Hoppa till innehåll

Dave37's Frågetråd


Rekommendera inlägg

Varför har du 37 bakom Dave?

Random nummer, När jag gjorde mitt (antagilgen) första konto på internet gjorde jag det på blip.se. Jag tänkte heta Davve, men jag var typ 11-12 och cp och trodde det stavades "Dave". Men "Dave" var upptaget, så jag testade Dave1 och Dave2, vilka också var upptagna. Istället för att sitta och testa nedifrån och upp drog jag till med ett random nummer, som råkade bli 37. Intressant är att 3 och 7 undermedvetet är siffror som folk tenderar att välja när de ska ta något slumpmässigt tal. Det är för att 3 och 7 ligger ungefär mitt emellan 0 och 5 respektive 5 och 10 och är udda primtal, därför känns de inte så "vanliga" och självklara som t.ex. 4 eller 6. Men pågrund av detta så blir de "vanliga". Det är en rolig ironisk paradox. :D

 

Iaf, jag har aldrig haft någon fantastik fantasi när det häller namn så när jag hade fortsatt med "Dave37" på några andra sidor så fastnade det, jag "blev" Dave37. Så det känns konstigt att gå i från det.

 

Vad är dina planer när du är klar med Chalmers?

Oberoende av min utbildning planerar jag att bli så gott som självförsörjande fram till 2025, sen vill jag överleva vad jag tror kommer vara en kollaps av det monetära system fram till typ 2040-2045 som tidigast.

 

Vilken cortegevagn var du med och byggde?
Jag var med och byggde Vagn 1 - Poseidon på spa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Åkte du på vagnen också (alla som bygger kanske åker?)? I så fall har jag sett dig utan att veta om det :P

Jag stod i den lilla varianten av Concordia längst fram på vagnens babordsida. I vår grupp hade vi sagt att alla skulle få vara med på/runt vagnen om de ville. Men en del dök aldrig upp under hela byggandet, några såg cortégen mer som en möjlighet till gratis öl och fester i 10 dagar än att faktiskt bygga cortége och en blev matförgiftad dagen innan.

 

Vad tycker du att en gummibjörn som väger 10kg ska kosta?
0 kr.

 

EDIT: Fast egentligen kan jag inte svara på den frågan då jag inte har någon egentlig åsikt i frågan. Men generellt är jag för ett samhällssystem med varu- och tjänsttillgänglighet i överflöd vilket i sådana fall resulterar i att inget har ett monetärt pris. Varför jag är för ett sådant system har mer att göra med min förståelse av de ingående faktorerna som är relevanta för mänskligt välmående än någon trivial åsikt och magkänsla för så subjektiva och abstrakta begrepp som "rätt" och "fel".

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag stod i den lilla varianten av Concordia längst fram på vagnens babordsida. I vår grupp hade vi sagt att alla skulle få vara med på/runt vagnen om de ville. Men en del dök aldrig upp under hela byggandet, några såg cortégen mer som en möjlighet till gratis öl och fester i 10 dagar än att faktiskt bygga cortége och en blev matförgiftad dagen innan.

Ah! Kan inte säga att jag har något minne av just dig, men i alla fall... En polare som byggde för något år sedan hävdade att man har 10 dagar att bygga en vagn som tar max två, så de drack öl (typ) för det mesta och gjorde allt mot slutet. Men vissa tar väl det mer seriöst än andra antar jag ;)

 

OnT: Vad tycker du om Ayn Rand?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

OnT: Vad tycker du om Ayn Rand?

Jag gör här ett vågat antagande att du inte alls frågar efter min åsikt om personen Ayn Rand utom snarare om Obejktivismen som hon formulerade. Om det var fel kan jag snabbt säga att jag bryr mig föga lite om en död person men att jag försöker att inte göra någon skillnad mellan olika människor. Sen kan de ha kunskaper eller åsikter som är mer eller mindre användbara.

 

Efter att ha läst wikipedias svenska artikel om Objektivismen (eftersom jag inte var familjär med varken Objektivismen eller Ayn Rand förut) kan jag säga att jag håller med om en del saker. En del saker var väldigt flummigt definierade och beskrivna och mycket brister på att det görs en tydlig uppdelning mellan "rätt" och "fel". Jag ser det mer som handling och konsekvens, utan att blanda in subjektiva bedömningar. Som jag förstår det så verkar tillvarons företräde, identitetslagen, medvetandets axiom och kausalitetslagen stämma, även om tillvarons företräde inte går att bevisa eftersom vi alla är människor och får mig osökt att tänka på Schrödingers katt. Kausalitetslagen var också lite flummigt beskriven. Vad som menas med någots "natur" var otydligt, även om jag tolkar det som att alla objekt följer naturlagarna (vilket säkert inte är den "egentliga" betydelsen).

