Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

Så vad är sannolikheten för att sjukdomarna försvinner av sig själv inom en kort tid efter förbön och i rätt ordning?

Min mamma blev också helad från laktosintolerans som hon hade haft i 20-30 år, samma kväll som hon fick förbön.

Nyligen såg hon med egna ögon en lam man börja gå, även den här gången direkt efter förbön.

 

Vittnesbörd om helanden och annat som Gud gjort är inte ovanliga i min församling. Otaliga gånger har jag hört om helanden från cancer och andra allvarliga sjukdomar.

 

Jag förstår om ni ändå är skeptiska, ni har ju inte varit med om det själva. Det jag dock hoppas är att ni förstår varför jag inte är skeptisk.

 

Åter igen, jag är egentligen inte här för att argumentera (vilket jag kanske kan medge är lite failat eftersom forumet heter "debatt"), utan för bidra till diskussionen med mitt perspektiv.

 

 

Stor respekt till er som tror på något så starkt, trots att logiska förklaringar till era problem bara staplas på varandra.

Det finns logiska "bortförklaringar" till allt, till exempel att allt är en slump att hans sjukdomar läkt exakt den kvällen han ber om det.

 

När man har en stark tro baserat på personliga upplevelser spelar det inte så stor roll om någon okänd vetenskapsman påstår sig lyckas motbevisa dig. Som i det här exemplet när 48893 känt och upplevt gud, det är lätt att bli "fast" i sin tro. Jag slår vad om att de flesta ateister som tror på vetenskapen inte ens läser rapporterna från när något har blivit vetenskapligt "bevisat". Jag gjorde i alla fall in det för något år sen utan jag litade blint på vetenskapen.

 

Istället för att rada upp en massa människor som blev fri från det ena och det andra efter en bön så kan ni lägga fram konkreta bevis som styrker er upplevelse, inte gör den mer abstrakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

En tro är en tro och inget annat, det är bara något man kan tro på, inte något man kan veta. Så fören man kan säga jag "vet" på gud så tänker jag inte "tro" på gud, haha.

 

Är de någon här som vet om gud finns? För allt jag hör är bara tror på gud, och de är inte särskilt övertygande.

Meningen med religionerna som Islam och Gud är att tro på det Gud säger, det skulle inte finnas någon mening men och komma fram som Gud, då skulle alla ha lyssnat falskt. Förklarar bara domedagen, folk kommer försöka göra bra gärningar men inget kommer räknas då.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället för att rada upp en massa människor som blev fri från det ena och det andra efter en bön så kan ni lägga fram konkreta bevis som styrker er upplevelse, inte gör den mer abstrakt.

Min tro är baserad på personliga upplevelser. Jag vet vad jag har upplevt och behöver inte bevisa det för någon annan. Om någon är intresserad kan jag berätta om dem men jag har inga konkreta bevis för det så det handlar helt enkelt för er om ni tror på mig eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har faktiskt ingen aning. Jag antar att det är för att jag har växt upp i kyrkan och med Jesus/Gud, och har därför fått en helt annan syn på hur det hela ligger till. I kyrkan läser man nämligen bara det som man vill läsa, och aldrig det man inte vill läsa. Dock tror jag att om det är tvärtom så gör man likadant. Läser det man vill och inte det man inte vill. Folk som inte tror på Gud och ägnar tid åt att motbevisa honom och sabba för kristna människor läser ju bara det som är dåligt i Bibeln, medan kristna personer bara läser det som är bra. Det är där skillnaden ligger. En "Sida" vet bara om det som är dåligt, och den andra bara det som är bra. Själv tror jag att jag befinner mig nånstans mittemellan, så det var fel av mig att skriva "Till fullo". Som sagt, "Troende agnostiker" Jag ifrågasätter alltså om Gud finns eller inte.

Varför får jag alltid känslan av att det generellt sätt är uteslutande teister som får för sig att ateister bara läser det som styrker deras egna uppfattning av verkligheten, och sen rättfärdigar deras egna trångsynthet med detta lösryckta antagandet? Jag är så fruktansvärt trött på alla dessa fördomar vi ateister får på oss från teister (och "troende agnostisker").

 

Jag vill bara understryka att åtminstone jag inte endast ser de negativa i religion, även om jag anser att det överväger, och av dels den anledningen är ateist.

