Hoppa till innehåll

Kvinnor


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

isåfall borde män också få bidarg för något.

Ledsen men alla bidrag går till våra kära nysvenskar och resten av statens pengar går till bistånd åt en massa länder så att de kan köpa vapen. :)

 

I princip.

Man märker ju att det saknas pengar och resurser överallt nuförtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 184
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Min åsikt är att det inte ska spela någon roll vilket kön man har

 

MEN

 

Om det är till exempel 10 sökande till ett jobb där endast 5 behövs. De som söker är 5 män, 5 kvinnor och jobbet kräver en viss talang i något och alla testas innan. Till exempel, vem kan skriva på dator snabbast, så här blev resultatet:

1-5 plats Männen

6-10 plats Kvinnorna

 

Alltså, kvinnorna var I DETTA FALL sämre på att skriva på dator. DÅ ska såklart männen få de 5 jobben. Kvinnorna ska inte få jobb bara för att de är kvinnor, precis som männen inte fick jobben för att de var män.

 

Så helt enkelt i jobbfrågan, de Bästa ska få jobben oavsett kön. Ingen ska nekas för sitt kön men inte heller få ett jobb bara för sitt kön. Ett företag med 100 anställda män och noll kvinnor är inte kvinnodiskriminerande OM de 100 männen är bättre på jobbet än någon kvinna som sökt.

Redigerat av Xade
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

såg en liten intressant video på existenz idag,

 

http://existenz.se/out.php?id=17434

 

den handlar om en programledare som är väldigt kåt på en snubbe i hennes program, pratar om att han ska få stoppa in hans fingrar vart han vill och hur snygg han är osv.

 

kom och tänka på hur det skulle vara om det var tvärt om, om en gubbe satt och sa samma saker till en tjej som var med i programmet, det skulle bli världskrig nr 3 fan. fun fact =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kön ska inte spela någon större roll i fråga om lön ifall samma arbete utförs.

Men sedan om det kommer till frågan vem som är mest lämpligast till yrket i fråga, kanske mannen har mer kunskap om den praktiska delen och kvinnan om den teoretiska eller vice versa. Det behöver ju inte sedan betyda att en man är mer passande för samma yrke som en kvinna. Det är inviduellt. Arbeten som kräver fysisk styrka kanske mannen klarar bättre av i vissa fall eftersom män och kvinnor är byggda olika.

 

Jag tycker fortfarande än idag att kvinnor gentemot män behandlas orättvist i vissa delar av världen. Ta religionen islam. Kvinnor ska gå med heltäckande kläder, gå två meter/steg bakom mannen, får inte yttra eller tala med andra, får inte ha jobb, föräldrarna bestämmer, kvinnor har ingen rösträtt medans männen kan ha flera fruar och välja fritt i det mesta.

 

Lika vilkor för båda könen både här och överallt. Könet ska inte hindra någon från vem den vill vara eller uppnå!

Redigerat av girlygeek
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Adolfus

Det är ingen tvekan om saken att när en person uppenbarligen är mer lämplig för jobbet än den andre skall h@n få det oavsett kön. Men låt oss nu gå till den klassiska frågan; Om en man och en kvinna har exakt samma färdigheter och söker ett jobb; vem skulle du ge det till (låt oss nu anta att de inte har några andra fördelar i frågan, t ex att det är en person du känner eller talar språket bättre eller något åt det hållet)?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker fortfarande än idag att kvinnor gentemot män behandlas orättvist i vissa delar av världen. Ta religionen islam. Kvinnor ska gå med heltäckande kläder, gå två meter/steg bakom mannen, får inte yttra eller tala med andra, får inte ha jobb, föräldrarna bestämmer, kvinnor har ingen rösträtt medans männen kan ha flera fruar och välja fritt i det mesta.

Denna diskussion hör inte hemma här. Och eftersom du tydligen inte har nog med fakta om ämnet utan siktar in dig på de (inte så många) muslimer som verkligen gör som du skriver (som inte har mycket med islam att göra) så är det en bristande kommentar. Att det finns folk som är såhär kan man inte säga emot, och att det är förargelseväckande håller jag också med om. Där det går fel är när du blandar in muslimer i det hela.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ingen tvekan om saken att när en person uppenbarligen är mer lämplig för jobbet än den andre skall h@n få det oavsett kön. Men låt oss nu gå till den klassiska frågan; Om en man och en kvinna har exakt samma färdigheter och söker ett jobb; vem skulle du ge det till (låt oss nu anta att de inte har några andra fördelar i frågan, t ex att det är en person du känner eller talar språket bättre eller något åt det hållet)?

