Hoppa till innehåll

Gud


CHORDAZBA
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 429
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

min personliga åsikt:

 

jag tror INGET på gud jesus och hela shiten

 

om nu gud skulle finnas varför kan ej han hjälpa fattiga osv?

 

och gå på vatten och sådant

 

det låter bara gay som nåy på typ en blandning av pranked- south park- jackass- nitro circus

 

nej jag tror inget på det där

Wow.. Bara.. wow..

 

För det första, ha lite respekt, kalla inte det inte för 'shit'.

Om nu Gud existerade så är inte han en vaktmästare, han städar inte upp för vad andra har gjort.

Fattigdomen är vårt fel, inte någon annans.

 

- Southpark och Jackass är inte gay.

 

jag sa som en blandning.......

 

 

om vi säger såhär : om du forskar om liv och sånt och sedan kan du göra en mini värld i prototyp, då sköter väl du om den världen?

 

 

eller ett akvarium? är det inte du som ger dina fiskar mat.....

 

 

om du nu har rätt o gud fins så är han typ 3 ggr så ond som djävulen.....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om nu Gud existerade så är inte han en vaktmästare, han städar inte upp för vad andra har gjort.

Fattigdomen är vårt fel, inte någon annans.

Gud är skaparen av världsalltet (enligt de flesta religioner vad jag vet iaf) och har därför högsta moraliska ansvar för allt som sker i hans skapelse. Om han inte vill eller kan sköta det ordentligt så ser jag ingen mening med varför man ska "följa"/"tillbedja"/"prisa Hans ära" etc.

 

Om Han som har all möjlighet att "rätta till" allt och väljer att inte göra det är Han arrogant, hänsynslös och "ond". Hur ska vi som människor kunna hjälpa varandra om den himmelske Fadern själv inte vill hjälpa?

 

"Barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som föräldrarna gör."

 

Men i detta fallet är det snarare "gud" som gör som människorna, eftersom han är uppfunnen av oss.

 

om du nu har rätt o gud fins så är han typ 3 ggr så ond som djävulen.....
Svenska kyrkans högsta personer har kommit fram till att djävulen inte finns.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"The free will argument is as follows: God's creation of persons with morally significant free will is something of tremendous value. God could not eliminate evil and suffering without thereby eliminating the greater good of having created persons with free will and who can make moral choices.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"The free will argument is as follows: God's creation of persons with morally significant free will is something of tremendous value. God could not eliminate evil and suffering without thereby eliminating the greater good of having created persons with free will and who can make moral choices.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil

I så fall kam man ju undra varför han inte här gjort oss fria så att vi kan leva så länge vi vill eller flyga eller nått. det finns inget som definierar "frihet" som ting. Om gud skulle göra oss till fria ting skulle vi vara allsmäktiga gudar allihopa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bara slänga in denna texten som jag tyckte var intressant.

 

One embryo said to the other, “Do you believe in life after birth?

 

“Of course. There must be something after birth. We are probably here to prepare ourselves for what come’s next.”

 

“But that’s silly. After birth there is nothing. How could there be anything more. And if there was, what does it look like?

 

“I don’t know for sure. But there will be more light than we get in here. Maybe we will walk with our legs and eat with our mouths.”

 

“Now that’s just plain weird. We cannot walk. We float. And to eat with the mouth, that would be ridiculous. We eat through our ombilical cords.”

 

“Oh come on, there must be something more, some purpose to all of this. It will probably be very different than what we know now.”

 

“Well, what proof is there? Nobody ever came back from birth. After birth, life ends just like that. The facts are that life is nothing more than perpetual crowding and darkness.”

 

“I don’t know how it will be after we are born, but I know we will find Mother and then she will take care of us.”

 

“Oh come on…Mother? Don’t tell me that you believe in Mother? That’s a myth, a fantasy. Where could she be? No one has ever seen her. Have you ever seen her?”

 

“No, I have not seen her. But I can feel her. I just know it in my heart. She is everywhere. She is all around us. We live in her and through her. We are a part of her and she is a part of us. Without her we would not exist.”

 

“That’s crazy. I don’t believe you! I have never seen anything like a mother and neither have you, so she obviously doesn’t exist.”

 

“But…sometimes, when we are very quiet, we can hear her singing and patting the world around us.”

