Hoppa till innehåll

Klimatförändringen, Sann Eller Falsk?


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

Svininfluensan var en epidemi och man bekämpade det med ett vaccin. Epidemin har upphört nu (har det slagit dig att det kanske var vaccinet som verkade?).

Hur det skulle gått om ingen tog vaccinet får vi ju aldrig veta. Det är ungefär lika stor chans att vi skulle vart körda som att vaccinet skulle vart helt onödigt om man ser det ur en opartisk synvinkel. Jag är i vilket fall mycket nöjd med mitt val :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hur det skulle gått om ingen tog vaccinet får vi ju aldrig veta. Det är ungefär lika stor chans att vi skulle vart körda som att vaccinet skulle vart helt onödigt om man ser det ur en opartisk synvinkel. Jag är i vilket fall mycket nöjd med mitt val :)

Det får vi som sagt aldrig veta, och därför är resonemanget: "Det hände ju ändå ingenting." väldigt dumt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

England är det enda landet i världen där mer än 50% av befolkningen bara spyr på allt klimattjafs. Det var också ett land där människorna hade stora protester mot Svininfluensa-vaccinet. Får jag bara fråga? Hur många vet ni dog i Sverige p.g.a svininfluensa, och när hörde ni senast något om det?

Svininfluensan var en epidemi och man bekämpade det med ett vaccin. Epidemin har upphört nu (har det slagit dig att det kanske var vaccinet som verkade?). Vad var det egentligen du ville se för att övertyga dig om att vaccinet hjälpte?

 

Det känns som om man är i situationen där man väljer emellan: "Svinunflensan har upphört! Sedär, det var bara en massa skitsnack att vaccinet skulle behövas."

 

och: "Svininfluensan dödar tusentals människor! Vaccinet suger!"

 

Det är lose-lose för vaccinet.

 

 

Men sen vet vi ju att svininfluensan egentligen inte är det minsta farligare än en helt vanlig influensa. Och hur många drabbas inte av den en helt vanlig höst?

 

Men hur som helst. Back to topic

 

Tyckte det var lite intressant när man kommit fram till att etanol släppte ut mer Co2 än bensin och diesel. Ändå har de fått massvis med privilegier och bidrag för de kör en sk. "miljöbil"

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men sen vet vi ju att svininfluensan egentligen inte är det minsta farligare än en helt vanlig influensa. Och hur många drabbas inte av den en helt vanlig höst?

 

Men hur som helst. Back to topic

 

Tyckte det var lite intressant när man kommit fram till att etanol släppte ut mer Co2 än bensin och diesel. Ändå har de fått massvis med privilegier och bidrag för de kör en sk. "miljöbil"

Angående svininfluensan: Jag tror det redan har diskuterats i en annan tråd. T.ex. repeterades det ett hundratal gånger att det inte var dödligheten som var problemet med svininfluensan utan smittan.

 

Angående etanol:

 

Tack så mycket! Du har nyss bevisat hur folk kan kan vilseledas avsiktligt med hjälp av fakta tolkat på fel sätt. Etanol är förnyelsebart och utvinns ur växter som ändå skulle ha släppt ut koldioxid vid döden. Detta är ett direkt citat från wikipedia:

 

Etanolen i E85 utvinns ur grödor som vete och sockerrör samt annan biomassa som energiskog och är därför en förnyelsebar energikälla. Det innebär att E85 i längden bidrar mindre med växthusgaser, och anses vara ett mindre skadligt bränsle när det gäller utsläpp av växthusgaser, än till exempel bensin och dieselolja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men sen vet vi ju att svininfluensan egentligen inte är det minsta farligare än en helt vanlig influensa. Och hur många drabbas inte av den en helt vanlig höst?

 

Men hur som helst. Back to topic

 

Tyckte det var lite intressant när man kommit fram till att etanol släppte ut mer Co2 än bensin och diesel. Ändå har de fått massvis med privilegier och bidrag för de kör en sk. "miljöbil"

Angående svininfluensan: Jag tror det redan har diskuterats i en annan tråd. T.ex. repeterades det ett hundratal gånger att det inte var dödligheten som var problemet med svininfluensan utan smittan.

