Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA

Rekommendera inlägg

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Folk som är i debattforumet är här för att debattera. Folk som vill ha sin religion i fred stöter du antagligen inte på här.

nej det får vi hoppas.

 

men fortfarande, är det fel att svara på ett sådant citat som CHORDAZBA tog med t.ex. "Jag tror inte på någon gud/annan gud, och det är för att [argument]"? och om ja, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Folk som är i debattforumet är här för att debattera. Folk som vill ha sin religion i fred stöter du antagligen inte på här.

nej det får vi hoppas.

 

men fortfarande, är det fel att svara på ett sådant citat som CHORDAZBA tog med t.ex. "Jag tror inte på någon gud/annan gud, och det är för att [argument]"? och om ja, varför?

 

Detta är helt annorlunda, här har jag skrivit varför, och det får du i all evighet sitta och klaga på, men du kan inte sitta och skriva att Gud är fel och säga att tron till denna 'Gud' är ignorant och idiotiskt.

Har inte sagt att du gör det, utan DU i detta sammanhang är folk som gör det. :)

 

 

BTT: Vad är din syn av världen utan en Gud, hur tror du världen skulle varit utan Gud? (Säg gärna inte "Hur fan ska jag veta, ser jag ut som en spåslyna?" utan kom med resonabla argument.)

 

Jag tror att världen skulle sett ganska lik ut, förutom alla religionmord och alla länder som förstörs pga religion och Gud.

Gud skulle nog från början vara en trevlig prick, men med alla böcker och fånar som sitter och predikar om hur Gud vill att du ska hålla käften och inte dricka alkohol samt inte ha sex före äktenskap är ju lite idiotiskt.

I bibeln borde det stå "Gör vad fan du vill, men gör du fel så brinner ditt arsle i helvetet."

Gissar på att omkring 50% av världens ateister skulle konfirmerat sig.

Redigerat av CHORDAZBA
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som är i debattforumet är här för att debattera. Folk som vill ha sin religion i fred stöter du antagligen inte på här.

nej det får vi hoppas.

 

men fortfarande, är det fel att svara på ett sådant citat som CHORDAZBA tog med t.ex. "Jag tror inte på någon gud/annan gud, och det är för att [argument]"? och om ja, varför?

 

Detta är helt annorlunda, här har jag skrivit varför, och det får du i all evighet sitta och klaga på, men du kan inte sitta och skriva att Gud är fel och säga att tron till denna 'Gud' är ignorant och idiotiskt.

Har inte sagt att du gör det, utan DU i detta sammanhang är folk som gör det. :)

 

 

BTT: Vad är din syn av världen utan en Gud, hur tror du världen skulle varit utan Gud? (Säg gärna inte "Hur fan ska jag veta, ser jag ut som en spåslyna?" utan kom med resonabla argument.)

 

Jag tror att världen skulle sett ganska lik ut, förutom alla religionmord och alla länder som förstörs pga religion och Gud.

Gud skulle nog från början vara en trevlig prick, men med alla böcker och fånar som sitter och predikar om hur Gud vill att du ska hålla käften och inte dricka alkohol samt inte ha sex före äktenskap är ju lite idiotiskt.

I bibeln borde det stå "Gör vad fan du vill, men gör du fel så brinner ditt arsle i helvetet."

Gissar på att omkring 50% av världens ateister skulle konfirmerat sig.

 

Är det idiotiskt av att predika att man inte ska ta till något som skadar en? Jag säger inte att jag lyder det, men ändå, man ska respektera tanken till att det vill få människor och må bättre.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror ej på någon Gud. Jag tror på en slags kosmisk kraft som inte har någon gestaltning eller skepnad. Lite Martinus tänk finns det nog. Fenomenet Gud är ett fint substitut för att ha en slags auktoritet över andra människor anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

min personliga åsikt:

 

jag tror INGET på gud jesus och hela shiten

 

om nu gud skulle finnas varför kan ej han hjälpa fattiga osv?

 

och gå på vatten och sådant

 

det låter bara gay som nåy på typ en blandning av pranked- south park- jackass- nitro circus

 

nej jag tror inget på det där

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

min personliga åsikt:

 

jag tror INGET på gud jesus och hela shiten

 

om nu gud skulle finnas varför kan ej han hjälpa fattiga osv?

 

och gå på vatten och sådant

 

det låter bara gay som nåy på typ en blandning av pranked- south park- jackass- nitro circus

 

nej jag tror inget på det där

Wow.. Bara.. wow..

 

För det första, ha lite respekt, kalla inte det inte för 'shit'.

Om nu Gud existerade så är inte han en vaktmästare, han städar inte upp för vad andra har gjort.

Fattigdomen är vårt fel, inte någon annans.

