Hoppa till innehåll

Antal Prov Per Vecka


Fjeddo
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ingen har sagt att du inte pluggar.

Det var ett svar till: "Men om man lyssnar på lektionerna så är allt jättebra."

Det finns de som inte nöjer sig med snittbetyg.

Jaha, du menar så. Det vi lär oss på lektionerna brukar vara det man behöver kunna för Godkänt. Vill man ha högre får man fördjupa sig i ämnet själv.

 

Självklart vill jag ha så höga betyg som möjligt, och jobbar för det också.

Redigerat av ReMemberMe
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men Raptomex och Nomatic har rätt. Om du varit med på lektionerna så ska proven gå galant utan att man ska behöva plugga röven av sig, eftersom att lärarna har gått igenom allt som är med på provet i fråga innan. Om de inte har gjort det så, får du klaga över det.

Dock ska jag säga att exempelvis mina lärare i spanska, samhälle och historia har haft med mer än 3 frågor på varje prov inom ett område vi inte ens LÄST något om. Exempelvis i det senaste historiaprovet som var om Revolutionernas tid till Första världskriget kom en fråga relaterad till Krimkriget. Det hade vi inte ens nämnt, eller ja läraren. Där hade jag tur som faktiskt lusläst alla händelser från upplysningens utbrott till mellankrigstiden och därmed fått med information om krimkriget osv. Samhällsläraren hade på vårt politikprov en fråga om skillnaden mellan maoism och marxism. Det hade inte nämnts heller. Så vissa lärare kan vara luriga och ta med något man inte haft under genomgångarna. Därför kan jag vara emot en sådan stor mängd prov på en vecka. På min grundskola var det en inofficiell regel på max 3 prov per vecka. Utöver dem hade man ju trots det läxor i andra ämnen och eventuella inlämningar. Men man får försöka gilla läget egentligen! Men 6 känns lite mäktigt.

 

@ Diskussionen om fotografiskt minne; Jag har väldigt bra minne tydligen, dock inte i närheten av fotografiskt men jag har någon förmåga att komma ihåg sådant jag läser väldigt precist utan att egentligen behöva läsa texten säkert 10 gånger. Det räcker med 1-2 gånger när en med "normalt" minne behöver läsa samma text 4-5 gånger. Det är rätt soft

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:_

 

Men då är det ju för satan inte skolans fel! Det är ditt, och enbart ditt fel! Att du var sjuk och iväg, innebär inte att lärarna skall dalta med dig för det. Ditt fel att du inte tog med dig böcker hem och på semestern för att plugga lite. Att plugga då och då under semestern skadar inte. Nu sitter du i skiten.

Ärligt talat vem kan sitta och koncentrera sig på läxor etc när man är tex utomlands, vad är det för mening med att vara borta då? Dessutom så kan han ha behövt åkt bort pga nån annan orsak som gjort att han inte kunnat läsa.

 

Om man känner att man inte kan hinna med alla dom prov man har så får man väl prata med lärarna och ta det på nån omprovstid eller efter skolan nån gång, det borde inte vara några problem.

 

samt att ha 6 prov per vecka känns inte rimligt tycker jag, då blir det jävligt mycket att ta upp både på lektionerna och om man ska jobba hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ärligt talat vem kan sitta och koncentrera sig på läxor etc när man är tex utomlands, vad är det för mening med att vara borta då? Dessutom så kan han ha behövt åkt bort pga nån annan orsak som gjort att han inte kunnat läsa.

 

Om man känner att man inte kan hinna med alla dom prov man har så får man väl prata med lärarna och ta det på nån omprovstid eller efter skolan nån gång, det borde inte vara några problem.

 

samt att ha 6 prov per vecka känns inte rimligt tycker jag, då blir det jävligt mycket att ta upp både på lektionerna och om man ska jobba hemma.

Men varför åka på semester om man har en massa prov? Varför ens åka under skoltid? Jag skulle aldrig få för mig att åka på semester mitt i skoltiden. Det funkar inte så, det är bara ansvarslöst. So what om det just var den enda lediga tiden? Det finns andra dagar att semestra på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men varför åka på semester om man har en massa prov? Varför ens åka under skoltid? Jag skulle aldrig få för mig att åka på semester mitt i skoltiden. Det funkar inte så, det är bara ansvarslöst. So what om det just var den enda lediga tiden? Det finns andra dagar att semestra på.

Du har inte alla hästar i stallet va?

 

Finns många anledningar till att åka mitt under skoltid på semester, ens föräldrar kanske bara kunde få ledigt just den veckan. Det som är oansvarigt här är att inte ta med skolmaterial, för en genomsnittligt svensson flyger ~4 timmar enkelresa vilket innebär att det finns gott om tid att göra läxor etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...