 

Angående etanol:

 

Tack så mycket! Du har nyss bevisat hur folk kan kan vilseledas avsiktligt med hjälp av fakta tolkat på fel sätt. Etanol är förnyelsebart och utvinns ur växter som ändå skulle ha släppt ut koldioxid vid döden. Detta är ett direkt citat från wikipedia:

 

Etanolen i E85 utvinns ur grödor som vete och sockerrör samt annan biomassa som energiskog och är därför en förnyelsebar energikälla. Det innebär att E85 i längden bidrar mindre med växthusgaser, och anses vara ett mindre skadligt bränsle när det gäller utsläpp av växthusgaser, än till exempel bensin och dieselolja.

 

LÄNK Jag tror att den artikeln endast kan tolkas på ett sätt. Ja, visst. Etanol räknas som en förnyelsebar källa. Men läs igenom artikeln opartiskt

 

Sen tycker jag att det klingar lite dåligt att göra bränsle av mat

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen tycker jag att det klingar lite dåligt att göra bränsle av mat

Ja det är en sak som flera ser negativt på. Farmer i fattiga länder producerar "miljövänligt bränsle" istället för mat så att de fattiga svälter ännu mer.

 

Förresten det där med att se fakta på fel sätt, Al Gore säger att isarna smälter. Jag har fått reda på att isarna tydligen smälter och kommer tillbaks varje år, precis som årstiderna. Så det Al Gore säger är lika dumt som att använda att snön smälter varje år som argument.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För övrigt så är svininfluensan ingen epidemi utan en pandemi.

 

En epidemi eller farsot är ett utbrott av något, vanligen sjukdomar, som sprider sig mellan människor (motsvarande för djur heter epizooti). En epidemi som sprider sig över stora delar av världen kallas för pandemi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

LÄNK Jag tror att den artikeln endast kan tolkas på ett sätt. Ja, visst. Etanol räknas som en förnyelsebar källa. Men läs igenom artikeln opartiskt

 

Sen tycker jag att det klingar lite dåligt att göra bränsle av mat

Intressant. Men det de egentligen säger är att etanol inte själv ger större utsläpp utan ger upphov till det p.g.a. av annat t.ex. utvinningen. Sen står det lite längre ner på sidan att etanol efter ca. 50-60 år ger upphov till utsläppsminskning, vilket jag antar kan minskas om man tar hänsyn till den partiska skribenten av artikeln samt att teknologin går framåt.

 

Sen vet jag inte hur den här etanoldiskussionen hör hemma här i tråden.

 

Sen tycker jag att det klingar lite dåligt att göra bränsle av mat

Ja det är en sak som flera ser negativt på. Farmer i fattiga länder producerar "miljövänligt bränsle" istället för mat så att de fattiga svälter ännu mer.

 

Förresten det där med att se fakta på fel sätt, Al Gore säger att isarna smälter. Jag har fått reda på att isarna tydligen smälter och kommer tillbaks varje år, precis som årstiderna. Så det Al Gore säger är lika dumt som att använda att snön smälter varje år som argument.

 

Jo, Al Gore försöker ju också "missleda" genom att återge fakta på fel sätt. Det är ingenting jag förnekar.

 

Sen vill jag också notera att han har gett bilder som jämför tidigare år med nutida år där man kan se att hela delar av isen har fallit bort.

 

Guggo: Tack för upplysningen.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gore visade bilder från Kilimanjaro har jag för mig, bläddra ner till "Error 5" på denna sidan jag länkade i första inlägget. http://scienceandpublicpolicy.org/monckton/goreerrors.html

Det kan mycket väl vara sant att Gore missleder folk. Det har jag fortfarande inte sagt emot. Det enda jag har sagt är att man lika gärna kan lyssna på honom än på någon annan propagandafilm. Same shit.

 

Sen så betyder det inte att han har fel (även om det kan vara så) bara för att någon annan har en annan teori.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där som står under "Error 5" verkar vara lite mer än en teori. Men jag håller med dig. Det är synd att majoriteten tror på Gores vilseledande fakta och basera viktiga beslut på det. Och det är fel att resten tror på de som går emot honom utan att undersöka själv. Jag hade ett skolarbete om detta och har därför undersökt flera källor med olika åsikter och min åsikt är att det åtminstone är väldigt överdrivet.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...