Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Såg du videon 360Xbox länkade? Diskriminering mot män är minst lika vanligt som diskriminering mot kvinnor bara mer dolt, för det är mindre män som klagar på det, även vanligt i skolor osv är ju meningen "killar är så omogna" eller "killar är så dumma!" eller "alla killar är likadana", framstår ofta på min skola iaf. Men lika vanligt är ju meningen "kvinnor ska vara i köket!" eller "kvinnor kan inte köra bil" eller "den tjejen är en slyna på grund av *anledning*". Jag vet att en del bara säger att dom skojar, men den ursäkten håller inte förevigt. Dock så är det ju mer diskriminering mot kvinnor på arbetsplatser, främst på mansdominerande yrken (elektriker, svetsare, bilmekaniker osv). Men könsdiskriminering ska ju självklart förhindras, oavsett mot vilket kön från vilket kön det än är. Det håller vi med om i alla fall.

 

Kanske lite dåligt skrivet, men hoppas alla förstår. :)

Ja, jag tycker det är lika viktigt att vi är helt jämställda, åda könen är lika viktiga.

Men kolla på dina exempel: "Kvinnor kan inte köra bil", "hör hemma i köket" och att säga att en "tjej är en slyna" är ju mycket allvarligare än att killar är dumma, omogna och likadana.

Men annars förstår jag vad du menar.

 

Jag har inte kollat på videon, och jag orkar inte göra det just nu, men jag antar att de tar upp saker som att om en tjej säger "Ska vi knulla?" och tar en kille på rumpan så är det mer okej än om en man skulle göra det.

Isåfall, så har du alldeles rätt, det är något som måste ändras på. Det är ju typisk ojämställdhet mellan män.

Men ja. Kvinnodiskrimineringen är fortfarande större. Men om man tar hand och behandlar könen lika så mycket som möjligt så kommer det ju bli jämställdhet ändå. Hos båda könen.

 

Det har att göra med att t.ex. hjärtattack ger inte (alltid) samma symptom hos kvinnor som hos män. Det har att göra med att forskingen förr gjordes på män och tog ofta inte hänsyn till att kvinnor är annorlunda från män. Män får ofta ont i vänsterarmen, kvinnor får oftare ont i magen. Detta vet ju många inte om, sen är det ju någon slags konstig kultur att "äsch, det är väl inte så konstigt att du som kvinna har ont i magen. Ta en alvedon och skärp dig!"

 

Sen är det så väldigt många feminister som tänker så. Bättre att tänka så att det blir jämnställt än att bara tänka på ena könet.

Eh? Jag förstod inte riktigt. Hursomhelst så tycker jag inte att kvinnor ska få massa fördelar bara för att män är taskiga. Jag tror inte det kommer fungera i längden...

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kommer aldrig få ett jämställt samhälle så länge som folk hela tiden letar efter skillnader och orättvisor mellan könen. Om alla bara skulle känna efter vad de själva vill, ha respekt för varandra och göra vad som var rätt så skulle samhället redan vara jämställt.

 

Det handlar bara om att vara öppen och göra vad som verkligen känns bra, och inte hur samhället säger att det ska vara.

 

Såna som protesterar mot löjliga saker som rakade armhålor och kallar sig feminister förstör bara för den verkliga jämställdheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men kolla på dina exempel: "Kvinnor kan inte köra bil", "hör hemma i köket" och att säga att en "tjej är en slyna" är ju mycket allvarligare än att killar är dumma, omogna och likadana

Jag tycker att det spelar ingen roll om hur "allvarligt" det låter/är utan det är ju mer bara idioti vad man än säger.

Bara "töntighet" skulle jag säga.

Redigerat av Organism
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det spelar ingen roll om hur "allvarligt" det låter/är utan det är ju mer bara idioti vad man än säger.

Bara "töntighet" skulle jag säga.

Jaha, så därför är inte diskrimineringen större av kvinnor? Eller vad menar du?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Att säga "Kvinnor kan inte köra bil" är mindre diskriminerande än att säga "Alla män är dumma i huvudet" imo.

Motivering, tack.

 

Hur ni hur ni låter? "Du diskriminerar mest!" "Nej du!" "Nej du!"

Det spelar ingen jävla roll, eliminera det skitna tankesättet istället för att tjafsa om vem det påverkar mest.

Sluta bli så jävla sur bara för att det dyker upp en diskussion där två stycken bara ser på sitt sätt. Men visst kan det kanske behövas lite mer motiveringar.

Jag kan inte se något annat än att kvinnor är det mest drabbade könet. Kolla på bara på skönhetsidelan, kvinnor framstår som ett OBJEKT, kvinnor tjänar mindre och ja, ni vet.

Vad är det som är så fel att bara inse att tjejer diskrimineras oftare/värre? Det är ju knappast så att jag kräver att kvinnor ska ha det bättre, vi ska ha det lika bra, och vilket kön är det som då ska gå upp mest?

Sen har jag förståelse för om ni tycker ungefär som Mumutio sa, att om det ska vara verklig jämställdhet så ska man bara vara sig själv, men om man klär sig i rosa som kille, eller odlar skägg som kvinna, är det enkelt? Nej, då diskrimineras man.

För att samhället tål det inte, typ.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sluta bli så jävla sur bara för att det dyker upp en diskussion där två stycken bara ser på sitt sätt. Men visst kan det kanske behövas lite mer motiveringar.

Jag kan inte se något annat än att kvinnor är det mest drabbade könet. Kolla på bara på skönhetsidealen, kvinnor framstår som ett OBJEKT, kvinnor tjänar mindre och ja, ni vet.

Vad är det som är så fel att bara inse att tjejer diskrimineras oftare/värre? Det är ju knappast så att jag kräver att kvinnor ska ha det bättre, vi ska ha det lika bra, och vilket kön är det som då ska gå upp mest? Sen har jag förståelse för om ni tycker ungefär som Mumutio sa, att om det ska vara verklig jämställdhet så ska man bara vara sig själv, men om man klär sig i rosa som kille, eller odlar skägg som kvinna, är det enkelt? Nej, då diskrimineras man.

För att samhället tål det inte, typ.

Det var ganska länge sedan jag blev "så jävla sur", och då hade det inget att göra med en forumdiskussion. Kvinnor har utsatts för diskriminering i historien, ja. Män har överordnats kvinnor precis som vita överordnats svarta. Men jag tror inte att ditt sätt att tänka kan lösa problemet. Så länge man fokuserar på att framhäva kvinnor, så fokuserar man på skillnader mellan könen.

Denna fråga är, i likhet med frågan om militär, i mitt tycke väldigt svår. För min önskan är ju att jämlikhet mellan könen ska vara en självklarhet, att det inte är något man tänker på; då blir det absurt för mig att förespråka exempelvis kvotering. Men kanske blir jämställdhet aldrig en självklarhet, kanske måste vi nöja oss med att göra det dåliga mindre dåligt, och då är kvotering helt okej. Likadant om man byter ut begreppet "jämlikhet" mot fred, och "kvotering" mot försvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...