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet att gud låter helt osanolikt för många men jag som själv är kristen tror på vad jag tror på. En fråga som jag gärna ställer till folk är.

 

 

VARFÖR ÄR DET VI SOM SKA BEVISA ATT GUD FINNS OCH INTE NI SOM SKA BEVISA ATT HAN INTE FINNS!?!?!?!?

 

Jag har sett och hört och varit med om mycket som syftar på att gud finns. Men det går inte att bevisa. Om jag kunde visa allt jag sett skulle jag helt plötsligt hållt på med något som liknar magi mer än guds kraft.

 

Många här snackar om att gud borde hjälpa mänskligheten och sånt men här är vad som står i bibeln.

 

Gud vill att vi ska få välja själva och ha ansvar för livet. Han vill inte tvinga oss alla till tro utan vi ska få ett fritt val. Om han visade sig gå på vatten och allt skulle ju alla följa honom och då är det mer en muta en ett fritt val.

Redigerat av Nacke3000
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spelar roll om folk vill ha bevis, tanken med att en del människor som har det svårare runt om i världen kan ha något att hoppas för. Här i norden klagar folk allt för mycket om hur jobbigt man har det men i andra länder så är folk glada över att dem ens får rent vatten och dricka.

 

Här i norden också när folk pratar om att bevisa gud hela tiden, norden är delen av världen där folk minst av allt respekterar sina föräldrar, gud i alla religioner vill att folk respekterar sina föräldrar mest av allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

För att svara på Chordfszabazabasabaazazzazbas... 'Han där som lämnade mig på Stormrage ensam's fråga, "Vad är din syn av världen utan en Gud, hur tror du världen skulle varit utan Gud?"

Meh :'(

 

 

 

 

Förord: Jag är jävligt trött just nu, men kände för att skriva vad jag tycker om hela alltet. Där finns säkert miljontals grammatiskafel, och en biljon stavfel. Jag har ingen lust att gå igenom allting. Jag låter allting stå som det skrevs från början; flummigt. Jag har inga källor, förutom mina åsikter och lärdom från min skolgång/internetsurfning.

 

--

 

För att svara på Chordfszabazabasabaazazzazbas... 'Han där som lämnade mig på Stormrage ensam's fråga, "Vad är din syn av världen utan en Gud, hur tror du världen skulle varit utan Gud?"

 

Frågan är felformulerad, jag antar nu att du menade "Hur tror du att världen hade sett ut om människan aldrig hade varit medveten om teorin om Gud?"

 

Vilket jag anser är icke-troligt. 'In the dawn of times...' var människans samhälle inte särskilt utvecklat eller intelligent, jämförelsevis med idag. Människan har aldrig gillat okunnighet. Vi strävar efter utbildning och information som ger oss mer insikt över hur världen vi lever i egentligen ser ut. Eller snarare; meningen med livet. När man i denna tidiga ålder inte hade protonacceleratorer eller melonskalare hittade man på, eller testade nya teorier. En av dem här teorierna var Gud, en allsmäktig kraft. Någonting som bestämde eller hade skapat oss, likt som människan kunde bestämma andra djurs öde.

 

Vad jag tror egentligen hände var att den här 'Guds-teorin' har hängt med i dessa tiotusentals år. Det är lätt att få anhängare när man inte har några motbevis, och det bästa med hela grejen är att man inte behöver några bevis.

Människan tog med sig sina 'Guds-teorier' när de bosatte sig runt om i världen och här har vi fått teorier som skiljer sig från ursprungsteorin. 'Evolution comes in many packages!'

 

Moral och liknande religioner

Är vi födda med moral? Värt en debatt åt sig själv, men jag berättar lite hur jag känner angående om ämnet och utgår från detta uttalande.

 

'Tabula rasa' är en hypotes som blev populär bland många under Upplysningstiden, översättningen till svenska blir; Oskrivet blad. Många ansåg att man föddes som ett oskrivet blad, och att genom erfarenhet formade och skapade individen. Jag anser att detta är partiellt riktigt men vill lägga till lite ändringar. Jag anser att man föds som ett oskrivet blad, men med en viss innehållsförteckning. Innehållsförteckningen består av medfödda instinkter, som till exempel att man inte skall döda av sin egen ras och hur man beter sig (grundligt) mot sin nästa. Detta finns mer eller mindre hos alla djur.

