Hoppa till innehåll

Feminism Och Feminister


Layton
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 4 veckor senare...

Nej, man behöver inte se sig som feminist för att man värnar om sina rättigheter som tjej.

Nej, jämlikhet är inte att dela toa.

Nej, feminister är inte manshatare.

Ja, radikala feminister kan vara jobbiga och trångsynta.

Ja, feministerna har gjort mycket för situationen för oss kvinnor idag, tack vare deras radikala attityder.

Ja, det är klart att man även ska värna om mäns rättigheter, som din sons.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Maggi, hur ser du på de nuvarande "rollerna" i ett tidigt förhållande, alltså, att mannen skall betala för måltider, ta med sig gåvor, hålla upp dörrar och liknande, medan folk i allmännhet inte tycker att kvinnor skall göra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du menar att jämställdhet aldrig kan tvingas fram? I så fall håller jag med.

Ja alltså man ska ju försöka se till att inget kön missgynnas framför det andra, t.ex. med arbete (eftersom det är det klassiska exemplet), men man ska ju inte eftersträva att könen är lika, att det inte får finnas någon könsdivergens. Alla ska ha möjlighet att vara så "feminina"/"maskulina" som man önskar. Stör mig på feminister som tycker att killar ska ha på sig mer rosa och gärna klänningar, som om det ens är relevant.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja alltså man ska ju försöka se till att inget kön missgynnas framför det andra, t.ex. med arbete (eftersom det är det klassiska exemplet), men man ska ju inte eftersträva att könen är lika, att det inte får finnas någon könsdivergens. Alla ska ha möjlighet att vara så "feminina"/"maskulina" som man önskar. Stör mig på feminister som tycker att killar ska ha på sig mer rosa och gärna klänningar, som om det ens är relevant.

Jag vet inte vilka feminister som vill tvinga på män rosa och klänningar, men det är ju självklart absurt. Om männen själva vill bära det är det ju en annan sak förstås.

 

Dock, du påpekar att "Alla ska ha möjlighet att vara så 'feminina'/'maskulina' som man önskar". Detta håller jag med om, men att det skulle vara så enkelt som att säga det här till folk och sen kommer alla vara precis så som de vill är en något förenklad verklighetsbild. Vi formas som människor av det samhälle vi lever i och denna påverkan börjar väldigt tidigt.

 

Jag hörde om en studie där de sett att föräldrar behandlar bebisar olika beroende på om det är flickor eller pojkar. Pojkbarn fick i mycket högre grad "hjälpsamma knuffar" för att de skulle komma igång och vara aktiva och ta för sig, medan flickbarn lämnades i lugn och ro att göra saker i sin egen takt. Detta filmades och när föräldrarna visades videoklippen kunde de knappt tro det de såg, för de hade inte alls tänkt på att de gjorde på det här viset.

 

Vad den här studien åtminstone kan antyda är att vi inte i alls så hög grad som vi tror väljer att vara maskulina eller feminina, utan mer eller mindre "hjärntvättas" in i den ena eller andra rollen från barnsben. Vad jag anser är, att om vi ska överlåta till varje individ att bestämma hur feminin/maskulin den vill vara, måste vi se till att vi inte undermedvetet pushar folk åt olika håll. Det känns inte riktigt som att det blir deras eget val då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag på lektionen kom jag på en rolig fakta angående detta- jämställdhet dåra.

 

För att skaffa mer jämställt så vill man att kvinnor ska kunna göra mäns arbete och vice versa.

 

Med andra ord vill man inte ha en mans stämpel på t.ex. laga bilden, heller inte en kvinno stämpel på t.ex. städa eller laga mat.

 

Så om vi nu uppnår denna jämställdhet så kan man inte säga att varken matlagning eller laga bilar är något som något av könen ska borde göra, utan i en familj så är det inte konstigt att en man lagar mat eller att en kvinna lagar bilen, bara det blir gjort!

 

Men! Om det då är helt jämställt och man får göra i princip vad man vill, eftersom allt är "fixat" så att både mannen och kvinnan kan göra det- då borde det väl inte ses som icke-jämställt om killen skulle stå för att laga bilen, fixa med sotaren, spika upp ett nytt staket och kvinnan lagade mat, diskade och städade? Eller?

