Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Layton jag gillar hur du könsdiskriminerar kvinnor genom att säga att kvinnor blir kösndiskriminerande. Om du nu tycker att könet inte spelar någon roll i de avseenden du tar upp så kanske du ska akta dig för att göra den gränsdragningen mellan könen. Är det inte mer konsekvent av dig att säga att olika individer blir mer eller mindre könsdiskriminerade? Oavsett vilket kön de har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

1.Layton jag gillar hur du könsdiskriminerar kvinnor genom att säga att kvinnor blir kösndiskriminerande. 2.Om du nu tycker att könet inte spelar någon roll i de avseenden du tar upp så kanske du ska akta dig för att göra den gränsdragningen mellan könen. 3.Är det inte mer konsekvent av dig att säga att olika individer blir mer eller mindre könsdiskriminerade? Oavsett vilket kön de har.

1. Va? Vad menar du? Könsdiskriminerar jag kvinnor genom att säga att de blir mer köndiskriminerande en män? Va?

2. Ja, du har delvis rätt. Men vi kan inte låtsas som ingenting har hänt, tror jag. Vi kan inte bara lämna det och säga "låt alla vara som de vill" för få som inte har förstått det än kommer inte att acceptera det. Tyvärr.

3. Men... va? Jo, kanske. Men vilka individer av flest kön är det som blir mest könsdiskriminerande?

 

Det var ganska länge sedan jag blev "så jävla sur", och då hade det inget att göra med en forumdiskussion. Kvinnor har utsatts för diskriminering i historien, ja. Män har överordnats kvinnor precis som vita överordnats svarta. Men jag tror inte att ditt sätt att tänka kan lösa problemet. Så länge man fokuserar på att framhäva kvinnor, så fokuserar man på skillnader mellan könen.

Denna fråga är, i likhet med frågan om militär, i mitt tycke väldigt svår. För min önskan är ju att jämlikhet mellan könen ska vara en självklarhet, att det inte är något man tänker på; då blir det absurt för mig att förespråka exempelvis kvotering. Men kanske blir jämställdhet aldrig en självklarhet, kanske måste vi nöja oss med att göra det dåliga mindre dåligt, och då är kvotering helt okej. Likadant om man byter ut begreppet "jämlikhet" mot fred, och "kvotering" mot försvar.

Precis, det är min önskan också. Jag håller helt med alla dina saker som du säger i ditt inlägg, men grejen är att det är så svårt att bara få jämlikhet så där. Därför tror jag att feminister och så behövs. Men visst, det vore ju bäst om en tjej bara orakade sig och gick ut på stan och fick inga blickar eller något. Men...

 

Eller förresten. Äh, jag vet inte. Jävligt svårt, för nu när jag tänker på det så blir det ju inte så mycket bättre för att feministerna skriker "Kvinnan är inte ett objekt för utseende! Raka er inte!"

Men det har gjort skillnad förut, så det borde väl funka nu också kan man tycka...

 

Bra inlägg förresten, du formulerade dig mycket bra :)

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Va? Vad menar du? Könsdiskriminerar jag kvinnor genom att säga att de blir mer köndiskriminerande en män? Va?

2. Ja, du har delvis rätt. Men vi kan inte låtsas som ingenting har hänt, tror jag. Vi kan inte bara lämna det och säga "låt alla vara som de vill" för få som inte har förstått det än kommer inte att acceptera det. Tyvärr.

3. Men... va? Jo, kanske. Men vilka individer av flest kön är det som blir mest könsdiskriminerande?

Precis, det är min önskan också. Jag håller helt med alla dina saker som du säger i ditt inlägg, men grejen är att det är så svårt att bara få jämlikhet så där. Därför tror jag att feminister och så behövs. Men visst, det vore ju bäst om en tjej bara orakade sig och gick ut på stan och fick inga blickar eller något. Men...

 

Eller förresten. Äh, jag vet inte. Jävligt svårt, för nu när jag tänker på det så blir det ju inte så mycket bättre för att feministerna skriker "Kvinnan är inte ett objekt för utseende! Raka er inte!"

Men det har gjort skillnad förut, så det borde väl funka nu också kan man tycka...

 

Bra inlägg förresten, du formulerade dig mycket bra :)

Jag tror det skulle kvitta hur mycket feminister försöker få igenom att kvinnor inte ska behöva raka sig. I början kommer folk kolla, för det sticker ut från normen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, så därför är inte diskrimineringen större av kvinnor? Eller vad menar du?

Alltså för h*lvete. Vart fick du in att jag tyckte det? Jag skrev: Alla skämt - allt det där snacket, alltså det som är negativt via kön är bara töntigt. Småbarns språk skulle jag säga. Förstår du nu vad jag menar eller? Jag tycker bara att det är onödigt. Och att de inte behöver användas, det är som att man pratar med en tre åring om den andra personen använder "kvinnor hör hemma i köket". < Det var ett exempel. Allt sånt är onödigt oavsett kön. Redigerat av Organism
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast den här diskussionen om hår på kvinnorkroppen förstår inte riktigt jag. Samhället är ju ytligt idag, så om en kille skulle gå runt med ölmage och stora tussar i armhålorna stirrar folk också och tycker det är äckligt. Även killar blir i vår yngre generation objektifierade.

