Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk

Rekommendera inlägg

Självklart, men många större drug-dealers är involverade i andra större saker. Kollar man däremot på de mindre, de som jobbar för de stora drug-dealers, deras jobb är endast att förflytta knarket, säg- flytta 20kg mellan Danmark och Sverige. Det ligger väldigt stora pengar i detta, så stora pengar att folk med helt perfekta liv, en framtid skulle kunna ge upp det för att tjäna lite pengar på sidan av, de åker in i fängelse -> livet förstört. Lite långsynt men.

 

Fast det förändrar ju ingenting?

 

Rätt logiskt- din granne säljer korv på gatan, du vill inte att han ska sälja korv, så på natten har smyger du dit och med hjälp utav dina spion-leksaker du köpt för 100 000 på internet så blir hans lilla korv-kiosk ingen match. Nästa dag ler du åt att du lyckas, men nu ser du att din andra granne oxå har en korvkiosk, du kämpar för att få ner den, men hur mycket du försöker, och hur mycket pengar du spenderar så har du alltid en granne med en till korvkiosk!

En vacker dag ger du upp och sätter upp en egen korvkiosk, du har inte tänkt på det men korv är faktiskt väldigt gott, och gatan utanför dig är väldigt välvandrad, du säljer jätte mycket korv och blir miljonär. The End. B)

 

...Va? :P

 

Fel, det är miljontals gånger svårare att få tag i saker laglig väg, ett fake-pass kan du skaffa genom att betala en skum snubbe pengar och få det direkt, eller så gör du det lagligt och får vänta i flera veckor på att få ditt pass.

Samma här, vill jag ha knark kan jag ringa ett samtal och hur mycket jag vill stor och väntar på min bro efter 10minuter, vill jag dock ha knark laglig väg (om vi säger att det är lagligt) så är det mycket svårare.

Förutsatt att du vet vem skall du ringa ja. Jag har inte en aning om hur jag skall göra för att få tag på alkohol på olaglig väg, till exempel. Vill jag ha det på laglig väg så går jag till systemet. Klart.

 

Men även om vi bortser från hur lätt/svårt det är att skaffa så framgår det fortfarande inte hur en legalisering leder till ett minskat missbruk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast det förändrar ju ingenting?

Njaeeah, alltså, drogindustrin är väldigt stor och jag tror att många inte bör vara i den, kan vara bristande jobb som gör att ungdomar vill befinna sig i drogindustrin men enligt mitt tycke så förstörs bara dessa människor. Svårt att förklara men, drogbranchen är väldigt lätt att komma in i, jag har själv testat marijuana två gånger, och killen jag köpte av frågade mig båda gångerna om jag ville köpa extra och sälja vidare. Hade jag gjort det hade jag likaväl kunnat åkt dit och mitt liv hade i princip vart förstört. (kanske inte pga. under 18), det jag försöker säga är att om det hade varit lagligt hade alla minirökare, dvs. majoriteten utav de som röker, de som röker bara för skojs skull nu och då, hade köpt lagligt och inte riskerat att bli brottslingar.

...Va? :P

Istället för att lägga resurser och tid på att försöka få bort det ifrån gatorna kan man själv sälja det och tjäna pengar på det, känner man staten korrekt så säljs det dyrare oxå.
Förutsatt att du vet vem skall du ringa ja. Jag har inte en aning om hur jag skall göra för att få tag på alkohol på olaglig väg, till exempel. Vill jag ha det på laglig väg så går jag till systemet. Klart.

 

Men även om vi bortser från hur lätt/svårt det är att skaffa så framgår det fortfarande inte hur en legalisering leder till ett minskat missbruk?

Alla känner någon som känner någon i dagens samhälle, kan du med handen på hjärtat säga att du inte har någon kompis eller kompis kompis som vet hur man skaffar knark?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har hört att holland har bland nästan minst heroinmissbrukare i europa. Det är isåfall ett exempel på hur legalisering (av marijuana) leder till minskat missbruk.

