Hoppa till innehåll

Hur Kom Egentligen Könsrollerna Till?


Skinkosten
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 81
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Skulle du kunna utveckla detta lite, jag förstod inte om du tycker det är dåligt för kvinnor eller om det inte är så IRL.

 

:P

 

Vad jag syftade på var att kvinnor väljer att jobba mycket inom yrken som är dåligt betalda, tyvär. Samt att många kvinnor tyvär också är beredda att gå ner i lön om de byter jobb medan många män inte är det. Samt att det finns många arbetsplatser där kvinnor tjänar mer än männen, många statliga verk t.ex. hos skatteverket tjänar kvinnorna i genomsnitt 14,3 % mer än männen (källan är tyvär bara muntlig från en av de högre cheferna där).

 

 

 

Det är för att kvinnor som försöker göra karriär inte bemöts lika seriöst som män, eftersom att kvinnor ofta ses som mindre kompetenta inom arbetslivet. Det är ett jävla slöseri med resurser, eftersom att som jag sa tidigare så är det fler kvinnor som går ut med bättre betyg och väljer att vidareutbilda sig.

Fast det är ju väldigt dumt att jämföra hur många som går ut och vidareutbildar sig och hur mycket man tjänar som man eller kvinna innom vissa yrken, jag menar alla som utför ett yrket har ju ofta samma utbildning...

 

Tyvär vidareutbildar sig ju många kvinnor till yrken där det är dålig lön...vilket ju inte är så vettigt egentligen. Det är också en attityd fråga, jag tror (vet ett par fall) att kvinnor är mer benägna att gå ner i lön om de byter jobb medan män inte är det. Alltså jag tror att ibland är det kvinnor själva som är orsaken till att lönen är sämre ibland...men men.

 

Men för att snacka om sjuksköterskor. Hög belastning, potentiellt farligt (för deras egna hälsa) och en relativt dålig lön för arbetet de gör. Manliga sköterskor tjänar 2000 mer än kvinnliga. De kan ju knappast göra ett så himla mycket bättre jobb än kvinnorna eller?

Sen förstår jag inte vart du vill komma med höga betyg. Man behöver knappast högt betyg för att bli en sköterska, lol.

Håller för övrigt med Whore.

 

Det är ju för att locka mer män att bli sjuksköterskor det är ju inte mer rätt än att kvinnor har läge fysiska krav för att bli poliser....

 

Varför utbildar sig så många då till sjuksköterska?! OM man nu väljer ett jobb med dålig lön och dålig arbetsmiljö så får man väl skylla sig själv, eller tycka om jobbet så mycket att det inte gör något...

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyvär vidareutbildar sig ju många kvinnor till yrken där det är dålig lön...vilket ju inte är så vettigt egentligen.

Kvinna eller man, om alla skulle utbilda sig för att få så hög lön som möjligt skulle vi ha ett land fullt av civilingenjörer och tomt på lärare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad behövs sägs i ämnet egentligen, studier tyder på att kvinnor är mer benägna att nöja sig med den lön de blir erbjudna medans män gärna förhandlar. Det finns givetvis många som inte passar in i detta scenario, jag som 20 årig kille skulle ju givetvis nöja mig vid den lön jag blir erbjuden..

 

Om vi nu ska diskutera långt bakåt i tiden hur könsrollerna kom till så är det förmodligen en fråga om fysisk styrka. Svårare är det nog inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinna eller man, om alla skulle utbilda sig för att få så hög lön som möjligt skulle vi ha ett land fullt av civilingenjörer och tomt på lärare.

Knappast, vi skulle få brist på lärare och allt efter som skulle lönen höjas för lärarna för att locka folk till yrket igen, det är det som gör att lönen ligger så lågt, för trots att lönen är dålig och kraven är höga så utbildar sig många ändå till lärare och då "behöver" man inte lyfta lönerna

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Angående att många skulle utbilda sig till lärare, du kan ju kolla på den här videon från SVT Play:

http://svtplay.se/v/2479923/brist_pa_larare

 

De säger upprepade gånger att det behövs fler lärare, och att ett lämpligt sätt att locka fler vore att höja lönerna.