Den som ansökte först.

Annars finns liksom ingenting att gå på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna diskussion hör inte hemma här. Och eftersom du tydligen inte har nog med fakta om ämnet utan siktar in dig på de (inte så många) muslimer som verkligen gör som du skriver (som inte har mycket med islam att göra) så är det en bristande kommentar. Att det finns folk som är såhär kan man inte säga emot, och att det är förargelseväckande håller jag också med om. Där det går fel är när du blandar in muslimer i det hela.

 

Det var ingen invit från min sida till diskussion. Utan ett märkbart exempel på brister av jämnställdhet, i detta fall religonen Islam. Sedan om du anser att det inte är fallet, och svaret saknar eftertanke och fakta nog och tyder på en bristande kommentar börjar ju en helt annan disskusion. Att kvinnor behandlas som djur gentemot män för att religonen säger så är inte brist på fakta utan sanning. Det är min åsikt. Och att alla muslimer skulle vara som beskrivning löd menade jag inte och hade jag inte ens med i mitt förgående inlägg. I helhet var åsikten en tydlig förklarning på att världen än idag - på sina ställen inte har jämnställdhet mellan kvinnor och män.

Ta nu inte min åsikt personligt :) Jag låter dig ha din åsikt om min "bristande" kommentar och du låter mig ha min. Förmodligen

Redigerat av girlygeek
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var ingen invit från min sida till diskussion. Utan ett märkbart exempel på brister av jämnställdhet, i detta fall religonen Islam. Sedan om du anser att det inte är fallet, och svaret saknar eftertanke och fakta nog och tyder på en bristande kommentar börjar ju en helt annan disskusion. Att kvinnor behandlas som djur gentemot män för att religonen säger så är inte brist på fakta utan sanning. Det är min åsikt. Och att alla muslimer skulle vara som beskrivning löd menade jag inte och hade jag inte ens med i mitt förgående inlägg. I helhet var åsikten en tydlig förklarning på att världen än idag - på sina ställen inte har jämnställdhet mellan kvinnor och män.

Ta nu inte min åsikt personligt :) Jag låter dig ha din åsikt om min "bristande" kommentar och du låter mig ha min. Förmodligen

Fakta är sanning. Åsikt är inte sanning. Du kan inte ha åsikten att religionen behandlar kvinnor som djur jämfört med män, eftersom det är en ja eller nej fråga. I detta fallet så är denna s.k. "åsikt" (som egentligen är ett påstående) fel och är en produkt av brist på fakta.

 

Nu när jag läser igenom mitt inlägg så ser jag att det kan vara en fråga om åsikt och är inte helt en ja eller nej fråga. Men denna fråga är en fråga om vad du definierar som att bli behandlad som ett djur. Enligt min definiton av att bli behandlad som ett djur jämfört med något annat så drar jag slutsatsen att detta inte är fallet med islam.

 

Enklare sammanfattning av mitt inlägg: Du kan inte ha en åsikt om hur muslimer behandlar kvinnor, eftersom det finns ett svar som är rätt och svar som är fel. Det du däremot kan ha en åsikt om är hur illa denna "behandling" är. Enligt mig så är "att bli behandlad som ett djur" väldigt starkt och kommer inte i närheten av hur muslimer behandlar sina fruar. Om sen "att bli behandlad som djur" enligt dig är en fråga om att kvinnan är den som lagar mat är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fakta är sanning. Åsikt är inte sanning. Du kan inte ha åsikten att religionen behandlar kvinnor som djur jämfört med män, eftersom det är en ja eller nej fråga. I detta fallet så är denna s.k. "åsikt" (som egentligen är ett påstående) fel och är en produkt av brist på fakta.

 

Nu när jag läser igenom mitt inlägg så ser jag att det kan vara en fråga om åsikt och är inte helt en ja eller nej fråga. Men denna fråga är en fråga om vad du definierar som att bli behandlad som ett djur. Enligt min definiton av att bli behandlad som ett djur jämfört med något annat så drar jag slutsatsen att detta inte är fallet med islam.

