Hoppa till innehåll

Regel 1.3


Gäst Moberg
 Dela

Rekommendera inlägg

Men herre gud. Kan någon snälla hjälpa mig och förklara att fildelning inte är olagligt!?!

Det är inte olagligt över huvudtaget.

Det är inte olagligt att ladda upp filer och

Det är inte olagligt att ladda ner filer. (Hur skulle man då kunna använda internet?)

 

Däremot är det olagligt att ladda hem och sprida upphovsrättskyddat material om du inte har upphovsmannens tillåtelse.

 

DC++ och kazaa är inte olagliga, inte bittorrent heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Snälla Moberg lyssna på oss. Det har grundats en lag som säger att fildelning är förbjudet, det är folk som fått betala böter för att de laddat ned. När man laddar ner tar man filer från någon annans dator! När du laddat hem en fil du hittar kopieras den från någon annans dator, en person du inte känner. Fildelning är olagligt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men då kanske man har laddat ner nått upphovsrättsskyddat material ex lost, in flames nyaste cd eller nått annat.

 

annars är det ju lagligt om man laddar ner något som inte upphovsrättsskyddat ex öö kan inget just nu men nån kanske kan fylla på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snälla Moberg lyssna på oss. Det har grundats en lag som säger att fildelning är förbjudet, det är folk som fått betala böter för att de laddat ned. När man laddar ner tar man filer från någon annans dator! När du laddat hem en fil du hittar kopieras den från någon annans dator, en person du inte känner. Fildelning är olagligt

 

Fildelning är inte olagligt. Enligt ditt resonemang, hur skulle jag då kunna sitta och kolla på den här vävsidan, lagligt? Jag tar ju emot vävsidan från värddatorn som den ligger på. (Hela internet skulle bli olagligt)

 

Om min kompis har tagit lite bilder med sin kamera, får han inte skicka dem till mig då? Min kompis som har ett par låtar på sin vävplats, bryter han mot nån lag, nej för han har fått tillstånd att ha dem där, tillgängliga för nedladdning. Jag vill ladda ned den senaste versionen av någon linuxdistribution, det kan jag göra via DC, BitTorrent eller vad som nu går fortast. Kanske vill jag ladda ned någon gratis bok i pdf-format, en manual eller liknande. Även det är ju lagligt.

 

Fildening är inte olaligt över huvudtaget!

Redigerat av Moberg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev hitskickad av NoFear...

 

Hursomhelst...om ADMIN kommer hit nån dag kan han ju läsa min låsta tråd och kommentera här eller PM:a mig med svar.

 

Ville inte ha spekulationer från moddar eller medlemmar, utan svar från källan.

 

 

Fakta för de som tror att allt som rör sådant är olagligt:

 

Det är inte olagligt att berätta för folk hur man använder crack, fildelningsprogram, roms osv....

Det är heller inte olagligt att ge ut länkar till sidor som har sådant material.

Det är inte olagligt att inneha/använda fildelningsprogram så länge de inte används till material du inte har rätt till att äga.

 

Regeln på fuska är alldeles för generellt utformad då den förbjuder det som är lagligt.

 

[EDIT]

Snälla Moberg lyssna på oss. Det har grundats en lag som säger att fildelning är förbjudet, det är folk som fått betala böter för att de laddat ned. När man laddar ner tar man filer från någon annans dator! När du laddat hem en fil du hittar kopieras den från någon annans dator, en person du inte känner. Fildelning är olagligt

 

Du har missuppfattat vad lagen innebär.

 

Du får dela hur många filer som helst.

Till VEM som helst.

Det ENDA kravet är att de inte är copyright på materialet du sprider/laddar ner.

ÄR det copyright på filerna måste du ha upphovsrättsägarens tillåtelse att sprida/ladda ner filerna.

 

De som har fått böter har fått det för att de har spridit mängder av copyrightat material via DC-hubar osv..

 

Kort sagt...Moberg har rätt.

 

Om du fortfarande inte tror på det är det bara att du frågar en jurist som kan förklara det mer ingående.

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fildelning är inte olaglig i sig utan det är när man laddar upp/ner upphovsrättsskyddat material. Vilket oftast sker på fildelningsnätverken.

 

Vi vill inte ha något sådant här snack här både för vår skull och för eran skull. Vi uppmanar inte till lagbrott och vill ej heller att ni användare skall göra det här på forumet. Vill man diskutera fildelning så finns det säkert andra platser för sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det måste väl ändå få disskutera saker som man själv har gjort och som man själv har gjort tillgängliga för fildelning. Om jag gör en videofilm på min katt och sedan lägger upp den för nerladdning då tycker man ju att jag borde få diskutera det här för det finns ju ingen laglig ägare förutom jag själv.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Admin: Tack för svar! Ja då vet jag iaf varför. Ni vill hålla er neutrala och helt fri från misstanke helt enkelt. Jag tycker inte om det..men det finns ju som sagt många andra forum som är lite modigare på dessa punkter. Ska väl flytta dit istället då.

 

 

Selene: Antar att det går bra sålänge du inte använder dig av IRC, Torrent eller nåt av alla de andra fildelningsprogrammen.

Megaupload, Yousendit mm borde ju gå bra tycker man, men det är ju också fildelningsservice som har mängder av olagligt material.

 

Du får väl helt enkelt skaffa dig en egen server...billigt och bra <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Dark_Zebra

Vill ni fastagna för fildelnig eller något annat?Det är bara för er egen skull jag skriver detta medelande.Vem vet?Någon gång kanske någon polis som är en spelnörd som tittar in.

 

(okej,det var likt Admins men ändå)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...