 

Läs om mitt inlägg så ser du att jag även riktar kritik mot kristna. Jag har full förståelse för dom som inte tror på Gud men även dom som gör det. Det finns teorier som visar hur det kunde gått till utan en Gud. Dock är inte dessa teorier helt bevisade. Och även om de var det, så skulle folk fortfarande hävda att det var Gud som gjorde det. Det jag i det långa loppet inte fattar är att folk lägger ner tid och energi för att försöka bevisa något eller motbevisa något som varken går att bevisa eller motbevisa. Någonsin.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag i det långa loppet inte fattar är att folk lägger ner tid och energi för att försöka bevisa något eller motbevisa något som varken går att bevisa eller motbevisa. Någonsin.

Det jag lägger ner min tid och energi på i denna tråden är att dela med mig och ta del av andra åsikter för att få en så bred bild så möjligt inom detta ämnet :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

 

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommer tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg, och då kanske en troende person säger, men barnet måste ju få utbildning inom religioner och gud, varför då frågar jag, eftersom man får ju personliga upplevelser med gud, så då borde ju en helt isolerad unge när han fyllt 25+ vara fullt troende till gud, eller han kanske får för sig att något annat skapa allt, kanske ett mjölkpacket eller liknande. Hoppas någon möjligtvis förstod vad jag menade..

 

Och visst de går att motargumentera (de gör de alltid..), varför lära barnen evolutionen och big bang teorin om vi inte lär barnen om religionerna och gud? självklart ligger de något i detta och visst jag kan hålla med till visso, men fortfarande så kan man bevisa mycket mer av evolution och big bang teorin en vad man någonsin kunnat om guds teorin, om inte "egna upplevelser" räknas såklart..

 

Man tror att de är pga gud, bara för att man har blivit tillsagd/uppfostrad att de är pga gud.

Och hjärnan är komplicerad, den funkar på så vis att man vill tro på något, man vill tro på något mer en de som egentligen är.

 

EDIT

Och Dirtman, man ska aldrig säga aldrig, kanske någon gång i framtiden, med bättre teknologi går de att ta reda på sanningen bakom detta.

Redigerat av GangsterTwist
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

För det första undrar jag på vilket sätt klippet motbevisar Gud.

För det andra föreslår jag att du slutar skriva med attityden att det är självklart att gud inte finns.

 

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommet tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg,
Jag tror sannolikheten är väldigt väldigt hög. Personligen är jag säker på att de allra flesta människor (om de inte får någon påverkan) skulle tänkt på gud en bra bit innan de skulle kommit på big bang t.ex. . Vad är annars anledningen till att så många har trott på gud så länge?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

 

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommer tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg, och då kanske en troende person säger, men barnet måste ju få utbildning inom religioner och gud, varför då frågar jag, eftersom man får ju personliga upplevelser med gud, så då borde ju en helt isolerad unge när han fyllt 25+ vara fullt troende till gud, eller han kanske får för sig att något annat skapa allt, kanske ett mjölkpacket eller liknande. Hoppas någon möjligtvis förstod vad jag menade..

 

Och visst de går att motargumentera (de gör de alltid..), varför lära barnen evolutionen och big bang teorin om vi inte lär barnen om religionerna och gud? självklart ligger de något i detta och visst jag kan hålla med till visso, men fortfarande så kan man bevisa mycket mer av evolution och big bang teorin en vad man någonsin kunnat om guds teorin, om inte "egna upplevelser" räknas såklart..

 

Man tror att de är pga gud, bara för att man har blivit tillsagd/uppfostrad att de är pga gud.

Och hjärnan är komplicerad, den funkar på så vis att man vill tro på något, man vill tro på något mer en de som egentligen är.

 

EDIT

Och Dirtman, man ska aldrig säga aldrig, kanske någon gång i framtiden, med bättre teknologi går de att ta reda på sanningen bakom detta.

Läste inte hela ditt inlägg jättenoga. Men jag vill ändå återigen peka ut det faktum som många teister redan sagt i tråden.

 

Gud är allsmäktig, alltså står han ovanför allt, inkluderat logik, alltså behöver det inte finnas något rimligt alls med något är det gäller religion, se det som en fruktansvärt löjlig bortförklaring om du vill, men argumentet håller och kommer innebära att det är omöjligt att bevisa en guds existens.

