Hoppa till innehåll

Skatt Är Stöld


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Du verkar leva i ett utopi som aldrig någonsin kommer fungera.

Ja jag måste väl ändå försvara WASD att han inte uttryckligen har sagt att han vill att skatt ska avskaffas, snarare att han reflekterar över tanken på ett skattefritt samhälle, vilket inte alls är samma sak. Du borde verkligen ta det lite försiktigt, för du projicerar rätt kraftigt nu. Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Väldigt enkelt. Tar man något som ägs av någon annan utan den andres samtycke så är det stöld.

 

Så skatt är stöld om den påtvingas någon. Men nu har vi ju påtvingade allmosor också, så det jämnar ut det hela något.

Redigerat av MobyMurder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar inte om vad någon tycker utan om vad definitioner faktiskt säger.

Det handlar visst om tyckande. Det "tvång" du talar om innebär att alla har tillgång till utbildning, vård och massvis av andra nödvändigheter finansierade av skattemedel. Jämfört med alternativet, som jag antar är att bygga en koja i skogen och käka bark för att överleva, väljer hellre folk att "tvingas" betala skatt. Ja, per definition kanske det handlar om tvång, men det är du som lägger en negativ värdering i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det handlar visst om tyckande. Det "tvång" du talar om innebär att alla har tillgång till utbildning, vård och massvis av andra nödvändigheter finansierade av skattemedel. Jämfört med alternativet, som jag antar är att bygga en koja i skogen och käka bark för att överleva, väljer hellre folk att "tvingas" betala skatt. Ja, per definition kanske det handlar om tvång, men det är du som lägger en negativ värdering i det.

Jag tycker inte det är så negativt, jag förstår alla fördelar som det ger. Allt jag påstått är att det är stöld.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket du själv måste förstå innebär att folk tolkar det som att du tycker det är någonting negativt. Allt du har gjort är att leka med definitioner för att nå en slutsats ("Skatt är stöld") som är ett påstående laddat med negativa värdeord. Du påstår dessutom själv att tvånget som kommer med skatt är negativt (här).

 

Du vill inte ha någon diskussion. Allt du gör är att leka med orden för att göra definitionen av stöld applicerbar på skattesystemet, och sen säga "MEN OM MAN SER DET PÅ DET HÄR SÄTTET ÄR DET JU FAKTISKT STÖLD, OCH STÖLD ÄR DÅLIGT". Ingen kan säga emot dig eftersom hela diskussionen utgår ifrån dina definitioner, VILKET GER EN DÖDFÖDD DEBATT SOM INTE LEDER NÅGONSTANS. Sålänge diskussionen handlar om din definition av skatt och inte fördelar/nackdelar med skatt kommer den här tråden inte komma längre än vad du redan skrivit i första posten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en av sakerna jag finner intressant, att folk får så många fördomar av dessa tre enkla orden.

 

Tvång påstår jag är i grunden negativt ja, men det kan ändå ha en positiv effekt i slutet. Jag kan tvinga dig äta nyttig mat för att ge ett exempel. Detta betyder inte att tvång är bra. Men det finns säkert andra moraliska ideologier som ser det på andra sätt.

 

Jag vill inte ha några egna definitioner, om man har det kommer man som du säger ingen vart. Jag vill utgå ifrån bestämda definitioner. Dock finner jag det lustigt att de flesta definitioner man hittar innefattar att det bara är stöld om det är olagligt. Det är hursomhelst att ta något mot någon annans vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är en av sakerna jag finner intressant, att folk får så många fördomar av dessa tre enkla orden.

 

Tycker du ärligt talat att det är förvånande? Är du bara helt blind inför den negativa laddningen i det påståendet, eller är du medvetet missledande?

 

 

Tvång påstår jag är i grunden negativt ja, men det kan ändå ha en positiv effekt i slutet. Jag kan tvinga dig äta nyttig mat för att ge ett exempel. Detta betyder inte att tvång är bra. Men det finns säkert andra moraliska ideologier som ser det på andra sätt.

Nämen titta, du kan ju faktiskt föra etiska resonemang kring skatt. Då kan vi ju istället för att slösa tid på allt definitionsrunkande börja diskutera exempelvis om allt bra skatt för med sig väger tyngre än "tvånget" det innebär att betala den.

 

 

Jag vill inte ha några egna definitioner, om man har det kommer man som du säger ingen vart. Jag vill utgå ifrån bestämda definitioner. Dock finner jag det lustigt att de flesta definitioner man hittar innefattar att det bara är stöld om det är olagligt. Det är hursomhelst att ta något mot någon annans vilja.

Poängen är, som jag tror jag framfört tre gånger i tråden nu, att så länge diskussionen gäller definitioner kommer den inte komma någonvart. Det är vad du verkar ha svårt att släppa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker du ärligt talat att det är förvånande? Är du bara helt blind inför den negativa laddningen i det påståendet, eller är du medvetet missledande?

Förvånande, nej. Intressant, ja.

Nämen titta, du kan ju faktiskt föra etiska resonemang kring skatt. Då kan vi ju istället för att slösa tid på allt definitionsrunkande börja diskutera exempelvis om allt bra skatt för med sig väger tyngre än "tvånget" det innebär att betala den.

Det är en bra fråga. En liknelse till det som jag brukar höra är att slaveri också tillförde mycket positivt. Väger det tyngre än tvånget? Låt oss säga att det gör det. Men betyder det att slaveri är "bra"?

Poängen är, som jag tror jag framfört tre gånger i tråden nu, att så länge diskussionen gäller definitioner kommer den inte komma någonvart. Det är vad du verkar ha svårt att släppa.

Min tanke med tråden från börjar var just centrerad kring definitioner och tråden har gått helt okej nu i 6 sidor tycker jag.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...