Hoppa till innehåll

Sverigedemokraterna


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

Migrationsverket är en otroligt byråkratisk och inhuman myndighet. Det är tydligt från kommentarerna att en stor majoritet inte har någon typ av förstahandserfarenhet med migrationsverket. Det är definitivt inte kul att se vänner, som dessutom har arbetat hårt i Sverige i flera år, bli utkastade till sönderbombade stridsområden.

 

Det är också oftast just den typen av invandrare som slängs ut, sällan hör man om kriminella invandrare som blir utvisade. Majoriteten av de illegala invandrarna är knappast kriminella, utan de är snarare vanliga människor, precis som du och jag. Läkare, städare, butiksägare, torghandlare, sjuksköterskor, studerande, butiksanställda, hotellanställda, lärare, bagare, optiker, telefonister och frisörer.

 

Jag har jobbat med bl.a. socialtjänsten och diverse grupper och sätt människor som satsat allt i Sverige för att flera år senare bli utvisade till krigshärjade länder som de inte längre kallar deras hem.

 

Det är lätt att generalisera och hoppa till förhastade slutsatser, för en stor majoritet, inklusive migrationsverket, är dessa människor bara prickar på papper. Men dessa människor har liv, familj, vänner. En av dessa är en kompis till mig vars fru, som är svensk, är begravd i Sverige. Han fick nyligen utvisningsbeslut.

 

Krossa nationalstaten.

Hur synd det än är om dem vinner varken Sverige eller invandrarna någonting i längden på om man låter alla illegala invandrare stanna kvar. Sverige skulle bli världens attraktivaste tillflyktsort för flyktingar och snabbt bli överfullt.

 

Klart det är synd om människorna som blir utkastade men det är så verkligheten ser ut tyvärr. Det finns massor med människor som skulle förtjänat att stanna kvar i Sverige men blir utvisade i alla fall och även en del som inte förtjänar att få stanna kvar men får det i alla fall.

 

Man kan ju inte sluta upp med att diskutera utvisning av yrkeskriminella bara för att det är synd om utvisade människor generellt. Lite saklighet i debatten måste man ju ändå kunna ha. Att det är fel att utvisa människor som bott i Sverige i flera år och som har jobb och familj är vi nog alla överens om.

 

Jag är inte så insatt i hur migrationsverket behandlar enskilda fall, kanske är de inhumana, vad vet jag, men faktum kvarstår att Sverige tagit emot jämförelsevis många flyktingar från krigshärjade länder. Det är väl bra, eller?

 

Någon måste ju göra skitjobbet och visa ut folk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Otroligt tråkig och politiskt korrekt artikel. Man tappar ju hoppet när politiker bara smörar istället för att skriva något med substans.

 

Ett vanligt påstående från de främlingsfientliga är att invandringspolitiken inte får ifrågasättas. Det är trams. Få frågor diskuteras så mycket som invandrings- och integrationspolitik. Och den diskussionen är viktig. Integrationspolitiken har fungerat alldeles för dåligt och det har lett till ett stort utanförskap. En av dagens stora samhällsutmaningar är att se till att utrikes födda får jobb och lär sig svenska.

Bra att han tar upp det här, för det är faktiskt inte så många gånger man ser det skrivet som han påstår. Det måste börja diskuteras för jag har aldrig sett någon konkret diskussion angående detta (iofs inte när det gäller så många andra saker heller...).

 

I grunden bygger myten på en tanke om att personer med utländsk bakgrund aldrig kan bli svenskar. Jag menar tvärtom att en större mångfald är positiv och är en naturlig del av det svenska.

Vissa invandrare är dock vääääldigt långsamma med att faktiskt "bli svenska", vilket gör att det faktiskt är fler än de som är födda utomlands som inte är integrerade i samhället. Hur stor del är upp till oss... Och "mångfald" är inget självändamål. Mångfald är positivt om det gör folk gladare och höjer levnadsstandarden, men mångfald kan också bli negativt om man misslyckas med att integrera invandrare på ett bra sätt. "naturlig del av det svenska" låter ju dessutom som retorik hämtad från sverigedemokraterna. Nu skiter vi i vad som är svenskt och naturligt och fattar istället de bästa besluten inför framtiden. Tack.

