Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Hade en lärare i mellanstadiet som sade en lektion att tjejerna skulle gå ut och lära sig spela killerboll (given rastaktivitet), medan killarna skulle sitta och jobba "ikapp" i matteböckerna.

Som om killarna automatiskt låg efter tjejerna i matte, vilket ju kanske stämmer hos yngre barn men detta var i fyran eller så så de som skulle komma att bli duktiga i skolan hade börjat visa det och båda två som "ledde" i matte var killar.

EDIT: Även förstås som att alla tjejer var dåliga på killerboll (vilket de var, mer eller mindre, men ändå).

Redigerat av Juicelol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och min fråga är, varför gjorde inte kvinnor något emot detta?

(Vet att ingen kan svara rätt på den frågan.)

Din fråga är svår som du sa, men inte omöjlig att svara "rätt" på. Jag tror (detta är min syn) att religionen sa allt, och enligt det så var det väl att kvinnor och män var olika och hade olika uppgifter här i livet. Kvinnorna var fysiskt svagare och lagade då mat, födde barn, medan männen försörjde familjerna, och genom de så hade de makt över kvinnorna och de gav de ingen rätt att säga något.

Som du vet så blev ju människor smartare med tiden, och fattade mer, tillslut började man förstå att kvinnor var mycket värda, men det var ju fortfarande inte jämställt, men när dte började hända saker kunde feminister säga mer och förändra samhället.

 

Hade en lärare i mellanstadiet som sade en lektion att tjejerna skulle gå ut och lära sig spela killerboll (given rastaktivitet), medan killarna skulle sitta och jobba "ikapp" i matteböckerna.

Som om killarna automatiskt låg efter tjejerna i matte, vilket ju kanske stämmer hos yngre barn men detta var i fyran eller så så de som skulle komma att bli duktiga i skolan hade börjat visa det och båda två som "ledde" i matte var killar.

Meh, vafasen, kan ingen fatta någon gång att det inte alltid behöver spela roll vilket kön man har?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vänta... vad är en feminist egentligen?

Många här säger ju att de står för kvinnors rättigheter ^^.

Men ingen säger att de är feminister, trodde att det ursprungligen var folk som stod för kvinnors rättigheter, eller syftar ni bara på att ni inte är några konstiga snubbar som hatar män?

Jag har googlat, det står att feminism är en politisk rörelse för kvinnors rättigheter. Men... jag, kan någon förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En "riktig" feminist är för jämställdhet, sedan kan ordet få helt andra betydelser beroende på vem som kallar sig feminist och vad man förknippar feminism med. Därför undviker jag att sätta en etikett på någon av mina åsikter, folk kan tolka det precis hur de vill annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd.

 

"Feminism behövs inte. I dagens samhälle är feminism endast ett verkyg för kvinnorna att försöka förtrycka männen, det handlar absolut inte om jämställdhet och om det nu gjorde det så är det lika falskt. Ett samhälle som burit på de olika könsrollerna i flera, flera århundraden kommer i grunden i princip aldrig att ändras, och om det nu skulle göra det så tar det nog mycket mer än endast några årtionden.

Det kommer alltid finnas skillnad, lika som att det alltid kommer att finnas skillnad i lönerna mellan proletärer och den så kallade bourgeoisie.

 

Sedermera tycker jag också att kvinnor är bättre på att ta hand om barn, hushållet och dylikt än männen. Nu anser jag inte att det här är varje kvinnas roll i livet, allting handlar i princip om uppväxten. Omedvetet eller medvetet så uppfostras de flesta flickor enligt en sådan världsbild att de ska ta hand om barnen, laga mat, vara en husmor helt enkelt. Pojkar uppfostras till att vara starka, självständiga. Det är det här som har fastnat på varje generation och kommer att fortsätta göra det. Om man ger en docka till en tjej i ung ålder och låter hon fortsätta leka och ta hand om den så utvecklas en förståelse för barn, viljan att ta hand om ett barn i de flesta fall.

 

Sedan förstår jag absolut inte varför man ska rösta på ett parti som har feminism som ideologi och som inte bryr sig om andra frågor? Det är i princip som att rösta på Piratpartiet eller Sverigedemokraterna. Om man nu ens skulle ha spår av feminism och jämställdhet i något parti så borde det vara ihop med andra frågor som också prioriteras högre än den så kallade jämställdheten."

 

Att leta efter jämställdhet medvetet är endast dumdristigt. Så länge inte hela världen är redo att förändra sig själva så kommer ojämlikhet existera. Det finns inget samhälle där alla är jämställda med varandra. Jag går med min princip att det är möjligt att komma vars man vill, så länge man är villig att lägga ner jobb på det. Kvinnor i dagens samhälle lever med tanken att de är veka och klarar sig inte och måste ha hjälp på vägen, allt tack vare feminismen.

Ja, jag har fördomar mot feminister, och jag har rätt i att ha så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag skrev i en annan tråd.

 

"Feminism behövs inte. I dagens samhälle är feminism endast ett verkyg för kvinnorna att försöka förtrycka männen, det handlar absolut inte om jämställdhet och om det nu gjorde det så är det lika falskt. Ett samhälle som burit på de olika könsrollerna i flera, flera århundraden kommer i grunden i princip aldrig att ändras, och om det nu skulle göra det så tar det nog mycket mer än endast några årtionden.

Det kommer alltid finnas skillnad, lika som att det alltid kommer att finnas skillnad i lönerna mellan proletärer och den så kallade bourgeoisie.

 

Sedermera tycker jag också att kvinnor är bättre på att ta hand om barn, hushållet och dylikt än männen. Nu anser jag inte att det här är varje kvinnas roll i livet, allting handlar i princip om uppväxten. Omedvetet eller medvetet så uppfostras de flesta flickor enligt en sådan världsbild att de ska ta hand om barnen, laga mat, vara en husmor helt enkelt. Pojkar uppfostras till att vara starka, självständiga. Det är det här som har fastnat på varje generation och kommer att fortsätta göra det. Om man ger en docka till en tjej i ung ålder och låter hon fortsätta leka och ta hand om den så utvecklas en förståelse för barn, viljan att ta hand om ett barn i de flesta fall.

 

Sedan förstår jag absolut inte varför man ska rösta på ett parti som har feminism som ideologi och som inte bryr sig om andra frågor? Det är i princip som att rösta på Piratpartiet eller Sverigedemokraterna. Om man nu ens skulle ha spår av feminism och jämställdhet i något parti så borde det vara ihop med andra frågor som också prioriteras högre än den så kallade jämställdheten."

 

Att leta efter jämställdhet medvetet är endast dumdristigt. Så länge inte hela världen är redo att förändra sig själva så kommer ojämlikhet existera. Det finns inget samhälle där alla är jämställda med varandra. Jag går med min princip att det är möjligt att komma vars man vill, så länge man är villig att lägga ner jobb på det. Kvinnor i dagens samhälle lever med tanken att de är veka och klarar sig inte och måste ha hjälp på vägen, allt tack vare feminismen.

Ja, jag har fördomar mot feminister, och jag har rätt i att ha så.

Vi är alla delar av hela världen. Om var och en inser att de kan göra skillnad, på ett individuellt plan. så har vi plötsligt så många individer att det inte längre är individuellt och då kan förändringar ske.

Hur många samhällen har du kollat upp då? Det är ju nästan som att säga att vi inte ska utveckla t ex robotteknik därför att inga samhällen har utvecklad robotteknik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...