Hoppa till innehåll

Religion


kola_king
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst MacGyver

Eller så kan man bortse från religösa berättelser och konstatera att man inte med logiska resonemang eller vetenskap kan motbevisa guds existens. Och hur mycket man än säger som skulle göra det osannolikt så kan man stå vid sin grundtanke att gud finns. Jag tycker att det är slöseri med tid att försöka bevisa eller motbevisa gud. Antingen tror du på Gud, eller så gör du inte det. Och de som gör det på riktigt kommer inte ändra sig för lite vetenskaps skull.

Precis, Gud är inte kontrollerad av vetenskap och logik.

 

Om någon jöns skulle påstått sig ta fram ett bevis mot Guds existens skulle jag fortfarande fortsätta vara teist eftersom att det är omöjligt att motbevisa Guds existens.

 

.
Fuska var bättre på den tiden du var teist. :(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 455
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Oj, svårt att hoppa in i er diskussion men jag är nyfiken, om nu Gud finns/funnits, varför har han inte gjort något sedan 2000 år tillbaka? Om något bra har hänt är det exakt lika stor chans att det är slumpen som Gud, varför välja att tro på Gud då? Slumpen är något som finns och alltid funnits medans Gud kan ha hittats på av människor för några tusen år sedan eller så finns han men slutade göra något för människorna för några tusen år sedan, om han ens gjorde något då. Varför tro på något människor skrev ner då, kan lika gärna vara lögn. Anledningen är att det låter bra och ger hopp men om man kollar på hur världen ser ut så är det önsketänkande, snarare troligare att Gud inte finns. Troligare är det att Jesus och andra kända religösa personer funnits och varit väldigt goda och snälla personer som hjälpte dem som behövde hjälp. För flera tusen år sedan var människor inte så smarta som idag, de kan lika gärna trott att det var mirakel eller överdrivit i sina texter.

 

Dessutom om Gud finns varför gjorde han inget de första miljarder åren som universum har funnits? Om han skapade jorden, var det en mening med att låta den stå tom i miljoner år? Det är bevisat att dinosaurier funnits i flera hundra miljoner år, är det bara jag eller säger inte bibeln att "våra djur" och människan var först?

 

Jag tror religion är en flykt från verkligheten, man söker hopp från dagens tuffa och brutala värld. Inget fel med det, men det måste förståss finnas folk som utnyttar detta på massa sätt. Folk försöker till och med basera lagar på religion, sjukt eller vad? Jag tycker folk borde tänka efter och kolla sig omkring. Om man tänker efter så låter religion inte vettigt, det är en önskan, en flykt från rädslan.

Det är delvis som du säger, tror jag. Men även att det faktiskt ger hopp, och många kyrkor bygger barnhem och skapar fonder för behövande barn, också.

Och jag frågar dig också: Varför man inte ska tro på Gud istället för slumpen? Man kan väl lika gärna vända på det, och utgå från sin egen uppfattning istället för Bibeln. Bibeln är så motsägelsefull och ibland skrämmande, att det är nästan sjukt att folk dyrkar sådant, men om man istället skiter i allt som står i Första testamentet, och bara går på det andra, så ser det ganska ljust ut. Dock tror jag inte att Jesus utförde mirakel på det sättet som det beskrivs i Bibeln, utan snarare att man trodde han var "Guds son" för att han var så övernaturligt hjälpsam och god.

Och sen tycker jag inte det är helt fel, bortsett från vissa regler, att utgå från t.ex. "de Tio budorden." i sitt lagstiftande.

 

 

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Men det ändrar ju ändå inte om man tycker att det är vettigt att tro på gud eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Kristendomen för verkligen inte bara med sig otrevligheter, eller jo, om du kollar tillbaka på 800-talet och dylika årtal.

MASSOR med kyrkor har fonder för behövande barn och barn med sjukdomar, t.ex. AIDS och Dawns syndrom. Och alla kollektpengar går i vissa fall till detta ändamål, om ock lite av det går till kyrkan, så är det massor med pengar som kommer in.

Och ja, det är det som är problemet att alltför många människor tänker själv hur man bör leva, och det skapar skit.

Nu säger jag absolut inte att bara för att man är oreligös så vet man inte hur man ska leva, men i vissa fall leder det till hemskheter, och det är mer det som för med sig otrevligheter än Kristendomen.

