Hoppa till innehåll

Kvinnor


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

Dax för en ny tråd perhaps?

 

Ville gärna höra eran åsikt om jämställdheten mellan kvinnor och män i nuläget. Vet att jag knasade mig med rubriken men jag tyckte det var "kul" hehe.

 

 

Min åsikt.

 

Jag är medveten att kvinnor behandlas värre i många situationer och det är väl skit antar jag.

Detta är jag inte så insatt i men något... eller det ända med detta jag tycker är på helt fel plats är lönerna. En arbetande kvinna ska tjäna lika mycket som en man med samma jobb och arbetstider.

 

Sen de andra jämställdheterna så som att man säkert ha fått höra några gånger-

Kvinnor är bättre på laga mat, sy, städa etc. etc.

Det måste jag hålla med 100% om utan att bli kallad "nedtryckade mot kvinnor".

 

Jag har inte sett många män som har protesterat emot kvinnor som säger att "du är man du ska kunna laga en bil, laga tv. etc. etc."

 

Men när kvinnor får ord som att dom ska veta sin plats och sy ihop en jäkla byxa blir det ett jäkla liv ";P"

 

Kortfattat

Lön mellan kvinnor och män ska vara lika? Ja

Kvinnor och män är lika bra på allt? Nej

Jämställdhets frågorna borde skrotas och att alla borde inse att kvinnor och män ÄR olika? Ja

 

Detta är dock bara min åsikt och jag förstår säkert att ni har olikt åsikt än mig.

 

Snälla. Skippa personila påhopp i denna tråd för att hålla den levande.

 

 

 

Frågeställning om nån behöver

  • Tycker du att jämställdheten mellan kön i Svergie är bra för tillfället?
  • Vad vill du förändra?
  • Se bak i tiden, vad tyckte du om jämställdheten på valfritt år?
  • Tycker du att jämställdheten är något att kämpa för?

 

Lite kortfattat bara.

Redigerat av Axzl
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det där med sy byxor och laga bilar har du faktiskt en bra poäng i. Lite konstigt att det är nedryckande att kvinnor tillbedes att de ska göra "kvinnliga" saker, men att samma inte händer män och "manliga" saker.

 

Men som du skriver, löner ska vara exakt samma, och det borde vara en självklarhet. Har inte riktigt förstått hur alla de här klyftorna i löner har uppstått på jobb, det måste ju vara riktiga manssvin som har hand om det där. Undrar om det är tvärtom på arbetsplatser med kvinnlig chef/ledning?

 

Sen går det inte komma ifrån att män och kvinnor förväntas göra olika saker. Det kommer ju från långt bak i tiden, och började troligen med de fysiska skillnaderna. Jag menar, det går inte förneka att män i stort sett är starkare och tåligare än kvinnor, en sån skillnad finns det i de flesta djurarter, ibland tvärtom. Det här verkar man dock inte få säga högt utan att FI kommer och stryper en med deras hår under armarna (det var en dålig fördom). Iallafall, de fysiska skillnaderna finns där, och har troligen lett till att män ofta gör saker som är jobbigare, dvs "manliga".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnor och män är lika bra på allt? Nej

Män och Män är inte lika bra på allt heller. Det finns massvis med kvinnor som är hur insatta i bilar, fotboll och vad det nu kan vara. Likadant på kvinnosidan. En kvinna som är dålig med bilar ska ju inte få högre lön på en verkstad än en man som är bra, och en man som är dålig med bilar ska inte heller få högre lön än en kvinna som är bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnor och män är lika bra på allt? Nej

Män och Män är inte lika bra på allt heller. Det finns massvis med kvinnor som är hur insatta i bilar, fotboll och vad det nu kan vara. Likadant på kvinnosidan. En kvinna som är dålig med bilar ska ju inte få högre lön på en verkstad än en man som är bra, och en man som är dålig med bilar ska inte heller få högre lön än en kvinna som är bra.

 

Det är ju precis det han menar, om jag har förstått det rätt?

 

Det är självklart att män och kvinnor ska ha lika mycket lön, men det ska t.ex. inte vara att en kontors-nisse eller kontors-lotta ska ha lika mycket lön som en man eller kvinna som jobbar verkstad, men de ska ha samma lön för samma sorts yrke. Det finns väldigt många kvinnor idag som är bättre än män på yrken som förrut var till för män.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män och Män är inte lika bra på allt heller. Det finns massvis med kvinnor som är hur insatta i bilar, fotboll och vad det nu kan vara. Likadant på kvinnosidan. En kvinna som är dålig med bilar ska ju inte få högre lön på en verkstad än en man som är bra, och en man som är dålig med bilar ska inte heller få högre lön än en kvinna som är bra.

jag antar att han menade generellt. t.ex. så ÄR män bättre på sport generellt eftersom mäns biologi/anatomi/genetik är mer utformad för fysisk påfrestning. sen finns det alltid undantag i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män och kvinnor är inte lika, men det innebär inte att fånerier som olika lön för män och kvinnor på samma arbetsplatser ska accepteras.

Det går dock för långt när man hoppar in på inkvotering eller liknande fjanterier för att verka mer korrekta i frågan. Anställning ska gå efter kompetens och INGET annat.