 

88 procent av stockholmarna som instämde eller instämde starkt i påståendet att invandrare är bra för staden. 72 procent av malmöborna instämde eller instämde starkt i samma påstående.

Helt ärligt, jag hade inte velat svara på en så generaliserande fråga. Det är som att fråga "är metall bra för staden?". Visst, det är bra om det används på rätt sätt, samma sak med invandrare. Om man kan utnyttja invandring rätt är det en fantastiskt tillgång, men om man misslyckas kan följderna bli rätt kassa. Så det är ju en otroligt missvisande fråga att ställa.

 

De goda krafternas tystnad...
Vadå goda krafter? Kan vi inte diskutera sakligt istället? Motivera varför något är bra så kan man föra en rationellt resonemang.

 

 

Hela debatten är alldeles för känslofylld från båda sidor tycker jag. Bara massa valfläsk. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Otroligt tråkig och politiskt korrekt artikel. Man tappar ju hoppet när politiker bara smörar istället för att skriva något med substans.

 

Undrar när man skall släppa "men usch så pk!!!!oneone"-argumentet? Att skylla på "politisk korrekthet" måste vara den enklaste ståndpunkten man kan ta.

 

 

Vissa invandrare är dock vääääldigt långsamma med att faktiskt "bli svenska", vilket gör att det faktiskt är fler än de som är födda utomlands som inte är integrerade i samhället.

 

De blir väl svenska i sin egen takt? Det är inte indoktrinering vi sysslar med. Även om vissa verkar tro det. Jag kan hålla med om att det är viktigt att de lär sig svenska så fort som möjligt, men det spelar knappast någon roll vilka högtider de firar eller vilken religion de har.

 

Helt ärligt, jag hade inte velat svara på en så generaliserande fråga. Det är som att fråga "är metall bra för staden?"

 

Fast det är ju en ganska enkel fråga. På det stora hela, alla för och nackdelar invägt är invandring bra?

 

Visst, det är bra om det används på rätt sätt, samma sak med invandrare. Om man kan utnyttja invandring rätt är det en fantastiskt tillgång, men om man misslyckas kan följderna bli rätt kassa. Så det är ju en otroligt missvisande fråga att ställa.

 

Det är klart att man kan misslyckas med allt. Dock är det inte invandrarna som misslyckas, utan vi. Lösningen är därför att se över hur vi arbetar, inte att minska invandringen.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Undrar när man skall släppa "men usch så pk!!!!oneone"-argumentet? Att skylla på "politisk korrekthet" måste vara den enklaste ståndpunkten man kan ta.

Nej. Antingen skriver man vad man tycker, eller så skriver man vad folk vill höra. Han skrev lika mycket vad folk ville hör och det gör att alla partier blir otroligt likformiga och intetsägande.

 

De blir väl svenska i sin egen takt? Det är inte indoktrinering vi sysslar med. Även om vissa verkar tro det. Jag kan hålla med om att det är viktigt att de lär sig svenska så fort som möjligt, men det spelar knappast någon roll vilka högtider de firar eller vilken religion de har.

Den sortens svenskhet (om man nu ska använda det ordet), jag menar är egentligen förmågan till att samverka med det svenska samhället. Jag skiter också i högtiderna och religionen.

 

Fast det är ju en ganska enkel fråga. På det stora hela, alla för och nackdelar invägt är invandring bra?

Nej det är det inte. Invandring i sig är varken bra eller dåligt utan det beror helt på hur. Som det är nu vet jag ärligt talat inte vad jag tycker, men om vi kan få invandrare att göra större nytta än vad de gör på många ställen idag skulle jag helt klart vara för invandring.

 

Det är klart att man kan misslyckas med allt. Dock är det inte invandrarna som misslyckas, utan vi. Lösningen är därför att se över hur vi arbetar, inte att minska invandringen.

Ofc. :)

 

Men nu säger du emot dig själv lite. Först "De blir väl svenska i sin egen takt", sedan "det är vårt fel om de inte blir svenska"?