 

- Southpark och Jackass är inte gay.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förord: Jag är jävligt trött just nu, men kände för att skriva vad jag tycker om hela alltet. Där finns säkert miljontals grammatiskafel, och en biljon stavfel. Jag har ingen lust att gå igenom allting. Jag låter allting stå som det skrevs från början; flummigt. Jag har inga källor, förutom mina åsikter och lärdom från min skolgång/internetsurfning.

 

--

 

För att svara på Chordfszabazabasabaazazzazbas... 'Han där som lämnade mig på Stormrage ensam's fråga, "Vad är din syn av världen utan en Gud, hur tror du världen skulle varit utan Gud?"

 

Frågan är felformulerad, jag antar nu att du menade "Hur tror du att världen hade sett ut om människan aldrig hade varit medveten om teorin om Gud?"

 

Vilket jag anser är icke-troligt. 'In the dawn of times...' var människans samhälle inte särskilt utvecklat eller intelligent, jämförelsevis med idag. Människan har aldrig gillat okunnighet. Vi strävar efter utbildning och information som ger oss mer insikt över hur världen vi lever i egentligen ser ut. Eller snarare; meningen med livet. När man i denna tidiga ålder inte hade protonacceleratorer eller melonskalare hittade man på, eller testade nya teorier. En av dem här teorierna var Gud, en allsmäktig kraft. Någonting som bestämde eller hade skapat oss, likt som människan kunde bestämma andra djurs öde.

 

Vad jag tror egentligen hände var att den här 'Guds-teorin' har hängt med i dessa tiotusentals år. Det är lätt att få anhängare när man inte har några motbevis, och det bästa med hela grejen är att man inte behöver några bevis.

Människan tog med sig sina 'Guds-teorier' när de bosatte sig runt om i världen och här har vi fått teorier som skiljer sig från ursprungsteorin. 'Evolution comes in many packages!'

 

Moral och liknande religioner

Är vi födda med moral? Värt en debatt åt sig själv, men jag berättar lite hur jag känner angående om ämnet och utgår från detta uttalande.

 

'Tabula rasa' är en hypotes som blev populär bland många under Upplysningstiden, översättningen till svenska blir; Oskrivet blad. Många ansåg att man föddes som ett oskrivet blad, och att genom erfarenhet formade och skapade individen. Jag anser att detta är partiellt riktigt men vill lägga till lite ändringar. Jag anser att man föds som ett oskrivet blad, men med en viss innehållsförteckning. Innehållsförteckningen består av medfödda instinkter, som till exempel att man inte skall döda av sin egen ras och hur man beter sig (grundligt) mot sin nästa. Detta finns mer eller mindre hos alla djur.

 

Dessa simpla instinkter är början till dagens fruktansvärt komplicerade moral. Människan har alltid vetat detta, kanske omedvetet i vissa fall och är vad jag tror de första 'guds-teorierna' handlade om. Karma, eller ödet är inte bestämt utan bestäms endast utifrån dina egna handlingar. Agera inte moraltrotsande så lever du ett bättre liv. Vi ser detta i alla religionernas 'heliga böcker' och när man ser det ur detta perspektivet är det inte särskilt konstigt.

 

Nu har jag använt termen 'guds-teorierna' ett par gånger och ändrar till religion.

 

När religionerna blev större, tillsammans med människans framväxt, blev även religion väldigt viktigt i många personers liv. Det blir ofta så när man som unge är lärd av föräldrarnas; "Det är så här det ser ut, gör så här och så här, så kommer detta att hända." När man förlitar sig helt och hållet på religion, något så uråldrigt och icke greppbart, blir det svårt att se andra perspektiv i situationen.

 

Eftersom fler och fler människor blev så fästa vid tanken av Gud och religion, tog vissa situationen att utnyttja religioner. Vi har sett mycket av det i historien. Man tvingar religiösa emot sig själva så att de går emot sina tidigare satta moraler. Många av de kända historiska krigen vi känner till idag var krig där människan dödade varandra för guds skull. Religionerna som en en gång handlade om göra och välja rätt saker i livet förvandlades till blodstörstiga kulter där den ovetande människan dödade varandra.

 

Få människor tjänade på detta, korrumperade av dessa hemska brotts 'fördelar'.

 

 

Efterord:

Med mitt perspektiv kan man inte svara på frågan; "Hur tror du att världen hade sett ut om människan aldrig hade varit medveten om teorin om Gud?" eftersom människan var så jävla trög i början.

 

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser att man föds som ett oskrivet blad, men med en viss innehållsförteckning. Innehållsförteckningen består av medfödda instinkter, som till exempel att man inte skall döda av sin egen ras och hur man beter sig (grundligt) mot sin nästa. Detta finns mer eller mindre hos alla djur.

Vad är "den egna arten" för en människa? moralen och själen är väldigt intressant och man kan fundera på hur mycket som finns med från början... särskilt när man ser sånt här:

 

http://www.metacafe.com/watch/250596/ukran...raised_by_dogs/

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...