Hoppa till innehåll

Synpunkter Angående ”bästa Avatar/banner/bild”-tråden


Gimcor

Rekommendera inlägg

Som ni förmodligen alla vet så är ovannämnda tråd väldigt populär. Men jag som är en talande person tycker att tråden börjar fyllas med värdelöst skit. Har ni någon gång överhuvudtaget tyckt att bilderna som postas där är i princip exakt likadana som posten med bilden ovanför?

Att fuska.se fylls med copycats är inte någon nyhet. Men eftersom detta bara verkar fortsätta så vill jag försöka att stoppa denna j*vla våg.

 

Till er som fortfarande inte greppar tag om vad jag pratar så ska jag visa lite exempel.

 

Ta en titt på bild 1.

 

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/_gearsofwar%20copy.jpg

 

Denna bild är postad av en användare här på fuska.se.

 

Ta nu en titt på bild 2.

 

http://i15.tinypic.com/5zg8txx.jpg

 

Denna bild är också postad av en användare här på fuska.se.

Ser ni några skillnader?

Ja, till att börja med så består bakgrunden oftast av kristalliknande mönster. Sedan så är det fokus på ett visst motiv som är insmält i bilden och omgiven av ljus. Och som avslutande del ser man ofta personens namn i något hörn på bilden.

 

Och varför gör alla dessa bilder? Jag har faktiskt ingen aning. Men vad jag vet är att det går att börja med något nytt.

Jag förutsätter här att de flesta vill bli sedda som ”designers” här. Men att vara en designer handlar inte om att kopiera vad som redan har gjorts flera hundratals gånger innan utan att skapa någonting som kanske inte är så vanligt och som ser snyggt ut.

 

Så varför inte ta tag i sin digitalkamera och kanske ta några häftiga bilder och göra någonting helt nytt av dessa?

Hursomhelst så har jag stort sett sagt min åsikt. Jag hoppas att ni tar åt er detta och förhoppningsvis dödar 99% av samma skit som postas i ”Bästa Avatar/banner/bild”-tråden.

 

Kom gärna med kritik och berätta varför jag har fel om ni tycker det. Det skulle vara intressant att höra ;)

 

Och som avslutning så ska jag berätta varför jag postar denna tråd i det här Grafik & Programmerings-forumet. Den är nämligen riktad till de som hänger på detta forum och inte i exempelvis debattforumet. End of story, jag hoppas att vi inte får några onödiga inlägg nu. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Du vet väl att många av oss (iaf. jag) gör andra bilder och inte bara s.k. "banners".

Vad gör det förresten att vi göra såna bilder ? Man måste inte alltid göra nya saker.

 

edit: borttaget för jag var dum.

Redigerat av Zimens
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bilderna är inte ens lika varandra och jag tycker att Bästa avatar/banner/bild tråden sköter sig utmärkt, förstår inte vad du syftar på

Läste du ens igenom varför jag skrev att bilderna är lika varandra? Det bevisar bara att du är trångsynt, du måste se helheten och jämföra dragen som finns i bilderna...

 

Du vet väl att många av oss (iaf. jag) gör andra bilder och inte bara s.k. "banners".

Vad gör det förresten att vi göra såna bilder ? Man måste inte alltid göra nya saker.

 

 

förresten så har jag inget minne av att jag lät dig posta den där bilden...

Men om ni inte gör dessa banners så kan ni väl posta fler av dessa? :)

Och det där med att man inte alltid måste göra helt nya saker är delvis rätt. Men denna tråd är så himla enformig att den kan jämföras med en tråd där vi enbart postar bilder på träd.

 

Och sist men inte minst så garvade jag ganska mycket åt din sista kommentar. Du blir sur för att jag länkade din bild, men tänk på att din bild innehåller en copyrightskyddad figur :meddum:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller mig dig, Adrian men Fuska's aktiva Photoshop community gör för det mesta bara den typen av banners/avatars/w.e du syftar på. Hade du skapat en 'Bästa avatar/banner/bild' tråd på ett forum för fotografer hade det självklart inte sett ut som det gör.

 

Fuska's användare (först och främst de som gör requests i FuskaMynt forum) föredrar brush+render+border+text bilderna, df är det populärast på Fuska. Vissa personer kan inte se hur stilig och snygg en bild som denna är (snabbt exempel :P):

 

http://aycu32.webshots.com/image/28071/2003640675961051189_rs.jpg

 

Det driver bort de flesta Photoshoppare som använder den eller de lite elegantare stilarna istället för att slänga ihop ett par hundra färger och nån bild.