 

Om någon verkligen vill ha droger så skiter det i vad staten säger, och sånna typer har större chans att missbruka antar jag. Jag tror att missbruk i alla fall skulle minska procentuellt sätt bland användare om det var lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WASD, det är inte ett exempel på hur legalisering leder till minskat missbruk. Det är bara ett konstaterande, men visar inte hur legaliseringen har bidragit till att Holland har minst antal heroinmissbrukare i Europa. Dessutom så vill jag minnas att Holland håller på/vill begränsa sin Cannabislegalisering eftersom de var så jävla trötta på alla drogturister.

 

Njaeeah, alltså, drogindustrin är väldigt stor och jag tror att många inte bör vara i den, kan vara bristande jobb som gör att ungdomar vill befinna sig i drogindustrin men enligt mitt tycke så förstörs bara dessa människor. Svårt att förklara men, drogbranchen är väldigt lätt att komma in i, jag har själv testat marijuana två gånger, och killen jag köpte av frågade mig båda gångerna om jag ville köpa extra och sälja vidare. Hade jag gjort det hade jag likaväl kunnat åkt dit och mitt liv hade i princip vart förstört. (kanske inte pga. under 18), det jag försöker säga är att om det hade varit lagligt hade alla minirökare, dvs. majoriteten utav de som röker, de som röker bara för skojs skull nu och då, hade köpt lagligt och inte riskerat att bli brottslingar.

 

Dock så kvarstår ju faktumet att "man borde legalisera cannabis för att det leder till färre brott", inte är ett hållbart argument.

 

Istället för att lägga resurser och tid på att försöka få bort det ifrån gatorna kan man själv sälja det och tjäna pengar på det, känner man staten korrekt så säljs det dyrare oxå.

 

Fast man måste ju fortfarande lägga tid och resurser. Ända skillnaden blir att man istället lägger tid och pengar på att försöka förhindra att folk använder droger, så lägger man tid och resurser på att på laglig väg förse befolkningen med droger. Bara för att man legaliserar cannabis så betyder inte det att det helt automatiskt och utan ansträngning/utgifter börjar dyka upp pengar till staten. Det är såklart möjligt att ett cannabismonopol i det långa loppet kan ge vinst till staten. Frågan är om det är värt det.

 

Dessutom så kan jag nästan garantera att vi inte kommer få se några nya statliga monopol i Sverige, då EU och alla möjliga organisationer är på oss över de vi har redan nu.

 

Alla känner någon som känner någon i dagens samhälle, kan du med handen på hjärtat säga att du inte har någon kompis eller kompis kompis som vet hur man skaffar knark?

Eh... inte såvitt jag vet.

 

Men du har fortfarande inte svarat på hur en legalisering skall minska missbruket. Dessutom så kommer ju den olagliga droghandeln fortsätta. Smuggelspriten växer ju bara, såvitt jag vet.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WASD, det är inte ett exempel på hur legalisering leder till minskat missbruk. Det är bara ett konstaterande, men visar inte hur legaliseringen har bidragit till att Holland har minst antal heroinmissbrukare i Europa. Dessutom så vill jag minnas att Holland håller på/vill begränsa sin Cannabislegalisering eftersom de var så jävla trötta på alla drogturister.

Fast det gör det väl visst? Kanske inte hård fakta, men bör ju heller inte klassas som ett sammanträffande, legaliseras det i fler städer eller länder får man väl se om det är sanning eller bullshit.

 

Fast man måste ju fortfarande lägga tid och resurser. Ända skillnaden blir att man istället lägger tid och pengar på att försöka förhindra att folk använder droger, så lägger man tid och resurser på att på laglig väg förse befolkningen med droger. Bara för att man legaliserar cannabis så betyder inte det att det helt automatiskt och utan ansträngning/utgifter börjar dyka upp pengar till staten. Det är såklart möjligt att ett cannabismonopol i det långa loppet kan ge vinst till staten. Frågan är om det är värt det.

Skillnaden är också att definitioner på resurser idag är tusentals poliser som jobbar övertid för att fånga Pelle som har rökt med sina kompisar.