 

Edit: Såg att jag stavat som en kratta och gjort dåliga meningsuppbyggnader, men klockan är väldigt sent, ni får ha föreseende med detta, hoppas ni förstår ändå!

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men! Om det då är helt jämställt och man får göra i princip vad man vill, eftersom allt är "fixat" så att både mannen och kvinnan kan göra det- då borde det väl inte ses som icke-jämställt om killen skulle stå för att laga bilen, fixa med sotaren, spika upp ett nytt staket och kvinnan lagade mat, diskade och städade? Eller?

Självfallet, om både män och kvinnor skulle ha precis samma förutsättningar för att välja antingen "kvinnogöra" eller "mansgöra" skulle det inte vara ojämställt om kvinnan städade och mannen lagade bilen. Vad som är ojämställt är om man anser att män per automatik är bättre på att laga bilar och kvinnor bättre på att städa och därför anser att kvinnan borde städa och mannen borde laga bilen. Som jag sade i mitt förra inlägg: Ska vi låta individer själva välja om de vill vara feminina/maskulina måste vi först se till att samhället inte driver folk åt endera hållet, vilket jag fortfarande anser är fallet i dagens samhälle.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka feminister som vill tvinga på män rosa och klänningar, men det är ju självklart absurt. Om männen själva vill bära det är det ju en annan sak förstås.

 

Dock, du påpekar att "Alla ska ha möjlighet att vara så 'feminina'/'maskulina' som man önskar". Detta håller jag med om, men att det skulle vara så enkelt som att säga det här till folk och sen kommer alla vara precis så som de vill är en något förenklad verklighetsbild. Vi formas som människor av det samhälle vi lever i och denna påverkan börjar väldigt tidigt.

 

Jag hörde om en studie där de sett att föräldrar behandlar bebisar olika beroende på om det är flickor eller pojkar. Pojkbarn fick i mycket högre grad "hjälpsamma knuffar" för att de skulle komma igång och vara aktiva och ta för sig, medan flickbarn lämnades i lugn och ro att göra saker i sin egen takt. Detta filmades och när föräldrarna visades videoklippen kunde de knappt tro det de såg, för de hade inte alls tänkt på att de gjorde på det här viset.

 

Vad den här studien åtminstone kan antyda är att vi inte i alls så hög grad som vi tror väljer att vara maskulina eller feminina, utan mer eller mindre "hjärntvättas" in i den ena eller andra rollen från barnsben. Vad jag anser är, att om vi ska överlåta till varje individ att bestämma hur feminin/maskulin den vill vara, måste vi se till att vi inte undermedvetet pushar folk åt olika håll. Det känns inte riktigt som att det blir deras eget val då.

Givetvis, ska man vara noggrann så finns den fria viljan inte och vår personlighet är nästan endast en produkt av den kultur och det samhälle vi växer upp i, så ja, jag uttryckte mig lite dåligt kanske. Så vad jag menade var väl mer att man ska låta folk vara så maskulina/feminina som de är uppfostrade till att vara så länge det inte inskränker deras projektion av det motsatta könet.

 

Idag på lektionen kom jag på en rolig fakta angående detta- jämställdhet dåra.

 

För att skaffa mer jämställt så vill man att kvinnor ska kunna göra mäns arbete och vice versa.

 

Med andra ord vill man inte ha en mans stämpel på t.ex. laga bilden, heller inte en kvinno stämpel på t.ex. städa eller laga mat.

 

Så om vi nu uppnår denna jämställdhet så kan man inte säga att varken matlagning eller laga bilar är något som något av könen ska borde göra, utan i en familj så är det inte konstigt att en man lagar mat eller att en kvinna lagar bilen, bara det blir gjort!

 

Men! Om det då är helt jämställt och man får göra i princip vad man vill, eftersom allt är "fixat" så att både mannen och kvinnan kan göra det- då borde det väl inte ses som icke-jämställt om killen skulle stå för att laga bilen, fixa med sotaren, spika upp ett nytt staket och kvinnan lagade mat, diskade och städade? Eller?

 

Edit: Såg att jag stavat som en kratta och gjort dåliga meningsuppbyggnader, men klockan är väldigt sent, ni får ha föreseende med detta, hoppas ni förstår ändå!