 

Jag kollade några fler länkar när jag googlade på ämnet och fann även utbildade lärare som vittnade om svårigheter att få jobb. Samtidigt såg jag lokaltidningar som skrev att det var brist på lärare i deras kommuner, och vissa lärare som sade att man kan behöva flytta för att få jobb eftersom det är efterfrågan på vissa platser men inte andra, samt att vissa ämneskombinationer är mer efterfrågade.

 

Så kanske är det just så; brist på vissa typer av lärare men inte andra, brist i vissa kommuner men inte andra. Men verkar som att det är på gång stora pensioneringar så kanske bristen kommer öka inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående att många skulle utbilda sig till lärare, du kan ju kolla på den här videon från SVT Play:

http://svtplay.se/v/2479923/brist_pa_larare

 

De säger upprepade gånger att det behövs fler lärare, och att ett lämpligt sätt att locka fler vore att höja lönerna.

 

Jag kollade några fler länkar när jag googlade på ämnet och fann även utbildade lärare som vittnade om svårigheter att få jobb. Samtidigt såg jag lokaltidningar som skrev att det var brist på lärare i deras kommuner, och vissa lärare som sade att man kan behöva flytta för att få jobb eftersom det är efterfrågan på vissa platser men inte andra, samt att vissa ämneskombinationer är mer efterfrågade.

 

Så kanske är det just så; brist på vissa typer av lärare men inte andra, brist i vissa kommuner men inte andra. Men verkar som att det är på gång stora pensioneringar så kanske bristen kommer öka inom kort.

Fast man kan inte precis höja lönerna bara för att få fler intresserade.

Lärarjobbet är relativt slappt, massvis utav lov, det man rättar är saker man rättat tusentals gånger förr och därför går allt nästan på rutin, många slutar runt 5.

Skulle lönen höjas skulle de hårdare jobben klaga och också vela ha en lönehöjning, detta skulle kanske leda till protester och strejker allt som skulle påverka landets ekonomi, skulle dock de gå med på en lönehöjning även där skulle ännu fler jobb vilja ha lönehöjning osv. osv. allt skulle leda till inflation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast man kan inte precis höja lönerna bara för att få fler intresserade.

Lärarjobbet är relativt slappt, massvis utav lov, det man rättar är saker man rättat tusentals gånger förr och därför går allt nästan på rutin, många slutar runt 5.

Skulle lönen höjas skulle de hårdare jobben klaga och också vela ha en lönehöjning, detta skulle kanske leda till protester och strejker allt som skulle påverka landets ekonomi, skulle dock de gå med på en lönehöjning även där skulle ännu fler jobb vilja ha lönehöjning osv. osv. allt skulle leda till inflation.

Slappt? Lärare är en av de yrkesgrupper som löper störst risk att gå in i väggen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Notis: Min tolvåriga kusin och hennes kompis, som båda spelat fotboll aktivt i flera år, blev idag ivägschasade från fotbollsplanen på rasten av jämnåriga killar som skrek "jävla feminist-as" och dyl.

Jag personligen reagerar starkast när det gäller yngre barn, som faktiskt inte har någon aning om vad de pratar om men gör de ändå för att de lärt sig att så är det. Kan liknas vid när jag såg en ~8-årig pojke sitta och kasta upp grus i luften och säga "det regnar bögar!".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast man kan inte precis höja lönerna bara för att få fler intresserade.

Lärarjobbet är relativt slappt, massvis utav lov, det man rättar är saker man rättat tusentals gånger förr och därför går allt nästan på rutin, många slutar runt 5.

Skulle lönen höjas skulle de hårdare jobben klaga och också vela ha en lönehöjning, detta skulle kanske leda till protester och strejker allt som skulle påverka landets ekonomi, skulle dock de gå med på en lönehöjning även där skulle ännu fler jobb vilja ha lönehöjning osv. osv. allt skulle leda till inflation.