 

Klippet bevisar egentligen ingenting bara att filosofin går att tillämpa på andra föremål också. men det falsifierar inte "teorin" om en gud. Jag finner ändå klippet intressant på så sätt att för mig som människa känns logiska saker som nått jag kan knyta an till och leva samt rätta mig efter, hade jag varit gud hade jag kunnat vara jätteologisk om jag så kände för det, men nu kan jag inte det. därför stryker klippet under vad som är viktigt för mig, och någon tro om en allsmäktig gud som är så fruktansvärt ologisk verkar inte som något nyttigt.

 

haha detta inlägget blev säkert åt helvete, har ingen koll på min meningsbyggnad denna tid på dygnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

 

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommer tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg, och då kanske en troende person säger, men barnet måste ju få utbildning inom religioner och gud, varför då frågar jag, eftersom man får ju personliga upplevelser med gud, så då borde ju en helt isolerad unge när han fyllt 25+ vara fullt troende till gud, eller han kanske får för sig att något annat skapa allt, kanske ett mjölkpacket eller liknande. Hoppas någon möjligtvis förstod vad jag menade..

 

Och visst de går att motargumentera (de gör de alltid..), varför lära barnen evolutionen och big bang teorin om vi inte lär barnen om religionerna och gud? självklart ligger de något i detta och visst jag kan hålla med till visso, men fortfarande så kan man bevisa mycket mer av evolution och big bang teorin en vad man någonsin kunnat om guds teorin, om inte "egna upplevelser" räknas såklart..

 

Man tror att de är pga gud, bara för att man har blivit tillsagd/uppfostrad att de är pga gud.

Och hjärnan är komplicerad, den funkar på så vis att man vill tro på något, man vill tro på något mer en de som egentligen är.

 

EDIT

Och Dirtman, man ska aldrig säga aldrig, kanske någon gång i framtiden, med bättre teknologi går de att ta reda på sanningen bakom detta.

Du är ju fan patetiskt när du säger självklart att det inte finns någon Gud? Vad har du vart med om som stödjer det påståendet? Visst, allt mer föräldrar som uppfostrar barn till att inte tro på Gud blir oftast jävligt otacksamma och har ingen sinne för respekt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

 

Om vi säger så här, ett barn föds och är isolerad från religioner och gud och allt sådant, tror ni barnet kommer tro på en gud då eller? Sannolikheten är väldigt låg, och då kanske en troende person säger, men barnet måste ju få utbildning inom religioner och gud, varför då frågar jag, eftersom man får ju personliga upplevelser med gud, så då borde ju en helt isolerad unge när han fyllt 25+ vara fullt troende till gud, eller han kanske får för sig att något annat skapa allt, kanske ett mjölkpacket eller liknande. Hoppas någon möjligtvis förstod vad jag menade..

 

Och visst de går att motargumentera (de gör de alltid..), varför lära barnen evolutionen och big bang teorin om vi inte lär barnen om religionerna och gud? självklart ligger de något i detta och visst jag kan hålla med till visso, men fortfarande så kan man bevisa mycket mer av evolution och big bang teorin en vad man någonsin kunnat om guds teorin, om inte "egna upplevelser" räknas såklart..

 

Man tror att de är pga gud, bara för att man har blivit tillsagd/uppfostrad att de är pga gud.

Och hjärnan är komplicerad, den funkar på så vis att man vill tro på något, man vill tro på något mer en de som egentligen är.

 

EDIT

Och Dirtman, man ska aldrig säga aldrig, kanske någon gång i framtiden, med bättre teknologi går de att ta reda på sanningen bakom detta.

Du är ju fan patetiskt när du säger självklart att det inte finns någon Gud? Vad har du vart med om som stödjer det påståendet? Visst, allt mer föräldrar som uppfostrar barn till att inte tro på Gud blir oftast jävligt otacksamma och har ingen sinne för respekt.

 

För det är mycket bättre med en hjärntvättad unge som blir mobbad i skolan. :visslar:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar klippet Dave länkade, eftersom det stämmer, god is imaginary.

Men det läskiga är dock att troende personen även fast de ser klipp som exempelvis de Dave länkade, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud inte finns och vägrar tro x antal andra saker också.