Japp jag har också tänkt på det och det är därför jag är lite småkritisk till det här med jämställdhet. Jag var t.ex. på Occupy GBG förra veckan där det hölls fria/frivilliga tal. Efter ett tag säger hon som håller i det "Ja nu har det varit väldigt många män som har talat, ska vi försöka få upp några kvinnor?". Det störde mig lite för det fanns inget överhuvudtaget som antydde att talar-grejjen skulle vara för endast män. Tydligen vill ingen eller få kvinnor gå upp och tala och det är väl ändå deras fria val?

 

Det är det jag menar med att jämställdheten ibland går för långt, att skapa jämställdhet bara för sakens skull, det måsta vara 50/50 i allt oavsett hur relevant det är. Låt män grejja med bilen om de vill, tvinga inte kvinnor att bli intresserade om de inte är det. Jag tror att det enda sättet att uppnå ett jämställt samhälle är helt enkelt att bara sluta prata om kön (bortsett då den biologiska biten faktiskt gör en tydlig reell skillnad, som vi samlag eller liknande) och se alla som människor rakt upp och ned. Jag tror att att särskiljandet mellan könen, att dela upp dem i två läger, gör mer skada en nytta oavsett om det är för att gynna eller missgynna det ena könet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp jag har också tänkt på det och det är därför jag är lite småkritisk till det här med jämställdhet. Jag var t.ex. på Occupy GBG förra veckan där det hölls fria/frivilliga tal. Efter ett tag säger hon som håller i det "Ja nu har det varit väldigt många män som har talat, ska vi försöka få upp några kvinnor?". Det störde mig lite för det fanns inget överhuvudtaget som antydde att talar-grejjen skulle vara för endast män. Tydligen vill ingen eller få kvinnor gå upp och tala och det är väl ändå deras fria val?

Ponera detta då: Det kanske är kvinnor som vill tala, men de har som kvinnor blivit uppfostrade att vara försiktigare medan männen blivit uppfostrade att ta för sig mer, därför blir det så att när alla erbjuds möjligheten att hålla ett frivilligt tal så "ställer sig männen först i kön" medan kvinnorna avvaktar. Så om då ingen säger att "nu kanske vi ska försöka få upp en kvinna att tala" kommer männen bara fortsätta ta talarplatsen och kvinnorna får ingen chans. Det blir väl inte riktigt deras fria val att inte tala då, utan de blir mer eller mindre tillbakahållna.

 

Det är det jag menar med att jämställdheten ibland går för långt, att skapa jämställdhet bara för sakens skull, det måsta vara 50/50 i allt oavsett hur relevant det är. Låt män grejja med bilen om de vill, tvinga inte kvinnor att bli intresserade om de inte är det. Jag tror att det enda sättet att uppnå ett jämställt samhälle är helt enkelt att bara sluta prata om kön (bortsett då den biologiska biten faktiskt gör en tydlig reell skillnad, som vi samlag eller liknande) och se alla som människor rakt upp och ned. Jag tror att att särskiljandet mellan könen, att dela upp dem i två läger, gör mer skada en nytta oavsett om det är för att gynna eller missgynna det ena könet.
Jag skulle halvt kunna hålla med dig om att vi inte borde behöva skapa jämställdhet genom att kvotera in kvinnor i mansyrken och liknande. Vad kärnan i ojämställdheten ligger i är inte det faktum att fler män sysslar med bilar, utan att män erbjuds bättre förutsättningar att syssla med bilar. I hög grad blir män uppfostrade till mansgöra och kvinnor till kvinnogöra. Inte minst media skapar ju klara bilder av vad män och kvinnor "borde" göra, genom hur de olika könen porträtteras.

 

Det skulle kunna finnas en tjej som, om hon fick chansen att ordentligt pröva på att meka med bilar, skulle finna att det var precis vad hon vill syssla med. Men eftersom samhället indoktrinerat henne i att män håller på med bilar och inte kvinnor tänker hon aldrig på att ens pröva på det, utan väljer istället enbart de "kvinnogöra" som samhället uppmuntrat henne till. På så vis går hon miste om något hon verkligen skulle uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...