du?

 

Tog Jesus även på sig straffet för Guds synder? Finns ju gott om citat i bibeln där Gud säger att han skall döda varenda jävel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jo. Min poäng var nog snarare att Gud är en massmördare. Vet inte om en sådan är värdig tillbedjan!

Det är värdigt att tillbe honom ur synpunkten att han skall ha försoning över ens arma själv etc. Men jag kan inte tycka att det är vettigt att prisa och upphöja honom, om man inte är riktigt störd i huvudet och älskar lidande och död.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Om Gud dödar någon, så är det rättvist. Gud skapade människan, men hon löd Honom inte (=synd). Gud kan inte tolerera synd eftersom Han är helig (=utan synd, perfekt), så i Gamla Testamentet gick det ofta till så att Gud dödade människor, t.o.m. hela städer. Eftersom Gud är helig och även människans Skapare har han ju såklart även full rätt att döma människan. I och med att det är Gud som sätter standarden för hur man ska vara så kan ingen människa leva upp till det. Med andra ord så spelar det ingen roll ifall man är en mördare eller bara tänkt en opassande tanke för att förtjäna Guds vrede eftersom Han själv är i andra änden av skalan.

Det är det perspektivet man måste ha när man läser GT.

 

Nu råkar det dock vara så att samtidigt som Gud avskyr synd av hela sitt hjärta så älskar Han också människan av hela sitt hjärta. Gud vill inte att någon ska hamna i helvetet, men om Han ska vara rättvis och helig så kan Han inte bara strunta i synden, precis som man i vårt samhälle måste ta straffet för de brott man begått även om man har bättrat sig eller är personligen älskad av domaren.

 

Guds lösning? Han har en son som Han älskar. Enda sättet för Gud att rädda människan var att skicka ner Honom, Jesus, till jorden för att leva ett liv utan synd och sedan rikta all sin vrede mot Honom istället. Eftersom Jesus är en oändlig Gud, mycket mer värd än hela mänskligheten, och utan egen synd, så kunde Han ta på sig allting. Tre dagar senare besegrade Han döden genom att uppstå från de döda.

 

Det här visar på Guds stora kärlek och nåd. Du har dock fortfarande en fri vilja att besvara Guds kärlek, vad skulle din kärlek annars vara värd? Du får själv välja om du vill gå till Jesus och bli förlåten. Det är när man är förlåten som man kan komma till himlen, dvs. hem till Gud för att vara med Honom, så som det var menat från början.

 

Gud är ABSOLUT värd all tillbedjan, respekt och kärlek. Det är människan som inte förtjänar ett smack. Det är från Gud som allt gott kommer, ge Honom inte skulden för djävulens eller människans verk.

 

 

Jag hoppas att det blev klart för er vem Gud är och vem Han inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra förklarat, Men det låter fortfarande fel att någon som inte tror på honom på grund av att de aldrig upplevt honom ska komma i helvetet för att de inte följer hans regler. Det är ungefär som att säga "Det finns hemliga regler som du inte får läsa. Men om du bryter mot dem får du ett straff!".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...