 

Givet att vi båda talar om förmågan till integration så tycker jag faktiskt inte att det är upp till dem att bestämma sin egen takt. De SKA (göra sitt bästa för att) lära sig svenska, de SKA komma ut i arbetslivet så fort som möjligt och de SKA anpassa sig till våra demokratiska värderingar.

 

Det håller jag med dig om är vårt ansvar att de gör, om jag förstår dig rätt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej. Antingen skriver man vad man tycker, eller så skriver man vad folk vill höra. Han skrev lika mycket vad folk ville hör och det gör att alla partier blir otroligt likformiga och intetsägande.

 

Ja, fast alldeles för många argument har avvisats för att de är "pk".

 

Nej det är det inte. Invandring i sig är varken bra eller dåligt utan det beror helt på hur. Som det är nu vet jag ärligt talat inte vad jag tycker, men om vi kan få invandrare att göra större nytta än vad de gör på många ställen idag skulle jag helt klart vara för invandring.

 

Jo, det är det. Invandring som sådant är varken bra eller dåligt, men det blir antingen eller när man väger de för och nackdelar som invandringen leder till mot varandra. "Är X bra eller dåligt?" är inte på något sätt en särskilt svår fråga.

 

 

Men nu säger du emot dig själv lite. Först "De blir väl svenska i sin egen takt", sedan "det är vårt fel om de inte blir svenska"?

Fast de sakerna är ju orelaterade. Med "de blir svenska i sin egen takt" menas att de anammar de delar av de svenska samhället som de vill ta efter, när de vill det. En del verkar vara av åsikten att när man har korsat gränsen så skall man genast börja spela bingolotto, klaga på vädret och äta sill varje jul. Det är skillnad på att samverka i det svenska samhället, och att vara svensk. Det första måste man nästan, annars blir det nog väldigt jobbigt. Det andra är helt frivilligt.

 

Det är vårt fel om de inte kan samverka och leva ordentligt i det svenska samhället*, det är inte vårt fel om de inte plötsligt blir super duper svenska.

 

*Innan någon slug Sverigedemokrat kommer springandes och påstår att det minsann är oss det är synd om och inget är Sveriges fel, så handlar det om att ge och ta. Men mest om att ge. Självklart kan man kräva vissa motprestationer, men integrationspolitiken är ändå en produkt av vårt samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De blir väl svenska i sin egen takt? Det är inte indoktrinering vi sysslar med.

Indoktrinering/hjärntvättning/omutbildning... man kan ge samma handling många olika titlar som tolkas positivt/negativt. Det är ändå samma sak. Givetvis ska invandrare bli indoktrinerade (läs utbildade) i svensk kultur, historia, normer om vi vill att de ska kunna assimileras ordentligt och fungera med samhället. Det är väldigt tydligt att "sin egen takt" inte funkar då vi ser en explosionsartad ökning av personer som ställer sig öppet kritiskt till invandring.

 

Fast det är ju en ganska enkel fråga. På det stora hela, alla för och nackdelar invägt är invandring bra?

Nej för "invandring" är ett generellt begrepp som kan ske under många former. Däremot "invandringen", den som vi har i Sverige nu här idag, är möjlig att ta ställningstagande i. Inte för att folk i allmänhet är särskilt insatta i politik eller samhällsstruktur överhuvudtaget, så en undersökning baserat på allmänhetens åsikter är i praktiken inte mycket värd.

 

Det är klart att man kan misslyckas med allt. Dock är det inte invandrarna som misslyckas, utan vi. Lösningen är därför att se över hur vi arbetar, inte att minska invandringen.
Japp, vi sitter på en båt och det strömmar in vatten, och vi öser inte ut det tillräckligt bra, så det är givetvis vårt fel. Så vi måste sluta ösa och fundera på vad vi gör fel medan vattnet forsar in. Istället för att kanske täta lite grann med något för att få tillräckligt med tid för att tänka igenom något som faktiskt kommer funka.

