Hoppa till innehåll

Sverigedemokraterna

Mezox

Rekommendera inlägg

Skär du luftstrupen, pulsådrorna och matstrupen så rinner blodet så fort att det blir blodförlust i hjärnan, blir som en naturlig bedövning då nervkanalerna slutar verka.

Vi pratade om mellanöstern kultur, och det finns flera olika.. Samt är det så att det finns araber i över 22 olika länder,

alla utövar någon slags kultur. Alla har inte densamma.

Tycker ändå att djuren ser ut att lida.

har fortfarande inte fått något svar vad den där kulturen som heter "mellanösterkultur" innebär, som Mumutio tog upp.

Mona sahlin har ju snackat om något överlägsen kultur från våra nysvenskar.. självklart är inte invandrare en homogen grupp men hon sa det till folk med ursprung från Mellanöstern.

Inte heller folk från mellanöstern är en homogen grupp men jag kan ändå ställa mig frågandes till vad hon menade.

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."

Redigerat av Lander
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad det är du vill höra Lander?

Det finns såklart ingen självklar definition av "mellanösternkultur", likväl som det inte gör det av andra kulturer heller. Ordet är vad folk associerar det med. Du tänker förmodligen på andra saker än vad jag och alla andra tänker på när vi hör talas om det. För mig är det det gemensamma kulturella som många som bor i mellanöstern har och som skiljer sig från kultur i andra delar av världen.

Islam t.ex. är ju en viktig del av mellanösternkultur. Sen tänker jag på viss sorts musik, kebab, sjalar, daddlar, familjestolthet, getter... Bara lite snabba associationer. :P

Som sagt alla tänker ju på olika saker men man måste ju kalla det för någonting för att kunna diskutera det. Varken jag eller andra svenskar har ju koll på hur kultur skiljer sig mellan Pakistan och Egypten eller Uruguay och Colombia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

, men ingen pratar om firandet av halloween, det är ju en demonisk event det handlar om.

Halloween har inget med demoner att göra. Folk nu förtiden firar inte halloween, de klär bara ut sig och äter godis.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halloween

Jo. Vad jag har lärt mig så klär man ut sig till demoner för att skrämma själva dom, men det kanske inte folk tänker på. Det är vad JAG tror, OK?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns såklart ingen självklar definition av "mellanösternkultur", likväl som det inte gör det av andra kulturer heller. Ordet är vad folk associerar det med. Du tänker förmodligen på andra saker än vad jag och alla andra tänker på när vi hör talas om det. För mig är det det gemensamma kulturella som många som bor i mellanöstern har och som skiljer sig från kultur i andra delar av världen.

Islam t.ex. är ju en viktig del av mellanösternkultur. Sen tänker jag på viss sorts musik, kebab, sjalar, daddlar, familjestolthet, getter... Bara lite snabba associationer. :P

Som sagt alla tänker ju på olika saker men man måste ju kalla det för någonting för att kunna diskutera det. Varken jag eller andra svenskar har ju koll på hur kultur skiljer sig mellan Pakistan och Egypten eller Uruguay och Colombia.

Tråkigt att säga det, men det är verkligen inte vad jag tänker på när jag hör mellanöstern och Islam.

Med risk för att bli kallad rasist, vilket jag fullständigt skiter i, så är det första jag tänker på självmordsbombning, al-Qaida terrorism och blattarna nere på stan. Du kanske är muslim, och därför har andra upplevelser. Dock tror jag knappast att jag är ensam om att tänka så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tråkigt att säga det, men det är verkligen inte vad jag tänker på när jag hör mellanöstern och Islam.

Med risk för att bli kallad rasist, vilket jag fullständigt skiter i, så är det första jag tänker på självmordsbombning, al-Qaida terrorism och blattarna nere på stan. Du kanske är muslim, och därför har andra upplevelser. Dock tror jag knappast att jag är ensam om att tänka så.

Nu är det "mellanösternkultur" vi snackar om och inte "mellanöstern och islam". Självmordsbombningar, terrorism och blattarna på stan är inte kultur, det är företeelser eller möjligtvis kultur bland talibaner. Om frågan hade varit "Vad associerar du med ordet 'mellanöstern'?" så hade du kunnat svara så.

