Hoppa till innehåll

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?


Cyper
 Dela

Tycker du att Sverige ska införskaffa dödsstraff?  

184 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Publicerad 12 september 2003

 

Mord i Sverige

 

• Varje år mördas omkring 100 personer i Sverige.

 

• 15 mord är ouppklarade.

 

• I 70 fall känner offer och gärningsman varandra.

 

• I 15 fall är de obekanta för varandra.

 

• I de fall offer och gärningsman är obekanta för varandra:

- En tredjedel sker i samband med något annat brott, exempelvis rån eller inbrott.

- En tredjedel är så kallade bagatellmord. De kan ske i samband med ett plötsligt bråk, exempelvis om någon känner sig förolämpad i en krogkö.

- Resterande tredjedel är sexualmord, hatbrott och rena överfallsmord som de uppmärksammade morden i Åkeshov och Gamla stan.

Källa DN.se

 

 

 

 

 

Men jag måste säga en sak.. jag personligen anser inte att en människas värde beror på hur man är som person, att man på något sätt skulle förlora sitt människovärde bara för att man begått en brott är för mig obegripligt, alla människor är like mycket värda det spelar ingen roll om man är kung av sverige eller uteliggare i guam.

 

Men det säger något om er iaf... att vara beredd att tortera en annan människa till döds säger en hel del om hur ni är som människor iaf..

Redigerat av suna
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 650
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Publicerad 12 september 2003

 

Mord i Sverige

 

• Varje år mördas omkring 100 personer i Sverige.

 

• 15 mord är ouppklarade.

 

• I 70 fall känner offer och gärningsman varandra.

 

• I 15 fall är de obekanta för varandra.

 

• I de fall offer och gärningsman är obekanta för varandra:

- En tredjedel sker i samband med något annat brott, exempelvis rån eller inbrott.

- En tredjedel är så kallade bagatellmord. De kan ske i samband med ett plötsligt bråk, exempelvis om någon känner sig förolämpad i en krogkö.

- Resterande tredjedel är sexualmord, hatbrott och rena överfallsmord som de uppmärksammade morden i Åkeshov och Gamla stan.

Källa DN.se

 

 

 

 

 

Men jag måste säga en sak.. jag personligen anser inte att en människas värde beror på hur man är som person, att man på något sätt skulle förlora sitt människovärde bara för att man begått en brott är för mig obegripligt alla människor är like mycket värda det spelar ingen roll om man är kung av sveriga eller uteliggare i guam.

 

Men det säger något om er iaf... att vara beredd att tortera en annan människa till döds säger en hel del om hur ni är som människor iaf..

Om nån mördade din syster eller bror. Skulle du vilja att dom sitter 10-15 år i fängelse istället för att lida?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Publicerad 12 september 2003

 

Mord i Sverige

 

• Varje år mördas omkring 100 personer i Sverige.

 

• 15 mord är ouppklarade.

 

• I 70 fall känner offer och gärningsman varandra.

 

• I 15 fall är de obekanta för varandra.

 

• I de fall offer och gärningsman är obekanta för varandra:

- En tredjedel sker i samband med något annat brott, exempelvis rån eller inbrott.

- En tredjedel är så kallade bagatellmord. De kan ske i samband med ett plötsligt bråk, exempelvis om någon känner sig förolämpad i en krogkö.

- Resterande tredjedel är sexualmord, hatbrott och rena överfallsmord som de uppmärksammade morden i Åkeshov och Gamla stan.

Källa DN.se

 

 

 

 

 

Men jag måste säga en sak.. jag personligen anser inte att en människas värde beror på hur man är som person, att man på något sätt skulle förlora sitt människovärde bara för att man begått en brott är för mig obegripligt alla människor är like mycket värda det spelar ingen roll om man är kung av sveriga eller uteliggare i guam.

 

Men det säger något om er iaf... att vara beredd att tortera en annan människa till döds säger en hel del om hur ni är som människor iaf..

 

Det var just det jag påpekade, i Sverige så mördas det inte alls lika mycket som i andra Europeiska länder.

Jag vet att Sverige inte har lika många invånare men i procentdel så är de väldigt få som mördar.

 

Angående "tortyr" efter att man begått ett mord så är jag helt emot det, då man varken får ut sin ilska om gärningsmannen torteras, sedan så är man minst lika "mördare" om man låter gärningsmannen torteras istället för livstid fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om nån mördade din syster eller bror. Skulle du vilja att dom sitter 10-15 år i fängelse istället för att lida?

 

Man ska kunna veta att människan eller vad man ska kalla det, ska få lide för brottet dom begått. Det skulle vara det bästa. Men sånt ska bara hända för folk som mördar eller som tex Haga-mannen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man ska kunna veta att människan eller vad man ska kalla det, ska få lide för brottet dom begått. Det skulle vara det bästa. Men sånt ska bara hända för folk som mördar eller som tex Haga-mannen.

 

 

 

Jag tycker det är ganska skrämmande att du anser att mer mänskligt lidande är det bästa sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Psykvård för folk som torterar andra ska det vara, dock så kostar det en hel del och ibland så visar det sig att psykvård för vissa personer är helt förgäves.

 

Men att tortera de som begått mord är helt absurt, precis som suna sa så skrämmer du verkligen mig när du nämner det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DonKeN

Vad tycker ni då om Bobbys j*vla idiotiska föräldrar som misshandlade han till döds? Dem blev tillåmed friade från rättegången! Det är fel! Dem skulle ha förtjänat dödsstraff!

 

Speciellt pappan, han drog ut Bobby i snön och skottade över snö och smuts på honom. Är det okej? Snälla nån, Sveriges straff är så mild. Dem ska vara stränga som f*n! T.ex, rengöra hela hela hela kinesiskamuren!

 

Varför ska man få leva efter att man dödat en oskyldig? Man kommer inte vara omtyckt. Man kommer vara hatad!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tycker ni då om Bobbys j*vla idiotiska föräldrar som misshandlade han till döds? Dem blev tillåmed friade från rättegången! Det är fel! Dem skulle ha förtjänat dödsstraff!

 

Speciellt pappan, han drog ut Bobby i snön och skottade över snö och smuts på honom. Är det okej? Snälla nån, Sveriges straff är så mild. Dem ska vara stränga som f*n! T.ex, rengöra hela hela hela kinesiskamuren!

 

Varför ska man få leva efter att man dödat en oskyldig? Man kommer inte vara omtyckt. Man kommer vara hatad!

 

Faktum att du inte ens visste att dom dömdes till tio års fängelse borde ju säga en hel del om ditt intresse för korrekt fakta.

 

 

 

Tingsrätten anser att Bobbys mamma och styvpappa är lika skyldiga till Bobbys död. Att mamman skulle varit styrd av Bobbys styvpappa har tingsrätten inte funnit troligt.

De fälls på sex punkter: Grovt vållande till annans död, grovt falskt alarm, grov misshandel, olaga frihetsberövande, grovt olaga tvång och brott mot griftefriden. Mamman döms dock bara till medhjälp under punkten grovt falskt alarm.

Tingsrätten skriver i domen att "det är svårt att föreställa sig övergrepp mot barn mer hänsynslösa än de här".

Dock menar tingsrätten att även om mamman och styvpappan var likgiltiga inför Bobbys allmänna välbefinnande genom att utsätta honom för grymma övergrepp, kan det inte fastslås att de också var likgiltiga för om han levde eller dog. Åtalspunkten mord ogillas därför.

 

Straffet: Tio års fängelse.

aftonbladet.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...