Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA

Rekommendera inlägg

Åh, en youtube video. Finns massa youtube videos på "proof of god" också.

Har du ens läst den andra länken?

Och förstår du matten som framförs i den videon? Jag går Matte B just nu och förstod knappt nånting, kan tänka mig att du är yngre än mig.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Perfekt!

 

Posta inte saker som du inte förstår. Argumentet stöder sig på att mängden av en mängd A inte är densamma som A självt. Vilket är sant matematiskt, men inte i verkligheten.

 

Säg att du har tre pennor. Kalla mängden av dessa pennor för A. Skapa nu en mängd B som är mängden av A.

 

Inom matten är A och B olika, men i verkligheten så är både A och B tre pennor. B är lika med mängden av mängden av tre pennor medan A är lika med mängden av tre pennor.

 

Två kommentarer:

1. Det är inget bevis, eftersom den inte är strikt logisk. T.ex. antar han att något perfekt inte kan skapa något operfekt. Han motsäger sig själv redan där: om det inte kan skapa något operfekt så finns det något som denne något inte kan, och alltså är det inte perfekt.

 

2. Även om du blint vill tro det så "motbevisar" (snarare försöker motbevisa) killen bara Gud som kristendomen beskriver det, och inte Gud i allmänhet - vilket (jag tror) knappast är möjligt av oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

outube videos på "proof of god" också.

Har du ens läst den andra länken?

Och förstår du matten som framförs i den videon? Jag går Matte B just nu och förstod knappt nånting, kan tänka mig att du är yngre än mig.

Kan väl erkänna att jag var lite halvseriös när jag skrev det där inlägget. Och nej, jag har inte hunnit börja med Matte B heller och tror inte jag kommer det. Matte A räcker gott och väl för mig.

Btw, jag är 16, så jag är nog yngre än dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

outube videos på "proof of god" också.

Har du ens läst den andra länken?

Och förstår du matten som framförs i den videon? Jag går Matte B just nu och förstod knappt nånting, kan tänka mig att du är yngre än mig.

Kan väl erkänna att jag var lite halvseriös när jag skrev det där inlägget. Och nej, jag har inte hunnit börja med Matte B heller och tror inte jag kommer det. Matte A räcker gott och väl för mig.

Btw, jag är 16, så jag är nog yngre än dig.

 

Tydligen inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst BillieJean

Tydligen inte.

Så länge Matte B inte är obligatoriskt så ser jag ingen nytta med att gå den kursen. Det behövs iallafall icke för min utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Matte B är inte obligatorisk men det är bra att ha gått den om man ska plugga vidare. Eller det är väldigt bra att ha läst den i vilket fall som helst.

 

Men nu räcker det med off-topic snack tycker jag. Skapa en tråd om matte om ni vill fortsätta diskutera det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Jag har en fråga till kristna troende: Om gud nu finns varför ser världen ut som den gör idag? Jag menar står det inte ganska tidigt i början av bibeln något om att människan ska skydda över djur och natur? Om det nu var våran uppgift hur fan kommer det sig att gud inte läxat upp oss efter all ner skräpning och skit vi gjort?

Eller varför har han inte berättat för någon profet eller vad det nu kallas att, föda upp miljontals djur för att sedan slakta dom och äta dem, massproduktion av djur som blir till mat, är fel? På vilket sätt är det rätt om man tänker på att människan skulle skydda djur och natur?

Och varför ska man tacka gud för maten som står på bordet? Borde man inte tacka det stackars djuret som blivit miss behandlat för att sedan slaktas och bli mat åtminstonde? För att visa lite moral och/respekt för det?

1 Mos 1:

"26Gud sade: "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden." 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.""

 

1 Rom 14:

"20Riv inte ner Guds verk för matens skull. Allt är rent men är inte bra för den som äter och kommer på fall. 21Det är bra att avstå från kött och vin och annat som blir en stötesten för din broder. 22Låt din egen tro vara en sak mellan dig och Gud. Salig den som inte behöver döma sig själv för det val han träffar. 23Men den som äter fast han hyser betänkligheter är dömd därför att han inte handlar i tro. Allt som inte sker i tro är synd."

 

 

Vad det gäller uppläxning så är Gomorrah och Sodom exempel på det. Dessa städer har faktsikt hittats. http://www.arkdiscovery.com/sodom_&_gomorrah.htm

Det här var dock innan Jesus och det nya förbundet, under vilket man blir dömd när man dör/när Jesus kommer tillbaka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni kan kolla här och se på definitionen av Gud inom Islam, visst är det samma Gud, de tre religionerna tillhör samma stamfader och i t.ex koranen så skrivs Jungfru Maria samt Jesus in där.