Redigerat av Fality
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ni förmodligen alla vet så är ovannämnda tråd väldigt populär. Men jag som är en talande person tycker att tråden börjar fyllas med värdelöst skit. Har ni någon gång överhuvudtaget tyckt att bilderna som postas där är i princip exakt likadana som posten med bilden ovanför?

Att fuska.se fylls med copycats är inte någon nyhet. Men eftersom detta bara verkar fortsätta så vill jag försöka att stoppa denna j*vla våg.

 

Till er som fortfarande inte greppar tag om vad jag pratar så ska jag visa lite exempel.

 

Ta en titt på bild 1.

 

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/_gearsofwar%20copy.jpg

 

Denna bild är postad av en användare här på fuska.se.

 

Ta nu en titt på bild 2.

 

http://i15.tinypic.com/5zg8txx.jpg

 

Denna bild är också postad av en användare här på fuska.se.

Ser ni några skillnader?

Ja, till att börja med så består bakgrunden oftast av kristalliknande mönster. Sedan så är det fokus på ett visst motiv som är insmält i bilden och omgiven av ljus. Och som avslutande del ser man ofta personens namn i något hörn på bilden.

 

Och varför gör alla dessa bilder? Jag har faktiskt ingen aning. Men vad jag vet är att det går att börja med något nytt.

Jag förutsätter här att de flesta vill bli sedda som ”designers” här. Men att vara en designer handlar inte om att kopiera vad som redan har gjorts flera hundratals gånger innan utan att skapa någonting som kanske inte är så vanligt och som ser snyggt ut.

 

Så varför inte ta tag i sin digitalkamera och kanske ta några häftiga bilder och göra någonting helt nytt av dessa?

Hursomhelst så har jag stort sett sagt min åsikt. Jag hoppas att ni tar åt er detta och förhoppningsvis dödar 99% av samma skit som postas i ”Bästa Avatar/banner/bild”-tråden.

 

Kom gärna med kritik och berätta varför jag har fel om ni tycker det. Det skulle vara intressant att höra ;)

 

Och som avslutning så ska jag berätta varför jag postar denna tråd i det här Grafik & Programmerings-forumet. Den är nämligen riktad till de som hänger på detta forum och inte i exempelvis debattforumet. End of story, jag hoppas att vi inte får några onödiga inlägg nu. <_<

Håller med dig till 100% dock har jag en mindre förklaring till detta tråkiga och ointressanta fenomen. Det hela är väldigt enkelt några här på fuska som var/är väldigt populära och som har ett intresse för photoshop har läst alla dessa tutorials på tutorial sidorna lärt sig effekten lagt upp bilden här på fuska och blivit ännu populärare detta har lett till att alla vill vara lika bra och lika populära därför har alla lärt sig den tekniken och resultatet blir att allt ser ungefär likadant. Stilen är både tråkig och utjatad och skriker "jag-älskar-tutorials".

I nuläget finns det tusentals tutorials som visar hur man gör sigs med det ljuset och de eftekterna som alla på fuska använder sig av.

Denna stil är varken nyskapande eller ett tecken på skicklighet och kunskap utan bara ett sätt att visa upp vad som med hjälp av tutorials tränats in.

Det var bland annat detta som fick mig att helt tröttna på fuskas grafik del då inget intressant fanns att titta på och komentera längre. Tråkigt är också när en fuska användare visar upp en bild och säger "titta vad jag har skapat" och en stund senare hittar man tutorialen som personen ifråga har använt och man upptäcker att ingen egen tanke kraft har använts i bilden alls.

Redigerat av Selene
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Adrian: Nu blir jag lite arg här. Har det inte någon gång slått dig att de här personerna kanske tycker att det är kul att göra såna bilder? Att det är kul att visa upp något man är nöjd med för andra, och låta andra säga vad som är bra/dåligt så man kan bli bättre. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Adrian: Nu blir jag lite arg här. Har det inte någon gång slått dig att de här personerna kanske tycker att det är kul att göra såna bilder? Att det är kul att visa upp något man är nöjd med för andra, och låta andra säga vad som är bra/dåligt så man kan bli bättre. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.

Ja, självklart kan det vara kul. Men att låta personerna sätta lite tankekraft i detta som Selene säger leder ju bara till utveckling och vissa kanske skaffar en egen stil som låter andra inspireras av. Jag kanske uttryckte mig lite drastiskt, men vad jag vill är att man ska utveckla sina talanger. Jag garanterar att visa upp ett verk som man har jobbat och slitit med helt för sig själv resulterar i mer stolthet än vad en sån där typisk banner någonsin kommer att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du vet väl att många av oss (iaf. jag) gör andra bilder och inte bara s.k. "banners".

Vad gör det förresten att vi göra såna bilder ? Man måste inte alltid göra nya saker.

 

 

förresten så har jag inget minne av att jag lät dig posta den där bilden...

