PussyCat Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 För att vi skulle få en annorlunda syn på klassisk betingning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 För att vi skulle få en annorlunda syn på klassisk betingning.Vad är sambandet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 För att vi skulle få en annorlunda syn på klassisk betingning.Är inte det en del av biologi? Etologi? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 Är inte det en del av biologi? Etologi?Etologi tänkte jag på också, dock har jag sett klassisk betingning användas på möss och katter. Jag förstår inte riktigt vad för slags betingning de vill skapa hos fågeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 när vi ändå är inne på fåglars beteende, kan väl länka ett projekt vi gjorde i gymnasiet där vi studerade fåglars etologi. Det är antaligen skittråkigt för det är näst intill oredigerad mätdata, men ändå... Även om det inte är underhållande så är det åtminstone lite intressant. Har ni dötråkigt senare i knäll kan ni ju titta på dem om ni vill. :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
knark Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 Såg ett avsnitt av "Mitt I Naturen" som handlade om kråkar. Det var förbaskat bra, ska se om jag hittar det på SVTPlay. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 (redigerat) Etologi tänkte jag på också, dock har jag sett klassisk betingning användas på möss och katter. Jag förstår inte riktigt vad för slags betingning de vill skapa hos fågeln.Pavlovs hundar är dock den vanligaste att referera till. Tror även att personen som gjorde detta ville visa att fåglar inte är dumma. Nej, jag förklarade inte så noga. Såhär är det (ungefärligt), en "godisautomat", vending machine stod på en öppen plats där kråkor samlades. Kråkorna utforskade maskinen och när de tryckte på en knapp kom en nöt ut ur godismaskinen. (Maskinen har ett myntinkast). Forskaren tog sedan bort knappen och ersatte den med mynt liggandes runt omkring. (Man ändrar det obetingade stimulit (knappen) till betingat stimuli (mynt)). Kråkorna fattade ju först inte varför det inte kom några nötter när de tryckte på knappen. Men de visste ju på något sätt att nötterna kommer, så de testade sig fram på olika vägar. Och en smart fågel stoppade in ett mynt i myntinkastet så att en nöt kom. Man fick en respons på stimulit, att en nöt kommer. Såhär ser mallen ut: OS (Obetingat stimuli) knapp -> OR (Obetingad respons) nöt kommerBS (Betingat stimuli) mynt i myntinkastet -> BR (Betingad respons) nöt kommer Länkar även till Pavlovs Hundar. Notera även att jag inte är någon speciell expert på kursen då jag endast gått Psykologi B i två månader. Redigerat 25 Februari 2012 av PussyCat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 Jo, jag vet hur en klassisk betingning sker. :) Det är faktiskt väldigt intressant, speciellt när man börjar prata om fobier och sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
PussyCat Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 Sjukt intressant, gillar verkligen ämnet och vår lärare som visar och refererar till Darren Brown o.s.v. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 25 Februari 2012 Rapport Dela Skrivet 25 Februari 2012 På tal om psykologi kontra etologi... Jag tycker det är intressant hur alla de sociala vetenskaperna (samhällsvetenskaperna) egentligen bottnar i naturvetenskapen, framförallt biologi. Och hur alla dem i sin tur bottnar i fysik genom matematik. Håller ni med om detta? Jag menar i princip kan man lära sig allt genom att bara studera fysik, även om det visserligen blir lite krångligt att studera hur en nation fungerar med fysiska modeller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 20 Mars 2012 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2012 Härligt väder det börjat bli nu! Satsar på att cykla till skolan varje dag (45-50 minuter) men idag blåste det för mycket. Imorn ska det nog gå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Draghguggwhor Skrivet 21 Mars 2012 Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2012 Härligt väder det börjat bli nu! Satsar på att cykla till skolan varje dag (45-50 minuter) men idag blåste det för mycket. Imorn ska det nog gå.dom håller på att bygga en cykelcäg till orten min skola är i (cirka 7km från där jag bor) så snart kan jag cykla till skolan jag med :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.