 

Varför envisas försvaret med att locka kvinnor? Ska kvinnor bli soldater? Inte för att det är så otänkbart, men de blir mycket mer sannolikt vårdare.

Män tål mer, har högre uthållighet och är mer resistant mot psykisk ansträngning (vanligtvis...), de passar bättre i ett försvar.

 

Så igen, olika.

Män passar bättre på fysiska arbeten, då de är naturligt starkare byggda, kvinnor mer omvårdnad, översikt, planering...

Och nej, exempel om atletiska kvinnor har ingen betydelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kontroll

Dax för en ny tråd perhaps?

 

Ville gärna höra eran åsikt om jämställdheten mellan kvinnor och män i nuläget. Vet att jag knasade mig med rubriken men jag tyckte det var "kul" hehe.

 

 

Min åsikt.

 

Jag är medveten att kvinnor behandlas värre i många situationer och det är väl skit antar jag.

Detta är jag inte så insatt i men något... eller det ända med detta jag tycker är på helt fel plats är lönerna. En arbetande kvinna ska tjäna lika mycket som en man med samma jobb och arbetstider.

 

Sen de andra jämställdheterna så som att man säkert ha fått höra några gånger-

Kvinnor är bättre på laga mat, sy, städa etc. etc.

Det måste jag hålla med 100% om utan att bli kallad "nedtryckade mot kvinnor".

 

Jag har inte sett många män som har protesterat emot kvinnor som säger att "du är man du ska kunna laga en bil, laga tv. etc. etc."

 

Men när kvinnor får ord som att dom ska veta sin plats och sy ihop en jäkla byxa blir det ett jäkla liv ";P"

 

Kortfattat

Lön mellan kvinnor och män ska vara lika? Ja

Kvinnor och män är lika bra på allt? Nej

Jämställdhets frågorna borde skrotas och att alla borde inse att kvinnor och män ÄR olika? Ja

 

Detta är dock bara min åsikt och jag förstår säkert att ni har olikt åsikt än mig.

 

Snälla. Skippa personila påhopp i denna tråd för att hålla den levande.

 

 

 

Diskutera.

Allt ska vara jämlikt och rättvist.

Redigerat av Kontroll
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt ska vara jämlikt och rättvist.

Hur kan det bli helt jämnlikt om män och kvinnor är naturligt olika?

 

Hur kan det bli helt rättvist när det förekommer inkvotering vilket kan diskriminera mer kompetenta män?

Även om det kan gå åt andra hållet, så har jag då aldrig hört om män som inkvoterats.

Allt handlar om att tycka synd om de "förtryckta"...

 

Kan ju nämna saker om lön också, jag nämnde ju ovan att det inte ska vara olika lön på samma arbetsområde, men det beror ju på.

På många arbetsplatser får man ju förhandla om sin lön, eller få högre/lägre beroende på faktorer som kompetens, erfarenhet, ålder...

Har ju visats att kvinnor lättare nöjer sig med den lön de erbjuds medans män ofta försöker få högre.

 

Så hur får man jämnlikhet i lön?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Män och Män är inte lika bra på allt heller. Det finns massvis med kvinnor som är hur insatta i bilar, fotboll och vad det nu kan vara. Likadant på kvinnosidan. En kvinna som är dålig med bilar ska ju inte få högre lön på en verkstad än en man som är bra, och en man som är dålig med bilar ska inte heller få högre lön än en kvinna som är bra.

jag antar att han menade generellt. t.ex. så ÄR män bättre på sport generellt eftersom mäns biologi/anatomi/genetik är mer utformad för fysisk påfrestning. sen finns det alltid undantag i alla fall.

 

Ja jag menade exakt så :P ursäkta om jag var otydlig...

 

 

Tobbex7 och Kontroll jag ska gå i förväg och banna er från detta ämne om det går bra?

Redigerat av Axzl
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart är kvinnor och män otroligt olika men man ska ändå behandla båda könen så rättvist man kan. T.ex. lönen. En man och en kvinna som arbetar inom samma arbetsplats och samma arbetsområde skall såklart få samma lön om de utför samma mängd arbete.

 

Vad många inte tänker på är männen. Männen kan också behandlas orättvist även om det inte händer ofta. Det är bara att folk förbiser det.

Redigerat av FridayPanda
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nu kommer vissa att börja gnälla på mig igen, blablabla. Men jag bryr mig inte om er, okej? Så håll tyst.

 

Jag tycker att det är ganska okej i Sverige. Men jag tycker att det ska vara så här för både kvinnor och män.

Sverige:

Tjejer ska få lika bra lön som killarna.

Man ska få ett bra jobb i samband med vilket betyg man har, inte kön.

Varför blir killar kallade "bögar"av vissa ifall de kramar varandra fast tjejer inte blir kallad "Lebb" när de kramar varandra?

 

Ute i världen:

I nåt land i Asien så är straffet för en kvinna tio år om hon "begår" äktenskapsbrott. Om hon bara ens har tittat på en annan man så får hon straff och det behöver inte ens bevisas, mannen behöver bara en misstanke. Man får även typ hälla olja över henne och 1 av 10 kvinnor överlever detta! Så hemskt.

 

Det är ingen större skillnad på könen. Möjligen på vissa hur de är som person. Eller killarna kanske är olika för att de bestämt att kvinnor inte är lika mycket värda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...