 

----------------------

 

Jag kan personligen säga att jag ser ett problem om kanske 70%-90% av Sveriges befolkning har sitt ursprung från mellanöstern/afrika/asien. Inte för att dessa folk är nödvändigt stökigare eller mindre värda. Jag attraheras inte av dem och jag vill inte ha ett Sverige där svenskor är helt "utspädda" i en gröt av folk med ursprung från ovan nämnda regioner.

 

Även om jag inte fullt ut sympatiserar med följande dokumentär måste jag säga att den har ett mycket goda poäng om många av de som är för invandringen. Den är (iaf i början) lite hetsande kanske men se förbi det, som sagt, inte fantastisk video men den har sina guldkorn, så jag rekommenderar den ändå överlag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=rSFiMcmpMnA

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det är det. Invandring som sådant är varken bra eller dåligt, men det blir antingen eller när man väger de för och nackdelar som invandringen leder till mot varandra. "Är X bra eller dåligt?" är inte på något sätt en särskilt svår fråga.

Jag tror att menar att det beror på hur den hanteras. En kniv kan användas på både bra och dåliga sätt. Bara en kniv är varken bra eller dålig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Indoktrinering/hjärntvättning/omutbildning... man kan ge samma handling många olika titlar som tolkas positivt/negativt. Det är ändå samma sak. Givetvis ska invandrare bli indoktrinerade (läs utbildade) i svensk kultur, historia, normer om vi vill att de ska kunna assimileras ordentligt och fungera med samhället.

 

Utbildning är en sak. Indoktrinering är en annan. Det är en sak att berätta (utbilda), och en helt annan sak att indoktrinera dom. I alla fall enligt den definitionen jag använder, vilket i princip innebär tvång. Personligen är jag ett rätt stort fan av det där med att få ha sina egna åsikter och värderingar. Edit: I så stor utsträckning det är möjligt såklart. Jag känner att ett "men tänk om mina åsikter säger att det är ok att slå folk då?! Är det ok då!?" kan vara påväg.

 

 

Det är väldigt tydligt att "sin egen takt" inte funkar då vi ser en explosionsartad ökning av personer som ställer sig öppet kritiskt till invandring.

 

Bara för att ett ökat antal personer ställer sig negativa till invandring, så betyder det inte att det inte fungerar. Huruvida något fungerar eller inte, och vad personer anser om det är olika saker. Dessutom så är det främst integration som diskuteras här, tror jag.

 

Men om man nu inte skall låta invandrarna ta den tiden de behöver för att anpassa sig till det svenska samhället, vad föreslår du då? Ät sill och dansa runt granen innan jul, annars åker du ut? Man kan omöjligen sätta en tidsgräns på hur lång tid en anpassning får ta, och då är det enda alternativet att det får ta den tid det tar.

 

Jo det spelar väldigt stor roll vilken eller snarare om de har en religion. För en religion är en plattform för en viss sorts värderingar som tenderar att låsa människors möjlighet att på ett så korrekt sätt som möjligt referera och förhålla sig till den faktiska omvärlden.

 

k

 

Inte för att folk i allmänhet är särskilt insatta i politik eller samhällsstruktur överhuvudtaget, så en undersökning baserat på allmänhetens åsikter är i praktiken inte mycket värd.

 

Du menar ungefär som "undersökningen" om att ett ökat antal är emot invandringen? Om påståendet att de flesta är nöjda med invandringen inte är tillförlitligt så är garanterat påstående lite längre upp upp att ett ökat antal är emot invandringen inte heller särskilt tillförlitligt. Det tidigare föregicks i alla fall av någon form av undersökning. Det senare är bara ett antagande.

 

 

 

----------------------

 

Jag kan personligen säga att jag ser ett problem om kanske 70%-90% av Sveriges befolkning har sitt ursprung från mellanöstern/afrika/asien. Inte för att dessa folk är nödvändigt stökigare eller mindre värda. Jag attraheras inte av dem och jag vill inte ha ett Sverige där svenskor är helt "utspädda" i en gröt av folk med ursprung från ovan nämnda regioner.

