Mezox Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.Jaha, men jag hörde i en dokumentär att det skule kunna vara möjligt att åka tillbaks i tiden på det sättet. Om du verkligen vill så kan jag försöka leta upp den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NiroTheCrazy Skrivet 13 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 13 Juni 2009 Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.Jaha, men jag hörde i en dokumentär att det skule kunna vara möjligt att åka tillbaks i tiden på det sättet. Om du verkligen vill så kan jag försöka leta upp den. Du måste tänka på nåt annat. Maskhål? När du väl kommer för nära som kommer du inte kunna komma ut. Inte ens ljus kan fly undan gravitation av ett svarthål. Sen kommer du bli en väldigt långt sträck för att senare ?. länger så har man inte kommit. Men en sak är säker att tiden går långsammare. Du måste också tänka på att tiden finns i en annan dimision. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NiroTheCrazy Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet. Det blev nåt fel där. O_o Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt.Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet. säkert? om starka gravitationsfält får tiden att gå långsammare så borde man väl uppleva att tiden gå långsammare hela tiden när man närmar sig ett svart hål? men för personen som betraktar händelsen - som står på bekvämt avstånd och inte påverkas av gravitationsfältet - borde väl se det som händer i vanlig fart? nu är det värt att koma ihåg att eftersom gravitationen är så hejdlös stor så kommer det för betraktaren ändå se ut som om personen sugs vädigt fort in i det svarta hålet. dessutom kan man inte se nått som sugs ner i ett svart hål eftersom inget ljus kommer ut right? XD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
NiroTheCrazy Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 Okej, så här det. För obesvertören så ser det ut som det går på ett par sekunder medan han blir insugen upplever att det tar längre tid. Man skulle uppleva som det skulle en evighet att sugas ner i hålet. Men om skulle kolla från avstånd så skulle det går fortare men inte bakåt. Nej, man själv skulle uppleva det som normal fart, medans de som observerar upplever det som en evighet. säkert? om starka gravitationsfält får tiden att gå långsammare så borde man väl uppleva att tiden gå långsammare hela tiden när man närmar sig ett svart hål? men för personen som betraktar händelsen - som står på bekvämt avstånd och inte påverkas av gravitationsfältet - borde väl se det som händer i vanlig fart? nu är det värt att koma ihåg att eftersom gravitationen är så hejdlös stor så kommer det för betraktaren ändå se ut som om personen sugs vädigt fort in i det svarta hålet. dessutom kan man inte se nått som sugs ner i ett svart hål eftersom inget ljus kommer ut right? XD Jepp, men det är bara en tanke. Det finns en anledning till varför det kallas svarthål. :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 14 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 14 Juni 2009 (redigerat) Okej, så här det. För obesvertören så ser det ut som det går på ett par sekunder medan han blir insugen upplever att det tar längre tid. Nej, tvärtom xD To a distant observer clocks near a black hole appear to tick more slowly than those further away from the black hole. Due to this effect (known as gravitational time dilation) the distant observer will see an object falling into a black hole slow down as it approaches the event horizon, taking an infinite time to reach it.- http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole Kan även notera att jag inte bara hört detta i wikipedia, utan även i vetenskapstidningar och dokumentärer, men de sistnämnda kan man inte länka till :P Det är ju så att tiden går långsammare i svarta hål, så om du är där så kan du vänta i några år, komma ut igen, och det har gått några sekunder utanför det svarta hålet. Och även om det skulle vara tvärtom så skulle du fortfarande uppleva det som vanlig tid, då tidsfördröjningen sker mellan det svarta hålet och resten av universumet, inte i din uppfattningsförmåga. Redigerat 14 Juni 2009 av Mindtwistah Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juni 2009 (redigerat) Det är ju så att tiden går långsammare i svarta hål, så om du är där så kan du vänta i några år, komma ut igen, och det har gått några sekunder utanför det svarta hålet. Och även om det skulle vara tvärtom så skulle du fortfarande uppleva det som vanlig tid, då tidsfördröjningen sker mellan det svarta hålet och resten av universumet, inte i din uppfattningsförmåga. sant. det där är hemskt klurigt, att hålla reda på när det går långsamt och för vem. men jag tänkte på en sak, hur kan man snacka om att hastighet förändrar tiden när hastighet definieras som sträcka/tid. om man färdas i en hastighet och det ändrar tiden så att man plötsligt t.ex. färdas samma sträcka men på längre tid så ändras ens hastighet och där med tiden. är inte det rätt så paradoxalt? Redigerat 15 Juni 2009 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 15 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Juni 2009 innan idag så började jag tänka på detta av någon anledning. Då kom jag fram till den geniala slutsatsen att tid inte finns! :D Tid är bara något som människan har hittat på för att ha något att kalla jordens rotation etc. Helt enkelt något för att förenkla vardagen. Jorden roterar, tiden står still. Så om man använder min teori till att fundera på tidsresor så kan man inte resa fram eller bak. Ändra jordens rotation, jaha? Antagligen blir allt fel men du åker inte bakåt i "tiden", varför skulle du? Och resa snabbare än ljuset? Jaha? Du kommer fram jävligt fort dit du ska, men du har inte hoppat fyra timmar framåt, snarare bara sluppit 4 timmars resa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rullis Skrivet 16 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Juni 2009 innan idag så började jag tänka på detta av någon anledning. Då kom jag fram till den geniala slutsatsen att tid inte finns! :D Tid är bara något som människan har hittat på för att ha något att kalla jordens rotation etc. Helt enkelt något för att förenkla vardagen. Jorden roterar, tiden står still. Så om man använder min teori till att fundera på tidsresor så kan man inte resa fram eller bak. Ändra jordens rotation, jaha? Antagligen blir allt fel men du åker inte bakåt i "tiden", varför skulle du? Och resa snabbare än ljuset? Jaha? Du kommer fram jävligt fort dit du ska, men du har inte hoppat fyra timmar framåt, snarare bara sluppit 4 timmars resa. Tiden finns inte, alltid är nu. Allt som händer, händer i nuet. Inte då och inte i framtiden, allt händer 'nu'. Alltså "tiden finns inte, det finns bara ett nu." Och som du säger, tiden står still. Har här du även ett till tänkande på om hur tiden kan stå still. (Waking Life är kärlek<3) http://www.youtube.com/watch?v=ZqAKK9zcB7w Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 16 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Juni 2009 Sen är ju detta bara er teori. Enligt Einstein så finns inte bara tiden, utan den är en egen dimension. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 20 Juni 2009 Rapport Dela Skrivet 20 Juni 2009 tiden och rumtiden är inte samma sak, det sa fishmaster i ett tidigt stadium i denna tråden har jag för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.