 

Men bara för att kristna inte tror på planeternas sätt att röra sig runt sina egna axlar så betyder inte inte

att muslimer inte tror på det, ni kan kolla på detta så att ni förstår vad jag menar:

 

 

Han pratar om att massor av saker som blev vetenskapligt bevisade nyligen skrevs för 1400 år sen ner i koranen och frågar sig hur kan det ha hänt om Gud inte fanns?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni kan kolla här och se på definitionen av Gud inom Islam, visst är det samma Gud, de tre religionerna tillhör samma stamfader och i t.ex koranen så skrivs Jungfru Maria samt Jesus in där.

 

Men bara för att kristna inte tror på planeternas sätt att röra sig runt sina egna axlar så betyder inte inte

att muslimer inte tror på det, ni kan kolla på detta så att ni förstår vad jag menar:

 

 

Han pratar om att massor av saker som blev vetenskapligt bevisade nyligen skrevs för 1400 år sen ner i koranen och frågar sig hur kan det ha hänt om Gud inte fanns?

Om jag satte mig och skrev en bok om vad som kommer hända om 1400 år så skulle jag säkert lyckas gissa iaf ett par rätt.

 

Finns ju fel i koranen också, och det skulle ju inte ha hänt om gud fanns?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I see.

Dock tycker jag att det här med att dömas då man dör/när Jesus kommer tillbaka bara låter fånigt. Eftersom att man kan vara vilken människa som helst snälle, elak, mördare, våldtäktsman, osv bara man är troende blir man förlåten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni kan kolla här och se på definitionen av Gud inom Islam, visst är det samma Gud, de tre religionerna tillhör samma stamfader och i t.ex koranen så skrivs Jungfru Maria samt Jesus in där.

 

Men bara för att kristna inte tror på planeternas sätt att röra sig runt sina egna axlar så betyder inte inte

att muslimer inte tror på det, ni kan kolla på detta så att ni förstår vad jag menar:

 

 

Han pratar om att massor av saker som blev vetenskapligt bevisade nyligen skrevs för 1400 år sen ner i koranen och frågar sig hur kan det ha hänt om Gud inte fanns?

Om jag satte mig och skrev en bok om vad som kommer hända om 1400 år så skulle jag säkert lyckas gissa iaf ett par rätt.

 

Finns ju fel i koranen också, och det skulle ju inte ha hänt om gud fanns?

 

Vad vet du om vad som är fel i koranen? Kan du läsa traditionell arabiska och förstå det? Bara för att Bibeln är så up to date så är inte alla det. Till zitroz, det är en bra fråga, men i Kristendomen och Islam så lurar man inte gud. Du kan inte bara säga att du är troende så piff och paff är det så, för vi ser vad det har för effekter på här i Sverige då dem flesta barnen döps av tvång men sedan fattar att dem inte tycker det är vettigt med hjärtat? Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst 48893

Ni kan kolla här och se på definitionen av Gud inom Islam, visst är det samma Gud, de tre religionerna tillhör samma stamfader och i t.ex koranen så skrivs Jungfru Maria samt Jesus in där.

 

Men bara för att kristna inte tror på planeternas sätt att röra sig runt sina egna axlar så betyder inte inte

att muslimer inte tror på det, ni kan kolla på detta så att ni förstår vad jag menar:

 

 

Han pratar om att massor av saker som blev vetenskapligt bevisade nyligen skrevs för 1400 år sen ner i koranen och frågar sig hur kan det ha hänt om Gud inte fanns?

Jag anser INTE att Islams gud är samma som kristendomens. Jag inte läst koranen själv, men vad jag har hört så uppmuntrar den till fientliga gärningar mot ickemuslimer i genomsnitt på varannan sida ("fredlig religion"? tveksamt IMO). Bibelns Gud däremot uppmanar människor att älska sina fiender.

 

Matt 5:44

"Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;"

 

Islam ser inte heller på Jesus som Guds son, utan bara som en profet som dessutom anses vara mindre än Mohammed.

Bibeln säger att om man inte accepterar/tar emot/bekänner Jesus så kan man inte acceptera/ta emot/bekänna Fadern heller, eftersom de är samma Gud.

 

Lukas 10:22

"Allt har min fader anförtrott åt mig. Ingen vet vem Sonen är, utom Fadern, och ingen vet vem Fadern är, utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara det för."

 

Johannes 10:30

"Jag och Fadern är ett."

 

Johannes 14:6

"Jesus svarade: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig."

 

1 Joh 2:24

"Den som förnekar Sonen har heller inte Fadern. Den som erkänner Sonen har också Fadern."

 

 

Vissa går så långt att de säger att islam och kristendom är raka motsatser, vilket jag inte står fast vid eftersom jag inte vet så mycket om islam, men jag förnekar/förkastar inte den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...