Hoppa till innehåll

Energiförsörjning


WishCookie
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej nu tänkte jag dra igång en debatt inom energiförsörjning och vad vi borde satsa våra framtida forskningspengar på.

 

Frågor:

 

1. Vilka möjligheter och problem med dagens energiförsörjning har vi och hur påverkar det andra? Går det att fixa på något sätt?

 

2. Rättvis energiförbrukning alla länder emellan - möjligt eller omöjligt?

 

3. Vad ska/borde vi satsa våra forskningspengar på i framtiden?

 

Diskussion öppen!

Redigerat av WishCookie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

1. Det största problemet är föroreningarna och det faktum att resurserna kommer att ta slut (Jag tror inte att vi kan försörja hela världen med vattenkraft/vindkraft o.s.v.)

 

MEN det finns ett undantag vad gäller förnyelsebar energi, nämligen fusion. Det är motsatsen till fission och gör att man kan få ut ofantliga mängder energi genom att med hög hastighet och med rätt temperatur föra samman två atomer till en tyngre. Solen använder sig av denna energiframställning.

 

Men vi har ett dilemma, frågan är om vi ska satsa pengarna för att om kanske 30-50 år kunna använda fusion som i stort sett inte har några effekter på miljön alls och kan användas i stort sett resten av vår tideräknng, ELLER så kan vi istället forska så att vi kan framställa mer energi ur uranklyvning/vattenkraft/vindkraft eller dylikt. Ska vi minska utsläppen gradvis men de mest miljövänliga metoderna får vänta några 100 år eller ska vi tjurrusa och satsa på framtidens energialternativ utan att bry oss om utsläppen idag?

 

För en sak ska vi vara säkra på, det kommer ta LÅNG tid innan framställningen med fossila bränslen kommer att avskaffas då det är mycket svårt att lagra energi i förnyelsebar elframställning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

1. Det största problemet är föroreningarna och det faktum att resurserna kommer att ta slut (Jag tror inte att vi kan försörja hela världen med vattenkraft/vindkraft o.s.v.)

MEN det finns ett undantag vad gäller förnyelsebar energi, nämligen fusion. Det är motsatsen till fission och gör att man kan få ut ofantliga mängder energi genom att med hög hastighet och med rätt temperatur föra samman två atomer till en tyngre. Solen använder sig av denna energiframställning.

 

Men vi har ett dilemma, frågan är om vi ska satsa pengarna för att om kanske 30-50 år kunna använda fusion som i stort sett inte har några effekter på miljön alls och kan användas i stort sett resten av vår tideräknng, ELLER så kan vi istället forska så att vi kan framställa mer energi ur uranklyvning/vattenkraft/vindkraft eller dylikt. Ska vi minska utsläppen gradvis men de mest miljövänliga metoderna får vänta några 100 år eller ska vi tjurrusa och satsa på framtidens energialternativ utan att bry oss om utsläppen idag?

 

För en sak ska vi vara säkra på, det kommer ta LÅNG tid innan framställningen med fossila bränslen kommer att avskaffas då det är mycket svårt att lagra energi i förnyelsebar elframställning.

 

Hahahahahahahaa! Du vet att de stora företagen FÖRSTÖR resurser för att skapa ett högre marknadspris va?

Det finns extremt mycket (lätt tillgängliga) resurser som t.ex. Geotermisk Energi.

 

Redigerat av Luminary
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hahahahahahahaa! Du vet att de stora företagen FÖRSTÖR resurser för att skapa ett högre marknadspris va?

Det finns extremt mycket (lätt tillgängliga) resurser som t.ex. Geotermisk Energi.

Skulle du vilja förklara det där lite mer exakt?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kärnkraft är det bästa alternativet för dem flesta länderna i världen. Till exempel utgör kärnkraften i Sverige mer än hälften av vår tillgång till el. Tyskland har satsat mest på vindkraften och har den bredaste vindkraften, men även det utgör bara 2% av deras tillgångar. Nej tack, jag vill inte att kärnkraften stryps i Sverige nu så att vi är tvugna att importera kolkraft från Ryssland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Ryssfemma: Nej inte 2%, vad jag har hört runt 7%. Energin som kommer från förnyelsebar energi i Tyskland utgör 18% av den totala energikonsumtionen.

 

Jag räknade någon gång och kom fram till att Ingvar Kamprads personliga tillgångar skulle räcka för att förse hela Sverige med vindkraft. :P

(Lite intressant info bara, jag vet att det inte skulle fungera i praktiken ifall det slutar blåsa...)

 

Men som alla andra säger är kärnkraft det bästa alternativet hittills ja. De nya kärnkraftverken är ju också mer effektiva och säkra än de äldre som vi har idag. Tysklands beslut om att avveckla kärnkraften är katastrof.

 

Jag tycker vi ska använda kärnkraft tills bättre alternativ som solenergi eller fusion blir färdigutvecklade. Tanken på gigantiska solkraftverk i sahara är intressanta men det behövs en stabilare värld för att det ska kunna realiseras.

 

Och bilarna kommer vi kunna hitta bränsle till på ett eller annat sätt. Kanske vätgas eller olja från alger. Jag tror inte energiförsörjningen i framtiden kommer vara omöjlig att lösa om man vågar behålla kärnkraften och satsa på forskning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Solkraftverk i Sahara?

 

Det är inte världen som behövs stabiliseras först, det är sanden som är problem. Så ofantligt mycket sand.

Det största problemet med solkraftverk i Sahara är inte sanden, utan att man skulle behöva täcka en så löjligt stor yta så att det i princip är praktiskt omöjligt.

 

Dessutom skulle det bli snuskigt dyrt, och så måste man ha en helt stabil politisk situation i länderna. Jobbigt om man lägger ut miljarders miljarder på solkraftverk och så kommer kommer någon och bombar skiten en vecka senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

This. Oavsett vad miljönissarna påstår så är kärnkraft vårt överlägset bästa alternativ för tillfället.

Tycker fortfarande att kärnkraft är dåligt. Sverige är det ända landet (tror jag) som har mer än en reaktor per miljon invånare, vi har alltså många kärnkraftverk om man kollar på hur många invånare vi har. Även fast vi har det så är det bara drygt 50% utav våran energiförbruk som kommer ifrån kärnkraft.

 

Om man också räknar in risken med ett kärnkraftverk så känns det för mig onödigt.

 

Tycker vi borde satsa mer på vattenkraft då det vore ett bra alternativt i samband med den globala uppvärmningen som skapar massa smältvatten, smältvatten skapar ett överflöd utav vatten i sjöar och floder -> gratis energi.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...