Hoppa till innehåll

Jävla Iranier


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Och det är fortfarande inte RELIGIONENS fel, utan hur personer använder religionen. (<- Min huvudpoäng)

Hur kommer det sig att personer "väljer" att använda religionen så? Jo, brist på resurser, kunskap och utbildning. varför har de det? Jo, bland annat på att de tillämpar en form av religion som inte trycker på utveckling utan istället dyrkan av ett etablissemang. (<- Min huvudpoäng)

 

EDIT: Ändrade lite.

 

Koranen säger att tiden blir allt mer och mer utvecklad och man ska sträva till att utveckla ett modernt samhälle och söka kunskap, kunskap är en värd gåva och muslimer tror inte på att kunskap är guds fiende som kristna gör.

Irans utveckling har gått sakta pga ledarna, Khomeini t.ex ville ockupera Irak och Kuwait en gång i tiden.

Irak var väldigt bra utvecklat under den tiden, sen bromsa den ganska mycket när Gulfkriget inträffade, Saddam Hussein var en sekulär ledare med stöd från USA, det fanns dåliga och bra sidor mellan Saddam. Men efter blodigt krig med USA's ockuperingar så tror jag inte folk har dem bästa möjligheterna att utveckla ett land.

 

Islam är fullt anpassad till denna tid, finns inget punkt som vänder på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 227
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Hur kommer det sig att personer "väljer" att använda religionen så? Jo, brist på resurser, kunskap och utbildning. varför har de det?

 

Har någon sagt något annat?

 

Jo, bland annat på att de tillämpar en form av religion som inte trycker på utveckling utan istället dyrkan av ett etablissemang. (<- Min huvudpoäng)

 

EDIT: Ändrade lite.

Fast den typen av ledare som Iran har gillar ju att förvränga religioner så att den bättre passar deras syfte. Nu har jag visserligen inte läst koranen, men jag känner mig ganska säker på att det inte står "OMG UTVECKLING SUGER GO MEDELTIDEN WOHO". Eller ens något i närheten av det. Faktum är att i princip ingen religion är i grund och botten utvecklingshämmande. Inte såvitt jag vet i alla fall. Sedan är det ju såklart att många religiösa ledare genom tiden inte har stött utveckling.

 

Dock så är det stor skillnad på vad religionens ledare, och på vad religionen säger.

 

Det står inte i koranen att kvinnor måste bära slöja, och det står inte i bibeln att man inte får använda preventivmedel. Dock så är det regler som har instiftats av de religiösa ledarna, och som därmed ofta tillskrives religionen (trots att det egentligen inte alls hör dit)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

...fast det finns ju gott om moderna, nytänkande och utvecklingsinriktade muslimer, kristna, hinduer etc. Det är ju inte så att alla religiösa lever kvar på medeltiden.

 

Religion idag ser inte ut som den gjorde för 600 år sedan. Värderingarna är inte samma och livsstilen är inte likadan. Många kristna har ju till exempel accepterat evolutionen, och andra vetenskapliga svar och det finns säkert muslimer som har gjort samma sak. Uppfinningar och vetenskap accepteras allt mer av religiösa.

 

Många i dagens samhälle har ungefär samma värderingar som (ex.) kristna i grund och botten, fast utan att veta om det. Och såvitt jag vet så är det i princip bara fundamentalister som fortfarande hävdar att man kommer brinna för evigt om man bryter mot minsta grej i bibeln.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ering_46849.svd

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

...fast det finns ju gott om moderna, nytänkande och utvecklingsinriktade muslimer, kristna, hinduer etc. Det är ju inte så att alla religiösa lever kvar på medeltiden.

 

Religion idag ser inte ut som den gjorde för 600 år sedan. Värderingarna är inte samma och livsstilen är inte likadan. Många kristna har ju till exempel accepterat evolutionen, och andra vetenskapliga svar och det finns säkert muslimer som har gjort samma sak. Uppfinningar och vetenskap accepteras allt mer av religiösa.

 

Många i dagens samhälle har ungefär samma värderingar som (ex.) kristna i grund och botten, fast utan att veta om det. Och såvitt jag vet så är det i princip bara fundamentalister som fortfarande hävdar att man kommer brinna för evigt om man bryter mot minsta grej i bibeln.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ering_46849.svd

 

Dock så finns det vetenskaplig fakta i Islam som bekräftats långt efter. I Islam så nekar man till att Gud skapade jorden på 6 dagar utan solen, för att det inte kan vara några dagar utan någon sol. Även är Islam grunden till skattesystem som många länder använder idag och det skattesystemet följer en av Islams fem pelare.

Den är till för att hjälpa dem som har det sämst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast räkningen av de sex dagarna börjar ju inte förrens Gud hade skapat dag och natt. Så..eh..

 

"1 In the beginning God created the heavens and the earth.

 

2 Now the earth was formless and empty, darkness was over the surface of the deep, and the Spirit of God was hovering over the waters.

 

3 And God said, "Let there be light," and there was light. 4 God saw that the light was good, and He separated the light from the darkness. 5 God called the light "day," and the darkness he called "night." And there was evening, and there was morning—the first day. "

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och du är förvånad? Ännu en gång är det religion som är roten till problemet, inte en folkgrupp. Vart är diskussionsunderlaget? Religion är för det mesta korkat, diskriminerande och bakåtsträvande, jag tror alla här kan hålla med om det.

