Hoppa till innehåll

Jävla Iranier

Laserturk

Rekommendera inlägg

Gäst Jesus

Jag antar att du är någon här som diskuterat i tråden och känt dig överkörd som valt att skapa en dubbelanvändare. Du är inte den första, och jag är rädd att du är samma person som gör samma sak hela tiden här på debattforumet.

Du antar fel sak det här var mitt första inlägg på forumet och i tråden, nu ska vi inte komma med fördomar och liknande. Det jag undrar är om du har belägg för dina påståenden? Inte för att klanka ned på dig broder men det verkar som du är överkörd då du inte bemöter mina argument utan endast kommer med fördomar utan att kunna styrka dessa påståenden du kommer med.

Jesu frid över dig!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 227
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kan man vara kommunist utan att hålla med om exakt allt som Marx/Engels/Lenin/etc. etc. sa?

"Kommunism är [...] idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda."

Ja, så länge man håller sig till grundtesen så är det fritt att bygga vidare sen sedan. Du kan inte på allvar jämföra ideologier och religion? en religion är ett sätt att tro för att uppnå något personligt. en ideologi är ett sätt att bygga upp samhället efter och där ingår vad som ska göras samt hur man ska göra det.

Jag läste och försökte verkligen ta till mig din förklaring av den universella definitionen men antingen var jag trött eller så gick inte texten ihop grammatiskt. jag hängde inte med på varför T är en omöjlighet, det verkade som om du tog en onödigt väg kring y och M.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Kommunism är [...] idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda."

Ja, så länge man håller sig till grundtesen så är det fritt att bygga vidare sen sedan. Du kan inte på allvar jämföra ideologier och religion?

Och varför kan man inte vara religiös så länge man håller sig till grundteserna inom religionen?

(Du använde själv kommunism som exempel tidigare i tråden)

en religion är ett sätt att tro för att uppnå något personligt.

Här säger du att religion är något personligt.

@ Guggo: Om tro är individuellt så hade det inte funnits en massa organisationer som svenska kyrkan etc. Jag känner en som har en individuell tro som jag har full respekt för, och den är astronomiskt långt borta från de religiösa i denna tråd. och jag sympatiserar inte ett skit med den övernaturliga biten.

Och här säger du att det inte är det (individuellt och personligt är synonymer). Hur skall vi ha det?

Anledningen till att det finns så många olika organisationer är ju just för att det ÄR personligt. Folk väljer att tolka religionen på de sätt som passar dom och går med i motsvarande organisation svenska kyrkan, pingströrelsen, Livets ord, Hare Krishna, etc. Alternativt så fixar de till något helt eget och går inte med i någon organisation alls.

Ingen säger att du behöver sympatisera med eller tro på någon av de övernaturliga bitarna inom religion, men det är ju inte riktigt det diskussionen handlar om.

Tror inte det finns så många muslimer, kanske 1000 eller något, max.
Så alla hundratals miljoner som kallar sig muslimer är bara posers? Tur att vi har dig som kan berätta sanningen bakom religion och vad det innebär att vara religiös! Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och varför kan man inte vara religiös så länge man håller sig till grundteserna inom religionen?

(Du använde själv kommunism som exempel tidigare i tråden)

att vara religiös är att tillhöra en religion. vi specificerar oss:

att vara muslim är att tillhöra islam. vad är islam?

"Islam är en monoteistisk, abrahamitisk religion som räknar Muhammed (cirka 570-632) som den sista i en lång rad av profeter och Koranen som sin uppenbarade heliga skrift."

ok, vad är en helig skrift?

"Benämning på skrift som är en religions högsta auktoritet."

alltså, står det i (i detta fallet) Koranen "du ska hoppa på ett ett ben på ojämna fredagar mellan 13:06 och 13:26" så ska man - förutsatt att man är muslim - göra så.

Här säger du att religion är något personligt.

Ok, låt mig omformulera: en religion är ett sätt att tro och bör vara för att uppnå något personligt.

