Hoppa till innehåll

Kvinnor


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

Bröstcancer hit och dit hela tiden, men inget handlar om prostatacancer.

Bröstcancer får i de flesta fallen värre följder.

 

Cancer är cancer, punktslut, ingen människa önskar sig och ha cancer i någon kroppsdel, kampanjerna bör vara lika stora annars är det diskrimminering.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Frågan kom upp på skolan-

 

"Är det rätt att män tjänar mer på idrott än kvinnor, även fast de tävlar på samma nivå?"

 

Fick jävligt mycket gnäll av mitt svar-

 

"Ja det är jävligt rätt eftersom männen är väldigt mycket bättre på det dom gör, männen drar till sig större publiker och därav mer sponsorer- mer pengar."

Hahaha, bra svarat. Beror på vad de menar med samma nivå också. En man som tävlar i OS kanske är på högre nivå än en kvinna som tävlar i OS.

 

Dem menade att en man som tävlar i elitserien och en kvinna som tävlar i elitserien. (t.ex.)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bröstcancer hit och dit hela tiden, men inget handlar om prostatacancer.

 

Bröstcancer får i de flesta fallen värre följder.

Cancer är cancer, punktslut, ingen människa önskar sig och ha cancer i någon kroppsdel, kampanjerna bör vara lika stora annars är det diskrimminering.

 

Sant

 

Cancer är inte en enda sjukdom, utan ett samlingsnamnet på omkring 200 olika sjukdomar.

Varje år ställs cirka 50.000 cancerdiagnoser. De tre diagnoserna som dagens förslag omfattar är de vanligaste och omfattar nära hälften av alla fall. Varje år ges omkring 10.000 män diagnosen prostatacancer. Antalet kvinnor som drabbas av bröstcancer är ca 7.000 per år. Omkring 5.000 per år drabbas av tjocktarm- och ändtarmscancer.

http://svt.se/2.29518/1.581788/tre_vanligaste_cancerformerna Pfifuhfuisaofofi

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lite nytt spår här:

Män nuförtiden förväntas inte vara hårda och manliga och fixxa bilar längre, de förväntas vara manliga och veka. Nivea har en kampanj just nu där de ska göra en staty över den veke mannen. (vekaste man vinner). Lite svårt att förklara, får man länka till sånt?

 

Jag tycker det är ett tecken i tiden. Lätt kan man tycka att det är ett steg framåt, den "veke mansrollen" ligger ju nånstans närmare "kvinnorollen". Men egentligen så har vi inte egentligen uppnått nånting, innan vi slutar se människor som sina kön är allting precis som innan.

 

en annan sak man kan fråga sig är, hur många fler män på pidestaler behövs det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män och kvinnor är inte lika.

Detta ska respekteras, inte ignoreras.

Inom arbetsmarknaden skall kompetens gå före allt annat.

Att inkvotera kvinnor, vilket då kan innebära "kvinnor > kompetens" vid anställning är helt fel.

Män tjänar mer p.g.a av att de är mer benägna att begära högre löner.

Män är starkare än kvinnor och arbetar därför med mer fysiskt ansträngande jobb.

 

Jag tror att en verklighetsförankrad bild på könen kan gå ihop med jämställdhet. Ett av stegen då är som sagt att aldrig inkvotera. Aldrig.

Är en arbetsplats mansdominerad? Jaha? Innebär det att kvinnor med samma kompetens tas bort till förmån för män, eller att fler män söker? (t ex inom mansdominerade områden som polis, bygg, elektronik)

Vore det bättre att fylla på med kvinnor, bara för sakens skull?

 

Anställning ska gå på kompetens och inget annat.

 

Alla kan förhandla om sin lön. Om kvinnor nu tycker det är så hemskt att de tjänar i regel mindre så får de väl börja förhandla precis som männen gör?

 

EDIT: För övrigt så får jag anta att den där bilden av en vekare mansbild är ännu ett försök att på något sätt homogenisera människor till ett kön, för det är tydligen önskbart?

 

Pinsamt.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Män och kvinnor är inte lika.

Detta ska respekteras, inte ignoreras.

Inom arbetsmarknaden skall kompetens gå före allt annat.

Att inkvotera kvinnor, vilket då kan innebära "kvinnor > kompetens" vid anställning är helt fel.

Män tjänar mer p.g.a av att de är mer benägna att begära högre löner.

Män är starkare än kvinnor och arbetar därför med mer fysiskt ansträngande jobb.

 

Jag tror att en verklighetsförankrad bild på könen kan gå ihop med jämställdhet. Ett av stegen då är som sagt att aldrig inkvotera. Aldrig.

Är en arbetsplats mansdominerad? Jaha? Innebär det att kvinnor med samma kompetens tas bort till förmån för män, eller att fler män söker? (t ex inom mansdominerade områden som polis, bygg, elektronik)

Vore det bättre att fylla på med kvinnor, bara för sakens skull?

 

Anställning ska gå på kompetens och inget annat.

 

Alla kan förhandla om sin lön. Om kvinnor nu tycker det är så hemskt att de tjänar i regel mindre så får de väl börja förhandla precis som männen gör?

 

EDIT: För övrigt så får jag anta att den där bilden av en vekare mansbild är ännu ett försök att på något sätt homogenisera människor till ett kön, för det är tydligen önskbart?

 

Pinsamt.

Sant så sant, i många yrken idag så får kvinnorna gå före för att dem ska jämna ut jämställdheten, måste vara ett visst antal kvinnor som är chefer osv.

Vi har gått från mansdominans till någon typ av toffel-system där man går före bara för att man har bröst (man-boobs gäller inte)

 

Tycker visserligen att det är bra att kvinnorna har lyfts fram mer, jag menar att dem inte får rösträtt osv är ju bara sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag tycker inte att det spelar någon roll om det är en kvinna eller man som styr Sverige men jag vill bara att det ska vara helt jämställt. Kvinnojobb som sjuksköterska ska definitivt bli högre löner på. Tänk så många liv de där barnmorskorna räddar men de killar som räddar massa datores liv får mycket mer lön. sjukt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det spelar någon roll om det är en kvinna eller man som styr Sverige men jag vill bara att det ska vara helt jämställt. Kvinnojobb som sjuksköterska ska definitivt bli högre löner på. Tänk så många liv de där barnmorskorna räddar men de killar som räddar massa datores liv får mycket mer lön. sjukt.

Du vet att systemet på alla sjukhus sköter sig av datorer? Sen kan du gemföra utbildningsbredden för en barnmorska eller en ingenjör på KTH.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...