Hoppa till innehåll

Kvinnor


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

Man ska inte "få" slå någon alls. Eller rättare sagt, man FÅR inte, enligt lag, slå någon alls förutom i självförsvar. Men jag förstår din poäng. Det här är en aspekt av ojämnställdhet som är negativ för männen, det att vi förväntas vara hårda och tuffa och tåla mer, vi får heller inte visa känslor eller svaghet, medan det är mer accepterat bland kvinnor. Så att arbeta för jämnställdhet är inte bara för kvinnors skull utan även för män.

 

Det var dit jag ville komma. :)

Det är tydligen manligt att vara tuff och inte visa några känslor förutom ilska eller så har jag missuppfattat det totalt ^^

 

Om en kille skulle säga Fuck you, jävla bög! Till sin bästa killkompis på skoj, skulle oftast inte killen bry sig. Men om killen smkulle säga det till en tjej blir hon oftast ledsen. Tjejer slåss inte med varandra eller säger dumma saker till varandra. På så sätt är kvinnor och män olika. Men lika mycket värda :)

Om det är så du menar.

 

Hur vet du det?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 184
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Om en kille skulle säga Fuck you, jävla bög! Till sin bästa killkompis på skoj, skulle oftast inte killen bry sig. Men om killen smkulle säga det till en tjej blir hon oftast ledsen. Tjejer slåss inte med varandra eller säger dumma saker till varandra. På så sätt är kvinnor och män olika. Men lika mycket värda :)

Om det är så du menar.

Det är nog liiite mer som skiljer män och kvinnor.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många tjejer i min klass tycker att de använder verbala kränkningar istället för fysiskt våld, och tycker att verbala kränkningar är mindre dåligt...

Sådana kränkningar sitter ju i minnet relativt länge, men det gör väl ett slag i huvudet också.

Förlåt om jag kom lite utanför ämnet :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det stora problemet är ju att feminina sysselsättningar ses som negativa, medans maskulina ses som bra. Om en tjej gillar sport och tv-spel så är hon cool, men om en kille gillar att sy och shoppa är han en fjolla. Och det är här jag ser problemet.

 

Heterosexuella kvinnor tenderar att vara mer feminina, liksom hetersosexuella män tenderar att vara mer masuklina. Detta är inget problem. Problemet ligger som sagt i att det feminina är exklusivt för homosexuella män och kvinnor, samtidigt som maskulinitet klumpas ihop med "manlighet". Begrepp som "man up" och "du är inte man nog för detta" spär bara på trycket att män ska vara manliga. Det är en indoktrination sen barnsben.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med, vet även om en hel del tjejer som är bisexuella/lesbiska och dom skrattar givetvis inte åt det, men ändå skrattar dom åt bisexuella/homosexuella killar som om det vore något fel för killar att ha en annan sexualitet. Om någon förstod min poäng...

Som homosexuell kvinna så skulle jag påstå att jag inte är särskilt bög-fientlig. Jag föredrar ju bögar, för de försöker inte sno mina tjejer ;) Men visst har vi växt up i samma värld som alla andra.

 

Dock vill jag säga att lesbiska kvinnor inte syns lika mycket i media, och framställs inte som lika fjantiga. När vi syns är det bara i porr, och då är det ändå heterosexuella kvinnor som håller på. Och det är ju accepterat.

 

Om din poäng är att det är mer "fel" för en man att vara homo än att en kvinna är det så instämmer jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nu kommer vissa att börja gnälla på mig igen, blablabla. Men jag bryr mig inte om er, okej? Så håll tyst.

 

Jag tycker att det är ganska okej i Sverige. Men jag tycker att det ska vara så här för både kvinnor och män.

Sverige:

Tjejer ska få lika bra lön som killarna.

Man ska få ett bra jobb i samband med vilket betyg man har, inte kön.

Varför blir killar kallade "bögar"av vissa ifall de kramar varandra fast tjejer inte blir kallad "Lebb" när de kramar varandra?