 

Jag ser det inte heller som att någon människa är förnuftig eller rationell. Ingen person ser sig själv som irrationell, och det känns som ett tydligt tecken på att rationalitet är ytterst subjektivt och att tänka logiskt betyder förenklat "tänk som jag". som jag ser det så är all materia och energi utsatta för naturlagar och -krafter, och allt som ändrar sig gör det till följd av yttre påverkan, i enighet med Newtons första lag, även om just den bara beskriver det hela för fysikaliska krafter. Människor kan således inte "resonera". De kan på sin höjd kombinera gammal information från andra källor med ny som kommer som feedback från omgivningen. Människor (och liv överhuvudtaget) är på sätt behållare för information och även reaktionskärl, men kan inte spontant skapa information inom sig. Ingen satt och tänkte ut kameran eller någon annan uppfinning ur tomma luften. Det är en fruktansvärt lång process av "tankeevolution" där kunskap för vidare från en "informationsbehållare" till en annan i tusentals år.

 

Egoismen som objektivismen pratar finns det inte mycket mer att tillägga om. Objektivismen pratar om hur egoism är moraliskt rätt, vilket för mig är ett nonsensbegrepp som saknar mening då inget är rätt eller fel så som jag ser det. Således finns det ingen moral. Eftersom jag också ser människor som bärare av gammal information, kryddad med ny från sin omgivning (alltså kultur i princip), Försöker jag undvika begrepp som ansvar eftersom vi ändå bara är en konsekvens av de yttre naturlagar som verkar på oss. Med detta medföljer också slutsatsen att det inte finns något som en människas "själ", och "jaget" är därmed ett nonsensbegrepp det med om man ska vara riktigt strikt. Däremot ser jag en ytterst bra poäng med att utnyttja illusionen av ett "jag", vilket antagligen drivs av överlevnadsinstinkten. Jag skulle kunna sitta ner på stol och inte göra något eftersom jag vet att jag bara är en själlös klump av atomer, styrd av yttre naturlagar, men illusionen av ett "jag" och överlevnadsinstinkten får mig att agera och göra tillsynes "val", vilket givetvis i botten är promoterat av evolutionen. Därav failar objektivismens "rationella egenintresse" då orden, "rationellt", "egen" och "egenintresse" inte finns så långt som jag förstår verkligheten.

 

Som du säkert vet är jag ingen förkämpe för det monetära systemet, om det så är åt det kapitalistiska eller kommunistiska hållet. Många, och kanske däribland du, har kanske fått uppfattningen att jag skulle vara vänsterorienterad pga av mitt tjat om att dela på jordens resurser, eradikera klasskillnader etc. Men man skulle lika gärna kunna vinkla det som att jag är delvis pro-kapitalism. Jag ser helst ett totalt borttagande av staten visserligen, men jag kan stämma in på många kapitalisters uttalanden om att staten inte ska bestämma över individen. Sen är visserligen samhället så komplicerat att det är svårt att säga om en nattväktarstat är att föredra, även om det till en första glimt verkar lovande. Jag tror inte att ett monetärt system med en väldigt liten stat är så där väldigt bra, eftersom det börjar bli så ont om jobb och den trenden kommer fortsätta i och med teknologisk utveckling. En fungerande kapitalism kräver att det är sådan brist på arbetskraft att konsumenterna och arbetstagarna kan styra marknaden, vilket inte är fallet i dagens läge. Hade man befunnit sig i ett sådant läge hade en nattväktarstat varit förträfflig, och det är mer eller mindre det som rådde i USA under slutet av 1700-talet och under 1800-talet, och är en av de största anledningarna till att USA kom upp sig så fruktansvärt. Men i nuläget och i framtiden kommer det bara vara förödande och en någorlunda stark stat krävs för att hålla företagen i schack, även om de kanske börjar växa till sig lite väl mycket i länder som Storbritannien och USA nu.

 

Om du var tvungen att kapa av ett finger på din dominanta hand, vilket skulle det vara och varför?
Ringfingret, det använder man minst. Det är därför det följer med lillfingret eller långfingret när man böjer dem. Ringfingret är dåligt stretchat med andra ord.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gör här ett vågat antagande att du inte alls frågar efter min åsikt om personen Ayn Rand utom snarare om Obejktivismen som hon formulerade. Om det var fel kan jag snabbt säga att jag bryr mig föga lite om en död person men att jag försöker att inte göra någon skillnad mellan olika människor. Sen kan de ha kunskaper eller åsikter som är mer eller mindre användbara.