 

Enklare sammanfattning av mitt inlägg: Du kan inte ha en åsikt om hur muslimer behandlar kvinnor, eftersom det finns ett svar som är rätt och svar som är fel. Det du däremot kan ha en åsikt om är hur illa denna "behandling" är. Enligt mig så är "att bli behandlad som ett djur" väldigt starkt och kommer inte i närheten av hur muslimer behandlar sina fruar. Om sen "att bli behandlad som djur" enligt dig är en fråga om att kvinnan är den som lagar mat är en annan sak.

 

Påståendet var inte fakta utan en åsikt som dels blir en åsikt eftersom det var skriven i en åsikt. Sedan om det är sant eller inte avgör vad påståendet var och om det är realistiskt nog. Nu tycker ju inte jag, (som jag nämde i mitt förra inlägg) att ALLA personer som har Islam som sin religion är som påståendet löd. Utan det är endast enstaka fall där mannen är starkt troende som det då inträffar att han väljer att han behandla sin fru som mindre värd som jämlike. Vilket jag uttrycker mig i " Som ett djur" Kan ju också vara "Som mindre värd" ifall man föredrar det.

 

 

Jag förstår att du tycker det är fel av mig att yttra mig om saker jag tycker är fel med en främmande reiligon. För att disskusionen inte ska pågå och glida ut helt OFF TOPIC väljer jag att dra tillbaka min åsikt angående Kvinnor som blir behandlade som djur gemfört med Män eftersom deras religion säger så. Kanske hade jag inte nog med fakta för att övertyga varje läsare så att denna inte skulle svara och inleda ett rätt eller fel disskusion. Men det förändrar inte vad jag tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag hade en vikare i min skola på SO, i slutet av lektionen så hade nästan alla i klassen pratat med varandra och struntat i att jobba. (Tjejerna och killarna). Då menar jag det, ingen hade jobbat ett skit.

 

Det första vikaren ska komma med då är:

"Jag blir väldigt irriterad och arg för att killarna inte jobbar"

"Tjejerna var dom ända som jobbade"

"Tjejer är mycket bättre i skolan o.s.v."

"Killarna få ta och skärpa sig"

"Tjejerna är mycket bättre"

 

Rätt lågt av en vikare att säga så.

 

Va taskigt!!!! Det är till och med bättre om tjejerna också får skäll än att alla killar får skäll. Tänk om det var en kille som också varit duktig så får han skäll. I min klass är det massa tjejer som också pratar då får vi alla ta och skärpa oss. Det är bättre än att peka ut.

Förresten vikarie heter det. Vikare är en säl :)

 

Det här med islam. Så ni tycker att man ska låta kvinnor lida bara för att det är deras religon. Jag hade en lärare som hade bott i Saudi i sex år, ni anar inte hur hemskt det är. Om en kvinna skulle titta på en annan man kanske hon skulle få piskstraff.

Hon berättade även att två män som var gays fick 6000 pisk på ryggen???!!! Taskigt. Och de...

Islam är strängt. Jag har ingenting emot muslimer men jag tycker så synd om dem! Om jag var muslim skulle jag byta religon direkt. Fast då skulle jag dö.

 

 

 

 

 

Manen och kvinnan är olika därför behandlas de olika, om ni tittar tillbaka 500 år i tiden och tänker på deras olika roller då så hade kvinnan det förjävligt, men gnällde f*n inte för det. idag har vi det relativt jämnstält (om man jämför med för 500 år sedan iallafall) och de bara gnäller.

 

Jag säger bara förbjud kvinnan att arbeta, låt de inte gå utanför hemmet, tvinga dem att bära slöja och föda 20 barn, så ska ni få se på ojämnställd het sen.

Jag gillar inte det du sa. Kvinnor kunde ju inte rösta eller bestämma över sig själva, det är klart att de ville ha förbättring! Det är inte jämställt! I sverige är det okej men om du tittar av andra delar i världen så måste de föda 20 barn, inte arbeta mm. Tjejer och Killar ska behandlas så lika och rättvist som möjligt. Så du vill alltså att vi tjejer ska ha det sämre bara för att vi inte är nöjda?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...