Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin

Rekommendera inlägg

 

Info om filmen

Titel Simpsons – Filmen

Originaltitel The Simpsons Movie

Genre Komedi

Speltid 87 minuter, 1 timme och 27 minuter

Produktionsland USA

Premiärår 2007

Regi David Silverman

Manus Matt Groening

Skådespelare (röster) Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Hank Azaria m.fl.

 

Handlingen

Lisa har börjat märka att för många dumpar saker i stadens sjö och förorenar den. Hon börjar då engagera sig mer för Springfields miljö och igenom en kampanj så lyckas hon till sist få borgmästaren att förbjuda dumpning i sjön. Samtidigt har Homer räddat livet på en gris, Spiderpig, och blivit vän med honom. Grisen han lämnar efter sig mycket spillning så Homer bygger en Septiktank för att förvara spillningen i. Septiktanken är redan full efter två dagar och läcker så Homer tvingas att göra sig av med den.

En av hans vänner i från kärnkraftverket, Carl?, ringer och säger att man kan få gratis munkar där han är. Homer dumpar då tanken i sjön eftersom han inte orkar sitta i en lång bilkö och vill ha munkar innan de tar slut. Detta får dock större konsekvenser än vad Homer hade räknat med, sjön blir så förorenad att Springfield blir USA's mest förorenade stad. Det amerikanska naturvårdsverket bestämmer sig då för att sänka ner en kupol över staden för att avskilja den från resten av Amerika. När resten av invånarna får reda på sanningen om vem som förorenade sjön, så...

 

Omdöme

 

Den efterlängtade Simpsons-filmen har äntligen kommit. Min förväntningar var höga inför den här filmen och jag blev verkligen inte besviken. Filmen känns som ett riktigt långt avsnitt fullt med roliga scener och bra miljöer med massor av kända karaktärer ifrån Tv-serien. Vissa sidohandlingar i filmen är helt olika dem i tv-serien vilket visar att de som har arbetat med flmen har har lagt ner tid på filmen och tänkt kreativt. Filmen är så förbaskat rolig för man tröttnar t.ex. aldrig på skämten (D'oh eller spiderpig-sången) och det är det som gör att jag alltid kommer att gilla the simpsons.

Jag ger filmen betyget 4/5 för att den är riktigt underhållande och har bra handling. Se den!

 

Redigerat av Red
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Titel: Game Over

Genre: Action/Äventyr

Speltid: 1 Timme, 29 minuter, 57 sekunder.

Produktionsland: USA

Premiärsår 2007

 

 

Handling: Steve (tänk dig Neo i Matrix) arbetar på en databas som gör dator och tv-spel. En dag på jobbet får han reda på att han ska testa en virutal stol där man "sugs in" i ett dator eller tv-spel och man får känslan om att man är i spelet på riktigt. Men bara strax innan han ska testa experimentt upptäcker han att chefarna för basen arbetar som poliser och ska mörda hans flickvän. Då får han ett mål han ska klara av. Vinner han i spelen, får hand flickvän leva, förlorar han dör hon. När han väl börjar spela sugs han in i några spel som gjordes mellan år 1992-1995 till Sega CD, 32X, 3Do, dator och Saturn som kallas för FMV. FMV betyder Full Motion Video och spelen består endast av filmklipp. Det är just därför dom känns så realistiska. Spelen som han spelar är Corpse Killer, Prize Fighter, Quarterback Attack, Maximum Surge (är samma som Ground Zero Texas) och Supreme Warrior.

 

 

Kommentar: Jag gillar gamla spel vilket gör att jag hade stora förväntningar till en film som har gamla spel i sig. Filmen står alltså för spelen, det är inte spelen som står för filmen. Tänk dig själv Matrix där dom byter ut datorvärlden vi lever i mot FMV världen vi inte lever i. Vad skulel det i sådant fall bli?

 

Det som gör filmen till en lyckad film går nästan inte att svara på. Det som är så speciellt med alla dessa FMV spelen är att dom försöker sitt bästa för att bli filmer, men icke. Vissa av dom är sämre än dom sämsta "Direkt på video"- filmerna. Men när man lägger ihop det med ett perfekt hot och snygga special effekter blir det ganska så lyckat.

 

Det som ens gjorde dom spelen sämre än dom sämsta "Direkt på video"- filmerna var för att dom försökte öppna en helt ny stil. Trots att vissa spel som Corpse Killer var bra blev filmscenerna riktigt fåniga även om det var MA-17 på omslaget som åldersgränsen. Jag har rätt, och det vet jag. Titta bara på det här.

 

Det är alltså inget fel på spelet, det är bara filmklippen som är så pass larviga så att man garvar.

 

Det här är säkert lägre än glocalnet, men recensionen är slut nu. Du tänker säkert "Den här fil.men har jag aldrig hört talas som". Jag ska förklara det för dig.

