Hoppa till innehåll

Big Bang!


Gäst ymphinorx
 Dela

Rekommendera inlägg

Haha jo jag är troende men inte direkt någon som går i kyrkan och läser bibeln.

Han finns visst ;) Elvis finns ochså äveno m han e död.

Jag vet men "kollision" eller vad man nu ska kalla den.

 

kan du bevisa att Jesus finns? nej det kan du antagligen inte. så det är bara något du tror eller hoppas. inte för att det måste vara fel jag bara ville påpeka det.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 628
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Klart man kan bevisa att Jesus finns ;)

Alla forskare är överenns om att Jesus har funnits sedan om han är gudomlig osv är lite upp till var och en att tro på.

Jesus förklarades inte som gudomlig försänn ca 300 år efter kristus födelse, innan dess räknades han som en stor profet och en man som utförde mirakel.

Det var först långt efter det som han utsågs som gudomlig och Guds son, men sånt fakta kan man inte bry sig om tror man på det så gör man bara det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha jo jag är troende men inte direkt någon som går i kyrkan och läser bibeln.

Han finns visst ;) Elvis finns ochså äveno m han e död.

Jag vet men "kollision" eller vad man nu ska kalla den.

 

nö, Big Bang var en expansion :)

 

Alltså som jag ser det så har jesus funnits. Han är död, och där med finns han inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns inga vetenskapliga bevis på att Jesus fortfrande finns, finns heller inga vetenskapliga bevis på att han inte finns.. <_<

 

Jesus har alltid varit del av Gud, står i bibeln att han var Guds son redan då.

 

 

Bigbang förklarar itne hur allt i världen uppstog, det förklar bara att materia och energi redans fanns och sen explodera/expandera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns inga vetenskapliga bevis på att Jesus fortfrande finns, finns heller inga vetenskapliga bevis på att han inte finns.. <_<

 

Jesus har alltid varit del av Gud, står i bibeln att han var Guds son redan då.

 

Bigbang förklarar itne hur allt i världen uppstog, det förklar bara att materia och energi redans fanns och sen explodera/expandera.

 

Big bang förklarar hur stjärnor och planeter uppstog. Vill du veta hur grisen (ex) uppstod så får du titta på någon lämplig evolutionsteori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?

 

Gud skapade allt genom att säga det. "varde ljus och ljus blev till, gud såg att det var gott"

 

Antag att något/någon skapade Gud: då skulle din logiska följdfråga bli: "vem eller vad skapade då detta något/någon, som i sin tur skapade Gud?" Och så där skulle vi kunna hålla på i ett oändligt antal gånger...!

 

Om vi inte ska fastna i den oändliga loopen ovan ("vem skapade... som i sin tur skapde... som i sin tur skapade...?") så måste man anta att Gud är evig. Gud är alltså evig, och ingen har skapat honom. Han bara är. (Det är därför Gud ger sig själv namnet "jag är" i Bibeln.) Och med evig menar jag just evig. Gud är inte bunden av tid och materia som vi är.

 

Detta är faktiskt det enda någorlunda logiska svaret. Därmed inte sagt att det är "begripligt": vi människor kan helt enkelt inte fatta hur något eller någon skulle kunna alltid ha funnits, och inte ha någon början. Men - som du själv är inne på i din fråga nedan - vi kan ställa samma fråga om Big Bang: Vad fanns innan? Varifrån kom all materia/energi som small till i Big Bang?

 

Det går inte att fatta att något skulle vara evigt, och det går heller inte att fatta hur något bara blev till från tomma intet. Vare sig du tror på Gud eller inte, och vare sig du tror på Big Bang eller inte, så kommer du till en punkt där det nog är bara att erkänna att det där med "alltings första början" är en fråga som inte kan besvaras vetenskapligt, utan är närmast en religiös fråga!

Redigerat av vergil3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?

 

Guggo, det där var riktigt bra argumenterat även om jag är mer kristen än ateist, du är en riktigt bra debatör!

En grej som folk inte tänker på är vissa omständigheter som fått Kristendommen att bli EN religion.

Jesus var inte gudomlig enligt folk för 1800 år sedan, han var en stor profet, en dödlig sådan.

Men det rådde stora komplikationer i rom om religioner och kungahuset, för 1750 år sedan och kungen var tvungen att göra någonting nytt för sitt folk så vad gjorde han?

Jo han gick ut i ett stort tal inför folket och förklarade Jesus som gudomlig 350 år efter hans födelse.

Folket såg inte Jesus som gudomlig utan bara som en död profet, men där kom den dåvarande kungen och tvingade folk att tro att Jesus var guds son och var gudomlig.

Den första generationen som tvingades tro detta, "låtsas" trodde det bara men det berättade för deras barn att Jesus var gudomlig och det gjorde barnen senare tilll deras barn.

Till slut var hela europa kristna.

Kristendommen var inget val för en del folk utan bara ett tvång.

Jupp jag är kristen till viss mån men man har ändå rätt att ifrågasätta sin religion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha... Gud skapade det. Det säger ju jätte mycket. Någonting skapade allt. Hur skapade gud det ? Hur kom gud dit ?

 

"Och Gud sade: »Frambringe jorden grönska, fröbärande örter och

fruktträd, som efter sina arter bära frukt, vari de hava sitt frö, på jorden. Och det skedde så"- Första moseboken 1:11

 

Du menar alltså att när gud sade allt detta så dök alla träd och växter upp från tomma intet ? Alla atomer, celler och molekyler bara pluppade fram ?

 

Eftersom rumtiden skapades i och med big bang, så är frågor som "vad fanns innan big bang?" fullständigt meningslösa. Vissa forskare anser att universum fungerar så här: 1.Expansion 2. Implosion 3.Expansion 4. Implosion osv...

 

Alltings första början är en fråga som kan bevisas vetenskapligt. Vetenskapen förklarar faktiskt hur det gick till, medans relegionen säger "Det blev till"

 

Anser du att Gud är ett kroppsligt väsen ?

 

Edit: Citatet hade jag för att byta exempel från det ganska abstrakta begreppet ljus till något mer konkret

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...