 

Ute i världen:

I nåt land i Asien så är straffet för en kvinna tio år om hon "begår" äktenskapsbrott. Om hon bara ens har tittat på en annan man så får hon straff och det behöver inte ens bevisas, mannen behöver bara en misstanke. Man får även typ hälla olja över henne och 1 av 10 kvinnor överlever detta! Så hemskt.

 

Det är ingen större skillnad på könen. Möjligen på vissa hur de är som person. Eller killarna kanske är olika för att de bestämt att kvinnor inte är lika mycket värda.

Ja precis! Dessutom så var en kvinna i Irak otrogen, och hon får dödsstraff?! Kom igen! Och om män är det så får dom nog ett straff, men dom avrättas ju inte. Så himla fullkomligt orättvist!

 

Jag är trött på att kvinnor kan ibland behandlas som sexobjekt, sexistiskt m.m

Jag blev sur på en film där en kvinna skulle jobba för nyheterna. Alla killarna som jobbade där dregglade och pratade om hennes kroppsform och sket i hennes känslor. Jag blev så himla sur.

 

Man är ute efter sex i det fallet och bryr sig inte om vem hon individuellt ÄR. Hur jag kom in på det här, det är en dum fråga. Det handlar ju om rättvisa för kvinnor om män.

 

Behandlas män så här? Nej. Varför? Vet jag inte. Det kanske fallit naturligt?

Fast det är klart, visst kan män behandlas så här, men inte på samma sätt, om ni fattar vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, nu kommer vissa att börja gnälla på mig igen, blablabla. Men jag bryr mig inte om er, okej? Så håll tyst.

 

Jag tycker att det är ganska okej i Sverige. Men jag tycker att det ska vara så här för både kvinnor och män.

Sverige:

Tjejer ska få lika bra lön som killarna.

Man ska få ett bra jobb i samband med vilket betyg man har, inte kön.

Varför blir killar kallade "bögar"av vissa ifall de kramar varandra fast tjejer inte blir kallad "Lebb" när de kramar varandra?

 

Ute i världen:

I nåt land i Asien så är straffet för en kvinna tio år om hon "begår" äktenskapsbrott. Om hon bara ens har tittat på en annan man så får hon straff och det behöver inte ens bevisas, mannen behöver bara en misstanke. Man får även typ hälla olja över henne och 1 av 10 kvinnor överlever detta! Så hemskt.

 

Det är ingen större skillnad på könen. Möjligen på vissa hur de är som person. Eller killarna kanske är olika för att de bestämt att kvinnor inte är lika mycket värda.

Ja precis! Dessutom så var en kvinna i Irak otrogen, och hon får dödsstraff?! Kom igen! Och om män är det så får dom nog ett straff, men dom avrättas ju inte. Så himla fullkomligt orättvist!

 

Jag är trött på att kvinnor kan ibland behandlas som sexobjekt, sexistiskt m.m

Jag blev sur på en film där en kvinna skulle jobba för nyheterna. Alla killarna som jobbade där dregglade och pratade om hennes kroppsform och sket i hennes känslor. Jag blev så himla sur.

 

Man är ute efter sex i det fallet och bryr sig inte om vem hon individuellt ÄR. Hur jag kom in på det här, det är en dum fråga. Det handlar ju om rättvisa för kvinnor om män.

 

Behandlas män så här? Nej. Varför? Vet jag inte. Det kanske fallit naturligt?

Fast det är klart, visst kan män behandlas så här, men inte på samma sätt, om ni fattar vad jag menar.

 

Mmm, mansdominaerat har det ju varit sedan länge tillbaka, det ligger i historian, men det är fel.

Jag tror inte ens att män får straff för otrohet i vissa länder, de kan ju gifta sig med tre tjejer medan en tjej får inte ens kolla på en annan man.

