Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Ville bara säga att det finns massa saker att göra med sin kropp, det var inte meningen att du skulle sticka in knivar i dig själv.

 

Cannabis... om du röker det kan du dö, stackars alla dem så älskar dig. Och var det Guggo som påpekade det? Jo, folk betalar ju skatt, ska det vara som en vanlig lungcancer du har som ska få behandlas för andras pengar för att du rökt cannabis?

Men kan du sluta ignorera fakta? Det finns inga rapporterade dödsfall som är relaterade direkt till cannabis, vet du inte vad det betyder kan jag berätta- har du en helt normal livsstil, äter bra, har bra vänner, socialt liv och mår allmänt bra fast du röker ett paket cigaretter om dagen, skulle du då dö i lungcancer i 40-årsåldern skulle detta dödsfall vara direktrelaterat till tobak/cigaretter.

 

Det enda som är farligt med cannabis är röken, inte kemikalierna som cannabis innehåller. Så med andra ord- skulle du röka drygt 30 spliffar (ihop rullat papper som innehåller cannabis), per dag under en livstid så skulle du löpa chans att dö(och det som skulle döda dig skulle vara röken, inte cannabiset, samma princip som om du skulle röka en halv toapappers rulle per dag under en livstid), men som Imaiden redan konstaterat så räcker det med drygt 2 bloss för en människa att bli påverkad av cannabis, ett vanligt fenomen bland cannabisrökare är "puff-puff-pass", med andra ord är det då flera personer sitter i en ring och delar på en spliff. Tar 2-3 bloss var. Detta är inte på något sätt skadligt på en allvarlig nivå.

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Amfetamin är också en drog som hjälper mot ADHD, med samma inverkan, d.v.s. lugnande, koncentrationshöjande.

 

Jag anser att alla droger är fel, även alkohol.

 

Samtidigt som jag säger och står för meningen ovan så dricker jag sjukt mycket kaffe, och skulle aldrig kunna sluta, eftersom det är gott, får bort huvudvärk, lugnande och koncentrationshöjande, värmande och även en sällskapsdryck.

 

Dubbelmoral? FTW!

Japp, Det är amfetamin i ritalin. Haha ja de va lite dubbelmoral från din sida där :P Tycker vissa droger ska få användas i rätt syfte. Såsom mot ADHD, Sömnsvårigheter, Vissa smärtor osv.

 

Layton, Har du någonsin hört något om en misshandel där gärningsmannen bara hade cannabis i kroppen? Nej! Man blir inte aggressiv att bara ha rökt på, Men blandar man det med alkohol så kan de slå slint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, Det är amfetamin i ritalin. Haha ja de va lite dubbelmoral från din sida där :P Tycker vissa droger ska få användas i rätt syfte. Såsom mot ADHD, Sömnsvårigheter, Vissa smärtor osv.

 

Layton, Har du någonsin hört något om en misshandel där gärningsmannen bara hade cannabis i kroppen? Nej! Man blir inte aggressiv att bara ha rökt på, Men blandar man det med alkohol så kan de slå slint.

Det ämne som är verksamt i ADHD-mediciner som Ritalin och Concerta är inte amfetamin utan metylfenidat. De kemiska strukturerna liknar varandra och effekten är i princip samma, dock så är det inte samma droger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Tycker inte att Cannabis ska legaliseras. Däremot tycker jag att straffet ska vara ganska milt, men det måste vara olagligt för att det inte ska bli ett problem. När det används på den nivån som det görs idag så anser jag att det inte är nån fara alls, men skulle det legaliseras kan vi vara säkra på att det kommer användas i en helt annan utsträckning. Alla kommer förstå att okunnighet blandat med korkade personer och osäkra langare inte kommer funka i längden. Nu tar man avstånd eftersom den är olaglig. Ni ska se att nån lyckas överdosera även cannabis även om det verkar otroligt. Det kommer blandas med annat skit och troligtvis leda till vidare missbruk. Jag tycker det är bra att man sätter stopp redan vid cigg för att förhindra en utveckling i missbruket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som min fina infograph visar är det i alla fall enklare för unga att få tag på cannabis än alkohol. Jag tänker mer på individens enligt mig självklara rättigheter snarare än ditt helhetsperspektiv av samhället därför håller jag inte med dig. Att legalisera det i medicinskt syfte kanske är mer intressant för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som min fina infograph visar är det i alla fall enklare för unga att få tag på cannabis än alkohol. Jag tänker mer på individens enligt mig självklara rättigheter snarare än ditt helhetsperspektiv av samhället därför håller jag inte med dig. Att legalisera det i medicinskt syfte kanske är mer intressant för dig.

Fast hur är "det är lättare att få tag på cannabis än alkohol" ett argument för att legalisera cannabis? Snarare är väl det en anledning att skärpa lagstiftningen? Om det är lättare att köpa, tex en bomb än en flaska sprit, är det ett argument för att det skall bli lagligt att köpa bomber?

 

Bomb kan såklart bytas ut vad typ som helst som är olagigt idag. Hur som helst så tycker jag inte "det är lättare att köpa cannabis än alkohol" är ett argument för att legalisera cannabis. Om en lag inte fungerar så kan man inte bara skita i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast hur är "det är lättare att få tag på cannabis än alkohol" ett argument för att legalisera cannabis?

Menade inte alls det. Skrev det bara som svar på det här:

men skulle det legaliseras kan vi vara säkra på att det kommer användas i en helt annan utsträckning

Fast jag förstår att användningen skulle kunna öka ändå.

 

 

Om cannabis/andra olagliga droger skulle bli lagliga för personligt bruk. Vad tycker ni isåfall om en åldersgräns?
Jag har blandade åsikter om det. Dels tycker jag att alla får ta ansvar för sig själv men samtidigt förstår jag att en 12-årig unge inte kan det. Om en legalisering sker kommer det uppenbarligen ha en åldersgräns som man kan diskutera. Men tills vidare är jag nöjd om vi når dit oavsett åldersgräns.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...