Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Vi är alla delar av hela världen. Om var och en inser att de kan göra skillnad, på ett individuellt plan. så har vi plötsligt så många individer att det inte längre är individuellt och då kan förändringar ske.

Hur många samhällen har du kollat upp då? Det är ju nästan som att säga att vi inte ska utveckla t ex robotteknik därför att inga samhällen har utvecklad robotteknik.

Det där var en väldigt konstig jämförelse. Robotteknik med något så komplext som jämnlikhet? Du måste förstå att de principer som vi följer idag angående jämlikhet och dylikt har ärvts ned i generationer och generationer, och har till stor del aldrig ändrats så pass mycket. Jag antar att robotteknike utvecklades mycket, mycket tidigare och är därav mer öppen till förändring.

Något som står så fast och har stått så fast som jämlikheten genom tiderna kommer inte att förändras drastiskt, om än små förändringar (Då det inte var lika självklart att kvinnorna skulle ha jobb förr i tiden som nu). Jämlikhet kommer och går som sagt, det hjälper inte att stå och skrika "ÖKA KVINNORS RÄTTIGHETER I SAMHÄLLET!1!1!!!".

 

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev skulle du också ha sett varför feminismen inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Median:

 

Könsrollerna har sett ut så i flera århundraden därför att de politiska, filosofiska och religiösa auktoriteterna helt enkelt har förtryckt och förminskat kvinnans roll, med hjälp av antingen bibeln eller vetenskapliga "bevis" som i efterhand har kunnat förkastas helt. Du säger att pojkar uppfostras till att vara starka och självständiga och kommer fortsätta att göra det, därför är det ingenting att ändra på, men samtidigt säger du att du lever efter principen att man kan ta sig vart man vill bara man vill det. Varför ska vi då inte börja uppfostra tjejer till att vara starka och självständiga?

 

Varför ska vi bara ge upp i kampen om jämställdhet? Om alla bara kunde se på problemet rationellt och inse att en kvinna är värd samma lön som en man, skulle det inte finnas ett problem. Din ovilja att ändra perspektiv är en del av vad som är fel i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Median:

 

Könsrollerna har sett ut så i flera århundraden därför att de politiska, filosofiska och religiösa auktoriteterna helt enkelt har förtryckt och förminskat kvinnans roll, med hjälp av antingen bibeln eller vetenskapliga "bevis" som i efterhand har kunnat förkastas helt. Du säger att pojkar uppfostras till att vara starka och självständiga och kommer fortsätta att göra det, därför är det ingenting att ändra på, men samtidigt säger du att du lever efter principen att man kan ta sig vart man vill bara man vill det. Varför ska vi då inte börja uppfostra tjejer till att vara starka och självständiga?

 

Varför ska vi bara ge upp i kampen om jämställdhet? Om alla bara kunde se på problemet rationellt och inse att en kvinna är värd samma lön som en man, skulle det inte finnas ett problem. Din ovilja att ändra perspektiv är en del av vad som är fel i samhället.

Riktigt löjligt att skylla på religion för vart enda problem i världen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Median:

 

Könsrollerna har sett ut så i flera århundraden därför att de politiska, filosofiska och religiösa auktoriteterna helt enkelt har förtryckt och förminskat kvinnans roll, med hjälp av antingen bibeln eller vetenskapliga "bevis" som i efterhand har kunnat förkastas helt. Du säger att pojkar uppfostras till att vara starka och självständiga och kommer fortsätta att göra det, därför är det ingenting att ändra på, men samtidigt säger du att du lever efter principen att man kan ta sig vart man vill bara man vill det. Varför ska vi då inte börja uppfostra tjejer till att vara starka och självständiga?

 

Varför ska vi bara ge upp i kampen om jämställdhet? Om alla bara kunde se på problemet rationellt och inse att en kvinna är värd samma lön som en man, skulle det inte finnas ett problem. Din ovilja att ändra perspektiv är en del av vad som är fel i samhället.

Ja. Det jag menar att även om hur man är uppfostrad så kan man ta sig vars man vill, så länge man har viljan att göra det.

Kvinnor är värda lika mycket lön som de jobbar för, lika så är männen. Men alla denna feminist propaganda och skit har automatiskt satt de flesta kvinnor i ett stadium där de anser sig själva för "svaga" och "hjälplösa" för att klara sig utan hjälp, och vill istället att samhället ska agera som bärhjälp åt dessa. Nu för tiden är det inte många som klarar av att tänka för sig själva. Uppfostringen och miljön kan också i vissa fall påverka negativt på ens förmåga att tänka konkret och försöka ta plats i samhället.

 

Ja, jag kan hålla med i vissa fall att kvinnor kan ha lite svårare att nå samma lön och dylikt som männen, men det är absolut inte omöjligt och de som påstår det är rent utav sagt idioter som vill att varenda kvinna ska ha minst 40k i lön bara för att det ska vara "jämställt" med "alla" män.

Redigerat av Median
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt löjligt att skylla på religion för vart enda problem i världen.

Det är det ingen här som gör heller. Jag sa "de politiska, filosofiska och religiösa auktoriteterna", och du kan knappast förneka att religion inte har använts för att förtrycka kvinnor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är det ingen här som gör heller. Jag sa "de politiska, filosofiska och religiösa auktoriteterna", och du kan knappast förneka att religion inte har använts för att förtrycka kvinnor.

Jag antar att du pratar om Islam, Kristendomen och Judendomen? Där är det inte fel på religionen utan människan som kan bete sig stört.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Nej och nej.