Dock tycker jag att det har blivit bättre, men jag stör mig ibland på typ insändare i tidningar som stör sig på minsta grej.

Jag hoppas att det blir bättre, men jag är ingen feminist så jag kämpar inte för kvinnors rättigheter, men jag hoppas att det blir bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, nu kommer vissa att börja gnälla på mig igen, blablabla. Men jag bryr mig inte om er, okej? Så håll tyst.

 

Jag tycker att det är ganska okej i Sverige. Men jag tycker att det ska vara så här för både kvinnor och män.

Sverige:

Tjejer ska få lika bra lön som killarna.

Man ska få ett bra jobb i samband med vilket betyg man har, inte kön.

Varför blir killar kallade "bögar"av vissa ifall de kramar varandra fast tjejer inte blir kallad "Lebb" när de kramar varandra?

 

Ute i världen:

I nåt land i Asien så är straffet för en kvinna tio år om hon "begår" äktenskapsbrott. Om hon bara ens har tittat på en annan man så får hon straff och det behöver inte ens bevisas, mannen behöver bara en misstanke. Man får även typ hälla olja över henne och 1 av 10 kvinnor överlever detta! Så hemskt.

 

Det är ingen större skillnad på könen. Möjligen på vissa hur de är som person. Eller killarna kanske är olika för att de bestämt att kvinnor inte är lika mycket värda.

 

Ja precis! Dessutom så var en kvinna i Irak otrogen, och hon får dödsstraff?! Kom igen! Och om män är det så får dom nog ett straff, men dom avrättas ju inte. Så himla fullkomligt orättvist!

 

Jag är trött på att kvinnor kan ibland behandlas som sexobjekt, sexistiskt m.m

Jag blev sur på en film där en kvinna skulle jobba för nyheterna. Alla killarna som jobbade där dregglade och pratade om hennes kroppsform och sket i hennes känslor. Jag blev så himla sur.

 

Man är ute efter sex i det fallet och bryr sig inte om vem hon individuellt ÄR. Hur jag kom in på det här, det är en dum fråga. Det handlar ju om rättvisa för kvinnor om män.

 

Behandlas män så här? Nej. Varför? Vet jag inte. Det kanske fallit naturligt?

Fast det är klart, visst kan män behandlas så här, men inte på samma sätt, om ni fattar vad jag menar.

 

Mmm, mansdominaerat har det ju varit sedan länge tillbaka, det ligger i historian, men det är fel.

Jag tror inte ens att män får straff för otrohet i vissa länder, de kan ju gifta sig med tre tjejer medan en tjej får inte ens kolla på en annan man.

Dock tycker jag att det har blivit bättre, men jag stör mig ibland på typ insändare i tidningar som stör sig på minsta grej.

Jag hoppas att det blir bättre, men jag är ingen feminist så jag kämpar inte för kvinnors rättigheter, men jag hoppas att det blir bättre.

 

Jag är feminist, och jag "klagar" väldigt mycket. Jag har haft många diskussioner med min goda vän, som tycker att klagandet är onödigt. Äntligen fick jag henne att se saken från min synvinkel.

 

Det var en reklam, som fick rätt mycket uppmärksamhet, som spelades på en biograf när vi var där. Det visar en massa olika par som har sex, eller hånglar innan sexet. Det var väldigt rått i vissa lägen, med en man som knullade en kvinna över ett kontorbord bland annat. Det fanns också några homosexuella par i detta. Tre lesbiska och ett bögpar.

 

Vi såg inte kvinnorna klä av varandra, ligga på sängen eller liknande som vi såg med de straighta paren, men de hånglade. Det var inte så mycket tafsande, men lusten var i alla fall där.

 

Bögparet däremot var rent absurt. Ena killen tog av sig byxorna, och vi såg en annan kille sittande i en fotölj(/soffa?) bakom honom. Och det var allt.