 

Kan inte hålla med. REligion är inte roten till alla problem. Men just Koranen är väldigt sträng det vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

...fast det finns ju gott om moderna, nytänkande och utvecklingsinriktade muslimer, kristna, hinduer etc. Det är ju inte så att alla religiösa lever kvar på medeltiden.

 

Religion idag ser inte ut som den gjorde för 600 år sedan. Värderingarna är inte samma och livsstilen är inte likadan. Många kristna har ju till exempel accepterat evolutionen, och andra vetenskapliga svar och det finns säkert muslimer som har gjort samma sak. Uppfinningar och vetenskap accepteras allt mer av religiösa.

 

Många i dagens samhälle har ungefär samma värderingar som (ex.) kristna i grund och botten, fast utan att veta om det. Och såvitt jag vet så är det i princip bara fundamentalister som fortfarande hävdar att man kommer brinna för evigt om man bryter mot minsta grej i bibeln.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ering_46849.svd

 

att påstå att man är kristen och sen t.ex. accepterar homosexualitet är som att säga att man är kommunist och stödjer privatisering av företag, det går inte ihop någonstans.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

 

...fast det finns ju gott om moderna, nytänkande och utvecklingsinriktade muslimer, kristna, hinduer etc. Det är ju inte så att alla religiösa lever kvar på medeltiden.

 

Religion idag ser inte ut som den gjorde för 600 år sedan. Värderingarna är inte samma och livsstilen är inte likadan. Många kristna har ju till exempel accepterat evolutionen, och andra vetenskapliga svar och det finns säkert muslimer som har gjort samma sak. Uppfinningar och vetenskap accepteras allt mer av religiösa.

 

Många i dagens samhälle har ungefär samma värderingar som (ex.) kristna i grund och botten, fast utan att veta om det. Och såvitt jag vet så är det i princip bara fundamentalister som fortfarande hävdar att man kommer brinna för evigt om man bryter mot minsta grej i bibeln.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ering_46849.svd

 

att påstå att man är kristen och sen t.ex. accepterar homosexualitet är som att säga att man är kommunist och stödjer privatisering av företag, det går inte ihop någonstans.

 

Så är man icke troende så är man automatiskt sympatisera med homosexuella? Nej, finns folk runt om hela världen som inte gillar homosexuella, även sekulära.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personkult/(gudakult) är utvecklingshämmande då utvecklingen inte kan ske snabbare än utvecklingen hos den "avgudade". Att hålla sig kvar vid värderingar och livsstiler för att det står i en 600 (eller äldre) år gammal bok och tro att man kommer bli evigt straffad om man inte gör som det står där är utvecklingshämmande så att det sjuder om det.

 

...fast det finns ju gott om moderna, nytänkande och utvecklingsinriktade muslimer, kristna, hinduer etc. Det är ju inte så att alla religiösa lever kvar på medeltiden.

 

Religion idag ser inte ut som den gjorde för 600 år sedan. Värderingarna är inte samma och livsstilen är inte likadan. Många kristna har ju till exempel accepterat evolutionen, och andra vetenskapliga svar och det finns säkert muslimer som har gjort samma sak. Uppfinningar och vetenskap accepteras allt mer av religiösa.

 

Många i dagens samhälle har ungefär samma värderingar som (ex.) kristna i grund och botten, fast utan att veta om det. Och såvitt jag vet så är det i princip bara fundamentalister som fortfarande hävdar att man kommer brinna för evigt om man bryter mot minsta grej i bibeln.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket...ering_46849.svd

 

att påstå att man är kristen och sen t.ex. accepterar homosexualitet är som att säga att man är kommunist och stödjer privatisering av företag, det går inte ihop någonstans.

 

Och trots det så får svenska kyrkan, och många andra kristna det att funka. Det är relativt få, i alla fall i Sverige som tror stenhårt på vartenda ord i bibeln.

"Min upplevelse är att de kristna som är starkt kritiska och fördömande mot homosexuella är mycket bibeltrogna. Det finns ett par bibelställen som är tydliga med sitt fördömande mot homosexuella, Rom 1:27 samt 1 Kor 6:9. Skapelseberättelsen i 1 Mos vittnar också om hur Gud har skapat man och kvinna.

 

Intolerans och aggressivitet är väl en frukt av rädsla och fördomar skulle jag tro, en konsekvens av en fundamentalistisk bibelsyn. Jag menar att bibeln måste läsas kontextuellt, dvs i sitt rådande sammanhang. Vi lever i 2000-talet. Vi är många i Sverige som har kommit till insikt om att det faktiskt är OK att vara homosexuell. Homosexualitet är ingen sjukdom och ingen synd. De bibelord som fördömer homosexualitet är skrivna i en annan tid och med en annan förståelse.

 

Jag kan egentligen inte ge dig något bra svar på varför vissa kristna är aggressiva mot homosexuella, det är svårt att veta hur andra tänker. Men det är sorgligt att se, och jag tror att Jesus hade blivit ledsen om han såg den intolerans som råder bland vissa.

 

Jag tänker att det viktigaste måste vara att två människor älskar varandra, inte vilket kön de har. Vi har nu fått en vigselordning även för par av samma kön som vill vigas och det är jag mycket glad för. "- Officiellt svar från svenska kyrkan angående varför det finns kristna som fördömer homosexuella.

 

Som jag sa tidigare så finns det helt andra värderingar inom religionen idag än när bibeln skrevs för massor av år sedan.

 

Edit: Dessutom, enligt bibeln så älskar gud ALLA som tror på honom, och som de flesta säkert vet så var Jesus budskap ganska centrerat runt kärlek, förståelse etc.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...