 

Den här filmen gjordes av en grupp personer som har hemsidan http://www.FMVworld.com/ där dom lägger ut allt möjligt med FMV spelen. Det var alltså bara en liten grupp personer som gjorde hela filmen och den kommer inte visas på bio. Man kan bara se den på deras hemsida och det är inget olagligt eftersom det är deras egna film. Vill ni se den, gå in där, klicka på "Vidoes", scroola ner och där har du den.

 

Jag ger filmen 10 av 10 möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Gäst lordifan

Titel: Gone in 60 seconds

Genre: Action

Handling:

 

Filmen handlar om en biltjuv, och en dag så blir hans bror kidnappad och så säger kidnapparna till "Biltjuven" att han ska stjäla 60 bilar inom 24 timmar för att få sin bror tillbaka, polisen får ju reda om detta så, ja vete f*n..

 

Vad jag tycker om filmen:

En jävligt bra film 9/10

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

titel:det på engelska heter det "it"

[*]genre: skräck/mysterie

[*]handling:denna film handlar om en rad mystiska mord men vad eller vem är det som dödar dem?

[*]kommetar till filmen:denna film är ganska läskig och lite spännande man kan liksom inte sluta titta på filmen men jag ger den 8 av 10. lol jag är inte så bra på sånt här ^_^

Redigerat av hamsterrock
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

 

Titel: The Man From Earth

Genre: Science Fiction

Speltid: 89 minuter.

Produktionsland: USA

Premiärsår: 2007

 

 

Handling: Efter att ha bott i området i 10 år nu så ska John flytta. Han får dock oväntat besök av sina goda vänner och kollegor som vill säga farväl och få veta varför han ska flytta så plötsligt utan något som helst mål.

En av vännerna kommenterar att han inte har åldrats en dag på 10 år. De finner också en personligt dedikerad äkta

Van Gogh i Johns packning. Efter ett par fler frågor så bestämmer sig John för att berätta om varför han ska flytta. Han berättar om sitt liv som började för 14.000 år sedan.

 

 

Omdöme: Filmen är väldigt, väldigt bra måste jag säga. Den är uppbygd till att fungera riktigt bra. Man blir verkligen lyhörd och kan liksom inte bry sig om något annat än just det som händer på tvn. Även om allting utspelar sig i ett enda rum och det händer inget speciellt under denna 1 ½ timmes långa film så blir man i alla fall fastklistrad i soffan.

Teorier som är starka och får en att tänka på ett nytt sätt. Det kommer om t.ex. ur det religiösa, filosofiska tankar om hur man kan ha överlevt 14.000 år, om man vet om varken personen ljuger eller inte om det eller om han verkligen talar sanning. Detta är sannerligen en film som får en sjunka djupt i sina tankar. Ett kap för er filmälskare som är nyfiken på det smått okända. ;)

 

 

9/10. :bah:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: The Man From Earth

Genre: Science Fiction

Speltid: 89 minuter.

Produktionsland: USA

Premiärsår: 2007

 

 

Handling: Efter att ha bott i området i 10 år nu så ska John flytta. Han får dock oväntat besök av sina goda vänner och kollegor som vill säga farväl och få veta varför han ska flytta så plötsligt utan något som helst mål.

En av vännerna kommenterar att han inte har åldrats en dag på 10 år. De finner också en personligt dedikerad äkta

Van Gogh i Johns packning. Efter ett par fler frågor så bestämmer sig John för att berätta om varför han ska flytta. Han berättar om sitt liv som började för 14.000 år sedan.

 

 

Omdöme: Filmen är väldigt, väldigt bra måste jag säga. Den är uppbygd till att fungera riktigt bra. Man blir verkligen lyhörd och kan liksom inte bry sig om något annat än just det som händer på tvn. Även om allting utspelar sig i ett enda rum och det händer inget speciellt under denna 1 ½ timmes långa film så blir man i alla fall fastklistrad i soffan.

Teorier som är starka och får en att tänka på ett nytt sätt. Det kommer om t.ex. ur det religiösa, filosofiska tankar om hur man kan ha överlevt 14.000 år, om man vet om varken personen ljuger eller inte om det eller om han verkligen talar sanning. Detta är sannerligen en film som får en sjunka djupt i sina tankar. Ett kap för er filmälskare som är nyfiken på det smått okända. ;)

 

 

9/10. :bah:

har sett den nu XD.riktig bra film ska jag säga fick mig och tänka lite.rolig när tjockisen tror på han på slutet men det slutar lycklig:) Redigerat av desertpures
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Titel: Dodgeball: A True Underdog Story

Kategori: Komedi

Premiärår: 2004

Regissör: Rawson Marshall Thurber

Skådespelare: Ben Stiller, Vince Vaughn, Christine Taylor

 

Kort om handlingen: Peter La Fleur (Vince Vaughn) är en vanlig man och han äger ett simpelt gym. Han och hans stammisar på gymmet lever ett vanligt liv tills ägaren (Ben Stiller) av Globo Gym, granngymmet köper upp lånet på Peters gym. Peter har 30 dagar på sig att samla in 50 000 dollar. Tillsammans med sina stammisar och Kate Veach (Christine Taylor) bestämmer de sig för att spela Dodgeball för att få in pengarna.