 

Eftersom att jag är, tja, både lesbisk och feminist hade jag ju ett och annat att säga om detta, inte bara med tanke på könsrollerna men speciellt hur homosexualitet hanterades. Vi är ju vana att se tjejer kyssas i filmer och tvserier numera för tittarsiffror, men killarna kunde inte ens göra det. Samtidigt fick vi se både blowjobs och analsex (implied) av de straighta paren, som var långt många fler.

 

Själv blir jag äcklad av att se straighta ha sex, och kyssar är inte alltid det mysigaste. Men om man ska ha en sådan här reklam för lika kärlek etc så kanske man faktiskt får ha råd med göra några straighta killar (och tjejer) äcklade?

 

I alla fall, jag sa detta till min goda vän. Hon sa att hon tyckte att det var onödigt att klaga, för att för bara några år sedan skulle vi inte ens kunna se detta, och att jämställdheten har förbättrats. Då påpekade jag att vi har kommit hit genom att klaga, och att om vi vill komma vidare måste vi fortsätta göra det. Om vi nöjer oss med minimala förändringar så kommer vi aldrig nå absolut jämställdhet, vare sig det är mellan män och kvinnor, homosexuella och heterosexuella eller olika "raser".

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äckligt med sex? Oavsett vilken sexualitet man har behöver man inte tycka att sex är något äckligt vem som än har det. Sex är jättenaturligt för alla och jag tycker helt ärligt vare sig bögar, lesbiska eller gamlingar som har sex är det minsta frånstötande. Jag har också svårt att finna människokroppar över huvudtaget frånstötande. Inte i samma benämning som jag tycker det är äckligt med bajs, spyor eller smutsiga råttor i varje fall.

 

Jag tycker man ska motarbeta alla sådana föreställningar. Visa alla sorters sex på tv säger jag, även gamla som har det! För om det är något sorts sex som är totalt tabu är det inte lesbiskt eller bögsex utan äldre människors.

 

Jag tycker det är lika illa och konservativt/inskränkt med homosexuella som tycker heterosex är äckligt som tvärtom.

 

Edit: Och med inskränkt menar jag det inte så illa som det låter. Människor i allmänhet är väldigt inskränkta. Förmodligen jag också när det gäller vissa grejer. . :o

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja precis! Dessutom så var en kvinna i Irak otrogen, och hon får dödsstraff?! Kom igen! Och om män är det så får dom nog ett straff, men dom avrättas ju inte. Så himla fullkomligt orättvist!

 

Jag är trött på att kvinnor kan ibland behandlas som sexobjekt, sexistiskt m.m

Jag blev sur på en film där en kvinna skulle jobba för nyheterna. Alla killarna som jobbade där dregglade och pratade om hennes kroppsform och sket i hennes känslor. Jag blev så himla sur.

 

Välkommen till arabvärlden? Skyll på förtryckande regimer som säger sig stå under islams lära.

 

Blir du sur, eller gnäller du för att framföra en poäng? Fan, att en film har med något som detta, som för övrigt är menad att få en att tycka att männen i filmen är svin.

 

Man är ute efter sex i det fallet och bryr sig inte om vem hon individuellt ÄR. Hur jag kom in på det här, det är en dum fråga. Det handlar ju om rättvisa för kvinnor om män.

 

Behandlas män så här? Nej. Varför? Vet jag inte. Det kanske fallit naturligt?

Fast det är klart, visst kan män behandlas så här, men inte på samma sätt, om ni fattar vad jag menar.

 

Mmm, mansdominaerat har det ju varit sedan länge tillbaka, det ligger i historian, men det är fel.

Jag tror inte ens att män får straff för otrohet i vissa länder, de kan ju gifta sig med tre tjejer medan en tjej får inte ens kolla på en annan man.

Dock tycker jag att det har blivit bättre, men jag stör mig ibland på typ insändare i tidningar som stör sig på minsta grej.

Jag hoppas att det blir bättre, men jag är ingen feminist så jag kämpar inte för kvinnors rättigheter, men jag hoppas att det blir bättre.

