Hoppa till innehåll

Ny Lag Mot Fildelning 1:a Juli


Rallypacker

Rekommendera inlägg

Gäst Perisoreus

Läste att man tidigare i det här forumet saknade någon som är för lagen. Nu behöver ni inte vara ledsna längre. Jag stöder lagen till 100% och skulle vara beredd att gå ännu längre som att förbjuda innehavandet av materiel som används vid fildelning/tankande. Nu är ju saken den att alla inte laddar ner bara musik utan filmer också. De som skapar filmer använder flera miljoner kronor i att göra dem och enda sättet de kan få tillbaka pengarna är genom biointäkter och sålda VHS/DVD. Samma sak med musiken. Hur ska artisterna ha råd att åka på turné el. dyl. när alla laddar hem musiken och kan se musikvideor hemma?

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Läste att man tidigare i det här forumet saknade någon som är för lagen. Nu behöver ni inte vara ledsna längre. Jag stöder lagen till 100% och skulle vara beredd att gå ännu längre som att förbjuda innehavandet av materiel som används vid fildelning/tankande. Nu är ju saken den att alla inte laddar ner bara musik utan filmer också. De som skapar filmer använder flera miljoner kronor i att göra dem och enda sättet de kan få tillbaka pengarna är genom biointäkter och sålda VHS/DVD. Samma sak med musiken. Hur ska artisterna ha råd att åka på turné el. dyl. när alla laddar hem musiken och kan se musikvideor hemma?

 

Kul att någon som är för lagen tittat in här :)

Då slipper man få medhåll från alla. Det är svårt att starta en diskussion när alla tycker samma <_<

 

Du undrar hur artister ska kunna åka på turné när de själva inte har tillräckligt med pengar. Jag säger bara en sak: Sponsorer. De ger artisten lite pengar. Artisten kan åka på turné. Artisten tjänar massor med pengar. Sponsorerna tar lite. Alla blir nöjda.

 

I debatten som var i SVT för ett tag sen sa en filmregissör att han fick in nästan allt från bio. DVD och VHS har aldrig varit någon bra inkomstkälla (iaf som jag tolkade det han sa). Och bio kan man inte ladda ner. Det måste man köpa (om man inte bryter sig in utan biljett dvs).

 

Många som laddar ner film och musik lyssnar/tittar på det de laddat hem. Är det dåligt kastar de det och om det är bra går de till närmaste affär och köper det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är varken för lr mot lagen, jag tycker man ska kunna ladda ner begränsat. Det finns många som har sett hela Harry Potter-serien men inte har en enda Harry Potter-film utan laddat ner allt, det är jag mot. Men om man t. ex. laddar ner ett av de och tycker den är bra så går man och köper de andra i affären. Det går nra tycker jag. Jag är nog mest mot lagen. Jag tycker att 1 fil per dag räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man ska inte få ladda ner en enda film. Intresset för filmen ska väckas av reklamen.

 

Alla filmer syns inte på reklam. Jag vet många filmer som jag bara hittat på nätet.

 

Jag skulle vilja ge ett litet exempel på hur nedladdning kan hjälpa film- och musikindustrin.

 

Person1 laddar aldrig ner någonting. Köper allt i affärer.

Person2 laddar ner flera filmer och musikalbum i veckan.

 

Person1 ser två nya filmer och två nya musikalbum på reklam. En film verkar bra och i ett av musikalbumen verkar 7 av 14 låtar bra. Han köper det som verkar intressant.

 

Person2 laddar hem de 7 senaste och 2 äldre filmer och 4 musikalbum. Han tycker 3st filmer och 1 musikalbum(12 av 14 låtar tycker han är bra) verkar intressanta . Han köper minst två av filmerna och musikalbumet som var intressant.

 

Vad har filmindustrin förlorat på den som laddat hem? De har forlorat mer på personen som inte gjort det.

 

Visst, alla som tankar hem saker köper dem inte om de är bra. Men de som gör det lägger ut mycket pengar. Om reklamen misslyckas så säljs inte så mycket, om inte några tycker att: "Den här filmen kanske är bra. Det är inget jag tror jag kommer köpa men jag laddar hem den" Han upptäcker senare att filmen var bra och han kanske köper den.

 

Skaparna av filmen förlorar inget på det. De tjänar bara, om han väljer att köpa filmen. Personen hade aldrig fått upp ögonen för filmen om han inte laddat hem den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Det finns många sådana som laddar hem film och musik och aldrig köper det i affären sedan även fast de gillade det. Istället för de över all musik till sin mp3-spelare. Filmerna tittar de på datorn och när de tröttnar på filmen raderar de den. Jag skulle kunna ändra min åsikt om jag verkligen såg med egna ögon att ngn laddar ner och sedan köper det i affären, men tyvärr gör en del i min klass så att de betalar en elev som har brännare och bränner musiken på en CD. De som inte köper av eleven har mp3-spelare.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hörde en go reklam på radion igår..... från och med 1:e juli är det förbjudet och ladda ner olaglig musik.... bra tänkt apb !

 

Är det inte det vi snackar om? :O

 

Jag är för lagen som Perisoreus, Fildelning enligt min sida är fel, och dumt. Det här kanske kommer låta lite konstigt. Men jag tankar själv hem massor med filer Men jag är ändå för lagen. xD Det förstör samhället på massor av sätt, och att jag själv är en del av denna dumheten är för att det är svårt att låta bli. När man har typ 100 spänn och ska köpa ett album, så kostar det istället för 50-100 kr(Som borde vara ett bra pris) 150-250, något sånt. Och eftersom kvaliteten av musik blir bättre, och tekniken tar ett steg framåt varje dag, så ökar ju priset i marknaden av tekniska varor. Det är det som stör mig. Om alla feta lata arslen som sitter där i sina nerskitna stolar (pratar om alla ''viktiga'' folk som kan ändra priset på tekniska varor) kunde resa sig upp, byta blöja och börja göra någonting, dvs som att sänka priset rätt så rejält så skulle jag kunna tänka mig att sluta helt med fildelning.

 

Min åsikt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Fatosh

Nu så börjar alla dvd filmer kosta 249 kr. Tänk en cd med en ynka j*vla fil !!!.

 

50 kr per film/dvd max 100 kr. Och spelen max 300 kr.

 

Det är f*n slöseri. Tänk om nån inte har råd och köpa det filmen han vill ha. Då får han väl ladda hem det. Det är ända utvägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu så börjar alla dvd filmer kosta 249 kr. Tänk en cd med en ynka j*vla fil !!!.

 

50 kr per film/dvd max 100 kr. Och spelen max 300 kr.

 

Det är f*n slöseri. Tänk om nån inte har råd och köpa det filmen han vill ha. Då får han väl ladda hem det. Det är ända utvägen.

 

Ja, exakt så jag menar. Vissa kanske känner sig bra med att vara lite småkriminella, men inte jag. Ingen har följt alla lagar till 100% i sitt liv, men jag vill göra det yttersta jag kan för att göra det rätta. Men man vill inte heller slösa bort 500 spänn för en mysig DVD kväll med 2 filmer och en skål popcorn.

Redigerat av Neko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Fatosh

Nu så börjar alla dvd filmer kosta 249 kr. Tänk en cd med en ynka j*vla fil !!!.

 

50 kr per film/dvd max 100 kr. Och spelen max 300 kr.

 

Det är f*n slöseri. Tänk om nån inte har råd och köpa det filmen han vill ha. Då får han väl ladda hem det. Det är ända utvägen.

 

Ja eller hur. Så bättre att ladda ner och bränna den i sin DVD skiva.

 

Varför har dem annars gjort DVD brännare och skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...