 

Det är inte så att vi måste få bort objektifieringen i sig, för det går inte, utan jämställdhet kan lika gärna vara att man ser likadant på objektifiering av båda könen.

 

Men visst, det är väldigt synd tycker jag att så många unga tjejer idag bara bryr sig om sitt utseende och struntar i att utveckla sina andra egenskaper. Det gör att samhället går miste om en massa kompetens. Hur många tjejer har man inte träffat som antingen har dåligt självförtroende för att de inte ser tillräckligt bra ut eller är snygga och helt personlighetsbefriade? Slöseri på människor...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur många tjejer har man inte träffat som antingen har dåligt självförtroende för att de inte ser tillräckligt bra ut eller är snygga och helt personlighetsbefriade? Slöseri på människor...

Jag tycker det är jätte synd. Spec om man kollar på den "nya generationen" som är helt hjärntvättade. De som går i sexan nu. Nu menar jag inte alla, men de större delarna. Alltså..
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Va? Vad menar du? Könsdiskriminerar jag kvinnor genom att säga att de blir mer köndiskriminerande en män? Va?

2. Ja, du har delvis rätt. Men vi kan inte låtsas som ingenting har hänt, tror jag. Vi kan inte bara lämna det och säga "låt alla vara som de vill" för få som inte har förstått det än kommer inte att acceptera det. Tyvärr.

3. Men... va? Jo, kanske. Men vilka individer av flest kön är det som blir mest könsdiskriminerande?

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Jag ser inte hur det är mer relevant att man är könsdiskriminerad som kvinna än som man. Du verkar resonera som att "Ja men det är klart att vi ska motarbeta din könsdiskriminering eftersom du är kvinna."

 

Att man är könsdiskriminerad har inget med vilket kön man är, vilket du verkar påstå, och på så sätt könsdiskriminerar du. Du säger att de kvinnor som är könsdiskriminerade är det för att de är kvinnor, vilket är väldigt diskriminerande mot kvinnor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att man är könsdiskriminerad har inget med vilket kön man är, vilket du verkar påstå, och på så sätt könsdiskriminerar du. Du säger att de kvinnor som är könsdiskriminerade är det för att de är kvinnor, vilket är väldigt diskriminerande mot kvinnor.

Vad menar du nu? Att bli diskriminerad på grund av ens könstillhörighet är ju exakt vad könsdiskriminering är?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

1.Jag förstår inte ditt resonemang riktigt.2 Jag ser inte hur det är mer relevant att man är könsdiskriminerad som kvinna än som man. 3. Du verkar resonera som att "Ja men det är klart att vi ska motarbeta din könsdiskriminering eftersom du är kvinna."

 

4. Att man är könsdiskriminerad har inget med vilket kön man är, vilket du verkar påstå, och på så sätt könsdiskriminerar du. 5.Du säger att de kvinnor som är könsdiskriminerade är det för att de är kvinnor, 6.vilket är väldigt diskriminerande mot kvinnor.

Eh... va? Jag fattar ingenting. Nu tar jag och läser igenom mina inlägg en extra gång och sen tar jag allt steg för steg.

1. Jag förstår inte ditt resonemang? Vadå könsdiskriminerar kvinnor, för andra gången.

2. Fast... kvinnor är ju diskriminerade i helhet.

3. ??? vadå någons könsdiskriminering? Vad menar du, att könet spelar roll? Vad?

4. Fast det har väl visst med kön att göra. Vad könsdiskriminering?

5. Okej... så du menar att det är kvinnodiskriminerande att säga att de är diskriminerade för att de är kvinnor?

 

Okej, som om jag förstått rätt så tycker du att det är "könsdiskriminerande" att säga att "kvinnor är mer diskriminerade än män" istället för att fokusera på varje individ?

 

Nej, så är det inte. Äh skit samma, om jag inte fattar ditt nästa inlägg struntar jag i att diskutera med dig.

 

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

QUOTE(Layton @ 22/03-2012 20:43:29) <{POST_SNAPBACK}>

1. Nä det är det jag försöker förklara.

2. Ja det är det jag menar, du könsdiskriminerar genom att prioritera kvinnor. Så du tycker att om man är kvinna och är könsdiskriminerad så ska man få stöd för att man är kvinna, eftersom de blir mest könsdiskriminerade i "helhet". Man ska alltså inte hjälpa kvinnor med könsdiskriminering för just att de är könsdiskriminerade? Utan man ska hjälpa dem för att dem är kvinnor? Varför inte satsa på att hjälpa könsdiskriminerade som röker först? Eller alla som inte röker? Jag kan slå vad om att de är fler icke-rökare som blir könsdiskriminerade än rökare. Eftersom icke-rökare i helhet blir mer diskriminerade så är det en grupp vi måste sätta fokus på.

3. Nu kanske du tänker "Ja men rökning har väl inget med könsdiskriminering att göra?" Och nej det stämmer, men varför har kön det? Du kan väl bli lika mycket diskriminerad oavsett om du är man eller kvinna!?

4. Nej.

5. Det är i alla fall diskriminerade att sätta olika individers behov av hjälp angående könsdiskriminering med avseende på vilket kön man är i olika grupper. Ser du inte att du könsdiskriminerar?
 

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...