 

Dessa simpla instinkter är början till dagens fruktansvärt komplicerade moral. Människan har alltid vetat detta, kanske omedvetet i vissa fall och är vad jag tror de första 'guds-teorierna' handlade om. Karma, eller ödet är inte bestämt utan bestäms endast utifrån dina egna handlingar. Agera inte moraltrotsande så lever du ett bättre liv. Vi ser detta i alla religionernas 'heliga böcker' och när man ser det ur detta perspektivet är det inte särskilt konstigt.

 

Nu har jag använt termen 'guds-teorierna' ett par gånger och ändrar till religion.

 

När religionerna blev större, tillsammans med människans framväxt, blev även religion väldigt viktigt i många personers liv. Det blir ofta så när man som unge är lärd av föräldrarnas; "Det är så här det ser ut, gör så här och så här, så kommer detta att hända." När man förlitar sig helt och hållet på religion, något så uråldrigt och icke greppbart, blir det svårt att se andra perspektiv i situationen.

 

Eftersom fler och fler människor blev så fästa vid tanken av Gud och religion, tog vissa situationen att utnyttja religioner. Vi har sett mycket av det i historien. Man tvingar religiösa emot sig själva så att de går emot sina tidigare satta moraler. Många av de kända historiska krigen vi känner till idag var krig där människan dödade varandra för guds skull. Religionerna som en en gång handlade om göra och välja rätt saker i livet förvandlades till blodstörstiga kulter där den ovetande människan dödade varandra.

 

Få människor tjänade på detta, korrumperade av dessa hemska brotts 'fördelar'.

 

 

Efterord:

Med mitt perspektiv kan man inte svara på frågan; "Hur tror du att världen hade sett ut om människan aldrig hade varit medveten om teorin om Gud?" eftersom människan var så jävla trög i början.

 

Tack för mig.

Det bästa du sagt, alla dina år du skrivit här.

 

/salute [@target Burf]

 

Jag vet att gud låter helt osanolikt för många men jag som själv är kristen tror på vad jag tror på. En fråga som jag gärna ställer till folk är.

 

 

VARFÖR ÄR DET VI SOM SKA BEVISA ATT GUD FINNS OCH INTE NI SOM SKA BEVISA ATT HAN INTE FINNS!?!?!?!?

 

Jag har sett och hört och varit med om mycket som syftar på att gud finns. Men det går inte att bevisa. Om jag kunde visa allt jag sett skulle jag helt plötsligt hållt på med något som liknar magi mer än guds kraft.

 

Många här snackar om att gud borde hjälpa mänskligheten och sånt men här är vad som står i bibeln.

 

Gud vill att vi ska få välja själva och ha ansvar för livet. Han vill inte tvinga oss alla till tro utan vi ska få ett fritt val. Om han visade sig gå på vatten och allt skulle ju alla följa honom och då är det mer en muta en ett fritt val.

1. Han sägs bo i himlen? Right?

Hur många gånger har du inte åkt flygplan och inte sett denne 'Gud'?

 

2. Han sägs vara allsmäktig?

Kan Gud göra en lampa så varm att inte ens han kan hålla den?

2b. Om Gud är så allsmäktig, kan han inte visa sig iaf en gång?

 

3. Har du sett Gud? Har du pratat, skrivit eller känt honom?

Om han är överallt borde du väl också kunna se honom, jag ser honom inte, och jag tror inte på det som inte är tydligt för iaf något av våra sinnen.

 

4. Varför är Gud en ond person?

Jag menar, han ger oss tankar till att ta självmord, han ger folk viljan att mörda en oskyldig unge sen dumpa barnet och käka pizza efteråt.

 

5. Man kan inte motbevisa sånt som inte ens har bevis.

Ni har inga bevis alls på hans existens, och ändå vill ni att vi ska ge ER bevis på att han INTE finns?

Jag har flera bevis, kolla upp i hilmen, ser du någon som kollar på dig?

Hoppa ner från ett hus, fångar någon dig?

Om Gud nu är i himlen, är det någon annan Gud som kollar på honom från Galaxen?

 

 

Bevisa nu att Gud finns.

Redigerat av CHORDAZBA
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad folk inte förstått än är att i alla 3 världsreligioner av Judendomen, Islam och Kristendomen så är det här inte livet som kommer vara förevigt. Kanske inte i judendomen då i judendomen ska man göra jorden till ett paradis och undvika en situation som helvetet. Men i Kristendomen och Islam väntar en domedag, där alla döms för vad man gjort i sitt liv.

 

Sen vet ni inte att det finns något mer i dessa religioner, nämligen djävulen.

Står ju att djävulen är den man ska stå emot, ett exempel på varför folk får tankar till självmord.

Är man inte stark nog så har man fallit på knä för djävulen.

 

Har du dödat en oskyldig har du utfört en uppgift ifrån djävulen.

 

Snälla folk, forska mera inom religion innan ni kommer och snackar, varför vill gud att en make ska misshandla sin fru? det är inte svårt och läsa om alla världsreligioner här i Sverige, här finns möjligheter som andra inte har.

Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Han sägs bo i himlen? Right?

Hur många gånger har du inte åkt flygplan och inte sett denne 'Gud'?

 

Himlen anses inte längre vara den faktiska himlen med moln, fåglar och allt sådant.

 

2. Han sägs vara allsmäktig?

Kan Gud göra en lampa så varm att inte ens han kan hålla den?

2b. Om Gud är så allsmäktig, kan han inte visa sig iaf en gång?

 

Samma sak fast en sten;

 

"If God can do absolutely anything, then God can remove His own omnipotence. If God can remove His own omnipotence, then God can create an enormous stone, remove His own omnipotence, then not be able to lift the stone. This preserves the belief that God is omnipotent because God can create a stone that He couldn't lift. Therefore, in this theory, God would not be omnipotent while not being able to lift the stone. While it is simply put that as long as God chooses not to create such stone, he is still omnipotent. Choosing is different from unable to do so."

 

Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Omnipotence_paradox

 

3. Har du sett Gud? Har du pratat, skrivit eller känt honom?

Om han är överallt borde du väl också kunna se honom, jag ser honom inte, och jag tror inte på det som inte är tydligt för iaf något av våra sinnen.

 

Tja, det finns personer som säger sig ha sett och/eller pratat med gud i drömmar/uppenbarelser. Bara för att det inte har hänt dig så betyder det inte att det inte är sant.

 

När man säger att gud finns över allt så menar man (oftast) inte att Gud fysiskt finns över allt. Du tänker på gud i för fysiska tankegångar.

 

Jag menar, han ger oss tankar till att ta självmord, han ger folk viljan att mörda en oskyldig unge sen dumpa barnet och käka pizza efteråt.

 

Gud gav oss fri vilja. Det inkluderar att vända sig bort från gud och begå onda handlingar.

 

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil

 

5. Man kan inte motbevisa sånt som inte ens har bevis.

Ni har inga bevis alls på hans existens, och ändå vill ni att vi ska ge ER bevis på att han INTE finns?

Enligt religiösa så finns det gott om bevis. När man tror på en allsmäktig och allsvetande gud så är inget särskilt svårt att bevisa. Om vi utgår från att Big Bang skapade universum, hur kan man vara säker på att Gud inte skapade Big Bang? Eller att Gud inte influerar och "hjälper" forskare att komma fram till sina resultat?

 

Kort sagt; om Gud är allsmäktig, allsvetande, alltid har funnits och kommer alltid att finnas så kan alla bevis mot guds existens besvaras med "God did it"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet att gud låter helt osanolikt för många men jag som själv är kristen tror på vad jag tror på. En fråga som jag gärna ställer till folk är.

 

VARFÖR ÄR DET VI SOM SKA BEVISA ATT GUD FINNS OCH INTE NI SOM SKA BEVISA ATT HAN INTE FINNS!?!?!?!?

 

Jag har sett och hört och varit med om mycket som syftar på att gud finns. Men det går inte att bevisa. Om jag kunde visa allt jag sett skulle jag helt plötsligt hållt på med något som liknar magi mer än guds kraft.

Hur är du så säker på att det var just gud du upplevde? Är det möjligt att det var någon annan okänd kraft du kände av och trodde det var gud?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Dela

×
  • Skapa ny...