Obserera att jag inte är med i kyrkan, och inte dyrkar Bibeln, och jag är även väldigt osäker på om Gud finns, jag vill ha ett tecken. Men jag säger heller inte att han inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Daniz

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Kristendomen för verkligen inte bara med sig otrevligheter, eller jo, om du kollar tillbaka på 800-talet och dylika årtal.

MASSOR med kyrkor har fonder för behövande barn och barn med sjukdomar, t.ex. AIDS och Dawns syndrom. Och alla kollektpengar går i vissa fall till detta ändamål, om ock lite av det går till kyrkan, så är det massor med pengar som kommer in.

Och ja, det är det som är problemet att alltför många människor tänker själv hur man bör leva, och det skapar skit.

Nu säger jag absolut inte att bara för att man är oreligös så vet man inte hur man ska leva, men i vissa fall leder det till hemskheter, och det är mer det som för med sig otrevligheter än Kristendomen.

Obserera att jag inte är med i kyrkan, och inte dyrkar Bibeln, och jag är även väldigt osäker på om Gud finns, jag vill ha ett tecken. Men jag säger heller inte att han inte finns.

 

Vet du hur många som blir könsstympade pga sin religion än idag. Religion för fortfarande med sig skit.

 

Nvm, gud älskar de som könsstympade personer. its ok.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Kristendomen för verkligen inte bara med sig otrevligheter, eller jo, om du kollar tillbaka på 800-talet och dylika årtal.

MASSOR med kyrkor har fonder för behövande barn och barn med sjukdomar, t.ex. AIDS och Dawns syndrom. Och alla kollektpengar går i vissa fall till detta ändamål, om ock lite av det går till kyrkan, så är det massor med pengar som kommer in.

Och ja, det är det som är problemet att alltför många människor tänker själv hur man bör leva, och det skapar skit.

Nu säger jag absolut inte att bara för att man är oreligös så vet man inte hur man ska leva, men i vissa fall leder det till hemskheter, och det är mer det som för med sig otrevligheter än Kristendomen.

Obserera att jag inte är med i kyrkan, och inte dyrkar Bibeln, och jag är även väldigt osäker på om Gud finns, jag vill ha ett tecken. Men jag säger heller inte att han inte finns.

 

Vet du hur många som blir könsstympade pga sin religion än idag. Religion för fortfarande med sig skit.

 

Nvm, gud älskar de som könsstympade personer. its ok.

 

Jag är mycket väl medveten om det, och det är därför jag på egen hand gått ur kyrkan. Dock så behåller jag min egen tolkning. Sen så finns det inte bara kristendom. Jag undrar hur många inom Kristna Kyrkan som blir könsstympade. Och sen är det ju inte direkt så att Gud älskar de som gör det, även om man gör det i Guds namn. Könsorganen är ju nåt av det värdefullaste vi har, och det känns som att könsstympa är värre än Homosexualitet, även i Bibeln.

 

Det som folk verkar tro är att för att man till exempel mördar någon i Guds namn är det Guds vilja. Det tror inte jag, om det ens finns nån högre vilja. Allt som händer pga religon måste inte betyda att Gud älskar de som medvetet är idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eller så kan man bortse från religösa berättelser och konstatera att man inte med logiska resonemang eller vetenskap kan motbevisa guds existens. Och hur mycket man än säger som skulle göra det osannolikt så kan man stå vid sin grundtanke att gud finns. Jag tycker att det är slöseri med tid att försöka bevisa eller motbevisa gud. Antingen tror du på Gud, eller så gör du inte det. Och de som gör det på riktigt kommer inte ändra sig för lite vetenskaps skull.

vad finns det då för bevis att gud existerar?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Daniz

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Kristendomen för verkligen inte bara med sig otrevligheter, eller jo, om du kollar tillbaka på 800-talet och dylika årtal.

MASSOR med kyrkor har fonder för behövande barn och barn med sjukdomar, t.ex. AIDS och Dawns syndrom. Och alla kollektpengar går i vissa fall till detta ändamål, om ock lite av det går till kyrkan, så är det massor med pengar som kommer in.

Och ja, det är det som är problemet att alltför många människor tänker själv hur man bör leva, och det skapar skit.

Nu säger jag absolut inte att bara för att man är oreligös så vet man inte hur man ska leva, men i vissa fall leder det till hemskheter, och det är mer det som för med sig otrevligheter än Kristendomen.

