Hoppa till innehåll

En Själ?


Mezox

Rekommendera inlägg

Ja, det kommer troligen inte att bevisas. Men man kan tro.

Det stämmer, man kan tro. Man kan tro på någon av dom många gudar som finns, man kan tro på en själ, människans goda vilja. Det finns en uppsjö av olika saker man kan tro på. Sen att vissa saker är mer vanliga att man tror på är att "troendet" har förklarat något som vi inte kan förklara annars. Religon t.ex. hur värden är skapad och hur den fungerar förklaras med att en gud har skapat den. Samma sak är det med en själ, man har inte kunnat förklara varför man kan vara glad och hur det fungerar med kärlek också vidare. Då har man kommit på själen, den förklarar det vi inte kan förklara och så är problemet löst. Sen har jag en fråga till Odet. Vad är själen? för du har hållt med om att den inte är en massa saker men vad är den då?

 

Soad_token

 

Jo, man kan förklara varför man är glad, kärlek och andra känslor. Det är impulser i hjärnan som gör att man blir lycklig när man gör något bra.

 

På så sätt har de gjort radiostyrda möss :P När musen går åt rätt håll så sänder man ut ett ämne eller ngt så att den blir glad. Så då går den dit :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ja, det kommer troligen inte att bevisas. Men man kan tro.

Det stämmer, man kan tro. Man kan tro på någon av dom många gudar som finns, man kan tro på en själ, människans goda vilja. Det finns en uppsjö av olika saker man kan tro på. Sen att vissa saker är mer vanliga att man tror på är att "troendet" har förklarat något som vi inte kan förklara annars. Religon t.ex. hur värden är skapad och hur den fungerar förklaras med att en gud har skapat den. Samma sak är det med en själ, man har inte kunnat förklara varför man kan vara glad och hur det fungerar med kärlek också vidare. Då har man kommit på själen, den förklarar det vi inte kan förklara och så är problemet löst. Sen har jag en fråga till Odet. Vad är själen? för du har hållt med om att den inte är en massa saker men vad är den då?

 

Soad_token

 

Jo, man kan förklara varför man är glad, kärlek och andra känslor. Det är impulser i hjärnan som gör att man blir lycklig när man gör något bra.

 

På så sätt har de gjort radiostyrda möss :P När musen går åt rätt håll så sänder man ut ett ämne eller ngt så att den blir glad. Så då går den dit :P

 

Jo jag vet...jag menade att det är därför man har kommit på hela grejen med själen. För man har ju inte alltid vetat vad det är som gör oss lyckliga.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om ni inte har en själ. Vem är du? Är det bara en hjärna som tänker. Man måste ju vara nåt, själen är hur man är, man kan ha en ond själ (Hitler) eller en god själ (Dalai Lama).

Men om min källa stämmer så måste allt ni har sagt vara strunt prat eftersom att om en själ = spöke så kan man säga att själ är något man blir efter man dött.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men om ni inte har en själ. Vem är du? Är det bara en hjärna som tänker. Man måste ju vara nåt, själen är hur man är, man kan ha en ond själ (Hitler) eller en god själ (Dalai Lama).

Om själen skulle vara ngt som existerade så skulle det inte gå att mäta i god och ond själ eftersom alla ser saker på olika sätt. Det fanns säkert folk som ansåg att Hitler var en god själ och det finns nog dom som tycker att Dalai Lama är en ond själ. Man kan inte mäta saker i ont och gott för det finns egentligen inget ont och gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja. Man är sin hjärna. Svårt? Det är hjärnan du tänker med, som du tar in alla intryck med, hjärnan känner du med. Vad mer är du än din kropp, dina tankar och känslor?

 

Baseras inte din personlighet på dina tankar och känslor? ÄR inte din personlighet det samma som dina tankar och känslor? Vad mer kan man då vara?

 

Och varför var Hitler ond? Tror du att han mördade judar trots att han tyckte att det var fel? Självklart var det rätt i hans ögon. (Jag säger inte att det är rätt med nazism eller mord men att alla har en egen synvinkel). Var han ond för att större delen av världen tycker annorlunda? På 1000-talet tyckte de flesta att homosexuallitet var förpestligt. Då måste alltså homosexuella personer vara onda?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och varför var Hitler ond? Tror du att han mördade judar trots att han tyckte att det var fel? Självklart var det rätt i hans ögon. (Jag säger inte att det är rätt med nazism eller mord men att alla har en egen synvinkel). Var han ond för att större delen av världen tycker annorlunda? På 1000-talet tyckte de flesta att homosexuallitet var förpestligt. Då måste alltså homosexuella personer vara onda?

Som jag tidigare skrev det finns inget gott eller ont.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...