Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag tror inte att problemen har varit religion i sig. Tänk t.ex. att mellanöstern hade slutat vara muslimskt. Tror ni att folket där på ett magiskt sätt skulle börja gilla de länder de anser stå bakom mycket av deras lidanden? Tror ni att terrororganisationer som Al-Qaeda skulle upphöra?

 

Jag tror inte grunden till många av de här krigen som vissa påstår vara orsakade av religion verkligen är det. Det har varit till stor del p.g.a. olikheter mellan folken och maktgalenhet, och religion har kanske varit det enklaste sättet att sälja det till folket ("de är syndare" låter bättre än "jag vill bli rikare och erövra mer mark") men jag tror inte många av konflikterna hade upphört om man inte hade haft religion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej på er. Jag är ny på Fuska.se och gick med för jag fick höra att det är ett bra forum för andra ämnen också.

 

Feminister:

 

Jag har mött många trångsynta feminister, men också fyndigare sådana. Skillnaden mellan dem är väldigt stor. Och jag upplever det som om det sker ett generationsbyte hos feministerna nu - igen.

 

De trångsynta feministerna är oftast äldre och verkar vara kvar i äldre tider då kvinnor inte hade några rättigheter och därför har de också radikalare syn på hur en kvinna borde få leva i samhället. De är oftast arga och lite bittra hela tiden (inte alla men de jag pratar om).

 

Nuförtiden finns det en ny typ av feminister som istället fokuserar på att stå på sig själv. De lägger energi på att förverkliga sig själva och kräver plats på det sättet. De är 80-90-talister. De har dock säkert mycket att tacka den tidigare generationens arga feminister för! De kan också kombinera sexig kvinlighet med makt utan att tycka att de är objekt för män eller nedvärderar sig själva. Det uppskattar jag! De förhåller sig också kritiskt till dagens ideal av hemmafrukulturen.

 

I den senare bemärkelsen räknar även jag mig som feminist. Alla kvinnor borde ju vara feminister i viss mån. Alla människor borde inse vad det egentligen innebär att respektera varandra. Därför är feminister EN av många grupper som behövs i samhället för att påminna folk om det.

 

Diskutera vidare med mig, ja tack gärna! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Maggi, när du säger att alla kvinnor borde vara feminister...

hur menar du då? Bry sig om kvinnors rättigheter? Hata män?

Vad jag har sett så tål inte de feminister jag sett män, typ. Och dte vore ju inte så, vi skulle ju dö ut.

 

Okej, sorrry seriöst.

Jag tycker alla, även män och kvinnor, borde bry sig om kvinnors och mäns rättigheter. Jämställdhet!

 

Själv tycker att feminism var bra på början av 1900-talet. Då tyckte man att de kvinnor som kämpade för kvinnors rättigheter var gnälliga. De gjorde ju bra saker. Nu tycker man att feminister är gnälliga i stort sätt.

 

Men kvinnors rättigheter ska förbättras, men femininister, nästan alla ser det som något dåligt.

Vad är en feminist egentligen? Alla är väl olika. Men jag själv ser feminist som något dåligt, tyvärr eftersom det verkar som om de hatar män. "Jag hatar dig du jävla man" var det ju en låt som hette här. Och jag själv hatar inte män, jag älskar min bror och min pappa. Män är ju människor...

Maggi, vad tycker du om män? Hur ser du på mäns respektive kvinnors rättigheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Layton, alla kvinnor borde vara feminister i den mån att de borde värna om sina rättigheter i samhället, dvs aktivt se till att förhållanden för kvinnor förbättras. I Sverige lever kvinnor lyxliv jämfört med andra platser, och därför kan man också hjälpa till att värna om kvinnor globalt.

 

Att vara feminist handlar inte om att hata män. Kvinnor kan avsky karlar av andra orsaker (och vise versa). Att vara feminist handlar inte heller om att gå med i Feministpartiet. Feminism handlar om jämställdhet och jämställdhet handlar inte om att hata. Du verkar dra likhetstecken mellan feminism och manshat, och mellan feminism och gnäll, eller?

 

Feminism handlar också om att våga stå på sig, för även om filosofin kommit en lång väg är vi fortfarande det svagare könet. Det märks bland annat i arbetskontrakt och intervjuer.

 

Jag ser det som att feminismens uppgift är att ha ett inflytande på kommande generationer så att synen på kvinnor som mindre värda (framför allt i u-länder) och svaga (också i Sverige) kan gå i graven.

 

Diskutera mera. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När någon säger att de är en feminist så har jag i princip inte lärt mig något nytt om personen. De flesta är feminister om man går efter de bredaste definitionerna. Om jag verkligen vill veta vad personen tycker brukar jag frågar jag typ "Blir du upprörd om du ser en bild i tidningen med två män och en kvinna?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Layton, alla kvinnor borde vara feminister i den mån att de borde värna om sina rättigheter i samhället, dvs aktivt se till att förhållanden för kvinnor förbättras. I Sverige lever kvinnor lyxliv jämfört med andra platser, och därför kan man också hjälpa till att värna om kvinnor globalt.

 

Att vara feminist handlar inte om att hata män. Kvinnor kan avsky karlar av andra orsaker (och vise versa). Att vara feminist handlar inte heller om att gå med i Feministpartiet. Feminism handlar om jämställdhet och jämställdhet handlar inte om att hata. Du verkar dra likhetstecken mellan feminism och manshat, och mellan feminism och gnäll, eller?

 

Feminism handlar också om att våga stå på sig, för även om filosofin kommit en lång väg är vi fortfarande det svagare könet. Det märks bland annat i arbetskontrakt och intervjuer.

 

Jag ser det som att feminismens uppgift är att ha ett inflytande på kommande generationer så att synen på kvinnor som mindre värda (framför allt i u-länder) och svaga (också i Sverige) kan gå i graven.

 

Diskutera mera. :rolleyes:

Jaa, jag håller med dig där, jag tänker på mina rättigheter som kvinna. Är jag feminist då?

Men som jag tänker och tycker så är jag ingen feminist för jag tänker på mäns rättigheter också...

Jag vill att män och kvinnor ska bli mer jämlika i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...