Men om ni inte gör dessa banners så kan ni väl posta fler av dessa? :)

Och det där med att man inte alltid måste göra helt nya saker är delvis rätt. Men denna tråd är så himla enformig att den kan jämföras med en tråd där vi enbart postar bilder på träd.

Och sist men inte minst så garvade jag ganska mycket åt din sista kommentar. Du blir sur för att jag länkade din bild, men tänk på att din bild innehåller en copyrightskyddad figur :meddum:

 

okej då :P

den var kanske inte så genomtänkt.

men du har rätt på en del punkter ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som ni förmodligen alla vet så är ovannämnda tråd väldigt populär. Men jag som är en talande person tycker att tråden börjar fyllas med värdelöst skit. Har ni någon gång överhuvudtaget tyckt att bilderna som postas där är i princip exakt likadana som posten med bilden ovanför?

Att fuska.se fylls med copycats är inte någon nyhet. Men eftersom detta bara verkar fortsätta så vill jag försöka att stoppa denna j*vla våg.

 

Till er som fortfarande inte greppar tag om vad jag pratar så ska jag visa lite exempel.

 

Ta en titt på bild 1.

 

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/_gearsofwar%20copy.jpg

 

Denna bild är postad av en användare här på fuska.se.

 

Ta nu en titt på bild 2.

 

http://i15.tinypic.com/5zg8txx.jpg

 

Denna bild är också postad av en användare här på fuska.se.

Ser ni några skillnader?

Ja, till att börja med så består bakgrunden oftast av kristalliknande mönster. Sedan så är det fokus på ett visst motiv som är insmält i bilden och omgiven av ljus. Och som avslutande del ser man ofta personens namn i något hörn på bilden.

 

Och varför gör alla dessa bilder? Jag har faktiskt ingen aning. Men vad jag vet är att det går att börja med något nytt.

Jag förutsätter här att de flesta vill bli sedda som ”designers” här. Men att vara en designer handlar inte om att kopiera vad som redan har gjorts flera hundratals gånger innan utan att skapa någonting som kanske inte är så vanligt och som ser snyggt ut.

 

Så varför inte ta tag i sin digitalkamera och kanske ta några häftiga bilder och göra någonting helt nytt av dessa?

Hursomhelst så har jag stort sett sagt min åsikt. Jag hoppas att ni tar åt er detta och förhoppningsvis dödar 99% av samma skit som postas i ”Bästa Avatar/banner/bild”-tråden.

 

Kom gärna med kritik och berätta varför jag har fel om ni tycker det. Det skulle vara intressant att höra ;)

 

Och som avslutning så ska jag berätta varför jag postar denna tråd i det här Grafik & Programmerings-forumet. Den är nämligen riktad till de som hänger på detta forum och inte i exempelvis debattforumet. End of story, jag hoppas att vi inte får några onödiga inlägg nu. <_<

Håller med dig till 100% dock har jag en mindre förklaring till detta tråkiga och ointressanta fenomen. Det hela är väldigt enkelt några här på fuska som var/är väldigt populära och som har ett intresse för photoshop har läst alla dessa tutorials på tutorial sidorna lärt sig effekten lagt upp bilden här på fuska och blivit ännu populärare detta har lett till att alla vill vara lika bra och lika populära därför har alla lärt sig den tekniken och resultatet blir att allt ser ungefär likadant. Stilen är både tråkig och utjatad och skriker "jag-älskar-tutorials".

I nuläget finns det tusentals tutorials som visar hur man gör sigs med det ljuset och de eftekterna som alla på fuska använder sig av.

Denna stil är varken nyskapande eller ett tecken på skicklighet och kunskap utan bara ett sätt att visa upp vad som med hjälp av tutorials tränats in.

Det var bland annat detta som fick mig att helt tröttna på fuskas grafik del då inget intressant fanns att titta på och komentera längre. Tråkigt är också när en fuska användare visar upp en bild och säger "titta vad jag har skapat" och en stund senare hittar man tutorialen som personen ifråga har använt och man upptäcker att ingen egen tanke kraft har använts i bilden alls.

 

Meningen är väl att man ska använda sig av det man har lärt sig på guiderna och utveckla det eller göra mer originella saker.

 

På de flesta gfx forumen jag har hängt på (bl.a IFSZ som är känt inom Invision-Free - var staff där ett tag) så har jag ALDRIG varit speciellt populär när det gällde banners/avs/wps, skins var mitt speciella område. Sen besöker man Fuska en dag och inser att man är bäst på att hantera Photoshop eftersom man vet hur man trycker ett par gånger på skärmen, kanske lägger till nån färg och som avslutning slänga på en redan utklippt render.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...