Hoppa till innehåll

Miljön


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Har ni hört talas om han italienaren som säger sig ha lyckats utvinna energi genom fusion med nickel? Möjligt att det skulle kunna användas i bilar om det är sant.

 

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...icle3073394.ece

Såhär rakt upp och ner, bildar inte fusion en värme på ca 20.000.000 grader Celsius? Hur skall man ta vara på den värmen?

Redigerat av Laserturk
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Såhär rakt upp och ner, bildar inte fusion en värme på ca 20.000.000 grader Celsius? Hur skall man ta vara på den värmen?

Han tänker på kall fusion.

 

(Som du förövrigt hade sett om du ens hade brytt dig om att trycka på länken.

Redigerat av Nomatic
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bilar kan köra på el, men man måste ju också producera elen vilket ofta leder till utsläpp.

och bilar kan inte köra på vatten (med den meningen att de använder vatten som bränsle) :S

Sedan får man inte glömma att det hade inte gjorde någon direkt skillnad med att driva fordon med vatten, vilket inte verkar gå, då H20 också bidrar växthuseffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vatten(ånga) bidrar till växthuseffekten (mer än någon annan gas). Dock är den delen som vattenångan bidrar med naturlig, alltså inte gjord av människan. Frågan är hur lätt det är att få för mycket vattenånga i atmosfären. Det kanske helt enkelt bara regnar ner eller så? :D

 

Angående bilar som kör på vatten så tror jag inte det är så troligt eftersom vatten inte är särskilt rik på energi. Kanske någon smart användning av vattnet som hjälper till, men jag har svårt att se bilar som kör på vanligt vatten.

Ungefär som att man har gjort bilar som "kör på luft". Det de egentligen gör är att de utnyttjar luft under tryck - och hur får man luft under tryck? Med hjälp av energi som man måste få från annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, det är möjligt att framställa vätgas från vatten om man tillsätter energi. Vätgasen kan sedan reagera och bilda nya vattenmolekyler och samtidigt avge energi i en motor. Men då är det fortfarande elektricitet man behöver för att bilda vätgasen från början...

 

Men det kan bli effektivare att "lagra energi" som vätgas än att ha batterier i bilar så det kan vara en framtidslösning. :)

 

Hur det än blir tror jag vi kommer behöva väldigt mycket el i framtiden. Lösningarna jag ser är fusion eller solenergi.

 

Egentligen är inte miljöproblemen så svåra att lösa för oss rika i Sverige. Hälften av vår el kommer redan från vattenkraft, så det skulle bara kosta typ 100 miljarder att bygga vindkraftverk för resten. Ingvar Kamprad har ju många hundra så han skulle ju kunna försörja hela sverige med förnybar energi helt själv.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vatten(ånga) bidrar till växthuseffekten (mer än någon annan gas). Dock är den delen som vattenångan bidrar med naturlig, alltså inte gjord av människan. Frågan är hur lätt det är att få för mycket vattenånga i atmosfären. Det kanske helt enkelt bara regnar ner eller så? :D

 

Det är just det jag menar

 

Alltså, det är möjligt att framställa vätgas från vatten om man tillsätter energi. Vätgasen kan sedan reagera och bilda nya vattenmolekyler och samtidigt avge energi i en motor. Men då är det fortfarande elektricitet man behöver för att bilda vätgasen från början...

 

Men det kan bli effektivare att "lagra energi" som vätgas än att ha batterier i bilar så det kan vara en framtidslösning. :)

 

Hur det än blir tror jag vi kommer behöva väldigt mycket el i framtiden. Lösningarna jag ser är fusion eller solenergi.

 

Egentligen är inte miljöproblemen så svåra att lösa för oss rika i Sverige. Hälften av vår el kommer redan från vattenkraft, så det skulle bara kosta typ 100 miljarder att bygga vindkraftverk för resten. Ingvar Kamprad har ju många hundra så han skulle ju kunna försörja hela sverige med förnybar energi helt själv.

Jag har också hört att vätgas skulle vara en lösning på problemen.

Men att vätgasen är så lätt gör att den förvinner från jordens yta.

Väte har vu ju annars i haven i form av vatten, men att separera vätet från syret kräver så mycket energi att det är meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men Majvor, det kan inte bli för mycket vatten i atmosfären eftersom att vattenångan kondenseras och regnar ner i alla fall. Om vi släppte ut mer vattenånga i atmosfären skulle det bara regna lite mer.

 

Vadå försvinner från jordens yta? Det gör ju de flesta gaser. Man kan väl förvara den i tankar? ;)

Tanken är ju att det man ska få tillbaka energin som går åt till att utvinna vätgasen när man förbränner den och bildar vatten igen. Men du har rätt i att det går åt mer energi vid separeringen än vid förbränningen än så länge.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men Majvor, det kan inte bli för mycket vatten i atmosfären eftersom att vattenångan kondenseras och regnar ner i alla fall. Om vi släppte ut mer vattenånga i atmosfären skulle det bara regna lite mer.

Så vattnet har endå en "växthuseffekt", men det är inget som kommer påverkas även om vi kör med bilar som drivs av vatten?

Bara bönderna som blir glada över att dom slipper vattna sina sködar mindre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Släng ett getöga på denna artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Water-fuelled_car

 

Jag säger inte att jag tror på vad som står där, jag bara tipsade om en artikel där ni kan läsa om vatten-drivna motorer.

Står i första stycket:

The claims for these devices have been found to be incorrect and some were found to be tied to investment frauds.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...