WASD Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Bra förklaring. Men tiden går ju ändå snabbare på månen och långsammare i en ubåt, så vi kan resa i tiden på det sättet, väldigt ineffektivt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kontroll Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.Och vad baserar du det på? Fantasier från en 11-årig kille? jag baserar det på att tänka logiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Det är ingen tidsresning... Jag beställer ett paket flingor på internet, men får dem inte förän 2 dagar senare. Samma sak. Men man ser inte de som har gjort flingorna när man tittar på paketet. Det är som att jämföra energin från våra vattenkraftverk med flingpaketet. När vi använder energing så känner vi av/påverkas av något som kom från solen ett tag sen. Men när vi tittar på solen så ser vi exakt allt som hände för ungefär 8 minuter sen just där. Det är inte tidsresning nej, men jag tror att det var ett argument emot "nu är nu" då man kan se tillbaks (även om det inte finns just då). jag baserar det på att tänka logiskt.Det är just det du inte kan göra. Människan har tänkt logiskt så många gånger förr, men vetenskapen har även sprängt igenom den logiken ungefär lika många gånger. Tänka logiskt fungerar i vardagslivet till en stor del. Men inte i fysiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
prophet Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Bra förklaring. Men tiden går ju ändå snabbare på månen och långsammare i en ubåt, så vi kan resa i tiden på det sättet, väldigt ineffektivt. Det stämmer inte. Men man ser inte de som har gjort flingorna när man tittar på paketet. Det är som att jämföra energin från våra vattenkraftverk med flingpaketet. När vi använder energing så känner vi av/påverkas av något som kom från solen ett tag sen. Men när vi tittar på solen så ser vi exakt allt som hände för ungefär 8 minuter sen just där. Det är inte tidsresning nej, men jag tror att det var ett argument emot "nu är nu" då man kan se tillbaks (även om det inte finns just då).Förstod inte riktigt vad du skrev, men: Självklart ser vi vem som har gjort flingorna, det är ju vanliga kellogs cornflakes! Det var dessutom en metafor. Solstrålarna är materia, flingpaketet är också materia. Solen (Flingföretaget) skickar ut solstrålar till solen (skickar flingorna med posten) och vi får dem lite senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Solstrålarna är materia, flingpaketet är också materia.Som jag sa ovan så ser vi tillbaks i tiden när vi tittar på solstrålar som har färdats under en längre tid. Kan man knappast säga om flingorna. Solen (Flingföretaget) skickar ut solstrålar till solen (skickar flingorna med posten) och vi får dem lite senare.Läs ovan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
prophet Skrivet 31 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Maj 2009 Tiden går inte långsammare, vi uppfattar det som så. Vi ser inte tillbaka i tiden, vi ser ljuset från solen för ett par minuter sedan. Bilden av solen som är i nuet ser vi inte förrän ett par minuter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 31 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 31 Maj 2009 (redigerat) Tiden går inte långsammare, vi uppfattar det som så. Vi ser inte tillbaka i tiden, vi ser ljuset från solen för ett par minuter sedan. Bilden av solen som är i nuet ser vi inte förrän ett par minuter. A.k.a. Vi ser tillbaks i tiden. Vi ser det som hände för ett par mnuter sedan. Det är inte tidsresande men jag tror WASD menade det som ett argument emot att "nu är nu och inget annat". Och tiden går visst långsammare. Man KAN (det är fysiskt möjligt vore kanske ett bättre ord), det är fakta, "resa" framåt i tiden. Vid mycket höga hastigheter (jämförbara med ljushastighet, t.ex. halva ljusets hastighet eller så) så går tiden långsammare. Man kan sitta i en raket eller något (inte idag, men om vi tänker oss ett) och färdas i låt oss säga 0.9 x c så kommer man att komma tillbaks mycket senare än när man åkte iväg. Redigerat 31 Maj 2009 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 (redigerat) Tiden går inte långsammare, vi uppfattar det som så. Vi ser inte tillbaka