Haha skojar du eller? Min mamma är högstadielärare och hon jobbar till 9/10 på kvällen flera veckor varje termin när det är betygssättning och utvecklingssamtal. Hon brukar dessutom behöva sitta och rätta massa arbeten på helgerna.

 

Sjuuuukt mycket övertid som de inte får betalt för över huvud taget och massor med tid i skolan som går åt till att ta konflikter med idiotelever som bara ger dem massa skit hela tiden.

 

Loven är det enda som håller min mamma kvar vid yrket över huvud taget, även om hon älskar sina ämnen och att lära ut är det så fruktansvärt dåliga arbetsvillkor i övrigt för många lärare.

 

 

Och det handlar inte om hur hårda jobben är. Finns massa jobb som inte alls är hårda men som ändå ger bra betalt, arbetsbelastning och lön hänger inte ihop i samhället i övrigt så jag förstår inte varför det skulle göra det när det gäller lärare. Man får tänka på att lärare har en lång utbildning också och man kan därför inte jämföra dem lönemässigt med industriarbetare eller hantverkare...

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lärarjobbet är relativt slappt, massvis utav lov, det man rättar är saker man rättat tusentals gånger förr och därför går allt nästan på rutin, många slutar runt 5.

Haha, nu är du ju jätterolig. Lärare har typ bara sommarlov i 1,5 månad. När du springer omkring och har roligt på lov sitter de och rättar saker, planerar, planerar och rättar saker.

Det är inte så lätt att rätta saker heller, de måste ju hela tiden avgöra om du verkligen skrivit det som behövs eller om du bara försöker skriva så luddigt att de inte ska fatta något.

+ oerhört mycket obetalt övertid.

 

De enda som har lov är väl förskolelärare, men de har ju ansvaret för småttingar som inte kan kontrollera sig ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha skojar du eller? Min mamma är högstadielärare och hon jobbar till 9/10 på kvällen flera veckor varje termin när det är betygssättning och utvecklingssamtal. Hon brukar dessutom behöva sitta och rätta massa arbeten på helgerna.

 

Sjuuuukt mycket övertid som de inte får betalt för över huvud taget och massor med tid i skolan som går åt till att ta konflikter med idiotelever som bara ger dem massa skit hela tiden.

 

Loven är det enda som håller min mamma kvar vid yrket över huvud taget, även om hon älskar sina ämnen och att lära ut är det så fruktansvärt dåliga arbetsvillkor i övrigt för många lärare.

Och det handlar inte om hur hårda jobben är. Finns massa jobb som inte alls är hårda men som ändå ger bra betalt, arbetsbelastning och lön hänger inte ihop i samhället i övrigt så jag förstår inte varför det skulle göra det när det gäller lärare. Man får tänka på att lärare har en lång utbildning också och man kan därför inte jämföra dem lönemässigt med industriarbetare eller hantverkare...

Min farsa jobbar i princip varje dag i veckan, han brukar dra till jobbet vid 7 på morgonen och komma hem ibland runt 2 på natten, har man en klient så måste man jobba för att tillfredsställa denne.

En lärare verkar ju dock kunna skjuta upp allt möjligt. Ibland tar det 2 månader för oss att få tillbaka prov, man undrar ju vad in i helvette är det som tar så lång tid?

 

Haha, nu är du ju jätterolig. Lärare har typ bara sommarlov i 1,5 månad. När du springer omkring och har roligt på lov sitter de och rättar saker, planerar, planerar och rättar saker.

Det är inte så lätt att rätta saker heller, de måste ju hela tiden avgöra om du verkligen skrivit det som behövs eller om du bara försöker skriva så luddigt att de inte ska fatta något.

+ oerhört mycket obetalt övertid.

 

De enda som har lov är väl förskolelärare, men de har ju ansvaret för småttingar som inte kan kontrollera sig ännu.

Bara 1,5 månader?

Annat folk kan ju skratta sig lyckliga om de lyckas få 3 veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...