Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...
Taurin är en organisk syra (ett derivat av aminosyran cystein) som djur själva bildar i kroppen för att reglera hjärtat och muskelsammandragningar.

 

 

Ämnet är en populär ingrediens i energidrycker.

 

På senare tid har några fallrapporter väckt misstankar om att taurin i kombination med alkohol kan vara orsak till plötsliga dödsfall hos unga människor [1]. Det finns ännu inga vetenskapligt acceptabla bevis för att så skulle vara fallet, men energidrycker innehållande taurin är ändå förbjudna i flera länder [källa behövs]. Taurin har också en effekt som verkar sänkande på blodsockernivån.

 

 

Från Wikipedia, men som även sagts där behövs ju källor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Despite being present in many energy foods, taurine has not been proven to be energy-giving. A study of mice hereditarily unable to transport taurine suggests that it is needed for proper maintenance and functioning of skeletal muscles.[52] In addition, it has been shown to be effective in removing fatty liver deposits in rats, preventing liver disease, and reducing cirrhosis in tested animals.[53][54] There is also evidence that taurine is beneficial for adult human blood pressure and possibly, the alleviation of other cardiovascular ailments (in humans suffering essential hypertension, taurine supplementation resulted in measurable decreases in blood pressure).[citation needed]

 

Taurine is regularly used as an ingredient in energy drinks, with many containing 1000 mg per serving,[55] and some as much as 2000 mg.[56] A 2003 study by the European Food Safety Authority found no adverse effects for up to 1,000 mg of taurine per kilogram of body weight per day.[57]

 

A review published in 2008 found no documented reports of negative or positive health effects associated with the amount of taurine used in energy drinks, concluding that "The amounts of guarana, taurine, and ginseng found in popular energy drinks are far below the amounts expected to deliver either therapeutic benefits or adverse events".[58]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

 

(svenska wikin suger, använd engelska)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bara för att man inte mår dåligt, behöver det inte vara farligt.

Har hört att man kan stanna i växten och liknande av koffein, därför är det inte bra för barn. Jag tycker att det är bra om det är olagligt då, även om man inte mår dåligt i stunden.

Man stannar inte i växten av koffein, så lika bra att du suddar bort den teorin :).

Ja koffein är inte att rekommendera till barn, eftersom barn reagerar av det mycket mer

än fullvuxna, men då pratar vi åldern 1-13år, inte FN's benämning på barn 1-18år.

 

Koffein är ingen drog, det är stimulerande, men fortfarande ingen drog. Det tar väldigt lång tid

att bli beroende av koffein, men otroligt mycket snabbare att bli beroende av socker. Sockerberoende

leder inte bara till att man vill få i sig livsmedel med rent socker, utan även alla kolhydrater som snabbt

tas upp av kroppen.

 

Energidryck är onyttigt ja, men så är läsk också. Energidrycker är främst där för att återhämta människor

som tränar mycket eller jobbar hårt. Efter ett hårt träningspass eller liknande fysiskaktivitet töms glykogendepåerna

som behöver fyllas på. Sen är flera gånger nyttigare för en 12åring att konsumera en kopp kaffe än en burk läsk eller energidryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Energidryck är för småbarn ändå så vem bryr sig. 

Jag kan då säga att jag kan inte hålla med om ditt påstående.

Eftersom att energidryck ägs av vuxna, tillverkas av vuxna, säljs av vuxna, så anser jag att energidryck är en vara som är väldigt vuxet.

Då energidryck har åldersgräns i de flesta affärer så är det bara med vuxet än det var för flera år sedan.

Åldersgänsen sätts också av vuxna, och bevakas av vuxna, och de som dricker energidryck blir ofta tillsagda av vuxna.

Studier har också visat att vuxna vet vad en redbull är, medans ett spädbarn inte alls bryr sig om en redbull burk.

Följande bild är en bild på en bebis: http://i.imgur.com/iSZ6PSW.png

Här är en bild på inte bara en, utan två vuxna. Plus en Renault. http://i.imgur.com/O6buMVQ.jpg

Som du ser, så är männen mycket mer intresserade av red bull logan, än vad barnet är. Lite bakgrundsfakta gav mig också att männen får betalt för att köra sin Renault.

 

Studier visar att ju fler energidrycker man dricker, desto äldre blir man.

Det bevisades faktiskt av en vuxen person som antecknade att för varje energidryck han drack, blev han igenomsnitt några minuter äldre. http://i.imgur.com/EW1EklH.png

 

Andra observationer visar också att fler nattklubbar och barer har red bull tillgängligt, men inget dagis.

 

Jag har väldigt svårt att tro dig, men du får gärna skicka lite källor som stödjer till argument.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med förgående talare i hans analys och kan själv bidraga med skrämmande statistik som visar ett tydligt samband mellan att dricka energidrycker och åldrande. Följande samband har visat sig uppstå för samtliga energidrycker på marknaden och det är tydligt att om ungdomar och barn börjar dricka för mycket energidryck så kommer vi till slut inte ha några barn och ungdomar kvar till följd av kraftigt åldrande.

 

Redigerat av Dave37
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så ni tror jag talar om spädbarn ifall jag säger småbarn? Menar typ 10-12 åringar då.

 

Call of Duty är ju barnspel också t.ex, även om det är mycket våld, skapas av vuxna(det mesta skapas av vuxna faktiskt, så det var ett hjärndött argument från dig).

Sist jag kollade hade de allra flesta CoD-spelen 18-årsstämpel men okeeej....
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...