Det var ju tur att det här aldrig någonsin kommer hända då, även om vi har kvar samma invandringstakt. Idag är ca. 15% födda utomlands (inkluderat alla länder, vi har fler invandrare än de flesta tror från västvärlden). Detta beräknas ha ökat till 16,5% till 2050. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du kommer vara död för länge sedan när 90% av vår befolkning kommer från mellanöstern.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Utbildning är en sak. Indoktrinering är en annan. Det är en sak att berätta (utbilda), och en helt annan sak att indoktrinera dom. I alla fall enligt den definitionen jag använder, vilket i princip innebär tvång.

Beror på lite vad du menar med tvång. Kommer folk hit SKA de lära sig språket och nödvändig kultur/historia för att kunna smidigt interagera med folk och samhället. Sen behöver de inte trycka i sig sill och potäter för glatta livet tre gånger om året om de inte känner för det.

 

Bara för att ett ökat antal personer ställer sig negativa till invandring, så betyder det inte att det inte fungerar. Huruvida något fungerar eller inte, och vad personer anser om det är olika saker. Dessutom så är det främst integration som diskuteras här, tror jag.

Begreppet fungerar är rätt subjektivt med tanke på att många skulle påstå att det monetära systemet "fungerar" medan 80% av jordens befolkning lever på mindre än $10 om dagen (som en sidoparantes). Det (invandringen) leder oundvikligen till problem om ett stort eller starkt missnöje väser fram, oavsett om du eller politiker tycker det är "rätt" eller "bra".

 

 

Men om man nu inte skall låta invandrarna ta den tiden de behöver för att anpassa sig till det svenska samhället, vad föreslår du då? Ät sill och dansa runt granen innan jul, annars åker du ut? Man kan omöjligen sätta en tidsgräns på hur lång tid en anpassning får ta, och då är det enda alternativet att det får ta den tid det tar.
Jo men visst, det finns bara två alternativ, antingen så antar/hoppas vi att ordning naturligt uppstår om man bara låter invandrare ta sig den tiden de känner att det behöver eller så ska vi ha ett hårt pressat tidsschema där de ska bete sig som precis som "ideal-svensken". Väldigt jävla troligt du.

 

Jag har aldrig förespråkat någon tidsgräns då alla lär sig olika fort och på olika sätt. Ändå ser jag det som en nödvändighet under rådande samhällsstruktur att man har något i stil med obligatoriska kurser som invandrare måste klara och vara aktiva på. Lite på samma sätt som att man inte släpps ut i trafiken förrän man har körkort så är det ju vettigt att man inte "släpps ut" i det svenska samhället innan man förstår hur det fungerar. Nu menar jag för den sakens skull inte att de ska sitta inlåsta någonstans tills de är "redo".

 

 

 

 

[QU­OTE]

Du menar ungefär som "undersökningen" om att ett ökat antal är emot invandringen? Om påståendet att de flesta är nöjda med invandringen inte är tillförlitligt så är garanterat påstående lite längre upp upp att ett ökat antal är emot invandringen inte heller särskilt tillförlitligt. Det tidigare föregicks i alla fall av någon form av undersökning. Det senare är bara ett antagande. [/­QUOTE]

Skillnaden är att missnöje tenderar att uttryckas till skillnad från att vara nöjd. Att folk är nöjda förändrar inte faktumet om huruvida invandringen bidrar med t.ex. ökad levnadsstandard eller vad man nu menar med "bra". Däremot leder ett missnöje till spänningar mellan grupper och kan betydligt enklare till våld. Breivik hoppade inte omkring på Utöya och skjöt ner människor för att han var få fasligt nöjd.

 

----------------------

[QU­OTE]

Det var ju tur att det här aldrig någonsin kommer hända då, även om vi har kvar samma invandringstakt. Idag är ca. 15% födda utomlands (inkluderat alla länder, vi har fler invandrare än de flesta tror från västvärlden). Detta beräknas ha ökat till 16,5% till 2050. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du kommer vara död för länge sedan när 90% av vår befolkning kommer från mellanöstern.[/QUO­TE]

 

Fast nu menar jag ju givetvis inte bara dem som föds i områdena vi diskuterade utan även folk som har ett tydligt påbrå från de ställena, kulturellt och/eller utseendemässigt. Kollar vi på det så ser vi lite andra siffror. Om man räknar in även andra- tredje- och kanske fjärde generationens invandrare så borde vi ligga närmare 50% redan nu. För sist jag kollade så brukar inte avkomman av två irakier bli en blond vit agnostiker (nej det är inte den enda "svenska" men du fattar fan vad jag menar). Inte för att jag har något emot andra raser men jag ser en poäng i att bevara den vita rasen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte för att jag har något emot andra raser men jag ser en poäng i att bevara den vita rasen.

