Sinclair Skrivet 10 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 10 Maj 2010 Visst kan massmedian dramatisera något väldigt mycket, men jag tror nog att jorden skulle må mycket bättre om industrierna slutade med att använda fossila bränslen, bilarna skulle börja använda mer miljövänligare drivmedel och så vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 11 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Ja men frågan är hur mycket. Om 90% av dagens klimatändring är naturlig så spelar det inte så stor roll vad människan gör. Fast det finns ju mer skäl än bara miljö och klimat att sluta använda ändliga resurser som fossila bränslen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 WASD du låter rätt säker på att människan inte påverkar klimatändring särskilt mycket, skulle du kunna linka vart du läst om det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 11 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Gjorde en sammanfattning av mina tankar och källor i första inlägget, inte mycket har ändrats sen jag skrev det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sinclair Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Här kan ni läsa om vad en klimatförändring kan ställa till med! http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i...rlden-paverkas/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 15 Maj 2010 Här kan ni läsa om vad en klimatförändring kan ställa till med! http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i...rlden-paverkas/ En klimatförändring behöver inte alls innebära stigande vattennivåer och högre temperatur etc. klimatet kan ändra sig på jorden ja, men nettoeffekten sätt utifrån kan fortfarande vara 0. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sinclair Skrivet 21 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2010 Här kan ni läsa om vad en klimatförändring kan ställa till med! http://www.naturvardsverket.se/sv/Klimat-i...rlden-paverkas/ En klimatförändring behöver inte alls innebära stigande vattennivåer och högre temperatur etc. klimatet kan ändra sig på jorden ja, men nettoeffekten sätt utifrån kan fortfarande vara 0. Vad baserar du ditt inlägg på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 21 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2010 va behöver man basera något sådant självklart på något? att förändring inte är det exakt samma som temperaturuppgång. t.ex. om jag har duschat och blivit renare har jag genomgått en förändring, däremot har jag inte fått högre kroppstemperatur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 21 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2010 Jag tror det var "men nettoeffekten sätt utifrån kan fortfarande vara 0" som han inte förstod (inte jag heller). Hur kan klimatet ändras samtidigt som ändringen är 0? Du får omformulera det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 21 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2010 alltså t.ex. kan det bli varmare vid polerna, men medeltemperaturen på jorden kanske inte ökar för att den kylan som förut var vid polerna nu har förskjutits mot ekvatorn. alltså, värmen eller klimatet kan omfördelas, men det betyder inte nödvändigtvis att jorden blir varmare eller att det blir mindre landmassa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 21 Maj 2010 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Maj 2010 Jaha, så du menar bara att en klimatförändring inte måste innebära en temperaturförändring? Det lät som du sa att en klimatförändring inte måste innebära en klimatförändring... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sinclair Skrivet 22 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 22 Maj 2010 (redigerat) "Temperaturen bedöms öka mer mot polerna än för jorden i snitt." Ett varmare klimat kring polerna kan alltså resultera i en ökad avsmältning av inlandsisarna. Enligt Naturvårdsverket kan en ökad avsmältning av inlandsisen innebära flera översvämningar och erosion i kustnära områden. I ett redan hårt drabbat land kan en sådan incident få katastrofala följder, likt jordbävningen i Haiti. Redigerat 22 Maj 2010 av baz14 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.