Hoppa till innehåll

Religion


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

  • 1 månad senare...
Nu är det skillnad på religion och organiserad religion, stor skillnad...

 

Nu idag är det skillnad ja, förstår inte riktigt hur det är relevant,

jag ombads visa hur religion på något sätt hämmat utveckling, vilket jag gjorde.

Kan då knappast försöka ignorera att religion hämmade Galileo för att det var organiserad religion, och inte mer.. "fri" religion

 

Idag är organiserad religion inte lika farlig som förr, men jag förstår inte hur det ens påverkar mitt argument om att Galileo hamnade i konflikt med dåtidens hjärntvättande kyrka

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det skillnad på religion och organiserad religion, stor skillnad...

 

Nu idag är det skillnad ja, förstår inte riktigt hur det är relevant,

jag ombads visa hur religion på något sätt hämmat utveckling, vilket jag gjorde.

Kan då knappast försöka ignorera att religion hämmade Galileo för att det var organiserad religion, och inte mer.. "fri" religion

 

Idag är organiserad religion inte lika farlig som förr, men jag förstår inte hur det ens påverkar mitt argument om att Galileo hamnade i konflikt med dåtidens hjärntvättande kyrka

 

Skilldnaden är att kyrkan förr ville bara tjäna pengar. Vad den vill idag vet jag inte, det verkar oklart. Kyrkan förr var i stil med dagens Islam, nere i mellanöstern. Hjärntvättning så det står härliga till, och det verkar ju gå bra för dom. Redigerat av Dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Nu idag är det skillnad ja, förstår inte riktigt hur det är relevant,

jag ombads visa hur religion på något sätt hämmat utveckling, vilket jag gjorde.

Kan då knappast försöka ignorera att religion hämmade Galileo för att det var organiserad religion, och inte mer.. "fri" religion

 

Idag är organiserad religion inte lika farlig som förr, men jag förstår inte hur det ens påverkar mitt argument om att Galileo hamnade i konflikt med dåtidens hjärntvättande kyrka

Jag tycker att det är fel att ge exempel på organiserad religion när man frågar efter exempel på religion, det är att dra alla över en linje.

 

Skilldnaden är att kyrkan förr ville bara tjäna pengar. Vad den vill idag vet jag inte, det verkar oklart. Kyrkan förr var i stil med dagens Islam, nere i mellanöstern. Hjärntvättning så det står härliga till, och det verkar ju gå bra för dom.
Kyrkan vill bara hjärntvätta folk och få makt och pengar idag också.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fel att ge exempel på organiserad religion när man frågar efter exempel på religion, det är att dra alla över en linje.

Svårt att säga något om religionen utan att, enligt dig, dra alla (anhängare) över en linje, eller hur.

 

EDIT:

 

 

Enjoy people.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar dem där filmerna, Why does bad things happen to good people, why won't god heal amputees och någon mer där dem bevisar att böner inte besvaras, eller i alla fall att det är lika stor chans att en vattenkanna kan besvara böner som en gud.

 

Absolut bevis nog för mig i alla fall, fast hade samma inställning innan jag såg dem också iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, varför dåliga saker händer bra människor är ett hundraårigt problem som filosofer och religösa har försökt lösa hur länge som helst.

 

Gud kanske inte bryr sig om jorden längre? Det finns inget som säger att han sitter någonstans och vaktar hela jordens befolkning. Tänk om han håller på och skapar nya världar?

 

Sedan, så tycker jag faktiskt att Futurama sade det hela ganska bra.

 

"If you do too much, people get dependent on you, and if you do nothing, they lose hope"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...