Och är det legaliserat så är definitionen på resurser män/kvinnor i sina unga tjugo år som säljer för en underbetalt peng.

 

Men du har fortfarande inte svarat på hur en legalisering skall minska missbruket. Dessutom så kommer ju den olagliga droghandeln fortsätta. Smuggelspriten växer ju bara, såvitt jag vet.
Är du missbrukare idag, eller ja "missbrukare" (idag är man ju missbrukare om man testat hasch en gång, men det är ju en annan femma), så är det inte bara ett par kärringar som tar han om dig och tröstar dig, polisen blir inblandad och har du tur behöver du bara betala ett fyrsiffrigt belopp för att du sökte hjälp, missbrukare idag är rädda, och även brukare är rädda, 99% av alla brukare och missbrukare gömmer sig i svettiga lägenheter då de röker.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Legalize Spiritual Discovery:

After psychedelics I feel like I am changed (and still changing). For me the core of my LSD experience has always been love, wonder, and unity with life. I want to make music, I enjoy art more, I have a million new missions in my life, things to discover and all the mysteries of the internal and external universe to solve. I am full of love for humanity. I know I am not the only one, I know other acid heads, and they are the kindest, gentlest people I have met.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killen som skrev det där var förmodligen hög.

 

Jag förstår inte vad någon utom samhällets missbrukare som har att vinna på att cannabis legaliseras? Och i det långa loppet vinner ju inte dom heller något, utom sämre lungor och några döda hjärnceller. Bara för att det är mindre farligt än bungy jump betyder det inte att det borde legaliseras. Om ni tror att hela Sveriges befolkning ska bli lallande hippies och älska varandra tror jag ni borde tänka över saken igen. Alkohol är farligare, det kanske till och med finns en källa på det, men att legalisera cannabis som är en drog är otroligt korkat. Grymt många personer skulle förmodligen bli beroende, och det vore otroligt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killen som skrev det där var förmodligen hög.

 

Jag förstår inte vad någon utom samhällets missbrukare som har att vinna på att cannabis legaliseras? Och i det långa loppet vinner ju inte dom heller något, utom sämre lungor och några döda hjärnceller. Bara för att det är mindre farligt än bungy jump betyder det inte att det borde legaliseras. Om ni tror att hela Sveriges befolkning ska bli lallande hippies och älska varandra tror jag ni borde tänka över saken igen. Alkohol är farligare, det kanske till och med finns en källa på det, men att legalisera cannabis som är en drog är otroligt korkat. Grymt många personer skulle förmodligen bli beroende, och det vore otroligt onödigt.

Cannabis är inte beroendeframkallande. Har du något annat argument?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är farligt.

 

Om du då säger "Meh, att åka bil är farligt"

 

Så säger jag att jag själv inte tycker att vi behöver en till drog att förstöra folk med, utan att det är bra som det är.

Det är en sak att förbjuda allt som är farligt, men att legalisera saker som egentligen inte behövs är bara onödigt tycker jag.

 

Jag vet att du frågade dirtman, men strunt samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och ändå är cannabis väldigt utbrett och efterfrågan är stor. Jag tror ärligt talat inte att användarantalet kommer öka dramatiskt om det skulle ske en legalisering; vill man göra någonting attraktivt, så förbjud det. I Holland där det är lagligt brukar 5% av befolkningen cannabis. I exempelvis USA, Australien och England ligger siffrorna på respektive 13.7%, 10.6% och 6.6%.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har en kompis kompis som jag träffar bara ett fåtal gånger om året (en eller två?). Jag träffade honom för några veckor sedan och gången innan det var mer än ett år tidigare.

 

Den här gången när jag träffade honom var han mycket mer disträ och ofokuserad än tidigare. Eftersom detta är personlighetsförändringar jag sett hos folk som börjar röka på frågade jag min kompis om hans kompis brukade göra det. JAPP det gjorde han och det hade han börjat med sedan förra gången vi sågs.

 

Säga vad ni vill, men jag tycker det är läskigt att man så tydligt kan märka på någon att de röker cannabis. Jag träffade honom i två minuter men kunde ändå avgöra det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...