Det klippets främsta argument är "Eftersom du är smart så vet du att gud inte finns!" och använder "logiska bortförklaringar" som att det är en slump.

 

"Men det läskiga är dock att ateister även fast de ser klipp som bevisar att gud finns, så vägrar de förstå, vägrar förstå att gud finns och vägrar tro x antal andra saker också!"

 

Förstår du? Att en troende kollar på en film med "bevis" för att gud inte finns har ungefär samma effekt som när en ateist kollar på en film med "bevis" för att gud finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Ok, så de som får magknip när de äter mjölkprodukter tycker Gud att det är värt att hjälpa själv, och de som inte sitter i fina Sverige med sina i-landsproblem utan istället dör av mass-svält får vi människor ta hand om?

 

Jag sa att kristna är kallade till att göra Jesu gärningar, vilket inkluderar att be för sjuka. Det är det som görs i Sverige, och det är det som görs ute i världen. Man säger att de kristna tillsammans är Kristi kropp på jorden.

 

Vi får inte heller glömma att Gud inte måste hjälpa någon, Han är inte någon springpojke och är inte obligerad att finnas där för människor som lever i synd. Hans omsorg är ett löfte för de som älskar Honom och söker att Hans vilja ska ske. Utöver det visar Han stor nåd mot många människor.

 

Det är mycket som visar att Gud inte gör något. Hjälper inte så mycket att skicka ut kristna till fattiga länder för att ta hand om barnen osv. istället för att Gud går dit och gör det. Var Gud med Josef Fritzels dotter hela tiden? Tycker inte det ser så bra ut för honom då. Istället för att "slösa" tid på något som går över av sig själv eller som du kan leva med så borde Gud slösa tid på att heala folk som inte kan överleva skadorna de har fått. Sedan öppnades vägen till Djävulen nästan direkt. Cain dödade Abel. Gud skickade ut Cain. Det var dörren som öppnades till helvetet, till Djävulen. Det var andra generationens människor. Om nu Gud finns så borde han gömma sig, för hans eget rykte.

 

En kristen kompis till mig, säger att Gud har gett människan fri vilja och sedan bara tittar på. Att han först hjälpte människan och vägledde oss, men sedan gav oss fri vilja och drog sig tillbaka. Tycker inte det är en bra Gud att tillbe. Sedan läste jag någonstans här i tråden att någon kristen sa att; alla som tror på andra gudar än Gud (den kristna) ber till en tom gud, ber till ingen. Men det är ju bara rent av ignorant. Att säga att det bara finns en Gud som är Kristus den heliga Anden och.. Gud. Även fast det finns lika mycket som säger att Nordiska Gudarna existerade, att Allah existerar osv osv.

 

Vart ställer du dig:

Finns det bara den kristna Guden och att alla som tror något annat är vilseledda?

Händer allt för en anledning eller har människan fri vilja?

Öppnades vägen till Djävulen av Adam och Evas son?

Det är mycket som visar att Gud gör något. Du är nog bara inte inom hörhåll för det.

 

Angående Elisabeth Fritzl: Hur ska jag kunna veta det? Jag var inte där och jag känner henne inte. Jag vet inte hur hennes relation till Gud såg ut.

 

 

1. Ja. Så blir det om man tror på Bibeln utan att kompromissa.

 

2. Jag förstod inte riktigt frågan, men jag håller inte med din kompis. Det han sa är inte bibliskt, och representerar därmed inte ren kristen tro. Jag skulle nog snarare säga att människan har en fri vilja att vända sig till Gud eller att inte göra det. I mitt liv är det tydligt att Gud gör saker, men det är inget som jag till fullo kan beskriva eller bevisa för er, utan det är något som jag själv är medveten och övertygad om. Om ni skulle förstå hur mitt liv såg ut så skulle ni kalla mig galen om jag inte trodde på Gud.

 

3. Nej, av Adam och Eva. Men jag förstår inte varför Gud ska gömma sig för det. Det var människan som inte lydde Gud och sedan gömde sig för Honom. Han skulle helt och hållet ha kunnat strunta i människan och låta henne gå under, och ändå vara god, men offrade istället sin Son. En del har hittat vägen (Jesus) tillbaka till Gud, andra har inte det.

Redigerat av 48893
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...