Kalla mig indoktrinerad, men jag är rätt övertygad om att det finns 1 levande människoras; Homo Sapiens Sapiens.

 

Jag tycker inte att dina åsikter som du uttrycker i den här debatten verkar stämma överens med allt snack om Zeitgeist, inga länder, inga gränsen, inga politiker... Jag menar t ex:

Jag kan personligen säga att jag ser ett problem om kanske 70%-90% av Sveriges befolkning har sitt ursprung från mellanöstern/afrika/asien. Inte för att dessa folk är nödvändigt stökigare eller mindre värda. Jag attraheras inte av dem och jag vill inte ha ett Sverige där svenskor är helt "utspädda" i en gröt av folk med ursprung från ovan nämnda regioner.
(för övrigt tycker jag inte att utseendet på de kvinnor du attraheras av är något vidare vettigt argument)

 

 

Håller med Guggo om det allra mesta han skrivit här.

Redigerat av Juicelol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beror på lite vad du menar med tvång. Kommer folk hit SKA de lära sig språket och nödvändig kultur/historia för att kunna smidigt interagera med folk och samhället. Sen behöver de inte trycka i sig sill och potäter för glatta livet tre gånger om året om de inte känner för det.

 

Språket, och grundläggande lite grundläggande kultur, samt om Sverige kan jag gå med på. Barnen får såklart utbildning i skolan, och de vuxna lär sig det mest grundläggande. Dock får jag uppfattningen om att oroväckande många svenskar inte kan sin egen historia, till exempel. Det känns lite underligt att i dagens samhälle tvinga invandrare att lära sig massa historia när många svenskar inte ens vet när Gustaf II Adolf dog, till exempel. Men detta är såklart bara en åsikt.

 

Jag håller med om att de skall utbildas både i svenska och om Sverige. Dock är ju något sådant här näst intill omöjligt att efterleva. Skall vi skicka tillbaka någon bara för att de inte minns vad freden i Roskilde handlade om? Vad händer om de inte klarar utbildningen?

 

Det är skillnad på att utbilda, och att tvinga in i ett visst tankesätt och vissa värderingar. Jag är helt klart för utbildning.

 

 

Finns ingenting som är "sina egna åsikter och värderingar". Hade du varit uppväxt i amazonas för 5000 år sedan hade du inte varit något det du kallar "ditt". Våra personligheter är bara (i stort sett, undantagen är i denna diskussion inte relevanta) produkter av vår omgivning.

 

Det är klart att åsikter kan vara (jag håller nog inte med om att alla åsikter är produkter av omgivningen, men den diskussionen hör inte hit). Men det betyder inte att det inte är ens "egna". Om jag tycker att Sagan om ringen är världens bästa film, så är det såklart mycket möjligt att jag gör det på grund av att alla mina kompisar tycker så. Men det är fortfarande jag som tycker det, och det är min åsikt. Du kanske tycker att den suger.

 

 

Det (invandringen) leder oundvikligen till problem om ett stort eller starkt missnöje väser fram, oavsett om du eller politiker tycker det är "rätt" eller "bra".

 

Ja, det är klart att det leder till ett problem. Särskilt när missnöjet (vilket det i många fall har visat sig vara) är grundat på felaktigheter och missuppfattningar. Återigen, bara för att många tror en sak så betyder inte det att det är så.

 

 

Jo men visst, det finns bara två alternativ, antingen så antar/hoppas vi att ordning naturligt uppstår om man bara låter invandrare ta sig den tiden de känner att det behöver eller så ska vi ha ett hårt pressat tidsschema där de ska bete sig som precis som "ideal-svensken". Väldigt jävla troligt du.

