Mumutio Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 @2FJSKFJSKGJES: Aldrig hört den bortförklaringen. Dock så är ju våldtäkter och brott i allmänhet vanligare bland fattiga och lågutbildade människor. Och invandrare är ju fattigare och mer lågutbildade än svenskar i genomsnitt. Alltså tror jag inte att det har något med kultur eller biologi att göra alls. Åkesson vill ju ha det till att det skulle höra till "utomeuropéers" kultur på något vis att våldta mer än vi gör i Sverige. Låter sjukt löjligt i mina öron. Om man tar muslimer utomlands som exempel så får ju inte ogifta män och kvinnor umgås lika ofta fritt som de får i Sverige. Det borde ju egentligen leda till färre våldtäkter, eftersom att offret och gärningsmannen känner varandra i de flesta våldtäktsfallen. Det där om en tysk nyhet. Jag fattar inte? Vadå för nyhet? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Alla våldtäktsfall är inte våldtäkter i grund och botten, oftast har kvinnan varit för full, velat men sedan ångrat sig, eller att tjejens föräldrar har anmält. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Alla våldtäktsfall är inte våldtäkter i grund och botten, oftast har kvinnan varit för full, velat men sedan ångrat sig, eller att tjejens föräldrar har anmält.Jaha, fast det gäller väl alla i Sverige, invandrare eller inte...? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 (redigerat) @2FJSKFJSKGJES: Aldrig hört den bortförklaringen. Dock så är ju våldtäkter och brott i allmänhet vanligare bland fattiga och lågutbildade människor. Och invandrare är ju fattigare och mer lågutbildade än svenskar i genomsnitt. Alltså tror jag inte att det har något med kultur eller biologi att göra alls. Ingen vill påstå det heller. Åkesson vill ju ha det till att det skulle höra till "utomeuropéers" kultur på något vis att våldta mer än vi gör i Sverige. Nej, det är aftonhoran som fått det att verka så :3 Och nu uppfattar vi som att man vill påstå något sådant om man nu talar om att det faktiskt finns en överrepresentation Redigerat 17 Oktober 2010 av fishmaster Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Det där om en tysk nyhet. Jag fattar inte? Vadå för nyhet? Där ser man, många svenskar vet inte om denna nyhet. http://www.fuska.se/forum/Svensk_Media_Cen...ar-t148872.html Sen så tror jag att det är som fishmaster säger, aftonbladet har blåst upp det. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 (redigerat) Om man talar om överrepresentation av våldtäkter och inte menar att det finns en kulturell förklaring finns det ju egentligen inget syfte med att informera folk om sådant, annat än att man vill späda på främlingsfientlighet och rasism. Använder ni Aftonbladet som en synonym för massmedia? För jag läser aldrig Aftonbladet, läser Sydsvenskan och Metro... Och jag fattar inte hur man som Angela Merkel kan säga att mångkultur inte fungerar. Alla länder är ju uppbyggda av mångkultur. Kulturer blandas och kulturen utvecklas ständigt. Det är väl egentligen ingen som tycker att invandrarna ska hålla kvar vid sin egna kultur för alltid, för det kommer ju inte hända heller. Även om det går långsamt så blandas människor som lever i samma land med varandra. Hur tror ni USA lyckades? Den förklaringen jag ser till att Merkel säger det där är att hon vill vinna röster från främlingsfientliga människor som inte förstår detta och bara tycker invandrare är problem. Redigerat 17 Oktober 2010 av Mumutio Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 (redigerat) Och jag fattar inte hur man som Angela Merkel kan säga att mångkultur inte fungerar. Alla länder är ju uppbyggda av mångkultur.Sverige bygdes iaf inte upp genom mångkultur, om så är fallet får du gärna förklara hur. Redigerat 17 Oktober 2010 av Lander Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Och jag fattar inte hur man som Angela Merkel kan säga att mångkultur inte fungerar. Alla länder är ju uppbyggda av mångkultur.Sverige bygdes iaf inte upp på mångkultur, om så är fallet får du gärna förklara hur. Folk har ständigt vandrat in från olika platser vid olika tidpunkter i Sveriges historia. För 10000 år sedan var Sverige knappt befolkat som du vet. Du har rätt i att kulturerna inte skiljt sig jättemycket från varandra om man jämför hur det varit många andra länder, men det är fortfarande mångkultur. Jag kan hålla med om att man ska ha krav på att invandrare lär sig språket och integrerar sig, men en rubrik som "Mångkulturen är död" är bara störtlöjlig och populistisk. Det kommer krävas en kombination av mångkulturell acceptans och krav på anpassning till det svenska samhället i framtiden. Bara krav på anpassning leder till större segregationsproblem eftersom att invandrare inte känner att vi försöker förstå dem och bara mångkulturell acceptans leder till att integrationen tar längre tid eftersom att folk vill vara bekväma och håller sig som de känner sig trygga. Men "mångkulturen är död", tssk... Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Alla våldtäktsfall är inte våldtäkter i grund och botten, oftast har kvinnan varit för full, velat men sedan ångrat sig, eller att tjejens föräldrar har anmält.Jaha, fast det gäller väl alla i Sverige, invandrare eller inte...? Ja de väl klart. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Alla våldtäktsfall är inte våldtäkter i grund och botten, oftast har kvinnan varit för full, velat men sedan ångrat sig, eller att tjejens föräldrar har anmält. Jaha, fast det gäller väl alla i Sverige, invandrare eller inte...? Ja de väl klart. Så vad har det då med den här diskussionen att göra? Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 (redigerat) Om man talar om överrepresentation av våldtäkter och inte menar att det finns en kulturell förklaring finns det ju egentligen inget syfte med att informera folk om sådant, annat än att man vill späda på främlingsfientlighet och rasism. Mörkläggning av fakta alltså. Och jag fattar inte hur man som Angela Merkel kan säga att mångkultur inte fungerar. För att hon, till skillnad mot oss, sett hur Tyskland utvecklats de senare åren? Alla länder är ju uppbyggda av mångkultur. Nej. Länder är uppbyggda av hårt arbetande människor. Mångkulturen vi talar om är i praktiken att slussa in minoriteter i segregerade områden, men såklart, när det passar byter de som vägrar se invandring som något annat än positivt ut den definitionen mot "kunskap från alla världens hörn ojoj så vackert". Och ännu en gång, det finns inget land i historien som på ett framgångsrikt sätt lyckats att blanda etniciteter och undvika segregation. Det är ett misslyckat experiment som leder samhällen i fördärv, medans de som tycker att det inte är en hållbar utveckling pekas ut som trångsynta idioter. Även om det går långsamt så blandas människor som lever i samma land med varandra. Hur tror ni USA lyckades? Kära gamla USA ja... praktexemplet trots att i princip varje större stad har ett segregerat negerområde (lät ju lagomt neutralt...) med enorma problem i form av knark och gängkrig. Underbart. Har dock ingen uppfattning om hur omfattande de problemen faktiskt är Den förklaringen jag ser till att Merkel säger det där är att hon vill vinna röster från främlingsfientliga människor som inte förstår detta och bara tycker invandrare är problem. Varför måste det vara något sådant? Det är alltså helt omöjligt att det stämmer att hon, som är minister, har kunskap om mångkulturens nackdelar? Folk har ständigt vandrat in från olika platser vid olika tidpunkter i Sveriges historia. För 10000 år sedan var Sverige knappt befolkat som du vet. Du har rätt i att kulturerna inte skiljt sig jättemycket från varandra om man jämför hur det varit många andra länder, men det är fortfarande mångkultur. Och hur är det jämförbart med dagens situation? Igen, det finns flera definitioner av "mångkultur" i denna debatt och du byter mellan dom för att argumentera. Ungefär som Guggos "så du vill inte ha bilar, musik, blabla" när jag talade om homogena "isolerade" (omöjligt idag) samhällen men en rubrik som "Mångkulturen är död" är bara störtlöjlig och populistisk. Dramatisk, om något. Bara krav på anpassning leder till större segregationsproblem eftersom att invandrare inte känner att vi försöker förstå dem och bara mångkulturell acceptans leder till att integrationen tar längre tid eftersom att folk vill vara bekväma och håller sig som de känner sig trygga. Stämmer nog. ____________ Tänk hur mycket mindre problemen hade varit om vi fortfarande hade yttrandefrihet och en öppen debatt om saken! Istället för att stämpla rasist på samtliga som inte spinner som en katt av att höra "mångkultur" så skulle man kunna försöka isolera de olika faktorer som leder till en misslyckad integration. Ett exempel på vad denna feghet lett till är ju just att vi inte vågar ställa ordentliga språkkrav, för att istället uppmuntra herr och fru muhammed att anmäla arbetsplatser till DO så fort de inte får arbete. Personligen skulle jag aldrig anställa någon med bristande kommunikation, men men. Det är ju dock negativt för integrationen också. Ännu ett problem som bristande språkkrav leder till? Redigerat 17 Oktober 2010 av fishmaster Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 17 Oktober 2010 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2010 Och jag fattar inte hur man som Angela Merkel kan säga att mångkultur inte fungerar. Alla länder är ju uppbyggda av mångkultur. Sverige bygdes iaf inte upp på mångkultur, om så är fallet får du gärna förklara hur. Folk har ständigt vandrat in från olika platser vid olika tidpunkter i Sveriges historia. För 10000 år sedan var Sverige knappt befolkat som du vet. Du har rätt i att kulturerna inte skiljt sig jättemycket från varandra om man jämför hur det varit många andra länder, men det är fortfarande mångkultur. Du har rätt i att det skett stora omflyttningar genom Sveriges gränser, då Sverige mest bara bestod av odlare och brukare. Då det inte fanns någon kultur och vi kunde därför inte bilda någon mångkultur. Sedan då vi blev mer "civiliserade" bestod de största invandrargrupperna av Tyska bergsmän, Valloner och resande zigenare. Att jämföra dagens mångkultur med arbetskraft importerat från närliggande länder på 1600-talet fungerar inte. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_migrationshistoria Tycker detta urklipp är intressant: "Moderna populationsgenetiska studier visar att dagens etniska svenskar till omkring 85 % härstammar från de första jägar-samlargrupperna.[5][6] Det innebär att den invandring som kommit efter detta måste ha varit mycket blygsam. Den invandring Sverige upplever idag är därmed den största migrationsrelaterade demografiska förändringen i Sverige sedan istiden." Avslutar med ett citat från en av de kändaste svenskarna genom tiderna, han nämner ingenting om mångkultur och att det är hur Sverige uppkom som land. "Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss. Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk. Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här. Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan - på frihetens grund." Wilhelm Moberg. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg