Hoppa till innehåll

Dave37's Frågetråd

Rekommendera inlägg

En fråga från mig här då.

Förutsett att du anser att du har någon koll på mig, vilket du man tycker att du borde ha då jag är en av dom här på forumet som har varit med allra längst och även har pratat en hel del med dig för ett gäng år sedan. Hur ser du på mig ?

Ja men tycker ju verkligen att jag borde ha koll på dig, men jag är ledsen att säga att jag inte har det. Jag minns dig som MightyMe (gamla MM) från Oz1-tiderna, och det jag minns därifrån är att du var trevlig och höll inte på och drev med mig som typ fusfus, NF och Sandkaka. Vi är ju jämnåriga så jag antar att vi var lite mer på samma plan kanske då. Sen av någon anledning höll vi väl inte kontakten i forumet. Jag tror du bytte till Sulan någon gång under 2008 då jag inte var aktiv i princip månader i sträck, och då glömde jag helt enkelt av vem du var. Ska jag vara ärlig så har jag haft svårt att koppla att du är Sulan. Du hamnar lite i samma "fack" i min hjärna som Lynott, folk som är helt ok men som jag egentligen inte vet nästan något om.

Vilken är din favoritperson genom historien, och varför? Med "historien" så kan vi räkna fram till 1950.
Måste personen varit död innan 1950 eller räcker det om den är född innan? Ska det som jag beundrar hos personen ha gjorts innan 1950?

(Fast ja, du sa ju själv att du bara skrev frågan för att inte tekniskt sätt vara offtopic så jag antar att det inte spelar någon som helst roll för dig.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste personen varit död innan 1950 eller räcker det om den är född innan? Ska det som jag beundrar hos personen ha gjorts innan 1950?

Äaeh, vad jag ville undvika med 1950 var svar som typ Steve Jobs eller George Bush. Låt oss säga en person som man hade kunnat läsa om i en historiabok.

(Fast ja, du sa ju själv att du bara skrev frågan för att inte tekniskt sätt vara offtopic så jag antar att det inte spelar någon som helst roll för dig.)

Spelar roll och spelar roll. Egentligen spelar väl inget av det här någon större roll, det är ju bara för det är kul/fördriva tiden ;)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äaeh, vad jag ville undvika med 1950 var svar som typ Steve Jobs eller George Bush. Låt oss säga en person som man hade kunnat läsa om i en historiabok.

Du kände att jag kanske skulle välja en mainstream marknadsentreprenör eller en krigslysten amerikansk president? ;)

Nä men ok så här. Många personer i historien är fascinerande och de har gjort eller sagt olika saker olika bra. Jag klarar inte av att tycka om person, men jag kan på min höjd tycka om, eller snarare imponeras/inspireras av delar av en person.

Som den genomgjutna nörd jag är så är väl det först och främst naturvetare som kommer upp på min lista, och den är inte så igenom tänkt heller...

Charles Darwin är en kille som jag imponeras av, inte nog med att han såg så jävla cool ut med sitt långa skägg och stilrena hatt, men han var på många sätt kulturell mogen för sin tid. Han var inte uttalad ateist men var starkt kritisk till religion och i praktiken var han ateist, något som var både farligt och ovanligt i slutet av 1800 talet. Att evolutionsteroin stämde så pass bra är också fascinerande, även om DNA etc var känt, och han nämner det även i sin bok (om Arters uppkomst), att det borde finnas någon nyckel om hur arvet faktiskt förs vidare, som vi ännu (alltså då) inte har. Han såg också en enighet inom mänskligheten som först Carl Sagan tog upp igen på allvar och som många (t.ex. Occupy-rörelsen) i dagsläget har börjat prata om.

Sen har vi ju liraren Isaac Newton, vilket geni. De flesta förknippar honom ändast med gravitationsteorin, men det som den enkla formeln F = ma säger är enligt min uppfattning lika om inte större än E = mc2. Inte nog med att han förklarade gravitationen, och på så sätt band samman Keplers planetlagar med Galileis fallexperiment. Ur hans andra lag kan sedan definitionerna för både rörelsemängd och energi härledas. Med Newtons upptäckter kan i princip allt som vi stöter på i vardagen fysiskt förklaras, t.o.m. atomer som kolliderar med varandra och studstar iväg kan förklaras med Newtonisk fysik (och lite stöd från Coulomb också).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kände att jag kanske skulle välja en mainstream marknadsentreprenör eller en krigslysten amerikansk president? ;)

Nej, de var bara exempel på personer som inte räknas som historiska i min mening :P

Nä men ok så här. Många personer i historien är fascinerande och de har gjort eller sagt olika saker olika bra. Jag klarar inte av att tycka om person, men jag kan på min höjd tycka om, eller snarare imponeras/inspireras av delar av en person.

Som den genomgjutna nörd jag är så är väl det först och främst naturvetare som kommer upp på min lista, och den är inte så igenom tänkt heller...

Charles Darwin är en kille som jag imponeras av, inte nog med att han såg så jävla cool ut med sitt långa skägg och stilrena hatt, men han var på många sätt kulturell mogen för sin tid. Han var inte uttalad ateist men var starkt kritisk till religion och i praktiken var han ateist, något som var både farligt och ovanligt i slutet av 1800 talet. Att evolutionsteroin stämde så pass bra är också fascinerande, även om DNA etc var känt, och han nämner det även i sin bok (om Arters uppkomst), att det borde finnas någon nyckel om hur arvet faktiskt förs vidare, som vi ännu (alltså då) inte har. Han såg också en enighet inom mänskligheten som först Carl Sagan tog upp igen på allvar och som många (t.ex. Occupy-rörelsen) i dagsläget har börjat prata om.

Sen har vi ju liraren Isaac Newton, vilket geni. De flesta förknippar honom ändast med gravitationsteorin, men det som den enkla formeln F = ma säger är enligt min uppfattning lika om inte större än E = mc2. Inte nog med att han förklarade gravitationen, och på så sätt band samman Keplers planetlagar med Galileis fallexperiment. Ur hans andra lag kan sedan definitionerna för både rörelsemängd och energi härledas. Med Newtons upptäckter kan i princip allt som vi stöter på i vardagen fysiskt förklaras, t.o.m. atomer som kolliderar med varandra och studstar iväg kan förklaras med Newtonisk fysik (och lite stöd från Coulomb också).

Bra svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen vill jag ju passa (eller inte missa tillfället) att slå ett slag för Jacque Fresco. Visserligen lär ingen hitta en historiebok med honom i det och visserligen lever han fortfarande och är aktiv (fylld 95 i mars). Men där har du en vetenskapsman av kaliber, utan tvekan en Loenardo da Vinci i modern tappning, skillnaden är väl att det Fresco pratar om är tekniskt möjligt att konstruera idag, varav det som Leonardo tog fram saknade många viktiga material och komponenter som fick förbli ritningar och inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kopierar min fråga jag ställde i Draghons tråd:

Det är dags för FUSKA.SE DEATH MATCH ISLAND!

Du vaknar plötsligt upp, ensam, av ett högt buller och märker att du inte längre ligger ner i din säng. Utrymmet du befinner dig i är ganska litet och mörkt, och du känner hur hela rummet vibrerar. Plötsligt hör du ur högtalarna uppifrån ena hörnet av utrymmet en röst. Du blir informerad om att du eskorteras just nu till en ö via helikopter, där du och andra medlemmar från fuska.se ska utkämpa en kamp på liv och död. Du blir utrustad med en kniv och mat för två dagar. Annat såsom handeldvapen, gevär, rökgranater och proviant kommer finnas slumpmässigt utspritt på ön, förutsatt att du orkar leta efter dem i den täta djungeln.

Scenario 1: Du får veta att det endast är du och en annan som kommer mötas i kampen där endast en överlever. Dock har du fördelen att välja vem du vill strida mot. Vem anser du vara en värdig motståndare?

Scenario 2: Här kommer ni att strida i par, och ännu en gång har du turen att påverka vilka övriga som deltar. Vem kommer du välja som partner, och vilka är paret ni möter?

Jag förväntar mig ett uttömmande svar som motiverar dina val, med överlevnadsstrategier, kompletterande egenskaper och personlighetsdrag i beaktande. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Kopierar min fråga jag ställde i Draghons tråd:

Det är dags för FUSKA.SE DEATH MATCH ISLAND!

Du vaknar plötsligt upp, ensam, av ett högt buller och märker att du inte längre ligger ner i din säng. Utrymmet du befinner dig i är ganska litet och mörkt, och du känner hur hela rummet vibrerar. Plötsligt hör du ur högtalarna uppifrån ena hörnet av utrymmet en röst. Du blir informerad om att du eskorteras just nu till en ö via helikopter, där du och andra medlemmar från fuska.se ska utkämpa en kamp på liv och död. Du blir utrustad med en kniv och mat för två dagar. Annat såsom handeldvapen, gevär, rökgranater och proviant kommer finnas slumpmässigt utspritt på ön, förutsatt att du orkar leta efter dem i den täta djungeln.

Scenario 1: Du får veta att det endast är du och en annan som kommer mötas i kampen där endast en överlever. Dock har du fördelen att välja vem du vill strida mot. Vem anser du vara en värdig motståndare?

Scenario 2: Här kommer ni att strida i par, och ännu en gång har du turen att påverka vilka övriga som deltar. Vem kommer du välja som partner, och vilka är paret ni möter?

Jag förväntar mig ett uttömmande svar som motiverar dina val, med överlevnadsstrategier, kompletterande egenskaper och personlighetsdrag i beaktande. :D

Ok, jag tänker vara ärlig och seriös så du blir nog lite besviken på mitt svar.

Scenario 1:

Jag skulle välja någon ofarlig, i stort sätt okänd person, t.ex. Vildawille eller vad han nu heter. För för det första skulle jag aldrig kunna döda någon, så om du verkligen frågar mig och inte någon fiktionell version av mig så skulle jag inte välja någon som är potentiellt mer farlig än nödvändigt. Först tänkte jag att jag givetvis väljer någon som jag litar på och som lika lite skulle kunna döda mig, t.ex. WASD. Men efter att ha noggrannt läst förutsättningarna för scenario ett så står det att en måste dö. Om nu så är fallet så vill jag ju inte att WASD ska dö (förutsatt att det inte är jag själv). Så då är jag ju så illa tvungen att välja någon som jag inte uppriktigt skulle gråta floder av att förlora. Förutsatt att spelet bara tänker fortsätta tills någon dör utan någon yttre påverkan utifall att de båda stridande skulle bestämma sig för att inte försöka döda varandra skulle jag med en person som Vildawille nog kunna få verka någorlunda i fred, om han inte svälter ihjäl så kanske han kunde assistera mig till och med med att överleva eller/och ta sig ifrån den där ön.

Scenario 2:

Detta scenario är betydligt svårare. Eftersom två personer kommer att påverka varandra. En person kan förstärka något som den andre ger uttryck för och ge konsekvenser som inte hade kunnat uppstå med de bägge på var sitt håll. Så i motståndarlaget kan vi ta t.ex. Skelzor och Layton. Ryktet går ju att Skelzor försöker lägga in stötar på Layton och om Skelzors proritet ligger åt det håller känns det inte heller som om han är på krigsstigen. Layton är för det mesta lugn och tämligen irrationell, så hon känns inte heller som något hot och jag har svårt hur de skulle kunna trigga varandra till något farligt för mig och min lagkamrat.

När det kommer till min lagkamrat är det två viktiga parametrar som spelar roll. Personen måste ha goda kunskaper inom relevanta områden, men kanske framförallt måste jag kunna vara sams med personen. Om vi nu snackar om att överleva där som en kamp mot naturen och inte mot det andra laget kommer det vara superviktigt att våra fundamentala värderingar stämmer överrens. I sådana fall skulle jag nog välja bort vissa intelligenta på forumet som jag inte känner tillräckligt bra som t.ex. du själv, vitdom eller Mezox. WASD är ett alternativ givetvis, men hans starka sidor är programmering, filosofi och naturknark, vilka jag inte värdesätter så mycket på en öde ö med ytterst begränsade resurser. En botaniker eller liknande eller helt enkelt en överlevnadsexpert hade ju varit att föredra men jag vet inga sådana medlemmar på forumet. Så förutsatt att det gäller att överleva mer mot naturen än något annat skulle jag nog välja Musten. Han är intelligent och analytisk, kanske inte den mest motiverade alla gånger men han funkar när det behövs, och han är lugn och har kontroll på känslorna framför allt.

EDIT: Kom att tänka på att Juicelol faktiskt har lite överlevnadskunskaper från många års av friluftsfrämjande. På senare tid har det dock känts som om vi inte riktigt funkat så jag är lite tveksam. Men det är klart att ha någon som vet hur man reser ett vindskydd snabbt och vilka rötter och bär/blad etc som går att äta är ju väldigt användbart, även om jag inte vet exakt vad det är Juicelol vet mer än att resa vindskydd och tända eld. Maten är ju nästan det viktigaste så länge det inte är en väldigt kall ö vi strandsätts på.[/EDIT]

Skulle det vara tvunget att faktiskt försvara sig med eldvapen eller liknande skulle jag nog välja Kuddie. Han är intresserad av vapen och har någorlunda erfarenhet från en lång hobby av paintball. Han har även så mycket respekt för mig (så vitt jag uppfattar det) att vi skulle kunna samarbeta även i tillfällen man inte behöver skjuta på folk.

varför har du börjat med versal i början av meningar?

Jag vet inte. Tror jag gör det mer frekvent på fuska än när jag chattar, då blir det något slags 50/50.

hej har en fråga gillar du mej :cool: :­D ^_^
Klart jag gillar dig cappe. :D

Troll on mate. B)

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk inte så mycket på att du ska döda någon.. Jag var mer nyfiken på vem du ansåg vara en värdig motståndare. :D

En motståndare som är mig värdig är en person som inte är min motståndare utan min medmänniska.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...