Så alla hundratals miljoner som kallar sig muslimer är bara posers? Tur att vi har dig som kan berätta sanningen bakom religion och vad det innebär att vara religiös!
Vill inte säga att de är "posers", snarare är de bara dåligt informerade om vad det är de påstår sig sympatiserar med. Precis som att många tror att vi kommer få ordning på sverige om vi röstar på Sverigedemokraterna så att de tar hand om invandringen.

på tal om det, politiska parti är mycket bättre jämförelse med religion än ideologier. röstar du på ett parti så röstar du för ALLA deras åsikter, du kan inte bara rösta på några.

Blanda inte ihop spiritualitet och religiositet nu.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miljader människor är dåligt informerade men Dave vet minsann hur det ligger till! :rolleyes:

Om man är moderat så behöver man inte hålla med om, eller "leva ut" samtliga deras åsikter. De vill säkert minska ungdomsfyllan. Jag kan tycka det är jättedumt och supa mig aspackad varenda dag bara för att, men jag är fortfarande moderat.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Miljader människor är dåligt informerade men Dave vet minsann hur det ligger till! :rolleyes:

Ser mig inte som någon upplyst profet med alla svaren, men jag föredrar rationell och framför allt empirisk kunskap, därav har jag kommit fram till den ståndpunkt jag nu har. Jag säger inte att den objektivt är ultimat rätt, men från min synvinkel verkar det så. Att folk tror olika fattar jag, men personer "skriver under" på ett "avtal" som de sedan inte håller känns väldigt konstigt, särskilt som det oftast är så oerhört viktigt.

Om man är moderat så behöver man inte hålla med om, eller "leva ut" samtliga deras åsikter. De vill säkert minska ungdomsfyllan. Jag kan tycka det är jättedumt och supa mig aspackad varenda dag bara för att, men jag är fortfarande moderat.
Jag ser ingen mening med att fortsätta denna liknelse då det verkar som om den är identisk med den religiösa problematiken vi diskuterar.

EDIT: Ändrade lite.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser mig inte som någon upplyst profet med alla svaren, men jag föredrar rationell och framför allt empirisk kunskap, därav har jag kommit fram till den ståndpunkt jag nu har. Jag säger inte att den objektivt är ultimat rätt, men från min synvinkel verkar det så. Att folk tror olika fattar jag, men personer "skriver under" på ett "avtal" som de sedan inte håller känns väldigt konstigt, särskilt som det oftast är så oerhört viktigt.

Markerade de delar jag tyckte var viktiga. Det är möjligt att DU tycker att man inte är kristen om man inte vill mörda våldtagna kvinnor, men miljarder människor kallar sig kristna utan att vilja ha ihjäl någon. Som jag sa tidigare så är tro och religion individuellt, om man tycker att man är kristen så är man det.

Jag skulle tro att i alla fall ganska många av de religiösa känner till de sämre bitarna i deras religion, inget säger att man måste hålla med om allt. En sak utesluter inte alla andra.

Vi skall nog vara glada att de flesta religiösa inte håller med Dave. Hade blivit ganska tomt på jorden när alla är döda.

Nu vet jag inte om du missade eller bara struntade i mitt citat från svenska kyrkan som förklarar deras ställning på det här. Det finns några sidor bak.

Edit:

Jag säger inte att den objektivt är ultimat rätt

...Det är lite så du framstår.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om man tycker att man är kristen så är man det.

Då faller vi tillbaka på det vi tog upp tidigare, jag är muslim, och så länge jag "tycker det lika hårt" som t.ex. mezox så är jag lika mycket muslim som han.

antingen säger vi "det är helt och håller subjektivt och alla och allt kan vara muslimer", eller så säger vi "Detta är definitionen för en muslim och uppfyller man inte detta är man inte muslim". Som jag ser det finns det inget mellanting, det är ett 0/1-läge, på eller av, ja eller nej.

