Hoppa till innehåll

The Venus Project

Dave37

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Angående Islam: Jag är muslim, jag beskriver inte "otrogna" som hundar. Min pappa är muslim, så beskriver han inte "de otrogna" heller, min morfar är muslim, han beskriver heller inte "otrogna" så. Ska jag vara ärlig så känner jag inte någon muslim som gör det. Att folk sen ser till terroristernas och extremisternas ord är väl en annan sak.

Så ni kallar er muslimer fastän ni inte följer koranens lära?

Det går ju inte att försöka få dig att förstå när du redan är så övertygad om att all religion är ondska. Men jag ska ge dig ett exempel. Du ser dig själv som kommunist, eller?
Absolut inte, vad grundar du det på? Kommunismen är en utopi som är omöjlig att uppnå under det monetära systemet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så ni kallar er muslimer fastän ni inte följer koranens lära?

Majoriteten av muslimer har inte denna framställning. Du får göra en omdefinition av muslim om du tror att muslimer tror att "otrogna" är hundar eller vad du sa. Om din definition av muslim är sådana som följer koranen till 100% så har vi nog ingen muslim på jorden.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Majoriteten av muslimer har inte denna framställning. Du får göra en omdefinition av muslim om du tror att muslimer tror att "otrogna" är hundar eller vad du sa. Om din definition av muslim är sådana som följer koranen till 100% så har vi nog ingen muslim på jorden.

Min definition av en muslim är en bokstavstroende (observera att tro och att följa är två olika saker) som faktiskt anser att icke-muslimer är otrogna hundar som bör slaktas i allahs namn, och sådana finns det gott av även om de kanske inte är i majoritet.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inte, vad grundar du det på? Kommunismen är en utopi som är omöjlig att uppnå under det monetära systemet.

Okej, för att du förut hade en kommunistsymbol på din avatar tillsammans med Lars Ohly. Förvisso är inte han någon kommunist men jag syftade på symbolen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min definition av en muslim är en bokstavstroende (observera att tro och att följa är två olika saker) som faktiskt anser att icke-muslimer är otrogna hundar som bör slaktas i allahs namn, och sådana finns det gott av även om de kanske inte är i majoritet.

Så du ser inte mig som en muslim?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag inte så insatt i Islam etc och jag hoppas att denna debatt inte sjunker ner allt för långt i islam då debbaten inte handlar om det (däremot tycker jag att diskussion om organiserad religion är ok då det är relaterat till topic).

muslim [musl'i:m Uttal] muslimen muslimer subst.

anhängare av islam

islam [isl'a:m Uttal] subst.

religion instiftad av Muhammed på 600-talet

Som jag ser det så är den som inte följer Muhammeds ord/värderingar till punkt och pricka inte heller muslim. sa han att omuslimska människor är hundar? jag vet inte, men om han gjorde det så skulle jag påstå att du inte är muslim Mezox, möjligtvis hycklare.

------------

@ Funkis: Symbolen var väl Sovjets symbol? knappast en symbol för kommunism, Sovjet var i en övergångsfas till kommunism men misslyckades eftersom det är en värdelös utopi precis som drömmen om ett hållbart kapitalistiskt samhälle, eller ett monetärt för den delen heller.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, och varför räknar du terroristerna till muslimer när det klart sägs i koranen: INTE DÖDA?

Sen att Muhammed skulle ha sagt att "otrogna" är hundar skulle jag se som bullshit, men eftersom jag inte kan bevisa att han inte har sagt något så är det irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaha, och varför räknar du terroristerna till muslimer när det klart sägs i koranen: INTE DÖDA?

Har jag någonsin påstått något sånt? Våra definitioner av vad en terrorist är är långt ifrån det samma märker jag.

Nu är jag inte säker på vad som står i Koranen och inte men om den är det minsta lik bibeln så är jag övertygad att det finns några undantag när det är ok att döda, nått i still med "öga för ett öga, tand för en tand".

eller nått i stil med följande (detta kommer från bibeln):

Leviticus 20:13

"If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them."

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Okej, för att du förut hade en kommunistsymbol på din avatar tillsammans med Lars Ohly. Förvisso är inte han någon kommunist men jag syftade på symbolen.

Hammaren och skäran symboliserar nödvändigtvis inte kommunismen. :_

Nu är jag inte säker på vad som står i Koranen och inte men om den är det minsta lik bibeln så är jag övertygad att det finns några undantag när det är ok att döda, nått i still med "öga för ett öga, tand för en tand".

Japp, det är något islam har haft med sig från judendomen och läran i torah till skillnad från t.ex. kristendomen.

Jo, det finns undantag för att döda, hurså?
Och detta är något du försvarar eller?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

I vissa situationer, ja (t.ex. tiden då islam skrevs). Men allmänt inte.

Ok för att det var moraliskt rätt på den tiden islam var ganska nytt, men nu är det inte så. Du kallar dig alltså muslim fastän du bara anser att koranens lära var rätt att tillämpa kring den tiden islam uppstod?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...