Hoppa till innehåll

Kvinnor


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

Oj vad konservativ man kan vara här då (KalphiteQ och Ryssfemma)...

 

 

@Ryssfemma: Om en kvinna inte vill stanna hemma med barnen hela tiden är det väl klart att hon inte måste det? Människor är olika och det finns kvinnor som också tycker om att arbeta. Om mannen har problem med att kvinnan vill arbeta liksom han kan de ju bara dela föräldraledigheten 50/50. Den man som inte kan acceptera att hans tjej inte vill ta all föräldraledighet är ju den som är hjärntvättad och konstig tycker jag.

 

Vissa män har säkert bättre tålamod med barnen än sina fruar?

 

Gudrun hjärntvättar ingen, snarare är det kristendomen, judendomen och Islam som har hjärntvättat in könsroller i folk i så fall.

 

@KalphiteQ: Alltså i vilken värld lever du? I princip inga yrken idag har något med fysik att göra, och de som har det brukar vara mansdominerade i vilket fall... Och mina kvinnliga klasskamrater jobbar ju lika bra som jag fast de har lite mensvärk ibland??? Tjejerna har ju tom bättre betyg än killarna (både generellt och i min klass) som Tox sa.

 

Jag blir faktiskt sjukt arg av det här, det finns inga anledningar till att kvinnor var husmödrar innan, annat än att män är maktfullkomliga och inte vill släppa in kvinnor att få inflytande i samhället och att kvinnorna fann sig i det för att någon jävla jesus och mohammed hade sagt att det skulle vara så.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker än så länge att det är självklart att män tjänar mer pengar, speciellt inom yrken som kräver fysisk styrka. Generellt sett så är mannen överlägsen en kvinnas fysik och kan därför arbeta mer. Förtjänar därför högre lön, mannen är även en pålitligare arbetare som inte har sina dåliga dagar en gång i månaden. Tänk, det är rätt många anledningar till att kvinnan var husmor och mannen tjänade pengar åt hela familjen ända tills för 50 år sedan ungefär.

Men nu är det inte det vi pratar om, utan att män tjänar mer än kvinnor även om de har samma arbete och samma förutsättningar.

 

Sen är det inte alla kvinnor som blir sjuka i en månatlig tid, vissa kan jobba på som vanligt. Vissa kanske använder alla sina raster på toa, men vad har det med saken att göra? En del är redan klara med sån skit, vissa äter piller för att inte ha problem och så klart har man de som tar det lite lugnare en dag. So what? En man kan vara trött och sliten och ta del lite lugnare en dag också. Alla är inte i toppform varenda jävla dag.

 

Förr behövde man dessutom inte lika mycket pengar som idag. Man behöver pengar till mat, hyra, transport, lån, kläder och diverse andra utgifter. Hur har jag märkt detta? Jo, för mina släktingar bodde förr i asien och då behövde bara männen arbeta och kvinnorna tog hand om hemmen och djuren. Nu har de flyttat till västvärlden och plötsligt måste både mannen OCH kvinnan jobba för att ha råd att ha en lägenhet, kläder, transport och mat på bordet.

 

(Tummen upp för Mumutio).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En fråga:

 

Det var val i Kurdistan (Iraks del) för ett år sen. Anledningen till att jag tar upp just Kurdistan är att jag härstammar därifrån.

 

Där är det någon form av personröstning som gäller.

I alla fall. Där inkvoteras kvinnor i parlamentet. Bra eller dåligt?

 

För att ge två sidor av det:

Dåligt: Jämställdhet. Det som hände var att flera kvinnor som kom in hade betydligt färre röster än män som inte kom in.

Bra: Det finns bybor och så som är trångsynta. Kvinnor får alltså inte samma chans.

 

Angående det där med att tjejer får bättre betyg: To be fair får killar i genomsnitt bättre på Högskoleprovet.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rent generellt tycker jag att kvotering alltid är dåligt. Den mest kompetente skall få jobbet, könet är oviktigt. Dock, så kan jag faktiskt se poängen i mindre utvecklade länder(/platser). När länderna börjar utvecklas och kvotering inte längre är nödvändigt så kan man skita i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns ju ingen som kan bedöma när länder är nog utvecklade, för trångsynta människor finns ju alltid.

 

Men jag håller med om att man främst ska förändra folks inställning till kvinnor, så kan man kvotera in om man vill visa att kvinnor också kan utföra jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...