fishmaster Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 (redigerat) Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått för Redigerat 3 April 2009 av fishmaster Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nittionio Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått förSant, mycket krig i världen är pga religon, men det är inte bara dåligt ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått förSant, mycket krig i världen är pga religon, men det är inte bara dåligt ;) Var då vänlig och nämn något bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Så han har hjälpt oss? När? Var? Hur? Hans favoritsysselsättning nuförtiden är ju att skicka orkaner på oss. Värdelöst. Om han nu hade hjälpt oss så hade du frågat samma saker. När? Var? Hur?Det är kul hur du tror att jag med att tro på gud tror på att han ingriper i våra liv med mirakulösa oförklarliga fenomen som är uppenbara för oss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nittionio Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått för Sant, mycket krig i världen är pga religon, men det är inte bara dåligt ;) Var då vänlig och nämn något bra. Okej du vinner, jag vettefan xD Men det finns sånna som tror i alla fall :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått för Sant, mycket krig i världen är pga religon, men det är inte bara dåligt ;) Var då vänlig och nämn något bra. Gemenskap. Många hittar tröst när de går igenom svåra situationer. Många tycker att det ger något att leva för. Och kom inte med det dumma argumentet: "Jag behöver iallafall inte religion för att göra det." Vissa gör det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Så han har hjälpt oss? När? Var? Hur? Hans favoritsysselsättning nuförtiden är ju att skicka orkaner på oss. Värdelöst. Om han nu hade hjälpt oss så hade du frågat samma saker. När? Var? Hur? Det är kul hur du tror att jag med att tro på gud tror på att han ingriper i våra liv med mirakulösa oförklarliga fenomen som är uppenbara för oss. Alltså pratar du om mirakler som att folk överlever olyckor eller sjukdomar, det senare som knaaaaappast har något med t ex medicin att göra Gemenskap. Många hittar tröst när de går igenom svåra situationer. Många tycker att det ger något att leva för. Och kom inte med det dumma argumentet: "Jag behöver iallafall inte religion för att göra det." Vissa gör det. Och att någon känner sig bättre av att prata med luften väger upp allt uselt folk genom historien har fått gå igenom för religionens skull? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Gemenskap. Många hittar tröst när de går igenom svåra situationer. Många tycker att det ger något att leva för. Och kom inte med det dumma argumentet: "Jag behöver iallafall inte religion för att göra det." Vissa gör det. Och att någon känner sig bättre av att prata med luften väger upp allt uselt folk genom historien har fått gå igenom för religionens skull? Men att det blev som det blev. Att skadorna inte blev livsfarliga eller bestående. Kanske inte kan ses som gudomlig inryckning. Men mer som "ödet". Att det inte var bestämt att du skulle dö. Gud kanske har räddat hela männskligheten från en annars oundviklig "dom". Det behöver inte vara Jesus, men kanske en annan person som föddes och förändrade världen mot det bättre. NOTERA: Min poäng med den här disskusionen är inte att bevisa att gud existerar utan att jag kan komma med argument som du tycker är ogiltiga, men som någon annan tycker är giltiga. På så sätt så går det inte att argumentera emot guds existens. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Så genom att komma med filosofiska argument kan man inte argumentera mot guds existens? Även fast ingen kan lägga fram något materiellt där det står att Gud inte finns och att det är obestridligt, så går man efter världen, ifrågasätter religioner, finner brister, fel, dumheter. Jag kopplade tidigt att allt snack om Gud var strunt, tillsammans med religionerna i sig, för att allt pekar mot det. Varför tro på något bara för att det aldrig helt kan motbevisas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 3 April 2009 Rapport Dela Skrivet 3 April 2009 Religion kan vara stöd för människor och viktigt för många, det överväger inte hur mycket lidande, kaos, indoktrinering, förföljelser, hat, konflikter och död som det har på något sätt skapat eller stått för Sant, mycket krig i världen är pga religon, men det är inte bara dåligt ;) Var då vänlig och nämn något bra. Gemenskap. Många hittar tröst när de går igenom svåra situationer. Många tycker att det ger något att leva för. Och kom inte med det dumma argumentet: "Jag behöver iallafall inte religion för att göra det." Vissa gör det. Kan man inte hitta gemenskap igenom något annat? En hobby eller liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 4 April 2009 Rapport Dela Skrivet 4 April 2009 Så genom att komma med filosofiska argument kan man inte argumentera mot guds existens? Även fast ingen kan lägga fram något materiellt där det står att Gud inte finns och att det är obestridligt, så går man efter världen, ifrågasätter religioner, finner brister, fel, dumheter. Jag kopplade tidigt att allt snack om Gud var strunt, tillsammans med religionerna i sig, för att allt pekar mot det. Varför tro på något bara för att det aldrig helt kan motbevisas? Jag vill bara påpeka, att det inte är därför man tror. Men det fattar väl du också, säkert.Man tror för att man tror att Gud finns och han är allsmäktig, och för att man inte vill hamna i h*lvetet. Men som sagt, religonen i sig är skum, iaf var det. Dock så är Bibeln väldigt bra vägledning för hur man kan leva, vissa verkar ju behöva hjälp med det.. Inte här inne, men det finns ju personer. Nya Testamentet alltså. Garone@ Jo, visst kan man det, men risken är alltid 100 ggr större att du hittar nån som är totalt blåst där, än i en församling. Om man nu definierar blåst som detsamma som kristen, så har jag förstås fel. Kristendomen för med sig något bra, som jag sa innan. Jobbar mot droger, bygger barnhem och hjälper folk att få tak över huvudet. Detta är dock inte tillräckligt på långa vägar, men det har absolut inte kommit bara dåligt ur Kristendomen. Dock religon i helhet är på många håll totalt befängt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 April 2009 Rapport Dela Skrivet 4 April 2009 Så genom att komma med filosofiska argument kan man inte argumentera mot guds existens? Även fast ingen kan lägga fram något materiellt där det står att Gud inte finns och att det är obestridligt, så går man efter världen, ifrågasätter religioner, finner brister, fel, dumheter. Jag kopplade tidigt att allt snack om Gud var strunt, tillsammans med religionerna i sig, för att allt pekar mot det. Varför tro på något bara för att det aldrig helt kan motbevisas? Religion kanske kan motbevisas. Sant. Men jag snackar fortfarande om Guds existens. Om du inte märker det så leder den här diskussionen bara tillbaka dit man började. Du säger att lite/inget pekar på det, och då använder du ditt eget "common sense". Men som sagt så är inte common sense samma för alla personer och någon annans sätt att tänka kan göra det troligt för dem att gud existerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.