Hoppa till innehåll

All Läxhjälp I Den Här Tråden.


MysticGohan

Rekommendera inlägg

Wolframalpha brukar jag bara använda till att kontrollera svar. Visst, den löser ekvationerna (och mycket annat) till dig och kanske ökar din förståelse lite men man kan ju (nästan) lika gärna titta i facit. Kanske med undantaget av att beräkna primitiva funktioner då den går igenom det steg för steg.

 

Jo, jag har själv märkt att den visar inte uträkningarna särskilt ofta. Åtminstone för andragradsekvationer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 251
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ja... ´här är ett klassiskt mattetal som dök upp förra veckan när jag hade prov på procent.

 

En dator kostar 4800 kr. Priset höjdes med 25%. Vad kostade datorn efter prishöjningen?

 

Då ska du alltså dela 4800 med 4 efter som 25% är en fjärdedel och sen addera den kvoten till 4800.

 

Om du ska räkna ut något dom till exempel är 37% av 63 kr blir det lite krångligare. Men då kan man göra så här:

Dela 63 med 100. Då får du VAD EN HUNDRADEL är. Sen multiplicerar du det med 37. Tadaa!

 

Man kan också göra så här:

37%/100=0.37% 0.37x63kr=25.31kr

 

Jag räknade kanske lite fel, men du fattar väl. Stressad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja... ´här är ett klassiskt mattetal som dök upp förra veckan när jag hade prov på procent.

 

En dator kostar 4800 kr. Priset höjdes med 25%. Vad kostade datorn efter prishöjningen?

 

Då ska du alltså dela 4800 med 4 efter som 25% är en fjärdedel och sen addera den kvoten till 4800.

Det är väl enklare att bara ta 4800*1.25
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja... ´här är ett klassiskt mattetal som dök upp förra veckan när jag hade prov på procent.

 

En dator kostar 4800 kr. Priset höjdes med 25%. Vad kostade datorn efter prishöjningen?

 

Då ska du alltså dela 4800 med 4 efter som 25% är en fjärdedel och sen addera den kvoten till 4800.

Det är väl enklare att bara ta 4800*1.25

 

När man räknar 4800*1.25 i huvudet gör man det troligtvis som TheQueen beskrev det. Jag vet inte om du ställer upp 1.25*4800 i huvudet, men det är troligtvis enklare att bara tänka: 4800+1200 = 6000.

 

Om man däremot slår det på räknaren har du såklart rätt och det är enklare att bara knappa in 4800*1.25.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja... ´här är ett klassiskt mattetal som dök upp förra veckan när jag hade prov på procent.

 

En dator kostar 4800 kr. Priset höjdes med 25%. Vad kostade datorn efter prishöjningen?

 

Då ska du alltså dela 4800 med 4 efter som 25% är en fjärdedel och sen addera den kvoten till 4800.

Det är väl enklare att bara ta 4800*1.25

 

När man räknar 4800*1.25 i huvudet gör man det troligtvis som TheQueen beskrev det. Jag vet inte om du ställer upp 1.25*4800 i huvudet, men det är troligtvis enklare att bara tänka: 4800+1200 = 6000.

 

Om man däremot slår det på räknaren har du såklart rätt och det är enklare att bara knappa in 4800*1.25.

 

Trodde man alltid använde miniräknare till procent i skolan? Kanske inte i lägre årskurser

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej! I min klass har vi fått en läxa som är mer som en uppgift. vi har två veckor på oss att göra någonting om forntiden. Jag hade oturen att få forntida skrift, så nu måste jag göra en fjäderpenna, ett stycke pergament och bläck. Jag har gjort både fjäderpennan och pergamentet, men jag kan bara inte hitta ett bra recept på bläck som jag kan göra hemma själv. Tack i förväg! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...