 

Efter att ha läst wikipedias svenska artikel om Objektivismen (eftersom jag inte var familjär med varken Objektivismen eller Ayn Rand förut) kan jag säga att jag håller med om en del saker. En del saker var väldigt flummigt definierade och beskrivna och mycket brister på att det görs en tydlig uppdelning mellan "rätt" och "fel". Jag ser det mer som handling och konsekvens, utan att blanda in subjektiva bedömningar. Som jag förstår det så verkar tillvarons företräde, identitetslagen, medvetandets axiom och kausalitetslagen stämma, även om tillvarons företräde inte går att bevisa eftersom vi alla är människor och får mig osökt att tänka på Schrödingers katt. Kausalitetslagen var också lite flummigt beskriven. Vad som menas med någots "natur" var otydligt, även om jag tolkar det som att alla objekt följer naturlagarna (vilket säkert inte är den "egentliga" betydelsen).

 

Jag ser det inte heller som att någon människa är förnuftig eller rationell. Ingen person ser sig själv som irrationell, och det känns som ett tydligt tecken på att rationalitet är ytterst subjektivt och att tänka logiskt betyder förenklat "tänk som jag". som jag ser det så är all materia och energi utsatta för naturlagar och -krafter, och allt som ändrar sig gör det till följd av yttre påverkan, i enighet med Newtons första lag, även om just den bara beskriver det hela för fysikaliska krafter. Människor kan således inte "resonera". De kan på sin höjd kombinera gammal information från andra källor med ny som kommer som feedback från omgivningen. Människor (och liv överhuvudtaget) är på sätt behållare för information och även reaktionskärl, men kan inte spontant skapa information inom sig. Ingen satt och tänkte ut kameran eller någon annan uppfinning ur tomma luften. Det är en fruktansvärt lång process av "tankeevolution" där kunskap för vidare från en "informationsbehållare" till en annan i tusentals år.

 

Egoismen som objektivismen pratar finns det inte mycket mer att tillägga om. Objektivismen pratar om hur egoism är moraliskt rätt, vilket för mig är ett nonsensbegrepp som saknar mening då inget är rätt eller fel så som jag ser det. Således finns det ingen moral. Eftersom jag också ser människor som bärare av gammal information, kryddad med ny från sin omgivning (alltså kultur i princip), Försöker jag undvika begrepp som ansvar eftersom vi ändå bara är en konsekvens av de yttre naturlagar som verkar på oss. Med detta medföljer också slutsatsen att det inte finns något som en människas "själ", och "jaget" är därmed ett nonsensbegrepp det med om man ska vara riktigt strikt. Däremot ser jag en ytterst bra poäng med att utnyttja illusionen av ett "jag", vilket antagligen drivs av överlevnadsinstinkten. Jag skulle kunna sitta ner på stol och inte göra något eftersom jag vet att jag bara är en själlös klump av atomer, styrd av yttre naturlagar, men illusionen av ett "jag" och överlevnadsinstinkten får mig att agera och göra tillsynes "val", vilket givetvis i botten är promoterat av evolutionen. Därav failar objektivismens "rationella egenintresse" då orden, "rationellt", "egen" och "egenintresse" inte finns så långt som jag förstår verkligheten.

 

Som du säkert vet är jag ingen förkämpe för det monetära systemet, om det så är åt det kapitalistiska eller kommunistiska hållet. Många, och kanske däribland du, har kanske fått uppfattningen att jag skulle vara vänsterorienterad pga av mitt tjat om att dela på jordens resurser, eradikera klasskillnader etc. Men man skulle lika gärna kunna vinkla det som att jag är delvis pro-kapitalism. Jag ser helst ett totalt borttagande av staten visserligen, men jag kan stämma in på många kapitalisters uttalanden om att staten inte ska bestämma över individen. Sen är visserligen samhället så komplicerat att det är svårt att säga om en nattväktarstat är att föredra, även om det till en första glimt verkar lovande. Jag tror inte att ett monetärt system med en väldigt liten stat är så där väldigt bra, eftersom det börjar bli så ont om jobb och den trenden kommer fortsätta i och med teknologisk utveckling. En fungerande kapitalism kräver att det är sådan brist på arbetskraft att konsumenterna och arbetstagarna kan styra marknaden, vilket inte är fallet i dagens läge. Hade man befunnit sig i ett sådant läge hade en nattväktarstat varit förträfflig, och det är mer eller mindre det som rådde i USA under slutet av 1700-talet och under 1800-talet, och är en av de största anledningarna till att USA kom upp sig så fruktansvärt. Men i nuläget och i framtiden kommer det bara vara förödande och en någorlunda stark stat krävs för att hålla företagen i schack, även om de kanske börjar växa till sig lite väl mycket i länder som Storbritannien och USA nu.

Ringfingret, det använder man minst. Det är därför det följer med lillfingret eller långfingret när man böjer dem. Ringfingret är dåligt stretchat med andra ord.

Skriv en bok.

 

Varför skriver du inte en bok?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...