Obserera att jag inte är med i kyrkan, och inte dyrkar Bibeln, och jag är även väldigt osäker på om Gud finns, jag vill ha ett tecken. Men jag säger heller inte att han inte finns.

Vet du hur många som blir könsstympade pga sin religion än idag. Religion för fortfarande med sig skit.

 

Nvm, gud älskar de som könsstympade personer. its ok.

 

Jag är mycket väl medveten om det, och det är därför jag på egen hand gått ur kyrkan. Dock så behåller jag min egen tolkning. Sen så finns det inte bara kristendom. Jag undrar hur många inom Kristna Kyrkan som blir könsstympade. Och sen är det ju inte direkt så att Gud älskar de som gör det, även om man gör det i Guds namn. Könsorganen är ju nåt av det värdefullaste vi har, och det känns som att könsstympa är värre än Homosexualitet, även i Bibeln.

 

Det som folk verkar tro är att för att man till exempel mördar någon i Guds namn är det Guds vilja. Det tror inte jag, om det ens finns nån högre vilja. Allt som händer pga religon måste inte betyda att Gud älskar de som medvetet är idioter.

 

Jag har för mig om att det står överallt i bibeln etc att gud älskar alla. Varför skapar gud våldtäktsmän osv. då?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att religion leder till massa otrevligheter, massa regler och så som leder till fördomar. Det gör inte slumpen. Man kan ju vara en god person utan att vara religös och tänka själv hur man bör leva.

Kristendomen för verkligen inte bara med sig otrevligheter, eller jo, om du kollar tillbaka på 800-talet och dylika årtal.

MASSOR med kyrkor har fonder för behövande barn och barn med sjukdomar, t.ex. AIDS och Dawns syndrom. Och alla kollektpengar går i vissa fall till detta ändamål, om ock lite av det går till kyrkan, så är det massor med pengar som kommer in.

Och ja, det är det som är problemet att alltför många människor tänker själv hur man bör leva, och det skapar skit.

Nu säger jag absolut inte att bara för att man är oreligös så vet man inte hur man ska leva, men i vissa fall leder det till hemskheter, och det är mer det som för med sig otrevligheter än Kristendomen.

Obserera att jag inte är med i kyrkan, och inte dyrkar Bibeln, och jag är även väldigt osäker på om Gud finns, jag vill ha ett tecken. Men jag säger heller inte att han inte finns.

Vet du hur många som blir könsstympade pga sin religion än idag. Religion för fortfarande med sig skit.

 

Nvm, gud älskar de som könsstympade personer. its ok.

Jag är mycket väl medveten om det, och det är därför jag på egen hand gått ur kyrkan. Dock så behåller jag min egen tolkning. Sen så finns det inte bara kristendom. Jag undrar hur många inom Kristna Kyrkan som blir könsstympade. Och sen är det ju inte direkt så att Gud älskar de som gör det, även om man gör det i Guds namn. Könsorganen är ju nåt av det värdefullaste vi har, och det känns som att könsstympa är värre än Homosexualitet, även i Bibeln.

 

Det som folk verkar tro är att för att man till exempel mördar någon i Guds namn är det Guds vilja. Det tror inte jag, om det ens finns nån högre vilja. Allt som händer pga religon måste inte betyda att Gud älskar de som medvetet är idioter.

 

Jag har för mig om att det står överallt i bibeln etc att gud älskar alla. Varför skapar gud våldtäktsmän osv. då?

 

Grattis. Du stötte just på ett svingammalt filosofiskt/religöst problem.

 

"Teodicéproblemet (av franska théodicée, ytterst av grekiska θεός, Gud, och δίκη díkē, ’rättvisa’) behandlar problemet med att förklara Guds existens när det finns ondska och lidande. Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna

 

* Gud är allsmäktig

* Gud är fullkomligt god

* det onda finns

 

Den kristne författaren Lactantius formulerade på 300-talet frågan om vad Gud vill och kan på ett mycket tydligt vis:

” Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte. Eller så kan han det, men vill inte. Eller så varken kan eller vill han. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur. Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur. Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det?""

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Jag har för mig om att det står överallt i bibeln etc att gud älskar alla. Varför skapar gud våldtäktsmän osv. då?

Oja, Gud skapar våldtäktsmännen!

 

Nejdu, Gud har skapat människan med fri vilja och ens egna handlingar och ödet gör en till våldtäktsman om man nu skulle vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...