 

Jag har aldrig förespråkat någon tidsgräns då alla lär sig olika fort och på olika sätt. Ändå ser jag det som en nödvändighet under rådande samhällsstruktur att man har något i stil med obligatoriska kurser som invandrare måste klara och vara aktiva på. Lite på samma sätt som att man inte släpps ut i trafiken förrän man har körkort så är det ju vettigt att man inte "släpps ut" i det svenska samhället innan man förstår hur det fungerar. Nu menar jag för den sakens skull inte att de ska sitta inlåsta någonstans tills de är "redo".

 

Du verkar ha många tankar, men utan särskilt mycket förslag på hur det skall gå till rent praktiskt. Att komma med massa fina idéer, men som är ogenomförbara förefaller för mig vara relativt poänglöst. Om man nu inte bara vill diskutera rent teoretiskt, bara för diskussionens skull.

 

[QU­OTE]

Skillnaden är att missnöje tenderar att uttryckas till skillnad från att vara nöjd. Att folk är nöjda förändrar inte faktumet om huruvida invandringen bidrar med t.ex. ökad levnadsstandard eller vad man nu menar med "bra". Däremot leder ett missnöje till spänningar mellan grupper och kan betydligt enklare till våld.[/­QUOTE]

 

Ja, spänningar mellan grupper och missnöje kan leda till våld. Men jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av det här stycket.

 

Breivik hoppade inte omkring på Utöya och skjöt ner människor för att han var få fasligt nöjd.
Nej, det gjorde han för att han var psykiskt sjuk. Dock förstår jag inte alls vad Breivik har med det här att göra. Såvida du inte drar en parallell mellan Sverigedemokraterna och Breivik? :S

 

----------------------

[QU­OTE]

Det var ju tur att det här aldrig någonsin kommer hända då, även om vi har kvar samma invandringstakt. Idag är ca. 15% födda utomlands (inkluderat alla länder, vi har fler invandrare än de flesta tror från västvärlden). Detta beräknas ha ökat till 16,5% till 2050. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du kommer vara död för länge sedan när 90% av vår befolkning kommer från mellanöstern.[/QUO­TE]

 

[.quote]Fast nu menar jag ju givetvis inte bara dem som föds i områdena vi diskuterade utan även folk som har ett tydligt påbrå från de ställena, kulturellt och/eller utseendemässigt. Kollar vi på det så ser vi lite andra siffror. Om man räknar in även andra- tredje- och kanske fjärde generationens invandrare så borde vi ligga närmare 50% redan nu.[./quote]

 

Hur kom du fram till 50%? Man får ju även ha i åtanke att det faktiskt försvinner folk från Sverige också, det tillkommer inte bara. 4e generationen tycker jag är för långt, och du kan bara räkna med de invandrare som prompt vägrar ta till sig det svenska samhället. Det finns antagligen ganska många välanpassade, skötsamma och "svenska" invandrare som inte kan tas med i en sådan här beräkning. Såvida du inte avser endast hudfärg såklart. Då får du istället ha i åtanke att invandrare gifter sig med svenska personer, och på så sätt "späder ut det". Om ett invandrarpar med en son kommer hit, och sonen gifter sig med en svenska så kommer deras barn se lite mer svenska ut. Barnbarnen ser ännu mer svenska ut osv.

 

[.quote] Inte för att jag har något emot andra raser men jag ser en poäng i att bevara den vita rasen.

[./quote]

 

Ok, jag vet att detta inte hör hit, men jag måste. Om man nu nödvändigt vis måste prata om raser så hör vi i Sverige till samma ras som de flesta i Europa, Afrika och Mellanöstern. Den kausiska rasen. Det finns inget som heter "den vita rasen", och (iirc) så har de flesta vettiga forskare har förkastat alla rasbegrepp och indelningar helt. Vita finns det gott om här i världen, och du behöver nog inte alls oroa dig för att folk med en annan hudfärg en din skall ta över Sverige. Det är lungt, vi tar in massor av vita i Sverige, möjligen mer än icke vita. Du borde nog vara mer orolig för att norskan blir Sveriges officiella språk än att det snart inte finns några vita kvar.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...