Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Feminism... jag håller med om en sak... har människor samma jobb och uppgifter ska de ha samma lön, kön är då oviktigt. Det går dock åt fel håll när folk försöker hävda några slags rättigheter för att de är kvinnor. Då gör de inte saken bättre. Jag vet att män har dominerat samhället pga sitt kön, och det är inte rätt, men att skapa speciella förmåner för kvinnor är då inte lösningen. Det är diskriminering fast åt andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Nej och nej.

 

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Som andra i tråden har skrivit så tycker jag att vissa feminister är för extrema och allmänt irriterande. (Inte alla dvs).

 

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Nej, tror inte det.

 

TheAmazingAtheist har pratat om sexism och feminism förr några gånger. Här är en väldigt bra video tycker jag.

Redigerat av 360Xbox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Feminism... jag håller med om en sak... har människor samma jobb och uppgifter ska de ha samma lön, kön är då oviktigt. Det går dock åt fel håll när folk försöker hävda några slags rättigheter för att de är kvinnor. Då gör de inte saken bättre. Jag vet att män har dominerat samhället pga sitt kön, och det är inte rätt, men att skapa speciella förmåner för kvinnor är då inte lösningen. Det är diskriminering fast åt andra hållet.

Ja, precis. Jag gillar inte feminister som säger: Nu har männen haft det bra i flera tusen år, då ska vi tjejer ha det bra i flera tusen år nu för att det ska bli rättvist.

Ja, jag behöver ju inte riktigt argumentera emot det, eftersom ingen här i tråden håller med om ovanstående...

Kvotering är ju något ganska intressant, till exempel. Visst är det viktigt att få in kvinnor i arbetslivet mer, men ska vi ha ett jämlikt samhälle så ska man inte bry sig om vår statsminister är en tjej eller kille. Ganska lång väg kvar, men jag tror vi kommer nå dit, någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Nej, och ja ibland.

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Det beror på hur grova fördomar feministen har. Ja, det kan det göra.

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Nej.

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

Sätter upp sin åsikt och jobbar för de sakerna som är viktigt och inte "Våga vara orakad!". Tex löner, chefsposter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Jag är inte feminist, men tänker på allas rättigheter.

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Jag ogillar feminister, då dom flesta inte bryr sig om jämlikhet utan fokuserar istället bara på kvinnors rättigheter.

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Jag vet inte.

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

"Kämpar" för jämlikhet mellan kön, men då är dom knappast feminister.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Är du feminist? Tänker du ofta på kvinnors rättigheter?

Jag är inte feminist. Tänker på allas rättigheter.

2. Ser du ibland dåligt på feminister? Dyker det upp fördomar ibland?

Jag tycker inte illa om feminister, men ibland kan de vara helt borta i pärat.

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Nej det tycker jag inte, jag tycker inte ens att just 'feminister' ska behöva finnas. Det ska vara jämlikhet undermedvetet. Kvinnor ska inte behöva engagera sig och bli feminister tycker jag..

4. Vad gör en bra feminist tycker du?

Tar ställning till det feministen tror på utan att klanka på varenda man.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

3. Tycker du att det skulle vara bra om feminister dominerade mer i vårt samhälle?

Nej det tycker jag inte, jag tycker inte ens att just 'feminister' ska behöva finnas. Det ska vara jämlikhet undermedvetet. Kvinnor ska inte behöva engagera sig och bli feminister tycker jag..

Hur menar du nu? Självklart ska ju inte feminister behöva finnas, men jämlikhet/jämstälddhet är något vi inte bara kan få sådära pang, vi måste nog engagera oss, tror jag.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Idag i svenskan stod det någon annons om hjärt och lungräddning. Det var ett par 1000 mer som drabbades av kvinnorna och det stod typ bara: "Ingen kvinna ska behöva dö i onödan", och sånt, kommer inte ihåg riktigt... men som jag tolkade det så blev det en större grej bara för att det var kvinnor som ofta insjuknade mer, och det var inte ens en så större siffra. Det gjorde mig lite ledsen faktiskt. Som om kvinnor var vikitigare helt plötsligt. Såklart man kan snacka om kvinnors rättigheter, men att prata på det där sättet, och göra en sak större för att det är kvinnor inblandade, det känns inte rätt. Inte när det är sjukdomar liksom det gäller, som också drabbar männen nästan lika mycket. Jättekonstigt.

Kanske lie svårt att förstå, men ja?

Det jag menade var att jämlikhet borde bara 'finnas' helt allmänt. ÖVERALLT. Förstår du? Typ, som ditt hår.

Ja, jag förstår. Ja, självklart bör det finnas. Det håller jag med dig om.

Men det gör det ju inte. Jag kanske aldrig får uppleva det ens.

 

Håller med Organism, och istället för att kalla sig för feminist eller maskulinist (det ordet används sällan) så kan man kalla sig något annat. Typ humanist?
Ja, smart. Men jag tycker att man ska kunna engagera sig mer i kvinnors rättigheter utan att kallas feminist.

Eftersom kvinnodiskrimineringen är större. Typ som jag gör. Engagerar mig mer i kvinnodiskrimineringen eftersom den är större, men jag anser att männens rättigheter är lika viktiga som kvinnornas.

Redigerat av Layton
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg du videon 360Xbox länkade? Diskriminering mot män är minst lika vanligt som diskriminering mot kvinnor bara mer dolt, för det är mindre män som klagar på det, även vanligt i skolor osv är ju meningen "killar är så omogna" eller "killar är så dumma!" eller "alla killar är likadana", framstår ofta på min skola iaf. Men lika vanligt är ju meningen "kvinnor ska vara i köket!" eller "kvinnor kan inte köra bil" eller "den tjejen är en slyna på grund av *anledning*". Jag vet att en del bara säger att dom skojar, men den ursäkten håller inte förevigt. Dock så är det ju mer diskriminering mot kvinnor på arbetsplatser, främst på mansdominerande yrken (elektriker, svetsare, bilmekaniker osv). Men könsdiskriminering ska ju självklart förhindras, oavsett mot vilket kön från vilket kön det än är. Det håller vi med om i alla fall.

 

Kanske lite dåligt skrivet, men hoppas alla förstår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag i svenskan stod det någon annons om hjärt och lungräddning. Det var ett par 1000 mer som drabbades av kvinnorna och det stod typ bara: "Ingen kvinna ska behöva dö i onödan", och sånt, kommer inte ihåg riktigt... men som jag tolkade det så blev det en större grej bara för att det var kvinnor som ofta insjuknade mer, och det var inte ens en så större siffra. Det gjorde mig lite ledsen faktiskt. Som om kvinnor var vikitigare helt plötsligt. Såklart man kan snacka om kvinnors rättigheter, men att prata på det där sättet, och göra en sak större för att det är kvinnor inblandade, det känns inte rätt. Inte när det är sjukdomar liksom det gäller, som också drabbar männen nästan lika mycket. Jättekonstigt.

Kanske lie svårt att förstå, men ja?

Det har att göra med att t.ex. hjärtattack ger inte (alltid) samma symptom hos kvinnor som hos män. Det har att göra med att forskingen förr gjordes på män och tog ofta inte hänsyn till att kvinnor är annorlunda från män. Män får ofta ont i vänsterarmen, kvinnor får oftare ont i magen. Detta vet ju många inte om, sen är det ju någon slags konstig kultur att "äsch, det är väl inte så konstigt att du som kvinna har ont i magen. Ta en alvedon och skärp dig!"

 

Sen är det så väldigt många feminister som tänker så. Bättre att tänka så att det blir jämnställt än att bara tänka på ena könet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...