 

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Vissa feminister är likväl som allt annat inom politiken, lite för extrema.

 

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Absolut inte, könsrollerna idag börjar gå mot det värre. Folk börjar helt glömma bort hur människan är byggd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att du pratar om Islam, Kristendomen och Judendomen? Där är det inte fel på religionen utan människan som kan bete sig stört.

Det var ju det jag sa, religion har använts för att förtrycka kvinnor men det är inte religionen i sig som är fel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Riktigt löjligt att skylla på religion för vart enda problem i världen.

Tänk så bra vi hade haft det på jorden om alla var ateister. Jag menar... alla krig som utförts pågrund av att man har olika tro, eller hat mot andra religioner.

Till exempel när kristendomen blev statsreligion i Romarriket. Då sa prästerna att Jesus hade sagt att alla var lika mycket värda EFTER DÖDEN OCH LIVET I HIMLEN, så därför skulle kvinnorna inte ha samma rättigheter som män på jorden :(

Tror de mest sa så för att det skulle lyckas att få det som statsrleigion, alla verkade hata kvinnor på dne tiden...

Jag håller med Whore, varför ge upp kampen om jämställdhet? Vi har mycket kvar men tänk så mycket vi har gjort! Jag sitter här nu i alla fall och får säga vad jag tycker.

Om hundra år behöve vi kanske inte ens diskutera detta mera, det är i alla fall vad jag tror.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk så bra vi hade haft det på jorden om alla var ateister. Jag menar... alla krig som utförts pågrund av att man har olika tro, eller hat mot andra religioner.

Till exempel när kristendomen blev statsreligion i Romarriket. Då sa prästerna att Jesus hade sagt att alla var lika mycket värda EFTER DÖDEN OCH LIVET I HIMLEN, så därför skulle kvinnorna inte ha samma rättigheter som män på jorden :(

Tror de mest sa så för att det skulle lyckas att få det som statsrleigion, alla verkade hata kvinnor på dne tiden...

Jag håller med Whore, varför ge upp kampen om jämställdhet? Vi har mycket kvar men tänk så mycket vi har gjort! Jag sitter här nu i alla fall och får säga vad jag tycker.

Om hundra år behöve vi kanske inte ens diskutera detta mera, det är i alla fall vad jag tror.

Om hela världen vore ateister hade alla krigat om sina teorier och länder hade utsett sina vetenskapsmän som dem rätta "gudarna". Som sagt, folks tro är inte problemet, det är människan som är problemet. Idag är det krig pga politik, européernas krig och kolonisering av hela världen pga makt.

 

Åter till ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om hela världen vore ateister hade alla krigat om sina teorier och länder hade utsett sina vetenskapsmän som dem rätta "gudarna". Som sagt, folks tro är inte problemet, det är människan som är problemet. Idag är det krig pga politik, européernas krig och kolonisering av hela världen pga makt.

 

Åter till ämnet.

Skämtar du eller?

NEJ man börjar inte kriga om vetenskap eftersom att det är just VETenskap. Antingen har man rätt eller så har man fel och det hela bygger på att överbevisa den andre genom rationella resonemang. Det finns däremot inte någon rätt eller fel religion och det är omöjligt för en muslim att bevisa ett religiöst resonemang för en kristen som bygger sina åsikter på andra religiösa grunder om båda är bundna att följa sin egen religion. När människor inte tänker rationellt utan bara lyssnar på vad någon annan sagt utan att kritisera (som många följare av de abrahamitiska religionerna gör) uppstår oförståelse, konflikter och krig.

 

Man kan säga att det är människan som är problemet om precis allting, det är inget argument. "Kommunism är inte bra", "joho det är bara människan som är problemet", "Trafikreglerna i Sverige är inte bra" "Joho, människan är problemet", "fri vapenhandel är inte bra", "joho, människan är problemet", "kärnkraft är inte bra", "joho, men människan är problemet".

 

Det är precis det som många strikt religiösa inte förstår. Människan är som den är, och det är bara yttre faktorer som kan förändra denna, förändring kommer inte inifrån. Så eftersom man inte kan förändra människans natur för att passa religionen bör man förändra religionen till att passa människan. Om religion får människor att begå brott bör man ju ändra den. En dålig lag som leder till ökat våld ändrar man bara. Religiösa lagar är det många som inte vill ändra eftersom att de är "heliga".

 

Klart att många krigar på grund av politik, men politiken formas ju av religionen och landet i övrigt. Har du NÅGONSIN hört talas om två DEMOKRATIER som fört krig mot varandra?? I princip ALLA krig idag orsakas av diktaturer och ofta använder de religionen för att befästa sin makt. Inte vetenskap.

 

Förlåt men jag kände mig tvungen att lägga in det här.

 

Det är ju likadant när det gäller könsroller också. När religion är inblandat blir det ofta betydligt segare att få till stånd en förändring. Det finns hur många exempel som helst på länder där kvinnorna fått mer frihet när befolkningen blivit mindre religiös och det går inte att förneka. Men visst, religion är jättebra om människor är religösa "på rätt sätt".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

 

Jag vete sjutton vad som klassas som feminist, men jag tycker det ska vara något mer jämställt både för männen och kvinorna. Tycker man ska avgöra saker på personen, inte könet. Och nej, jag tänker inte mycket på det.

 

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

 

Alltså det är ju löjligt att se män som svin och vilja ändra på herr gå man skyltarna till tjejer osv. Löjligt.

 

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

 

Ingen aning hur det skulle bli.

 

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

 

Någon som tänker på jämställdigheten... I lagom mängd..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...