Jag är feminist, och jag "klagar" väldigt mycket. Jag har haft många diskussioner med min goda vän, som tycker att klagandet är onödigt. Äntligen fick jag henne att se saken från min synvinkel.

 

Visst, det är ju bara män som kan vara sådana. Varje gång jag ser en vacker kvinna på avstånd, gör jag mig skyldig till objektifiering, för jag vet inget om henne utöver hennes utseende. Lika med dig varje gång du ser någon tjej du tycker är vacker.

 

Kan inte män ses som sexobjekt av kvinnor?

 

Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Historien är mansdominerad av flera faktorer, bland annat fysisk styrka. Mental styrka. Jag skulle vilja se den medeltida by där männen är hemma medans kvinnorna slaktar/jagar. Tyvärr, men män är starkare och mer lämpade för fysiskt arbete. Detta spelar dock mycket mindre roll idag.

 

Skyll på regimers tolkning av islam.

 

Det var en reklam, som fick rätt mycket uppmärksamhet, som spelades på en biograf när vi var där. Det visar en massa olika par som har sex, eller hånglar innan sexet. Det var väldigt rått i vissa lägen, med en man som knullade en kvinna över ett kontorbord bland annat. Det fanns också några homosexuella par i detta. Tre lesbiska och ett bögpar.

 

Vi såg inte kvinnorna klä av varandra, ligga på sängen eller liknande som vi såg med de straighta paren, men de hånglade. Det var inte så mycket tafsande, men lusten var i alla fall där.

 

Bögparet däremot var rent absurt. Ena killen tog av sig byxorna, och vi såg en annan kille sittande i en fotölj(/soffa?) bakom honom. Och det var allt.

 

Indoktrinering för att banka in acceptans. Men du väljer ju att se detta som diskriminering istället för att vara något positivt.

DU VÄLJER att tolka som att reklamen höjde heterosexualitet över de andra. DU är problemet. Inte reklamen.

 

Eftersom att jag är, tja, både lesbisk och feminist hade jag ju ett och annat att säga om detta, inte bara med tanke på könsrollerna men speciellt hur homosexualitet hanterades. Vi är ju vana att se tjejer kyssas i filmer och tvserier numera för tittarsiffror, men killarna kunde inte ens göra det. Samtidigt fick vi se både blowjobs och analsex (implied) av de straighta paren, som var långt många fler.

 

Själv blir jag äcklad av att se straighta ha sex, och kyssar är inte alltid det mysigaste. Men om man ska ha en sådan här reklam för lika kärlek etc så kanske man faktiskt får ha råd med göra några straighta killar (och tjejer) äcklade?

 

Är det smärtsamt att vara så lättkränkt? Du kunde inte se reklamen för vad det var, acceptans till olika läggningar, nej, du hade inte varit nöjd förrän de homosexuella fick sin pedestal.

 

Äcklad av heterosexualitet... fascinerande.

Hade jag sagt att två hål eller två pinnar inte går ihop blir det tal om homofobi, men det är fritt fram för dig att vara negativ till heterosexualitet. Har någon hört ordet heterofob?

Jag låter http://www.googlefight.com/index.php?lang=...rd2=heterophobe styrka min poäng

 

I alla fall, jag sa detta till min goda vän. Hon sa att hon tyckte att det var onödigt att klaga, för att för bara några år sedan skulle vi inte ens kunna se detta, och att jämställdheten har förbättrats. Då påpekade jag att vi har kommit hit genom att klaga, och att om vi vill komma vidare måste vi fortsätta göra det. Om vi nöjer oss med minimala förändringar så kommer vi aldrig nå absolut jämställdhet, vare sig det är mellan män och kvinnor, homosexuella och heterosexuella eller olika "raser".

Finns det något feminister kan göra, annat än att klaga?

Ioförsig, Gudrun brände ju 100,000 kronor.

 

You go, girl.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...