Proccito Skrivet 29 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 29 Mars 2011 Tjenare Nu är det så att jag har börjat fundera på det här med mobbning. Vi hade ett nationellt prov för inte så länge sedan där det var en tjej som hade blivit mobbad, ja, riktigt misshandlad så hon blev förlamad. Hon försökte hjälpa en som var mobbad, men fick all skit istället. Hon anmälde skolan till kommunen, men dom sa "Säker att det bara var en olycka?" (Källa: Muntliga nationella provet 2011 årskurs 9) Så jag undrar vad just NI tycker man ska göra för att förhindra att mobbningen fortsätter. Jag kan säga såhär att det är ofta föräldrarna man ska vända sig till, eller till mobbarna själva om man är mobbad. Lärarna hjälper inte till så mycket då dom ofta säger "Gå en annan väg till skolan" eller "När du ser dom, gå undan". Det verkar som att man ska ändra på sig själv enligt lärarna, när det är mobbarna som gör fel. Men vad ska man verkligen göra för att få mobbarna att sluta? Slå tillbaks, eller får man bara mer skit? Möjligtvis om dom är flera, men om det är en enstaka? Även om dom skulle vara flera, finns det ett annat sätt? Nu menar jag inte bara i skolan, utan överallt. Vet att det fanns en annan tråd angående det här, men den var död kände jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 30 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 30 Mars 2011 Problemet brukar vara mobbarnas föräldrar. Men i själva lösningen ska man tvinga att mobbaren byter skola, det har vart länge så att offret får byta skola. Har för mig att partierna enades om att ändra det för något år sedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Spärra in dom. Seriöst, eftersom dom flesta mobbare egentligen är mesiga som fan så skulle de aldrig mer göra en fluga förnär. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nomatic Skrivet 31 Mars 2011 Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Att skylla på mobbarnas föräldrar är fel. I alla fall till en början, för dom som många andra föräldrar har oftast inte en aning om vad som pågår under skoltid. Sen är det som Guggo sa att mobbare är oftast jätte mesiga, speciellt hemma. Så varför skulle en förälder tro att ens son/dotter mobbar sina skolkamrater när dom är som froma lamm hemma? Det börjar bli föräldrarnas fel när dom vet om att ungen sin mobbar och beter sig som ett drägg i skolan och dom inte gör något åt det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 31 Mars 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 31 Mars 2011 Det är som du säger, det hänger på föräldrarna. Men vad ska man göra åt det? Man bör igentligen sätta upp övervakningskameror där det finns mycket mobbare. Men kommer det att hjälpa då mobbarna kanske drar in "offren" på andra ställen? För att få föräldrarna att förstå måste man ju hitta bevis, förhoppningsvis när mobbaren mobbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Maenster Skrivet 4 April 2011 Rapport Dela Skrivet 4 April 2011 Hade också denna uppgiften på Nationella i år. Blev ett jävla hallå när jag sa att det ända som får en mobbare och sluta är att nita ungjävlen så han fattar, antar att ni har sett Casey? Han från australien som nitade ungen som mobbat honom i tre år eller nåt ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 7 April 2011 Rapport Dela Skrivet 7 April 2011 Som Casey Heynes Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rammus Skrivet 7 April 2011 Rapport Dela Skrivet 7 April 2011 Det är som du säger, det hänger på föräldrarna. Men vad ska man göra åt det?Man bör igentligen sätta upp övervakningskameror där det finns mycket mobbare.Men kommer det att hjälpa då mobbarna kanske drar in "offren" på andra ställen? För att få föräldrarna att förstå måste man ju hitta bevis, förhoppningsvis när mobbaren mobbar.Nu låter det som du ska få ett "mord" på film. Om du vill ha slut på mobbning snabbt och smärtfritt så är det bara att hoppa på grabben. Detta kan skada dig i framtiden, men det är en risk man får ta om man vill må bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 7 April 2011 Rapport Dela Skrivet 7 April 2011 Kolla på Casey, han gör så jävla rätt! Riktigt bra också att han bara kastar ner ungen och går därifrån, det behövs inte mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sinclair Skrivet 7 April 2011 Rapport Dela Skrivet 7 April 2011 (redigerat) Som Casey Heynes Kolla på Casey, han gör så jävla rätt! Riktigt bra också att han bara kastar ner ungen och går därifrån, det behövs inte mer.Den där Casey använde sig av lite väl drastiska metoder, killen hade ju lika gärna kunnat bryta nacken. Några örfilar hade räckt. Redigerat 7 April 2011 av Sinclair Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 10 April 2011 Rapport Dela Skrivet 10 April 2011 Den där Casey använde sig av lite väl drastiska metoder, killen hade ju lika gärna kunnat bryta nacken. Några örfilar hade räckt.Hade ändå vart rätt åt honom.. Killen hade tankar om att begå självmord. Ett bevis på att mobbning kan skada än mer än fysiskt våld. Sen var han själv mot flera personer ställd mot väggen. Att försvara sig ska vara en mänsklig rättighet. Han väja bort situationen och gick därifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 10 April 2011 Rapport Dela Skrivet 10 April 2011 (redigerat) Alla snackar om mobbaren och offret; alla som observerar utan att ingripa då? Det är för fan lika illa. Någonting som skulle kunna förhindra mobbning i stor utsträckning vore om folk hade stake nog att säga ifrån när någon blir illa behandlad, ser jag att det sker någonting sådant lackar jag direkt. Mobbning är inte acceptabelt någonstans och allas ansvar att se till att det stoppas. Redigerat 10 April 2011 av Whore Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.