i tiden, vi ser ljuset från solen för ett par minuter sedan. Bilden av solen som är i nuet ser vi inte förrän ett par minuter. A.k.a. Vi ser tillbaks i tiden. Vi ser det som hände för ett par mnuter sedan. Det är inte tidsresande men jag tror WASD menade det som ett argument emot att "nu är nu och inget annat". Och tiden går visst långsammare. Man KAN (det är fysiskt möjligt vore kanske ett bättre ord), det är fakta, "resa" framåt i tiden. Vid mycket höga hastigheter (jämförbara med ljushastighet, t.ex. halva ljusets hastighet eller så) så går tiden långsammare. Man kan sitta i en raket eller något (inte idag, men om vi tänker oss ett) och färdas i låt oss säga 0.9 x c så kommer man att komma tillbaks mycket senare än när man åkte iväg. jo men det gör vi ju i princip nu också, det är inget speciellt. jorden snurrar runt solen och solen snurrar runt galaxen och galaxen snurrar runt ute i rymden. vi har iaf en hastighet, och i jämförelse med stillastående så "förflyttar vi oss framåt i tiden". och ja antar att det är det som är den vanliga uppfattningen av tiden. ända sättet att färdas i tiden "på riktigt" är antagligen - följande är helt omöjligt - att få en negativ fart och på så sätt "falla igenom" rumtids-väven och sen kunna ploppa upp vart som helst i vilken tid som helst. om det är möjligt att själv kunna avgöra när och var man ska komma upp har jag ingen aning om. notera skillnaden mellan hastighet och fart. Redigerat 12 Juni 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 jo men det gör vi ju i princip nu också, det är inget speciellt. jorden snurrar runt solen och solen snurrar runt galaxen och galaxen snurrar runt ute i rymden. vi har iaf en hastighet, och i jämförelse med stillastående så "förflyttar vi oss framåt i tiden". och ja antar att det är det som är den vanliga uppfattningen av tiden.Exakt, allt är relativt. Om man lyckas få tiden att gå betydlig långsammare än det gör här på jorden så har man rest framåt i tiden. Det där med att få negativ fart vet jag inget om. Men jag har hört att tiden går långsammare när böjningarna i rumtiden är tillräckligt stora, till exempel vid extrem hög gravitation. Någon tänkte att man skulle få en negativ tidsuppfattning och flyttas tillbaka i tiden om man var tillräckligt nära till exempel ett svart hål. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 rätta mig gärna om jag har fel, men jag filosoferar fritt nu... hög fart resulterar i "förflyttning i tiden" framåt. ingen fart resulterar i att tiden står still. då borde ju negativ fart betyda "förflyttning i tiden" bakåt? och hög gravitation ger långsamt tidsflöde, då borde ingen gravitation ge... oändligt snabbt tidsflöde? vad innebär det? och om man befinner sig i ett område med mycket mörk energi, som ska vara motsatsen till gravitation, vad händer då? blir det långsamt negativt tidsflöde? då måste ingen gravitation eller mörk energi innebära oändligt snabbt tidsflöde positivt eller negativt? betyder det att man då skulle befinna sig i alla tider i hela universums tidexistens "samtidigt"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 12 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 12 Juni 2009 Intressant tanke, jag har nog inte fakta föra att precis besvara frågorna. Men jag tror inte att ingen gravitation skulle betyda oändligt med tidsflöde. Gravitationen är ju när rumtiden böjs. Och det är väl därför som tiden går långsammare? Om det inte finns någon gravitation, alltså om rumtiden skulle vara helt rakt, så borde det väl inte betyda att man har oändligt med tidsflöde? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NiroTheCrazy Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 Tiden är universum. Så man kan tänka sig att tiden är som ett hav som det stormar hela tiden. Att tänka att den går i en rak linjel är felaktigt. "Det där med att få negativ fart vet jag inget om. Men jag har hört att tiden går långsammare när böjningarna i rumtiden är tillräckligt stora, till exempel vid extrem hög gravitation. Någon tänkte att man skulle få en negativ tidsuppfattning och flyttas tillbaka i tiden om man var tillräckligt nära till exempel ett svart hål." Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.