Men visst om du vill säga att toleransen för martyrskap och självmordsbombningar är större i många länder i mellanöstern förstår jag, det är ju en del av kulturen.

Jag försöker se kulturen i sin helhet och inte bara utifrån vad media rapporterar, vilket du tycks göra. För om man är passiv och bara låter media påverka sina associationer är det klart man tänker på terorrism osv. Tråkigt om folk är så okritiska och har så dålig förmåga att skapa egna associationer. Inte för att det borde spela så stor roll, men jag är inte muslim. Om jag hade varit från någonstans i mellanöstern (uttjatat ord nu...) hade det spelat större roll, och det är jag inte heller.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om du (är så dum att du) verkligen tror att folk spränger sig överallt i mellanöstern (utgår från att du inte är det) men jag skulle vilja påstå att de allra allra flesta där nere inte skulle svara självmordsbombning om man frågade om exempel på vad deras kultur är.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ville höra din definition på mellanösternkultur. När jag själv hör ordet tänker jag på Alladin :D

"Jag och alla andra"

är jag annorlunda? :(

invandrare räknas väl också som svenskar efter den nya grundlagsändringen? Redigerat av Lander
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla vad löjlig du är Lander, bara sitter och försöker hitta detaljer att ifrågasätta. Ja du är annorlunda, alla är annorlunda. Du och alla andra tänker inte på samma sak som jag heller. Snälla nån...

Ja men vafan "alla svenskar utom de som är födda i nämnda områden eller har släkt därifrån eller har rest där eller har studerat om landet" vet inte de kulturella skillnaderna. Låter det bättre?

Sveriges medborgare har generellt dålig koll på kulturella nyanser inom mellanöstern eller någon annanstans förutom Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ville höra din definition på mellanösternkultur.

Preliminär oformell definition:

Grejer som en majoritet av folk från mellanöstern gör som är något utöver de sysslor som är nödvändiga för överlevnad eller de sysslor som utförs med komfort som avsikt. Detta inkluderar (men är inte begränsat till) vissa sorters mat/sötsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är det "mellanösternkultur" vi snackar om och inte "mellanöstern och islam". Självmordsbombningar, terrorism och blattarna på stan är inte kultur, det är företeelser eller möjligtvis kultur bland talibaner. Om frågan hade varit "Vad associerar du med ordet 'mellanöstern'?" så hade du kunnat svara så.

Men visst om du vill säga att toleransen för martyrskap och självmordsbombningar är större i många länder i mellanöstern förstår jag, det är ju en del av kulturen.

Jag försöker se kulturen i sin helhet och inte bara utifrån vad media rapporterar, vilket du tycks göra. För om man är passiv och bara låter media påverka sina associationer är det klart man tänker på terorrism osv. Tråkigt om folk är så okritiska och har så dålig förmåga att skapa egna associationer. Inte för att det borde spela så stor roll, men jag är inte muslim. Om jag hade varit från någonstans i mellanöstern (uttjatat ord nu...) hade det spelat större roll, och det är jag inte heller.

Du har alltså varit där och bott där? Vi får reda på allt därifrån genom media. Om det så är böcker, internet eller filmer. Allt är ändå media. Nu har jag såpass vett att jag förstår att du menar nyheter och sånt trams. Och hur ska jag skapa associationer när jag inte har nåt att utgå från som inte får mig att tänka på hur vidrigt allt är där nere(Situationen, inte folket)? Fantisera om att det är idylliskt?

Nu vet jag inte om du (är så dum att du) verkligen tror att folk spränger sig överallt i mellanöstern (utgår från att du inte är det) men jag skulle vilja påstå att de allra allra flesta där nere inte skulle svara självmordsbombning om man frågade om exempel på vad deras kultur är.

Jag trodde det var tradition. (Skämt, för er som inte fattar det(Jo, det kan vara en del(Nämner inga namn(Jag skulle vilja göra en lång utvikning här, men det får vänta.))))

Nej men det tror inte jag heller att dom hade gjort.

Redigerat av dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...