 

Kort om vad jag tycker om filmen: Denna film är hysteriskt rolig, man skrattar i princip hela tiden. Ben Stiller gör sin absolut bästa roll någonsin och de andra skådespelarna är kanon de med. Storyn är bra även om den kan verka lite simpel. Fast i detta fall spelar det ingen roll, humorn är klockren. Detta är min personliga favoritkomedi och en film jag helt klart tycker alla ska se.

 

Betyg: 10/10

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Titel: Ginger Snaps

Genre: Skräck

Premiärår: 2000

Speltid: 108 min

Land: Kanada

Språk: Engelska

 

Beskrivning: Filmen handlar om de två Fitzgerald-systrarna. De är utanför i skolan men håller hårt i varandra. På senaste tiden har hundar i området blivit anfallna och dödade. En natt när de tänkt ta hämnd på en klass"kamrat" blir Ginger attackerad och biten av en varelse. Hon blir illa skadad men läker förvånansvärt snabbt. Efteråt är det tydligt att hon förändras. Ginger vill inte inse att det är något mer än puberteten (vilken de båda systrarna varit mycket sena in i) men Brigitte vet bättre.

 

Min åsikt: Filmen är otroligt bra och har en fantastiskt välskriven handling och en mycket välgjord och skön stämning som är genomgående för hela filmen. Den fick mig även att skratta på flera ställen men jag tror nog inte att alla sorters människor skulle uppskatta den sorts mörka humor som filmen innehåller mycket av. Det är min absoluta favoritfilm någonsin.

 

Betyg: 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Titel: Room 1408

Genre: thriller/ skräckis

Handling:

En författare som skriver böcker om spöken och spök hus har fått reda på att det är ett hotell rum som är avstängt för att ca 57 st har dött i det. Alla har tagit själv mord.

Författaren(som jag har glömt namnet på..) Checkar in på det rummet även fast hotell ägaren protesterar och en rad konstiga saker händer för författaren, men som klarar sig utan att ta själv mord.

 

Betyg: 8/10 riktigt bra skräckfilm.

Man kan verkligen tänka sig in i hans position.

Lol, ska aldrig bo på ett hotell rum med numret 1408... :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Titel:Scarface

Genre:Action, Maffia, Drama

Speltid:2 timmar och 40 minuter

Regissör:Brian De Palma

Skådespelare:Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer.

 

Handling:Redan i uppsamlingslägret i Miami lär sig den unge kubanen Tony Montana den brutala sanningen. Det är bara brott som lönar sig för en fattig flykting. Den blomstrande kokainsmugglingen blir hans språngbräda till framgång. Och Tony Montana är smartare, hänsynslösare och hungrigare än sina konkurrenter.

 

Vad jag tycker om filmen:Jag säger såhär: Det är den bästa j*vla film jag nånsin sett.

 

Betyg: 5/5

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Titel: Saw 2.

Skådespelare: Donnie Wahlberg, Dina Meyer, Tobin Bell, Shawnee Smith.

Regissör: Darren Lynn Bousman

 

Jigsaw är tillbaka, med nya fällor för ett antal människor. Den här gången är åtta ovetande personer som är i ett hus, fullt med fällor. Polisen Eric Matthews, lyckas fånga Jigsaw, tillsammans med med några monitorer. På monitorerna ser han fångarna. Och en av dem är hans son.

 

Vad jag tycker om filmen: Usch, vad läskigt. Efter att ha sett en lysande etta av Saw-filmerna, var nummer två i stora förhoppningar. Och ja, den var bortom alla mina förhoppningar, den var lika bra som ettan helt enkelt. Tack kanalfem, som visade båda filmerna.

 

Filmen får 9/10. Se filmen, men ha kuddarna redo.

 

 

BTW, BEHÖVDE BUMPA LITE!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: V för Vendetta

Kategori: Drama(?)

Årtal: 2006

Regissör: James McTeigue

Skådespelare: Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Rea och Imogen Poots.

 

Kort om handlingen: Filmen är baserad på serien 'V för Vendetta' och utspelar sig i ett futuristiskt och fascistiskt London där man följer den anarkistiska frihetskämpen V som kämpar för politisk och social förändring i ett dystopiskt samhälle, men samtidigt driver en personlig vendetta mot de som skadat honom

 

Vad jag tycker om filmen: Detta måste nog vara den bästa film jag någonsin sett. Skådespelet och budskapet är genialiskt och likaså storyn och karaktärerna.

 

 

Betyg: 10/10

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...