EDIT: Ändrade lite.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då faller vi tillbaka på det vi tog upp tidigare, jag är muslim, och så länge jag "tycker det lika hårt" som t.ex. mezox så är jag lika mycket muslim som han.

Som jag sa tidigare så får du gärna tycka att du är muslim.

antingen säger vi "det är helt och håller subjektivt och alla och allt kan vara muslimer", eller så säger vi "Detta är definitionen för en muslim och uppfyller man inte detta är man inte muslim". Som jag ser det finns det inget mellanting, det är ett 0/1-läge, på eller av, ja eller nej.

En muslim är en person som erkänner Allah som den ende guden. En kristen är en person som erkänner Jesus som frälsaren, en hindu är någon som tycker att Shiva är rätt cool. Och så vidare.

Det är fundamentet för religionen, precis som vi tidigare tog upp fundamentet för kommunism. Har man det så kan man bygga på lite själv sedan.

Om jag äger ett hus med 100 rum och fyra pooler så är jag husägare. Äger jag en liten stuga utan el eller värme så är jag fortfarande husägare. Tar jag min lilla stuga och bygger en helikopterplatta på taket så är jag fortfarande husägare.

Tror jag på gud/jesus så är jag kristen. Tror jag att Jesus körde runt i en porsche och hade speedos så är jag forfarande kristen. Tror jag att man skall döda homosexuella för att det står i bibeln så är jag kristen, och om jag tror att man inte skall göra det så är jag fortfarande kristen. Allt eftersom det kursiva finns där i samtliga fall.

Ett av de viktigaste styckena inom kristendom är "You have heard that it was said, 'Love your neighbor and hate your enemy.' But I tell you: Love your enemies and pray for those who persecute you, that you may be sons of your Father in heaven. He causes his sun to rise on the evil and the good, and sends rain on the righteous and the unrighteous."

Jesus "ändrade" ganska många av de regler som ställs upp i gamla testamentet. Till exempel så säger han i ovanstående att man skall älska sina fiender, inte döda dom.

Huvudbudskapet inom kristendomen är att Gud och Jesus älskar alla som tror på honom, och det skall även kristna göra. Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till med islam, men det känns som att det kan vara samma sak där.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle bör vara gemensamt ägda."

Ja, så länge man håller sig till grundtesen så är det fritt att bygga vidare sen sedan. Du kan inte på allvar jämföra ideologier och religion? en religion är ett sätt att tro för att uppnå något personligt. en ideologi är ett sätt att bygga upp samhället efter och där ingår vad som ska göras samt hur man ska göra det.

Men du tror ju inte på Gud...

Så vadå då?

[text]

Jag läste och försökte verkligen ta till mig din förklaring av den universella definitionen men antingen var jag trött eller så gick inte texten ihop grammatiskt. jag hängde inte med på varför T är en omöjlighet, det verkade som om du tog en onödigt väg kring y och M.

det får bli majoritetens överensstämmelse.

Och hur lyder den? allas tolkningar är helt individuella och du kommer omöjligen kunna få fram ett medelvärde av folks åsikter om religionen i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Jesus

Kan säga så här, förolämpar jag Jesus, då kan jag lika gärna strunta i att vara muslim.

Jesus bär en stor roll i Islam och har nästan ett helt kapitel om Jesus och Maria .. Isa/Maryam.

Jag är mycket medveten om att Jesus är en profet inom islam och att ni skändar och inte inser att han är Guds evige son och en del av Gud själv. Du kan därför inte vara muslim om du inte tror på Jesus som en stor profet och söker vägledning i honom. Men jag ser forfarande inte relevansen till mitt inlägg, det du skrev är självklara saker och det är inget som är relevant till dina fördomar och falska påståenden.

Guds vägledning!

3: Zakat, skattesystemet som ska hjälpa dem som har det sämst (Första skattesystemet i världen)
Innebär detta att islam är en kommunistisk religion och att islamister därför var de första kommunisterna? Hoppas inte det.

Må Jesus skydda dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...